יורדים לשטח - סקירת שער הכניסה למתחם האלף

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

עיריית ראשון לציון, באמצעות "נתיבי איילון" החלה בהקמת שער הכניסה למתחם האלף. מתחם זה מצוי במערב ראשל"צ. את גבולותיו תוחמים שדרות מרילנד במערב, שדרות רבין בדרום, שדרות רחבעם זאבי בצפון ונתיבי איילון (כביש 20) במזרח. במתחם האלף עתידים להימצא מבנים רב־תכליתיים עבור תעסוקה, מגורים, שירותים שונים, תרבות פנאי וספורט, פארקים ועוד. בקיצור: עירוב שימושים.

בקרבתו של המתחם מצויים עורקי תחבורה ראשיים כדוגמת כביש 20 וכביש 4, קווי רק"ל עתידיים ותחנת הרכבת משה דיין. פרק הנגשת תשתיות התחבורה אל המתחם מקבל נפח משמעותי בביצוע הפרויקט. פרק זה כולל ארבעה מרכיבים מרכזיים, שאותם נזכה להכיר.

בסקירה זו נעקוב אחר השינויים הרבים שצפויים להתבצע במערך הכבישים בסביבה ובתשתיות המתחם. לרשותנו יעמוד איציק חוטובלי המהנדס ומנהל הפרויקט מטעם חברת הניהול "אחים מרגולין". איציק המוכשר הוא אדם עתיר זכויות בענף. בעברו המקצועי נרשם ניהולן של שתי תחנות רכבת וביצועם של פרויקטים נוספים. כהרגלנו, הסברים יצורפו לתמונות הסקירה, אך קודם לכן נשלחת תודה גדולה למנהל הפרויקט ולחברת "נתיבי איילון" על הסיוע הרב והמועיל שבהכנת הסקירה.

 

הסברים מצורפים לתמונות ↓

* מומלץ לצפות במחשב שולחני

 

קרדיטים:

  • מזמין: עיריית ראשל"צ באמצעות "נתיבי איילון"
  • מזמין: "נתיבי איילון". מקדם את הפרויקט אלחנן לוברבאום, ראש אגף פרויקטים בחטיבת הנדסה של החברה
  • ניהול ופיקוח: "אחים מרגולין". מנהל חטיבת תשתיות: אהוד רויטמן. מנהל הפרויקט איציק חוטובלי. מפקח: ששי שהרבני
  • קבלן ראשי: "גלנור בינוי ופיתוח"
  • אדריכלות: "קנפו כלימור אדריכלים" (גשר להולכי רגל)
  • תכנון קונסטרוקציה גשר רבין: משרד "גרושקו מהנדסי מבנים"
  • תכנון קונסטרוקציה גשר הולכי רגל: משרד "רוקח אשכנזי מהנדסים ויועצים"
  • מתכנן תנועה: משרד "ירון עברון הנדסה"
  • הדמיות: "דגנס פתרונות ויזואליים מתקדמים" ו"טוטם הדמיה ואנימציה" ובאדיבות "נתיבי איילון"

 

אהבתם?! לסקירות נוספות >>  רוצים שנגיע אליכם ? >>

 

גולשים בנייד ? יש "לגרור" את התמונה ימינה, על מנת לעבור לתמונה הבאה ►►

 

פותחים עם מבט שלוכד כמעט את כל מתחם האלף. במתחם זה מתוכננים לקום 1.7 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר. יוקמו בו 5,600 יחידות דיור ופארקים שמשתרעים על שטח בן 110 דונם. עד כה שווקו כ-820,000 מ"ר שמיועדים לתעסוקה. בין החברות הבולטות שתגענה למתחם נמצאות קבוצת דיסקונט (דיסקונט, כא"ל ומרכנתיל), הפניקס, רוגובין, JTLV2, פרשקובסקי, אמות ועוד. את הקמת המתחם מובילה עיריית ראשל"צ באמצעות מנהלת ייעודית אשר מטפלת בנושאי תכלול ההקמה, שיווק ומכירות והקשר בין היזמים לרשות המקומית.
מבט צפונה לעבר מחלף משה דיין. בתמונה מופיעים רמפות המחלף, רחובות משה דיין ורחבעם זאבי שמתחברים ע"י גשר המחלף, תחנת הרכבת משה דיין וכביש 20 (נתיבי איילון). לכל אלה, יחד עם גשר רבין שעוד נגיע אליו, קיימת התייחסות ישירה כבר כעת בביצוע הפרויקט. בעתיד צפויים להגיע לסביבה זו גם שלושה קווי הרק"ל, אך בשלב זה עדיין מוקדם להתייחס לממשק התחבורתי אל קווים אלה.
מנהל הפרויקט, המהנדס איציק חוטובלי. את איציק אנו מכירים כבר לא מעט שנים. ברזומה המקצועי שלו נמצא את הקמתן של תחנות הרכבת קריית מלאכי־יואב, מזכרת בתיה והמרכז המסחרי ביג שבאשדוד. שילוב זה של בינוי ותשתיות תחבורה מתקיים גם במתחם האלף והופך את איציק לאיש הנכון במקום הנכון. נאחל לו בהצלחה!
מבט מערבה אל גשר רבין אשר המשכו מהווה את גבולו הדרומי של מתחם האלף וממנו תתאפשר כניסה אל המתחם. במצבו כיום, הכביש שעל הגשר הוא חד נתיבי-חד סטרי עם נתיב נוסף לפנייה שמאלה מכיוון מזרח אל איילון צפון. במצבו העתידי יכיל גשר רבין שישה נתיבים עליו. תכנון זה יתבצע באמצעות הקמת גשר נוסף אשר יוצמד לגשר הקיים מצידו הדרומי. כיצד תיראה התנועה עליו? על כך בתמונה הבאה.
מבט נוסף על גשר רבין אשר עתיד להתרחב דרומה ב-17 מ'. לתנועה שתגיע ממערב (מכיוון יס פלנט) יוקצו שני נתיבים לפנייה שמאלה אל איילון צפון (במקום אחד כיום) ואילו לתנועה שתגיע ממזרח יתווסף נתיב אחד לנסיעה ישר בכיוון מערב אל כניסות המתחם. רחוב רבין בצידו המזרחי של הגשר יורחב ויקבל אף הוא שני נתיבים לפנייה אל איילון צפון.
העבודות על גשר רבין כבר החלו. בתמונה נראות עבודות הביסוס שבקצהו המערבי של הגשר.
כמו בכל מקום שבו פרויקט "זר" ולא אורגני פוגש את רצועת הרכבת, נוצר אתגר. אתגר זה מתבטא בצורך של הגשר לחלוף מעל חשמול הרכבת שכבר הופעל עם פתיחתו לא מכבר של קו השרון-אשקלון ע"י "רכבת ישראל". ע"פ התכנון יפורק עמוד אחד בלבד של החשמול בעת הרכבת הקורות ובמקומו יבוצע חשמול באמצעות תומכה (Cantilever) שתותקן בתחתית קורת הגשר. בהחלט מאתגר ומעניין לראות מה יהיה משך ההשבתה של תנועת הרכבות, שתידרש לשם כך.
הנה עניין שעתיד להקל דווקא על הקמת הגשר. בהגדלת התמונה ניתן להבחין במעגלים מהם בולטים מעט ברזלים. מדובר בקצות כלובי כלונסאות אשר עליהם תתבצע הארכה עבור עמודי הגשר החדש. הכנה זו בוצעה כבר לפני מספר שנים מתוך מחשבה על הפיתוח העתידי.
מסיימים עם גשר רבין עם תמונה זו, שבה נראות העבודות להקמת קיר תמך זמני עבור ראש הכלונס של נציב הביניים בגשר החדש. גשר רבין יהיה גשר רגיל למדי - גשר קורות טרומיות מן המניין אשר צורת נציביו ותנוחתם היא זו שמייחדת אותו.
עברנו צפונה מגשר רבין והגענו אל תחנת הרכבת משה דיין אשר נמצאת בלב המחלף. אל תחנה זו יגיע גשר הולכי רגל בעל מראה אדריכלי מרשים. לגשר זה יוקדש פרק נרחב למדי בסקירה.
הגענו אל פרק ההדמיות ובאמצעותן נבין כיצד ייראה והיכן יעבור גשר הולכי הרגל. בהדמיה זו אנו מביטים אל המחלף ואל רצועת הרכבת שחוצה אותו מצפון לדרום. מצידו הדרומי של גשר הכביש נראה גשר הולכי הרגל. קצהו המערבי (צד שמאל בהדמיה) נמצא במתחם האלף ואילו קצהו המזרחי נמצא ברחוב משה דיין, מעבר לנתיבי איילון דרום. הגשר חוצה בדרכו לא מעט מכשולים בדמות רמפות של המחלף, רצועת הרכבת ואת כל נתיבי איילון. מסע זה של הגשר אורך 340 מ'.
הנה דרך נוספת להכיר את מסעו של הגשר ולהבין כי גשר זה עתיד להיות מורכב ממקטעים של בטון ופלדה.
ממשק מרכזי של גשר הולכי הרגל צפוי להתקיים עם תחנת הרכבת משה דיין. הגשר יפגוש את התחנה מצידה הדרומי. בתחנה עצמה יתבצעו בצד זה הרחבה ושיפוץ חלקיים.
רוחבו של הגשר יהיה 9 מ'. רוחב זה מתחלק לשישה מטרים עבור הולכי הרגל ושלושה עבור שביל האופניים. אגב שבילי אופניים, אלה לא זוכים להתייחסות מפורטת בסקירה, אך הם קיימים גם קיימים בפרויקט.
הדמיה נוספת ולא אחרונה של גשר הולכי הרגל. בהדמיה מופיע חלקו המערבי של הגשר כשהוא פונה לעבר מתחם האלף.
פרט הנדסי מעניין שמופיע בגשר הולכי הרגל הוא היעדרם של נציבים בתחום רצועת הרכבת. אי לכך, המפתח הרלוונטי למיקום זה יהיה באורך 70 מ', שהינו מרחק מכובד ביותר לגשר מסוג זה. מיסעת הגשר במפתח זה תורכב מארבעה אלמנטים מפלדה במשקל 150 טון כ"א. האלמנטים יחוברו באוויר באמצעות ברגים. אז כן: צפוי לנו כאן מבצע הנפה מעניין.
נוכחותם של שני קווי מתח עליון של חברת החשמל מעל הגשר מכתיבה הצללה אשר תימצא בכל מקום שבו ניתן הדבר.
קצהו המערבי של הגשר אשר נמצא במתחם האלף. בהדמיה מופיעה הספירלה של שביל האופניים, שני דרגנועים מצידיו של גרם המדרגות ומעלית.
עוברים לעסוק במרכיב השלישי בפרויקט - רמפות המחלף. מרכיב זה כולל מספר גדול יחסית של פעולות. הרמפות הרלוונטיות לענייננו הן שלוש: לולאת העלייה מדרך השירות אל רחוב משה דיין בכיוון מזרח. רמפת יציאה חדשה מדרך השירות אל מתחם האלף ורמפת היציאה הישירה (כיום) מרחוב רחבעם זאבי אל איילון דרום. בשלב זה, נתעלם מהדמיה זו אשר מתארת מצב תנועה סופי.
בתרשים זה נעסוק רק בארבע תיבות הטקסט האמצעיות ונשמיט את שתי הקיצוניות שבהן כבר עסקנו. נתחיל עם התיבה בה נכתב "לולאה חדשה". לולאה זו תחליף לולאה קיימת אשר תפורק. סיבת הפירוק: הרחבת הלולאה הקיימת מתוך מחשבה עתידית על הרחבתו של גשר משה דיין. התיבה הבאה היא "רמפת עלייה איילון צפון" שמוטב היה לנסחה כרמפת עלייה מאיילון צפון אל מתחם האלף. רמפה זו היא רמפה חדשה שעתידה לייצר כניסה חדשה מדרך השירות ישירות אל מתחם האלף. התיבה הבאה היא "רמפת ירידה איילון דרום". בתיבה זו מסתתר שינוי משמעותי. לתנועה שמגיעה מרחבעם זאבי יש כיום יציאה ישירה אל איילון דרום. במצב הסופי, תפגוש תנועה זו צומת מרומזר שבכביש הפנימי של המתחם וממנו תצטרך לפנות שמאלה אל איילון דרום. מסיימים עם "דרך השירות" שמעליה יחלוף גשר חדש של רמפת המתחם אל איילון דרום. בדרך זו יבוצע שינוי נוסף שאותו נראה בהמשך.
הדמיה נוספת לסיכום המלל הארוך שבתמונה הקודמת. כדאי לשים לב שמעל שביל האופניים עוברת רמפת העלייה מדרך השירות אל המתחם וגשר חדש של רמפת היציאה מהמתחם אל איילון דרום.
סמוך למשרדי האתר. מבט אל הקצה הדרומי של דרך השירות. הקטע המצולם עתיד להפוך משני נתיבים חד סטריים לדרך דו סטרית עם תוספת נתיב מדרום לצפון.
עבודות להקמת גשר הרמפה ממתחם האלף אל איילון דרום. גשר זה עתיד לחלוף מעל דרך השירות של כביש 20 ומסלול האופניים. אורכו של הגשר יסתכם ב-93 מטרים ורוחבו 11 מטרים.
מראה העבודות על הגשר החדש שתואר בתמונה הקודמת.
הדמיה אחרונה לפני שנפרדים. לולאת העלייה אל משה דיין ורמפת העלייה מדרך השירות אל הצומת החדש שבמתחם האלף.
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר