בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה יושמו פתרונות האיטום המתקדמים בעולם

אתגר תכנוני ומקצועי יוצא דופן עמד בפניהם של מתכנני ומבצעי הרכבת הקלה של גוש דן: איטום התחנות התת קרקעיות מפני מי תהום וגזי קרקע, התאמתן לשימוש כמקלטים ציבוריים בשעת חירום, וקיימות ל-100 שנה. קבלו הצצה אל מאחורי הקלעים של תכנון וביצוע מערכות האיטום - מרכיב קריטי בהגנה על בטיחות ובריאות המשתמשים בקו האדום

בשיתוף א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

לאחר שש שנות עבודה, נחנך בשעה טובה חלקו הראשון של פרויקט התשתיות הגדול ביותר בישראל: הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. הקו האדום הוא נתיב התחבורה המרכזי בפרויקט הרכבת הקלה של מטרופולין גוש דן, באורך 24 ק"מ ועם 34 תחנות, והוא משתרע בין פתח תקווה בקצהו המזרחי ועד בת ים בדרום מערב גוש דן. 10 מהתחנות הן תת קרקעיות, דבר המחייב פתרונות איטום מתאימים.

 

 

תחנה מתחת למפלס מי התהום

רוב תחנות הקו האדום התת קרקעיות ממוקמות במפלס מי התהום, ובהתאם לכך, הגדירה חברת נת"ע, יזמית הפרויקט, דרישות איטום מחמירות. עקב החשש לפגיעה ביציבות המבנים מסביב למנהרות ולתחנות, התקבלה ההחלטה לבצע את העבודות בנוכחות מי התהום, ונאסרה שאיבת מי התהום באזורי העבודה. אחת התחנות, ארלוזורוב, אף נמצאת מתחת לכ-20 מטר של מי תהום, כשמי התהום מקיפים את התחנה ומסתיימים כשלושה מטר מעליה.

בנוסף למים, נדרש מתחנות ומנהרות הרכבת הקלה להיות אטומות בפני גזים רעילים בקרקע, כגון ראדון ומתאן. אחריות היצרן לחומרי האיטום חייבת לעמוד על 100 שנים לפחות. ואם לא די בדרישות האיטום הגבוהות, נדרש מהתחנות התת קרקעיות גם להיות עמידות בפני רעידות אדמה ולשמש כמקלטים ציבוריים.

משמעות הדרישות המחמירות הללו היא שמערכות האיטום בפרויקט חייבות לתת מענה משולב לעומסים על המבנה, לחץ המים, וחדירת גזי קרקע אל חללי תחנות הנוסעים. בנוסף, יש צורך למנוע חלחול מים במקומות כמו הפסקות יציקה, ולשלב מערכות גיבוי בתחום האיטום שיהיו אקטיביות וחכמות.

 

תכנון בסטנדרטים בינלאומיים ומערכות האיטום המתקדמות בעולם

עקב מורכבות הפרויקט, במכרז לתכנון מערכות האיטום נבחרו שתי חברות בינלאומיות: חברת IBI הקנדית וחברת DHV ההולנדית. שתיהן שכרו לביצוע התכנון בפועל את משרד התכנון הישראלי ש. אנגל מהנדסים בע"מ. לאחר השלמת התכנון, עברו התוכניות לאישורן של שלוש חברות בינלאומיות חיצוניות: חברה אוסטרית וחברה צרפתית המתמחות באיטום, וחברה בריטית שתחום התמחותה הוא רכבות תת קרקעיות. מפרט הביצוע כלל מספר מערכות איטום שונות ומשלימות אשר יחד מכסות את כלל דרישות הפרויקט. כל מערכות האיטום סופקו על ידי א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה, בשילוב עם הדרכה, תמיכה וליווי צמוד לכל אורך שלבי הפרויקט.

 

 

מערכת האיטום הראשית: יריעת איטום HDPE PMH 3040+

כמערכת האיטום הראשית לחלקי המבנה התת-קרקעיים נבחרה יריעת איטוםHDPE PMH 3040+ בעובי 1.5 מ"מ תוצרת חברת Yuhong הסינית. היריעה, הזמינה במספר עוביים, מתאימה לאיטום מבנים תת קרקעיים לפ"י התקן הישראלי 2752 חלק 2, ועומדת בתקן האירופי EN 13967. היא מגינה מפני גזי קרקע בהתאם לדרישות המשרד להגנת הסביבה, וכבר שימשה לאיטום עשרות אלפי קילומטרים של מנהרות בארה"ב ואירופה. בנוסף למניעת חדירת גזים, היא עמידה בפני כימיקלים, פגיעות מכניות ולכלוך.

היריעה המשודרגת היא בעלת הדבקה כפולה, המאפשרת הדבקה גם על תשתית רטובה, וחפיפות המבטיחות את רצף האיטום. היריעה מורכבת מארבע שכבות: פוליאתילן בצפיפות גבוהה, שכבת ג'ל המשמשת לראקציה עם הבטון הטרי ולהדבקה, שכבת הגנה מלכלוך סביבתי ושכבת הגנה מכנית המשמשת כציפוי שקוף.

בשלב יציקת הבטון, כאשר נוצר מגע בין מי הצמנט בתערובת הבטון לפני היריעה, מתרחשת ריאקציה כימית עם שכבת הדבק (הג'ל) ונוצרת הדבקה של 100% בין מערכת האיטום לבין שטח פני הבטון. יישום המערכת קל, היא בטיחותית וידידותית לסביבה, בעלת קיום לאורך כל חיי המבנה, ועמידה בפני המים הבסיסיים (האלקליים) של הבטון. היריעה מהווה חלק ממערכת הכוללת גם סרטי הדבקה, כפתורי עגינה וחוטי ריתוך.

 

 

איטום חזק וגמיש לחיבורים ותפרים: עצר מים ספיר סטופ

בנוסף למערכת האיטום ביריעות, יושמו במנהרות ובתחנות התת קרקעיות של הקו האדום עצרי מים PVC המהווים פתרון איטום להפסקות יציקה בין קטעי הקירות ובין קירות המנהרה לרצפה, בתפרי התפשטות ותפרים קונסטרוקטיביים.

עצר המים ספיר סטופ עשוי PVC תרמופלסטי גמיש מאוד על בסיס פוליויניל כלוריד העומד בתקנים הבינלאומיים BS-ASTM-DI. התקנתו לפני היציקה מאפשרת קבלת איטום חזק וגמיש של החיבורים והתפרים לאחר התקשות הבטון. לעצר בליטות ופסים המאפשרים יכולת פיתול גבוהה, וקל מאוד לחברו לאזור היציקה בעזרת תופסנים. העצר מסופק על פי תוכניות איזומטריות של הפינות והחיבורים שמגובשות כבר בשלב התכנון ומפרטות את הפרטים, הסוגים והכמויות של הפינות והצמתים הדרושים. כל שנותר הוא לחבר ולהלחים את עצרי המים בקלות באתר עצמו.

 

 

טיפול מהיר ויעיל בחדירת מים: צינורות הזרקה TRADECC

לצורך טיפול מהיר ויעיל במקרה של חדירת מים מהתפרים והחיבורים, יושמו בפרויקט הרכבת הקלה של גוש דן צינורות ההזרקה TRADECC מתוצרת בלגיה. אם מתגלית  חדירת מים דרך החיבורים, ניתן להזרים דרך הצינורות חומר איטום על בסיס אקרילט, אשר יוצר שכבת איטום גמישה שאינה חדירה למים לאורך התפרים בהפסקות היציקה.

 

עצירת חילחול מי תהום: ג'ל על בסיס אקרילט MC Injekt GL 95 TX

עקב מיקומן של התחנות בסביבת מי תהום והאיסור על שאיבת המים, היה צורך בפתרון לעצירה של חילחול מי התהום אל שטחי המנהרות והתחנות התת קרקעיות. לצורך כך נבחר הג'ל הדו רכיבי על בסיס אקרילט MC Injekt GL 95 TX. הג'ל הוא למעשה שרף על בסיס אקרילי בעל  צמיגות נמוכה וכושר איטום וגמישות גבוהים במיוחד. בשילוב עם צינורות ההזרקה, ובאמצעות מכונת הזרקה דו-רכיבית, הג'ל מוזרק לתפרים שבין הסגמנטים בקירות סלאריים ואוטם אותם בפני מים.

בפרויקטים שבהם צפוי מגע מתמשך עם מים, הג'ל משמש להזרקות איטום של חיבורים, סדקים וחללים בבטון, לאיטום והדבקה של אזורי מגע בין פסי איטום מפלסטיק לבטון, וכאיטום חיצוני משלים של חלקי מבנה המחוברים לאדמה. לג'ל תכונות הדבקה מצוינות וזמן התגובה שלו קצר וניתן לשליטה. במידת הצורך הוא משמש לאיטום גם על ידי יצירת מחסום אופקי או אנכי מפני רטיבות שעולה מן הקרקע.

 

 

הגורם האנושי: תמיכה, סיוע וליווי בכל אתגר ובכל שלב

את מערכות האיטום המתקדמות שסיפקה א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה היא השלימה עם ליווי טכני ותמיכה מקצועית צמודה באתרי הבנייה של התחנות והמנהרות. הליווי כלל  פתיחות מלאכה, הדרכות, חיתוך פרטים, פריסה, הדגמות מדידה, ואפילו עזרה מעשית ביישום מערכות האיטום באתר. הצוותים המקצועיים של א.צ. היו בשטח שלב אחר שלב, תחנה אחר תחנה, וסייעו בכל אתגר או תקלה בלתי צפויים שצצו תוך כדי העבודה. אנשי החברה נכחו כל הזמן בשטח ונתנו מענה "מעכשיו לעכשיו" כאשר אירועים שונים כמו פרצות מים התרחשו בפתאומיות תוך כדי עבודה וחייבו טיפול מיידי.

 

 

למידע נוסף, התייעצות, ליווי מקצועי והדרכה על מערכות האיטום המתקדמות של א.צ., צרו איתנו קשר כאן.

 

על המחבר