תוך כדי תנועה: אלון וינברגר מתכנן את התחבורה העתידית בקנדה

אלה ימים מלאי אתגרים עבור אלון וינברגר, מייסד חברת Evolve Traffic Solutions. אנחנו תופסים אותו בין כמה פרויקטים, שבהם כל החלטה ומסקנה שלו שווה עשרות מיליוני דולרים. "אני עובד כרגע על פרויקט הקמה של רכבת קלה באדמונטון", הוא מגלה, "ועלי לבחון את אמצעי הבקרה השונים".

 

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות של CivilEng ב-WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה 

 

אדמונטון היא עיר גדולה במחוז אלברטה שבקנדה. ואלון, מתכנן תחבורה במקצועו, התאהב במדינה. אומת הענק השאירה עליו רושם כל כך חזק עד שהוא בחר להעתיק את חייו אליה. "עברתי לקנדה לבד באביב 2002", הוא מספר. "ביקרתי בוונקובר באחד מהטיולים הקודמים ופשוט התאהבתי בעיר. למעשה, הייתי אמור להתחיל את הלימודים בטכניון אבל הטיול כל כך השפיע עלי עד שבסופו של דבר החלטתי לעבור לקנדה ושם סיימתי את לימודי ההנדסה האזרחית".

 

הרצאה לסטודנטים להנדסה באוניברסיטת קולומביה הבריטית בנושא מיקרוסימולציות
 

מה משך את תשומת ליבך כשעברת לראשונה לקנדה? 

"אחד הדברים שמשכו את תשומת ליבי היה ההבדלים במנטליות. אני חושב שהם משמעותיים מאוד לישראלי הממוצע שעובר לגור כאן. למשל, כשהתחלתי לעבוד גיליתי שהקנדים ברובם לא אוהבים לומר את הדברים בצורה ישירה ודווקא לי כישראלי, אין בעיה לומר את הדברים כמו שהם. אני מאמין שהלקוחות שלי מעריכים את העובדה שאני אומר את מה שאני חושב. בסופו של יום, למדתי לשלב בין הזהות הישראלית לקנדית ואימצתי לא מעט מהמנטליות המקומית".

 

היום, הוא מספר, שהוא מצליח למצוא את האיזון בין הישראלי לקנדי שבו. "אני אמנם לא מעורב במיוחד בחיי הקהילה הישראלית בוונקובר אבל אין ספק שהיא גדלה מאוד עם השנים", הוא אומר. "כשהגעתי לפה ב-2002 היו ישראלים בודדים מפוזרים ברחבי העיר. היום הקהילה גדלה מאוד ויש לי חברים ישראלים, לצד אלה הקנדים".

 

אלון וינברגר

 

 "בניית הכבישים המסיבית בישראל - אסון לדורות"

עולם ההנדסה האזרחית תופס אצל וינברגר מקום של כבוד כבר מילדות. הוא גדל בבית שבו יש לענף נוכחות רבה. "נחשפתי לראשונה להנדסה אזרחית בתור ילד", הוא משחזר. "אמי עבדה בחברת מהנדסים וקבלנים כך שנחשפתי לעולם הזה מוקדם מאוד".

 

אז מה גרם לך לפתח תשוקה דווקא לתחבורה?

"נושא התחבורה עלה מאוחר יותר, בתקופה שהחלו לבנות את כביש שש. התנגדתי למהלך הזה בצורה נחרצת - אני עדיין חושב שבניית הכבישים המסיבית בישראל היא אסון לדורות - והתחלתי להתעניין בכל מה שקשור לזה. לאחר מכן, לאורך הביקור הראשון שלי בארה"ב, ראיתי איך ערים שלמות בנויות בתוך איים של מחלפים וכבישים. בנוסף לכך, ההיבט הפסיכולוגי של התנהגות בני אדם הוא חלק בלתי נפרד מהתחום והשילוב הזה ריתק אותי. התעניינתי והעמקתי עד שבסוף הבנתי שאני רוצה להיות מהנדס תחבורה".

 

באיזה אופן בניית הכבישים בישראל היא אסון לדורות?

"בעיני, כביש שש היה כבר אז סימפטום לבעיה גדולה יותר: האמונה שניתן לבנות את עצמך עד שתצא מהפקקים (build yourself out of congestion). ישנם עשרות מחקרים בנושא ורובם מצביעים על כך שהבעיה העיקרית היא שככל שבונים יותר כבישים, מושכים אליהם עוד כלי רכב ויוצרים שוב פקקים. האמריקאים היו אלה שדחפו את הקונספט של בנייה מסיבית של כבישים מהירים - ועכשיו הם מבינים את הנזק הסביבתי, החברתי והבריאותי שנגרם לאורך השנים. לכן, בארה"ב וגם בקנדה, הפקעת נתיבים לטובת תח"צ או אפילו הריסת חלקים מכבישים מהירים הם דברים שבשגרה היום. לא פלא שהמהדורות האחרונות של מדריך קיבולת הדרכים (Highway Capacity Manual) החלו להתמקד פחות בכלי רכב אישיים ויותר בשאר משתמשי הדרך. לשמחתי, בישראל מתחילים סוף סוף להבין את זה שכן הססמה "הקץ לפקקים" כבר לא מדוקלמת בכל פעם שנבנה מחלף חדש. אני לא מתנגד לעצם הרעיון של שדרוג כבישים בצורה חכמה, אבל זה לא יכול להיעשות על חשבון שאר משתמשי הדרך".

 

איך מצאת את שוק העבודה הקנדי בכל הקשור לענף התחבורה?

"כשסיימתי את הלימודים גיליתי שיש משרות לא מעטות למהנדסי תחבורה, לפחות במחוז קולומביה הבריטית שבו אני גר - בכל זאת, קנדה ענקית. חיפשתי תפקיד ספציפי, שמתמקד בנושא תנועה ולא בתשתיות. על פניו חשבתי שיהיה מורכב ומאתגר למצור משרה כזו אבל מצאתי אחת לאחר חודש בלבד של חיפושים, מכיוון שיש מחסור גדול מאוד במהנדסי תחבורה בקנדה כולה".

 

וינברגר עבד כמהנדס תחבורה שנים רבות, אולם הוא הרגיש שמה שעשה לא איתגר אותו מספיק. "כ-8 שנים עבדתי בחברת יועצי תחבורה בוונקובר", הוא אומר. "עיקר העבודה היתה בדיקות השלכות תחבורתיות (בה"ת) למגזר הפרטי. אלא שבאותו פרק זמן, במסגרת העבודה, התחלתי להתעניין בתחום של מודלי מיקרוסימולציה. גיליתי תשוקה למיקרוסימולציה ורציתי להתפתח בתחום הזה. במקביל, הרגשתי שקשה לי מאוד לעבוד בסביבה לא יעילה ובצורה שאני לא מרגיש שאני יכול לתרום. הרגשתי פספוס כי רציתי להיות מעורב ביותר פרויקטים במגזר הציבורי".

 

רצה הגורל ווינברגר פוטר מעבודתו. אלא שבמקום ליפול למרה שחורה, הוא הבין שזו הזדמנות שלא תחזור ולקח אותה בשתי ידיים. "אני אדם שמחפש את האתגר ואת ההתפתחות", הוא מסביר. "לכן החלטתי שבמקום לחפש עבודה חדשה, אקים חברה משלי ואעסוק במיקרוסימולציות בתחום התחבורה. עכשיו אני עושה בדיוק את מה שאני אוהב".

 

מיקרוסימולציה של רכבת קלה בעיר קלגרי

 

"למועצות המקומיות בקנדה משקל רב"

כיצד הקנדים תופסים את נושא התחבורה? עד כמה הוא חשוב להם ואילו משאבים הם מקצים לו?

"קנדה היא מדינה ענקית שגובלת במדינה ענקית אחרת, ארה"ב. יש חפיפה כמעט מלאה בין שתי המדינות בכל הקשור לתחבורה אולם יש גם שוני גדול. לקנדה עשרה מחוזות ולכל מחוז יש משרד תחבורה משלו והנחיות משלו. קיימת סוכנות תחבורה פדרלית אך היא רק עוסקת בתקנות שכוללות את כל המדינה (תעופה, ים, ורכבות כבדות). לעומת זאת, בארה"ב אחראית הסוכנות הפדרלית לתחבורה על כל מחקרי והנחיות התחבורה בארה"ב, שקנדה מאמצת בסופו של דבר. בהקשר התפיסה של התחום, הקנדים משקיעים המון בקידום התחבורה על כל סוגיה, לא רק סלילת כבישים. קיימים מספר איגודי תחבורה שפועלים בקביעות, נערכים כנסים וסמינרים רבים, ומקדמים מחקרים רבים באוניברסיטאות. כמו כן, בניגוד לישראל, למועצות המקומיות יש משקל רב בקביעת הנחיות הנכונות לשטח המוניציפלי שלהן. משרד התחבורה אחראי אך ורק על כבישים מחוזיים".

 

בכלל, נראה שבקנדה מקפידים על הצורך באישורים של מהנדסים גם אם מדובר בעבודות ארעיות. "אחד הדברים שהכי מרשימים אותי - למרות שאחרים יראו בזה ביורוקרטיה מוגזמת - הוא הצורך של אישור מהנדסים על הליכים כגון עבודות כביש ואפילו סגירת מדרכה. פעם כתבתי דו"ח לקבלן כדי שהוא יוכל לקבל אישור מעיריית ונקובר לסגירת מדרכה, כי ללא חתימת מהנדס לא יאשרו לו לעשות זאת".

 

ניתוח רמזור מווסת תנועה ונתיב תח"צ במחלף, ונקובר

 

כמה זמן לוקח לפרויקט לצאת לפועל בקנדה?

"לכל פרויקט יש את הזמן שלו. שלב התכנון יכול לקחת שנים רבות, אך הביצוע מהיר מבישראל כי עובדים פה שבעה ימים בשבוע. מה שבדרך כלל מעכב פרויקט הוא מימון. פרויקטים גדולים כגון רכבת קלה ממומנים בדרך כלל באופן שווה על ידי שלוש רמות הממשל בקנדה: פדרלית, מחוזית, ומקומית. ללא מימון כזה לא ניתן להוציא לפועל פרויקטים גדולים".

 

ובאיזה שלב אתה נכנס לפרויקט?

"אתן דוגמה מתוך צמד פרויקטים שבהם אני מעורב. כפי שציינתי, אני מעורב בפרויקט הרכבת הקלה באדמונטון ובמסגרתו אני עובד עם כמה חברות גדולות. אני זה שאחראי על סימולציית הרק"ל ועל ניתוח של אמצעי בקרה שונים. הסימולציה מאפשרת לעיריית אדמונטון להחליט האם צריך לבנות הפרדה מפלסית מעל צמתים מסוימים, או האם ניתן להעביר את הרק"ל בצומת. זו אחריות כבדה לוודא שהמודל בנוי ומכויל בצורה הכי טובה, כי החלטות של עשרות מיליוני דולרים מבוססות על התוצאות. בפרויקט אחר של שדרוג מחלפים ליד ונקובר אני עובד עם שתי חברות נוספות בשביל משרד התחבורה. גם פה אני אחראי על מודל המיקרוסימולציה שבודק את תכנון המחלפים, מערכת בקרת רמזורים חכמה שמווסתת את התנועה העולה לכביש, ושילוב של תחבורה ציבורית. פרויקט מהסוג הזה עובד בדיקות תכופות של מהנדסים אחרים ממשרד התחבורה והמועצות המקומיות באזור הפרויקט, כדי לוודא שכל אופציה נבדקה כראוי. מדי פעם, כשעובדים על פרויקט מסוים, מוצאים בעיה תנועתית שלא נתגלתה בשלב קודם של הפרויקט. לכן כל כך חשוב לעבוד עם מיקרוסימולציה ממש מתחילת הפרויקט".

 

מעוניינים לעבוד בתחום התחבורה? לרשימת המשרות הפתוחות >> 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר