שאלה לאלי בוכריס

3 פוסטים / 0 חדשים
פרסום אחרון
מערכת האתר
התמונה של מערכת האתר
בהמשך לפרוייקט שלך קבלתי שאלה

בהמשך לפרוייקט שלך קבלתי שאלה עבורך, מגולש בפורום תפוז (פורום תשתיות ופיתוח סביבתי):


 התחום הזה של תכנון תנועה כל כך מורכב במיוחד באיזור עירוני צפוף, וזה מה שעושה אותו כל כך מעניין, לדעתי. האם סימולציה כזאת יכולה באמת לשמש ככלי תכנוני מקצועי, למרות שהיא לא מתחשבת בגורמים מאוד קריטיים כמו הולכי רגל, חניות ותח"צ?
בנוסף, לא ברור לי מדוע רדיוסים ושיפועים נחשבים לגורמים משניים, למרות שבאיזור עם טופוגרפיה כמו חיפה (וספציפית, עם הרדיוסים והשיפועים בצומת חורב שדורשים האטה משמעותית) יש להם השפעה עצומה על זרימת התנועה.

אני אמנם לא מגיע הרבה לחיפה, אבל מכמה הפעמים שיצא לי להגיע לחורב התרשמתי שמדובר בסיוט של ממש. האם השינויים שבוצעו בו שיפרו את המצב? אולי הפתיחה של מחלף רופין תקל על העומסים בצומת, אבל ההתרשמות האישית (וכמובן, הלא מקצועית) שלי הייתה שהצומת הזה מזמן מיצה את היכולות שלו, ושכל פתרון לטווח ארוך יצטרך להיות ע"י מיחלוף.

CivilEng2010-10-23 6:5:24
מערכת האתר
התמונה של מערכת האתר
אתה יותר מצודק בקשר למורכבות

אתה יותר מצודק בקשר למורכבות ולאתגר שבתכנון מערכות תנועה מוצלחות, במיוחד באיזור עירוני צפוף.

פרויקטי סימולציה הם כלי די חדשני במערכות תחבורה, לכן כפי שנאמר בפרויקט:
"מודל הסימולציה שימושי בעיקר לניתוח ולאמידת הביצועים של מערכות סטוכסטיות מורכבות, שקשה או לא ניתן לנתחן בצורה אנליטית, או שביצוע בדיקות על המערכת עצמה יקר מאוד או שאינו בר-ביצוע."

כאמור אחד הטיעונים החזקים לשימוש בסימולציות הוא שישנם מקרים שפשוט כמעט בלתי אפשרי להעריך מבחינה אנליטית פתרון תחבורתי ולכן אנו כמהנדסים נאלצים לפנות לכלים סטוכסטים, כמובן שעל הפיתרון הסטוכסטי לשקף את המציאות במידת האפשר, לשם כך השתמשו בפרויקט בתוכנה TransModeler הנחשבת לתוכנה רבת עוצמה בתחום וכפי שנאמר בפרויקט: "מעבד פלט משוכלל, המאפשר להתאים התפלגות לנתונים המוכנסים למערכת ושיוך התפלגות זו למודל הרצוי. המעבד מכיל יישומים רבים המאפשרים ביצוע אנליזות וניתוחים סטטיסטיים בצורה גרפית והשוואות סטטיסטיות על פי הנתונים שנאספו במהלך הרצת הסימולציה."

אם זאת כמובן שלו היה אפשר לבנות את התוצאות היו מדויקיות יותר אך לרב העלויות אינן מאפשרות בחינה שכזו, כדי לשפר את תוצאות ההרצה ולהימנע משגיאות גסות הרצנו את הסימולציה מספר פעמים ומצאנו את הממוצע וסטיות התקן, במשרדים שעוסקים בתחום הסימולציות בקרת איכות מסוג זה הינה חיונית וההרצה נעשית פעמים רבות לפני הנפקת הדוח הסופי והסקת המסקנות.

בקשר להולכי הרגל ולתחבורה הציבורית אתה שוב צודק, פרמטרים אלו הם פרמטרים חשובים ומשפיעים אך כפי שכתבנו בפרויקט

"לא הצלחנו להגדיר את לוחות הזמנים של הקווים ואת תחנות העצירה שלהם. לפיכך, בסימולציה זו לא נלקחה בחשבון השפעת התחבורה הציבורית על אף חשיבותה הרבה"

כנ"ל לגבי הולכי רגל.
בקשר לשאלה על הגאומטריה, בתוכנה אורכי הקטעים הם פרמטר חשוב כמו גם שיפועי הכביש שגם אותם ניתן להזין (וכפי שאמרת חשיבותם של השיפועים בערים עם טופוגרפי בעייתיתה גדולה אך לרב באזורים מישוריים ניתנים להזנחה), בקשר לרדיוסים התוכנה מתבססת על מתווה עקרוני (לפחות במודל בו השתמשנו) ולכן הרדיוסים פחות משפיעים, באותה מידה יכולנו לדון גם על מצב המיסעה (PCI) וכדומה אך כאמור גם התוכנה ואנחנו מוגבלים מבחינת הפרמטרים. 

כמובן שפרמטרים שישפיעו באופן משמעותי יותר הם תוכנות הרמזורים, גלים ירוקים, מספר כלי הרכב (מטריצת מוצא יעד), מספר הנתיבים, הניתוב עצמו וכד'.

לגבי השימוש המקצועי והשימוש בפרויקטי סימולציה, אני לא בקיא בשימוש אך אני יודע שהתחום תופס תאוצה ולדוגמא בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים נעשה שימוש בסימולציה תחבורתית.

אני חייב להסכים איתך שוב בקשר למצב הנוראי בשעות השיא בחורב...

אני לא חיפאי במקור ולא בקיא במצבו הקדום אך במצבו הנוכחי לא מזהיר, בפרויקט ניסינו להציע חלופות לפתרון הבעיה בצומת (תוכל לראות זאת בפרק הבא שיפורסם בקרוב) , אחת החלופות היא פתיחת מנהרות הכרמל שלפי הערכתינו תפחית את הביקושים  לצומת ב30%, לדעתי האישית ולפי כתבות ומחקרים שמופיעים כמו פטריות אין מנוס מחיזוק ושיפור התחבורה הציבורית , ישנן חלופות והצעות רבות לשיפור המצב התחבורה הציבורית אך את זה נשמור להודעה אחרת

 

מקווה שעניתי על השאלות

שבת שלום

אלי