יורדים לשטח - חיזוק ו"תליית" מבנה בית אליאנס בירושלים
צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!
בית אליאנס - היסטוריה
בית אליאנס שבירושלים, שהוקם בסוף המאה ה-19 ביוזמת ארגון כי"ח, שימש במשך עשרות שנים כמוסד חינוכי חשוב בעיר.
לאחר תקופה ארוכה של נטישה, עבר הבניין לידיים פרטיות בשנות ה-90, ובשנת 2016 החל לשמש כחלל יצירתי זמני עבור אמנים ויזמים, לקראת תהליך שימור ושיקום שבסופו עתיד להפוך לבית מלון יוקרתי, הכולל חניון תת קרקעי, קומת מסחר ועוד.
קרדיט: ויקיפדיה
מיקום הפרויקט
הפרויקט הנו פרויקט של "עירוב שימושים", הכולל 2 מגדלי מגורים בני 26 קומות כל אחד מעל 6 קומות מסחר ומשרדים, וחניון תת קרקעי בן 6 קומות. בנוסף, בשטח הפרויקט קיים מבנה לשימור "בית אליאנס" אשר יהפוך להיות בית מלון - אתגר המלווה באתגרים הנדסיים ולוגיסטיים מורכבים.
מיקום הפרויקט הוא אחד האזורים האורבניים הצפופים והתוססים בעיר - סמוך לשוק מחנה יהודה, בין סמטאות צרות ורחובות עמוסים בתנועה רגלית ורכבית. תנאים אלו מגבילים את תנועת המשאיות, מגבלות פריקה וטעינה, ואת אפשרויות האחסון באתר עצמו. לכך מצטרפת דרישה קפדנית לשמירה על חזיתות לשימור, עבודה בצמוד למבנים פעילים, וזיהוי תשתיות תת־קרקעיות ישנות כמו בורות מים או קווי תשתית ישנים שאינם מתועדים במלואם.
כל פעולה באתר דורשת תיאום צמוד עם העירייה, רשות העתיקות, ועדות שימור והתושבים המקומיים. הפרויקט מצריך פתרונות יצירתיים, הכול כדי לאפשר תהליך בטוח, איכותי, וכזה שמשתלב במרקם העירוני מבלי לפגוע בפעילות השוטפת של הסובבים והדיירים שמסביב לאתר הבנייה.
קרדיט: תיק תיעוד אדריכל גיורא סולר
קרדיט: אשטרום ירושלים
תיק תיעוד ומחקר - אדריכל שימור
תיק תיעוד הוא מסמך מקצועי שערך אדריכל השימור בטרם תחילת העבודות באתר "כי"ח" בירושלים, שמטרתו לתעד את המבנה, סביבתו וההיסטוריה שלו לשם שמירה על ערכיו האדריכליים והתרבותיים. במסמך נכללים תיעוד היסטורי עשיר של בית הספר אליאנס, תכניות אדריכליות, צילומים עדכניים, נתונים סטטוטוריים, תיאור מצב פיזי של המבנה והחצר, וניתוח הערכים לשימור – והוא משמש בסיס להבנת המקום ולהנחיית תהליכי התכנון והביצוע העתידיים.
בתמונה: דף לדוגמא מתיק השימור והמחקר. באדיבות אדריכל גיורא סולר
אתגרים הנדסיים
כחלק מתהליך הבנייה, יוקם חניון תת קרקעי בן 6 מפלסים ובשטח של כ 33,000 מ"ר, אתגר הנדסי מורכב, המצריך לבצע את עבודות הקמת החניון מתחת לבניין אליאנס הקיים, מבנה בעל חשיבות היסטוריה.
פני השטח עם תחילת העבודות
הגישה לאתר הפרויקט, חסומה מכל הכוונים:
- מערב - שוק מחנה יהודה
- דרום - חנויות על רחוב אגריפס
- צפון - פרויקט עץ חיים
- מזרח - עבודות שיקוע הכביש (ע"י קבלן אחר)
הכניסה והגישה היחידה לפרויקט מתאפשרת מרחוב כי"ח (שבתחומו מבוצעות עבודות השיקוע ע"י קבלן אחר), ובנוסף - בתוך גבולות ושטח העבודה קיים כביש גישה פנימי המוביל לחניון מנרב (חניון פעיל ציבורי ופרטי לדיירי הבניין).
בתמונה: בניין אליאנס לפני תחילת העבודות
אתגרים לוגיסטיים
מיקומו הייחודי של הפרויקט והסמיכות לפרויקט עץ חיים יצרו אילוצים וצרכים שונים ולעיתים אף מנוגדים.
מצד אחד לחפור במתחם כי"ח על שטח גדול ככל האפשר, ומצד הצד השני הצורך להשאיר דרכי אספקה וגישה במפלס הרחוב, על מנת להמשיך ולאפשר את מרקם העבודה של הקמת הפרויקט הסמוך עץ חיים.
הפתרון שנבחר בשיתוף עם המזמין - כבר בשלב הראשונים, יציקת חלק מתקרות מפלס ה-0.0 של מתחם כי"ח ובכל למעשה ליצור "גשר" מעבר בלתי תלוי, ישירות לפרויקט עץ חיים.
עם השלמת ה"גשר" ימשיכו עבודות החפירה לחניון מתחת לתקרה (ה"גשר") בשיטת ה Top-Down.
- עבודה בצמוד לחנויות פעילות בשוק מחנה יהודה
- מציאת פתרון חלופי וכניסה לחניון חברת מנרב
- מתן גישה וכניסה לפרויקט שבהקמה - עץ חיים
- אפשרות לחפירה (חציבה) בשטח מקסימלי
- ביצוע עבודות הכנה ו"תלייה" למבנה אליאנס
פתרונות שנבחרו לביצוע
- התחברות לכניסה לפרויקט שיקוע הכביש, ןיצירת כניסה זמנית תת קרקעית לחניון מנרב.
- חיזוק מבנה אליאנס והכנתו ל"תלייה"
- יציקת תקרות במפלס ה 0.0 ועל ידי כך יציקת מעבר "גשר" במפלס הרחוב עד לפרויקט "עץ חיים". יצויין שתקרות אלו אינן זמניות אלא התקרות הסופיות של המבנה, רק הביסוס לתקרות אלו הוא זמני וממוקם בסמוך לקירות/עמודים העתידיים (הסמכים) אשר יתמכו תקרות אלו. המשמעות הינה שהתקרה צריכה לעמוד בשני מצבי עמיסה שונים וכדי לעמוד בכך בוצעו תקרות דרוכות הלוקחות בחשבון את מצבי העמיסה השונים.
נתוני מבנה אליאנס
- שלושה מפלסים + עליית גג (מתוכננת קומה נוספת, עתידית)
- אורך המבנה - 40 מ"א, רוחב המבנה 30 [מ"א]
- משקל כולל של המבנה לתלייה כ-9,000 [טון]
הערה: ככל הידוע לנו, מדובר על המבנה המורכב והכבד ביותר בעולם, שמבוצעות בו פעולות "תלייה".
שלבי הביצוע העיקריים
- עבודות פירוקים ותיעוד - תיעוד ופירוק זהיר של אלמנטי בניין המיועדים לשימור ושימוש חוזר (עתידי), על מנת שישמשו בהמשך לשחזור המבנה המקורי
- הסרת עומסים מיותרים - "הפשטת" המבנה מעומסים מיותרים, כדוגמת מחיצות לא קונסטרוקטיביות, ריצוף וכו'
- התקנת מערכת ניטור - מערכת המאפשרת ניטור תזוזות, שקיעות וכו'
- חיזוקים שונים - חיזוק המבנה ע"י קידוח והחדרת עוגני CINTEC - היישר לקירות המבנה
- עבודות ביסוס היקפי - קידוח ויציקת כלונסאות ביסוס היקפיים להשענת המבנה, כמו גם בחלקו הפנימי (פטיו)
- עבודות עפר - חציבת יסודות מתחת לקירות המבנה, שישמשו להשענה זמנית
- יסודות זמניים - ביצוע יסודות זמניים, המשלבים קונסטרוקציית פלדה ויציקות בטון
- יצירת מרווח - השלמת חציבה מתחת לקירות המבנה - יצירת מרווח שיאפשר טפסנות ויציקה של תקרת ההשענה
- תקרת השענה למבנה הקיים - יציקת תקרת השענה, עליו "ינוח" המבנה לשימור
- חפירת החניון - חציבה מתחת למבנה עד תחתית מפלסי חניון
קצת מספרים ונתונים מהביצוע
- עוגני חיזוק - משמשים לחיזוק קירות הבניין לשימור (מסוג CINTEC): כ-500 [מ"א]
- כלונסאות - קידוב כלונסאות ביסוס לשימור המבנה הקיים: 91 [יחידות] וכ-2,600 [מ"א]
- קונסטרוקציית פלדה - משמש לביצוע היסודות זמניים: כ-62 [טון]
- תקרת תלייה - התקרה עליה נשען המבנה לשימור: כ 1,600 [מ"ק] בטון, וכ-460 [טון] ברזל זיון
קרדיטים
- יזם - מתחם מחנה יהודה כי"ח נכסי דלא ניידי (JTLV) וחברת B.S.R. נציגי היזמים - אבי יורן, אבי מרטין
- ניהול ופיקוח - אסף מזרחי, אבי שטיין, יוסי בכר, א.מ. ניהול וייזום בנייה
- אדריכלות - ארתור וירניק, רינה שגיא, ברעלי לויצקי כסיף. אורי פדן, אורי פדן אדריכלים
- מתכנני שלד - נחום יחזקאל, טל חיים, אור אבירם, ד.ג.ן הנדסה (דורון שלו). שי מילר, דן חיים, דניאל פרשה, דוד מהנדסים. יובל אכברט, יעקב ויובל אכברט הנדסת בניין
- קבלן ראשי - אשטרום ירושלים. צוות: אייל בונדה - מנכ"ל אשטרום ירושלים, בועז סינוואני - סמנכ"ל, מוטי כפיר - מנהל אזור, עופר ענבר - מנהל פרויקט, עומר עטרי - מהנדס ביצוע, סימן-טוב שמעוני וניר לוריא - מנהלי עבודה, יוסף סלמן - עוזר בטיחות.
מה בסקירה הבאה?
בנוסף לאתגרי "תליית מבנה בית אליאנס" - הקמת המגדל הדרומי מצריכה ביצוע עבודות שלד וגמר מעל שוק אגריפס התוסס (נוצר זיז הבולט מהבניין ש"מרחף" מעל השוק...) עובדה שתצריך פתרונות הנדסיים ובטיחותיים מאתגרים.
על כל זאת ועוד - בסקירה הבאה...
מטורף הא? היכנסו לגלריה המצורפת והמשיכו ללמוד אודות הפרויקט !
סרטון מגניב ומתחילים....

כללי - הקמת הפרויקט בלב העיר ירושלים, ובמיוחד מבנה לשימור כמו בית אליאנס, מלווה באתגרים לוגיסטיים מורכבים. מדובר באחד האזורים האורבניים הצפופים והתוססים בעיר - סמוך לשוק מחנה יהודה, בין סמטאות צרות ורחובות עמוסים בתנועה רגלית וברכבים.

צפיפות אורבנית - מיקומו הייחודי של הפרויקט והסמיכות לפרויקט "עץ חיים", מלווה באתגרים לוגיסטיים מורכבים. מדובר באחד האזורים האורבניים הצפופים והתוססים בעיר - סמוך לשוק מחנה יהודה, בין סמטאות צרות ורחובות עמוסים בתנועה רגלית ורכבית, "כולאים" את הפרויקט מכל צדדיו ולא מאפשרים גישה לביצוע (ראה הסבר מפורט במאמר).

מבט מלמעלה - המבט המצורף חושף את המורכבות הגיאומטרית של המבנה לשימור. בינוי היקפי ופטיו מרכזי. הרבה לפני שהחלו עבודות השימור והתלייה, נערך תהליך ארוך של תיעוד המצב הקיים, הכל בהתאם להנחיות מחלקת שימור מבנים בעיריית ירושלים, כמו גם מהוראות הביצוע ושימור של האדריכל.

גישה לפרויקט - הגישה לאתר הפרויקט, חסומה מכל הכוונים: מערב - שוק מחנה יהודה. דרום - חנויות על רחוב אגריפס. צפון - פרויקט עץ חיים. מזרח - עבודות שיקוע הכביש (ע"י קבלן אחר). בנוסף – עם קבלת השטח, היה כביש גישה לחניון מנרב אשר עבר בתוך גבולות העבודה, נדרש היה למצוא פתרון יצירתי על מנת לאפשר כניסה לחניון.

כניסה זמנית - על מנת לאפשר כניסה חלופית לחניון במקום הכביש הקיים (מופיע בתצ"א למעלה) הוחלט לבצע כניסה זמנית דרך מנהרת השיקוע – במבצע זריז וממוקד בוצעו בשטח המשולש הפעולות הבאות: חציבה, יציקת רצפה תחתונה, יציקת קירות ועמודים, יציקת תקרה, ביצוע מסעות, פריצת מעברים לחניון מנרב, עבודות גמר (צביעה, תאורה, שילוט ותמרור).

כניסה זמנית - כניסה לחניון מנרב דרך מנהרת השיקוע.

תליית המבנה: שלב 1 - מצב התחלתי קיים.

תליית המבנה: שלב 2 - חפירה עד תחתית קירות המבנה (פנים+חוץ).

תליית המבנה: שלב 3 - חציבת מעברים מתחתית קירות ועד הסלע היציב ויציקת עמודונים.

תליית המבנה: שלב 4 - השלמת חציבה בין עמודונים יצוקים.

תליית המבנה: שלב 5 - יציקת תקרה דרוכה.

תליית המבנה: שלב 6 - חציבה מתחת למבנה (חניון).

חתך הפרויקט - כך ייראה המצב הסופי, מבנה לשימור וחניון מתחתיו.

תיעוד - גרם מדרגות צפוני: מאילוצי הביצוע, נדרש לפרק גרם מדרגות זה, כך שבשלב השחזור, יושב גרם המדרגות לקדמותו. פעולה זו מבוצעת על ידי קבלן השימור, שזה תחום מומחיותו.

תכנית שימור - תכנית טיפוסית לשימור חזיתות. לכל פרט בחזית נקבע הייעוד. לשימור, להסרה, לשחזור וכו'.

עבודות פירוקים ותיעוד - תיעוד ופירוק זהיר של אלמנטי בניין המיועדים לשימור ושימוש חוזר (עתידי), על מנת שישמשו בהמשך לשחזור המבנה המקורי.

ניטור תזוזות - דוגמא לתרשים נתונים ממערכת הניטור - מד ויברציות תלת מימדי המותקן על המבנה.

Cintec - הכנת ופריסת עוגן החיזוק לפני ההחדרה לליבת הקיר. העוגן מורכב ממוט נירוסטה "עטוף הגרב" כך שלאחר השחלתו ועיגונו, הוא מדוייס מ-2 צדדיו.

Cintec - מכונת הקידוח לעוגני הסינטק. האתגר: לקדוח לאורך 40 מטרים (אורך הקיר הארוך) ללא סטיות מציר הקידוח הרצוי.

Cintec - פרט תכנון לתוואי קידוח והחדרת עוגני הסינטק. הפרט מלמד על חתך ה"גרב" העוטפת את הבורג, לאחר הדיוס. הגבשושיות הנוצרות לאחר הדיוס, יוצרות את המגע עם הקיר הקיים, מגדילות את החיכוך ויחד עם המוט, מחזקות את הקיר במהלך השימור והעבודה.

ביסוס תקרת ההשענה - קידוח בסלע. מכונת מיקרו-פיילס המונפת מעל מבנה אליאנס, על מנת לקדוח את כלונסאות הביסוס מתחת לתקרת ההשענה, בחלל הפטיו של המבנה.

נחיתה רכה - מכונת הקידוח "נחתה בשלום" בשטח הפטיו של מבנה אליאנס.בשלב הבא בוצעו כלונסאות הביסוס, לתמיכת תקרת ההשענה.

תלייה - מבט על קירות פנימיים של המבנה, לאחר השלמת התלייה וחציבת הסלע מתחת לקורות הפלדה. במרווח שנוצר מתחת לקורות ישמש לתקרת ההשענה (זיון ויציקה).

תלייה - מבט על חזית המבנה לאחר השלמת התלייה וחציבת הסלע.

תלייה - מבט על הפטיו לאחר השלמת התלייה והכנת השטח ליציקת תקרת ההשענה.

סיום תלייה - מראה כללי של תליית כל המבנה.

ברזלנות תקרת השענה - מבט ממעוף הרחפן על הפטיו הפנימי, רגע לפני היציקה.

ברזלנות תקרת השענה - סידור זיון היקפי לפני יציקת תקרת ההשענה.

ברזלנות תקרת השענה - סידור זיון בחלקים הפנימיים של המבנה, לקראת יציקת תקרת ההשענה.

עוד מהיופי הזה... בנוסף ניתן לראות את פרט התמיכה המיוחד שניתן לעמוד הפלדה.

יציקה - יציקת תקרת ההשענה. בתקרה שו נוצקו 1600 [מ"ק] בטון והונח זיון של כ 460 [טון].

יציקה - מבט מעין הרחפן על יציקת התקרה. משיקולים של עומס תנועה באזור השוק ועל מנת למזער הפרעה לתושבים ובעלי החניות, הוחלט לבצע היציקה החל ממוצאי שבת ועד יום א אחה"צ. סה"כ משך היציקה היה כ-17 שעות ברצף והיא בוצעה ע"י 3 משאבות.

הדמיות שונות - לסקירה הבאה...

הדמיות שונות - לסקירה הבאה...

הדמיות שונות - לסקירה הבאה...

הדמיות שונות - לסקירה הבאה...
אין תגובות