עמידה וירוקה הרבה יותר: המערכת החדשנית לחיזוק מבנים

 

ממבנים עתיקים בעלי חשיבות היסטורית ועד למבנים בני ימינו שהתגלה בהם כשל מבני או קונסטרוקטיבי, השימוש במערכות לחיזוק ולשימור מבנים הינו הכרחי! ואיך עושים את זה בהתאמה לבניה הירוקה שתופסת מקום של כבוד בענף? הכירו את מערכת החיזוק והשימור הידידותית לסביבה- GeoSteeL.

העובדה הזו מהווה מקור לדאגה רבה: מבנים רבים שנבנו בישראל בין שנות ה-50 לשנות ה-90 של המאה הקודמת עלולים להוות סכנה מוחשית לדיירים ולמשתמשים בהם. מבנים שלא תוכננו ותוחזקו כראוי עומדים בפני סכנה של רעידות אדמה ותנודות קרקע שעלולות לגרום לפגיעה משמעותית בחלקי המבנה ובמקרים קיצוניים אף להוביל לקריסה של המבנה כולו. למה זה קורה? ייתכן כי בתכנון חלק מהמבנים הישנים לא נלקחו בחשבון משקלים ועומסים עתידיים, דבר שהוביל עם השנים להיווצרות של עומסי-יתר על חלקים שונים במבנה.

 

בתמונה: פרויקט חיזוק ושימור, כנסיית "יוחנן בהרים"

 

אז מדוע מבנים צריכים חיזוק? יש לכך כמה סיבות. בבניינים שסובלים מעומסי-יתר, או שאינם מתוחזקים, עלולים להיווצר עם הזמן ליקויים קונסטרוקטיביים ומפגעים רבים שיכולים להוות סכנה בטיחותית ממשית לשוהים במבנה. במקרים אחרים, חדירה של מים, מלחים ואוויר דרך הבטון עלולים להוביל להיווצרות של שכבת קורוזיה על ברזלי הזיון. כתוצאה מכך הבטון מתנפח ומופעלים עליו מאמצי מתיחה שגורמים להתפוררות הבטון ולהופעה של סדקים, הן בשכבה החיצונית והן בעומק הבטון. כאשר נוצרים סדקים בבטון קיימת סכנה אמתית למבנה ויש לבצע בו תהליך של חיזוק.

 

לצד אותם מבנים ישנים רבים שפזורים ברחבי הארץ, בישראל קיימים גם מבנים היסטוריים רבים שעוברים או שיעברו בשנים הקרובות תהליכי שימור. בפרויקטים של שימור נדרשת תשומת לב מיוחדת לנושא חיזוק המבנה והפיכתו לבטיחותי לשימוש הציבור.

 

החסרונות הבולטים של הפתרון הישן והמוכר

כיום, הפתרון הנפוץ ביותר לחיזוק מבנים בענף הבניה בישראל הוא יריעות סיבי פחמן (CFRP). יריעות מסיבי פחמן מהוות תחליף לרשתות ברזל שבהן נהוג היה להשתמש עד היום לצורך חיזוק החלקים החיצוניים והפנימיים של קירות בטון.

אך ליריעות סיבי הפחמן מספר חסרונות עיקריים: עלותן גבוהה, הן נוטות להישבר, הן אינן עומדות בתקן אש, תדירות החלפתן היא גבוהה יחסית והתקנתן דורשת דיוק רב. אם לא די בכך, תהליך הייצור שלהן, כמו גם הפינוי לאחר תום השימוש, נחשבים למזהמים יחסית ומזיקים לסביבה. חסרונות אלה הובילו את חברת א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה לחפש פתרונות חדשניים שגם יספקו איכות ויעילות גבוהות, וגם יהיו ירוקים וידידותיים יותר לסביבה.

 

מערכת GeoSteel – חיזוק עמיד וכלכלי מבלי לוותר על הסביבה

א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה משווקת את מוצרי חברת KERAKOLL האיטלקית בישראל, וביניהם גם את מערכת החיזוק GeoSteel. גיאוסטיל היא מערכת לחיזוק מבנים המהווה תחליף ירוק ליריעות סיבי פחמן ומספקת הגנה יעילה ביותר נגד מפגעים הגורמים לתזוזות בקרקע ומאיימים על החוזק הקונסטרוקטיבי של המבנה, כמו לדוגמא רעידות אדמה. המערכת מזכה בניקוד לבניה ירוקה על פי תקן LEED הבינלאומי ומאושרת לשימוש באירופה ובארה"ב.

 

מערכת GeoSteel מבוססת על רשת חיזוק של סיבים מגולוונים מפלדת אל חלד בשילוב חומרים צמנטיים. הרשת קלה ודקיקה ויודעת להתחבר בצורה הטובה ביותר לכל תשתית מינרלית. גמישותה ותכונותיה המכאניות המעולות מאפשרות ליישם על המערכת מגוון חומרים בעוביים ומשקלים שונים, מבלי שרשת הסיבים תישבר או תיחלש. רשת הסיבים יכולה להתאים לדרישות תכנון שונות וניתן לעצב אותה בהתאם לכל פרויקט ולכל תנאי הסביבה מבלי שעמידותה תיפגע. לכן המערכת מתאימה באופן מושלם לחיזוק מבני בטון ולשימור של מבני אבן עתיקים.

 

בתמונה: הטמעת רשת סיבים  GeoSteelבפרויקט חיזוק ושימור

 

היישום של מערכת החיזוק גיאוסטיל הוא פשוט ויעיל. מזג האוויר כמעט ואינו משפיע על התקנתה וגם לא על ביצועי המערכת. רשת הסיבים שוקלת רק 670 גר' למ"ר, מה שהופך את העבודה איתה לקלה ונוחה. המערכת מבוססת על צמנט, ולכן ביצוע העבודה נעשה כמו עם שפכטל והכנת השטח פשוטה יחסית.

 

GeoSteel היא מערכת חדשנית ביותר המתאימה לכל פרויקט חיזוק, שיקום ושימור מבנים. לעומת יריעות סיבי הפחמן הוותיקות, גיאוסטיל מתגלה כפתרון הנדסי איכותי שהוא גם כלכלי וגם ידידותי לסביבה. העלויות נמוכות יותר בהשוואה ליריעות סיבי הפחמן והמערכת עמידה יותר, פשוטה יותר ליישום וחוסכת תיקונים מורכבים לאורך חיי המבנה. מתוקף היותה ירוקה, המערכת אינה מזהמת (לעומת יריעות סיבי הפחמן) ואינה דורשת החלפה מרובה המייצרת פסולת מזהמת.

 

חוזקו עם GeoSteel: האתרים היפים שעברו שימור

השימוש בגיאוסטיל כבר הוכח בפרויקטים מובילים בארץ בתחום השימור והחיזוק. הנה מספר דוגמאות לפרויקטים כאלו שבהם השתתפה א.צ. טכנולוגיות:

 

חיזוק ושימור כנסיית "יוחנן בהרים" בעין כרם - הכנסייה האיטלקית בעין כרם קיימת עשרות שנים ומגוללת בתוכה היסטוריה רבה. במרוצת השנים, בלאי טבעי כמו גם פגעי מזג האוויר נתנו את אותותיהם על המבנה והתגלו ליקויים אשר הוגדרו כמסוכנים לציבור הרחב. לצורך טיפול בליקויים אלו, הוכרז כי יש לשקם ולחזק את המבנה לטובת שימוש הציבור.

בתמונה: שיקום, חיזוק ושימור כנסיית "יוחנן בהרים".

 

בכנסייה בוצעו פעולות שיקום, שחזור ושימור באמצעות רשת ה- GeoSteel. טרם פריסת הרשתות, בוצעו עבודות שיקום על הקירות במקומות הנחוצים על מנת ליצור שטח פנים אחיד. לאחר מכן, מוקמו הרשתות בהצטלבות על גבי הקירות וחוזקו באמצעות Biocalce, טיח טבעי ידידותי לסביבה אשר הינו אידיאלי לעבודות שיקום היסטורי.

 

חיזוק כנסייה בבית לחם - בימים אלו ממש מתבצעות עבודות שיקום ושימור לכנסייה באזור בית לחם. גם שם, בדומה לכנסייה האיטלקית בעין כרם, נתגלה צורך בשיקום ובתיקון כשלים קונסטרוקטיביים שהתגלו במבנה. החיזוק כולל הטבעת ברשתות GeoSteel על גבי הקירות של המבנה כמו גם על העמודים. גם בפרויקט זה, נעשה שימוש בטיח הטבעי Biocalce אשר באמצעותו מחזקים את הצמדות הרשתות אל פני השטח עליו יושמו.

בתמונה: חיזוק באמצעות GeoSteel בכנסייה בבית לחם.

 

א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה מלווה את לקוחותיה בכל פרויקט לאורך כל שלבי התכנון והיישום של המערכות והפתרונות שהיא מציעה, ומעניקה ליווי מקצועי ומקיף. למידע נוסף והדרכה על השימוש במערכת GEOSTEEL מבית KERAKOLL, אנחנו לשירותכם, צרו איתנו קשר.

 

על המחבר