צאו בחוץ: כך מוסיפים מרפסות למבנה קיים

אצלנו בישראל, לא חסרות שעות שמש. אתם יודעים איך זה, חוץ מכמה שבועות בשנה כמעט כל יום כאן הוא קיץ, וכל עוד לא מדובר בעשרות אחוזי לחות וחום מעיק – אנחנו, הישראלים, חברים טובים של השמש.

 

נמירובסקי וליאור זייטלר, מייסדי א.ל. הנדסה

 

אלא שרבים מאתנו גרים במבנים שלא באמת מאפשרים להם ליהנות מהשמש, שכן הבניינים שתכננו ובנו בעבר לא כללו מרפסות חיצוניות לדירה. וכאן נכנסת לתמונה הוספה או הרחבה של מרפסות שמש למבנים קיימים.

 

החדשות הטובות הן שניתן להוסיף מרפסות שמש לכל מבנה. לכל יחידת דיור קיימת יש אפשרות לבנות או להרחיב מרפסת שמש קטנה קיימת, עד לגודל של 12-14 מ"ר. למעשה, בין אם אתם גרים בדירה טיפוסית רגילה או בפנטהאוז, וללא כל קשר לגובה המבנה ולמספר יחידות הדיור בבניין, הרי שבהתאם לתקנון החוק לתכנון ובנייה קיימת אפשרות להוסיף או להרחיב מרפסת שמש.

 

בעקרון, ניתן להוסיף מרפסות שמש לכלל הדירות בבניין או לחלקן. גם אם לא כל בעלי הדירות מעוניינים בבניית המרפסת, ניתן בהסכמה חלקית של הדיירים במבנה להוציא את הפרויקט לפועל. במרבית המקרים, הרשות המקומית מאשרת בנייה של המרפסות החדשות באגף אחד, מרפסת אחת מעל השניה וזאת על מנת ליצור חזית אחידה. במקרים שבהם מרפסת אחת או יותר אינן נבנות באותו אגף, תתוכנן השלמה חיצונית בלבד (מעקה זכוכית ללא רצפה) בהתאם למדיניות הרשות המקומית, כדי ליצור חזית אחידה.

 

איך עושים את זה? מה המשמעויות התכנוניות? אילו אתגרים יש בהוספה של מרפסות למבנה קיים? לשם כן שוחחנו עם מהנדס איליה נמירובסקי, ממייסדי חברת א.ל. הנדסה שמתמחה בתכנון, בניהול ובפיקוח, ובכלל זה גם בתכנון, בנייה והוספת מרפסות שמש בעשרות מבנים קיימים.

 

שאלת העומסים

"האתגר הגדול ביותר בהקשר של הוספת מרפסות הוא השאלה האם המבנה הקיים יכול לקבל עומסים נוספים מעצם בניית המרפסות החדשות", פותח נמירובסקי. "לשם כך, יש להבין את נתוני המבנה הקיימים וכך לדעת אם הוא יכול לעמוד בעומסים של מרפסות חדשות".

 

איליה נמירובסקי

 

בשל כך מתייחס מהנדס הבניין למיפוי המבנה הקיים (עוד בטרם תחילת התכנון ההנדסי) ורק בהתאם לכך מתכננים את בנייתן של המרפסות. "צריך לקחת בחשבון שכל בנייה חדשה הקשורה לתוספת למבנה קיים, נתקלת בבעיות", מסביר נמירובסקי. "לעתים צצות בעיות ואי התאמות בין התכניות של המבנה הקיים לבין מה שנבנה בפועל ולעתים ההתאמה ומתן פתרונות הנדסיים בהתאם לכך, נעשים תוך כדי בנייה". 

 

אילו דגשים יש לתת בהקשרי התכנון כשמוסיפים מרפסות?

"מומלץ לתכנן מרפסת כיחידה נפרדת ועצמאית שיכולה לעמוד בזכות עצמה ,ללא עזרה מהמבנה הקיים. בנוסף יש לפעול לתכנון נכון של השיפועים ושל ניקוז המים. הדבר החשוב ביותר זה להשקיע בתכנון איטום מתאים וכמובן, חשוב להשתמש בחומרים איכותיים אשר עומדים בדרישות התקן. בכל שלב בהליך הבנייה כדאי להעזר בשירותי פיקוח על עבודות הקבלן".

 

מהו תהליך האישורים טרם הביצוע? כמה זמן הוא לוקח ואיזה גורמים מעורבים בו?

"הוצאת היתר בנייה בכל הקשור למרפסות נמשכת בין שמונה חודשים לשנה. זה כפוף גם לניסיון, לידע של הגורמים המעורבים בהליך ולדרישות הרשות המקומית עצמה. לעומת הוצאת היתר למבנה חדש, פחות גורמים מעורבים בהליך הוצאת היתר למרפסות כשבדרך כלל אלה כוללים את האדריכל, את מתכנן שלד המבנה, מודד ובמקרים מסוימים גם יועץ איטום".

 

האם יש מגבלות בנוגע לגודל המרפסות שניתן להוסיף למבנה?

"קיים שטח מרפסת מינימלי שניתן לבנות והוא 12 מ"ר כשניתן לבנות עד 14 מ"ר. ניתן לבנות גם יותר מזה, אלא שבנייה כזו מהווה שימוש בזכויות בנייה אחרות (שטח עיקרי במידה וקיים) שלא נוצלו קודם לכן בבניית המבנה - כלומר זכויות בנייה עודפות".

 

תקלות בשלב הביצוע

כאמור, כשמוסיפים מרפסות למבנה קיים, צצות גם בעיות ותקלות. "התקלות הנפוצות צצות בשלב הביצוע", אומר נמירובסקי. "אנו נתקלים בעיקר במקרים של אי התאמת הגבהים בין מפלס הרצפה הקיימת בדירה למפלס הרצפה החדשה שבמרפסת. כמו כן, לעתים אנו נתקלים בכשלים הקשורים לאיטום המרפסת נגד מים, ובתקלות הקשורות לריצוף המרפסת - ללא שיפועים קיימים כלל או בשיפוע שאינו לכיוון הנקז. לכן חשוב מאוד לפקח באופן צמוד על הביצוע".

 

ומה קורה לאחר שהמרפסת קיימת? איזה תקלות נפוצות קיימות בשנים שלאחר ההוספה?

"צצות לעתים תקלות הקשורות לכשלים באיטום. כמו כן, לפעמים צצים סדקים בבלוקים בשל שקיעה מיידית של המבנה, סדקים בזכוכיות של המעקה או תקלות בכנפיים של הויטרינה".

 

תופעות כגון נפילת מרפסות כבר קרו בעבר בארץ. איך מבטיחים שדבר כזה לא יקרה?

"ההמלצה הכי טובה היא להיעזר במתכנן שלוקח בחשבון את כל האלמנטים הכרוכים בהוספה של מרפסות למבנה קיים. תכנון נכון וקפדני מצדו של מהנדס בניין, לרבות פיקוח עליון וצמוד תוך כדי הליך הביצוע, חשוב מאוד כי כך ניתן לוודא שכל מה שתוכנן ומצוין בתכניות הביצוע שעליהן מסתמך הקבלן המבצע. לאחר קבלת היתר הבנייה, יש לחייב את הקבלן הנבחר בבטחונות במהלך ולאחר הבנייה, לרבות שנת בדק לאחר מסירת הפרויקט לדיירים".

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
4 תגובות
התמונה של אנונימי
יעקב קבלי אדריכל
מבחינתי אין כל חדש בכתבה זו. לי זה ברור שתמיד דרוש מתכנן טוב, פיקוח טוב, איטום טוב וחמרים העומדים בתקן. המהות האמיתית שקיימת בהוספת מרפסות למבנה קיים היא בעצם החיבור בין אלמנט קיים לחדש ויצירת קונזולה שתתפקד היטב. כאשר מדובר על מבנה גבוה או רב קומות קונזולה היא בד"כ הפתרון. יצירת אלמנט קונסט רציף לאורך כל הקומות לא תמיד ניתן בפרט אם המרפסות אינן רציפות לכל הגובה. אני מצפה אם כן לאתגר האמיתי שהוא פיתרון והתייחסות לבעיית הקונזולה בחיבור בין קיים לחדש.
התמונה של אנונימי
סרוסי אשר
סטודנט הנדסאי ביניין שנה רביעית אחלה מרצה מבין עיניין מאמין שיום אחד עוד נפגש
התמונה של אנונימי
רוזה ארליך
חלופה טובה למבנים שלא יכולים להוסיף מרפסות במסגרת תמ"א
התמונה של אנונימי
שלמה צור
תכננו ופיקחו על פרויקט מרפסות אצלנו בהרצליה מדובר על חברה שמובילה בתחום ומומלצת בחום
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר