כיצד בונים אמון ושיתוף פעולה בין מתכנן השלד לקבלן המבצע?
במהלך הקריירה שלי כמתכנן שלד, עבדתי (ועדיין עובד) מול עשרות רבות של קבלנים. מהקטנים ביותר ועד הגדולים שבהם. הניסיון נבנה כמובן מהתחלה מקרטעת וחסרת ביטחון והמשיך עם צבירת ידע, שדרוג הפתרונות וחיזוק הביטחון מול הקבלן.
גם היום, אחרי כמעט עשור בענף הבנייה, אני לומד כמעט כל יום משהו חדש מהקבלנים איתם אני עובד.
צניעות
אם מתחילתו של הפרויקט תשדר לקבלן שאתה, כמתכנן השלד, מכיר הכי טוב את הפרויקט ובטוח שהתוכניות שלך מושלמות - גזרת על עצמך פרויקט באווירה שלילית ולא נעימה.
חשוב מאוד לקחת כל שאלה והערה של הקבלן ברצינות המתאימה, כלומר לפתוח תוכנית ולהבין איפה הבעיה או מה לא ברור. אם זו טעות שלך - להסביר לקבלן שאכן הבעיה בתוכנית ושתצא בהקדם תכנית מתוקנת.
אם עולה הצעה של הקבלן לשיפור תכנון - לא לפסול על הסף מיד, אלא כן לבדוק היתכנות להצעתו. גם תשובה שלילית זו תשובה אבל הקבלן כנראה יעריך את הניסיון ובכך נבנה האמון ביניכם.
בעניין הצניעות יש גם את הצד השני - כאשר הקבלן בטוח שהתכנון גרוע והפתרונות שלו הכי טובים. במקרה כזה לא ניגרר להאשמות הדדיות ושיח תוקפני, אלא נסביר לו באופן ברור ומקצועי למה הפתרונות שלו לא מתאימים ובמידה ולא מגיעים לעמק השווה - כדאי להזמין את הקבלן למשרד ולפתור את הבעיות בצורה מכובדת.
זמן תגובה
קבלן יכול לשאול שאלה בתחילת הפרויקט כאשר רק עלה לשטח והפרויקט עדיין לא בשיא הלחץ, ובהמשך השאלה יכולה להגיע בשיא עבודות השלד כאשר הלחץ בפרויקט הוא מקסימלי. כמתכנני שלד, לרוב, אנו נעבוד מול מספר אתרים שונים במקביל כאשר כל אתר בשלב אחר בביצוע. ביום נתון תקבלו מספר שאלות במקביל מכמה אתרים שונים. חשוב מאוד ליצור סדר עדיפויות למענה, כך שהשאלות יקבלו מענה לפי השלב בפרויקט - הלחוץ ביותר תחילה.
באופן הזה חסכתם מעצמכם לחץ טלפוני כבד מהקבלנים וקיבלתם שקט לבחון את השאלה, לבצע חישובים כמו שצריך ולהוציא תכנון איכותי. יש לנו אחריות רבה מאוד כמתכנני שלד ואסור לנו לענות בפזיזות רק כדי לשחרר את הקבלן.
עצה נוספת וחשובה לא פחות - תמיד לענות לקבלן בהודעה חוזרת ("בבדיקה", "אטפל מחר" וכו'),ככה הוא יודע שאתם יחד איתו בבעיה והוא ייתן לכם את הזמן למענה.

בתמונה: פרויקט אחוזת פריימן. ראשל״צ
איך עובדים מול קבלן כאשר יש חברת ניהול בפרויקט?
בהרבה פרויקטים בהם יש חברת ניהול וקבלן זכה במכרז, עלולים להיווצר המון קונפליקטים בין מתכנן השלד למפקח ולקבלן.
חשוב מאוד מתחילת הפרויקט להבין מול מי אתם עתידים לעבוד בשטח. סגנון עבודה זה מתחלק לשניים:
- אתרים בהם כל התקשורת בין המתכנן לשטח כולל בעיות הביצוע יעברו דרך המפקח. באתרים אלה קריטי מהשלב הראשון של הפרויקט לדרוש מהקבלן לשאול את כל השאלות דרך\בידיעת המפקח ולא למדר אותו. התעקשות זו תחסוך לכם הרבה כאב ראש מול ניהול הפרויקט.
- אתרים בהם המפקח עושה בקרה על התוכניות הנשלחות לאתר ואם יש בעיות תיאום בין מתכננים הוא נכנס לתמונה. באתרים אלה כל בעיות הביצוע (אשר לא קשורות לתיאום בין מתכננים) לא עוברות דרך המפקח אלא פותרים הכל ישירות מול הקבלן.
חשוב להבדיל בין דרישה של הקבלן לשינוי תכנון (לדוגמא מעבר מלוח"דים לתקרה מקשית) לבין העבודה השוטפת על התכנון הקיים - כאשר הקבלן בא אליכם ישירות בדרישה כזו, ניהול הפרויקט זז הצידה שכן זו עבודה נוספת שלכם מול הקבלן. לרוב המטרה של הבקשות האלו היא לחסוך זמן ולקדם את הפרויקט. במידה והדרישות הנוספות של הקבלן ממתכנן השלד נוגעות לפנים המבנה (שינוי גודל עמודים בדירה לדוגמא), חייבים להכניס לתמונה את ניהול הפרויקט לאשר את השינוי.
איכות התוכניות לביצוע
חלק גדול מההתנהלות מול הקבלן הוא סביב התוכניות של הקונסטרוקטור. תוכניות ברורות, עם כל המידע שהקבלן צריך ע"מ לבנות את הפרויקט, יחסכו לכם המון שיחות טלפון וויכוחים.
בסוף הכל מסתכם בפרטים הקטנים - מידה חסרה, טווח של ברזל, טקסט לא קריא, קוטר מוט חסר, מפלס, חתך וכו' - על כל אלה תקבלו טלפונים, אימיילים, ותלונות על עיכוב ביצוע.
על מנת להימנע מרוב התענוג הנ"ל (אין דבר כזה מושלם) אני ממליץ לפני ששולחים את התכנית - לעבור עליה שוב (גם לאחר שעברה בדיקה של מהנדס נוסף) ולוודא שאין חוסרים ושהכל ברור. תמיד(!) תמצאו במעבר הנוסף הזה פרטים חסרים שיחסכו כאב ראש בהמשך.
פיקוח עליון
אופי העבודה של הקבלן והמתכנן שונה לגמרי. אחד בשטח והשני במשרד הממוזג. נקודת הממשק שלנו היא בפיקוח עליון באתר, בסביבת העבודה של הקבלן.
העצה שלי היא כי מתחילת הפרויקט, שזה אומר כלונס דיפון, קורת ראש של דיפון או אלמנט אחר שהקבלן יוצק - ללכת לאתר. בביקור זה החשיבות הגדולה יותר היא להכיר את הנפשות הפועלות בשטח, לשבת לקפה, לשאול על שלבי העבודה הבאים ולברר אם יש בעיות או חוסרים מצד התכנון. מפגש קצר זה והמפגשים הבאים בתחילת הפרויקט יבנו את מערכת היחסים שלכם להמשך.
מנסיוני, בפרויקטים בהם המתכנן לא מגיע לאתר, ושולח נציג מטעמו, תמיד במהלך העבודה עם הקבלן יהיו יותר מצבים של חוסר הבנה וכתוצאה מכך טעויות ביצוע שיגררו כעסים ומצבים לא סימפטיים.
חשוב לעשות הכנה קצרה לפני הגעה לאתר לפיקוח עליון. לפעמים יש פער גדול בזמן בין התכנון לביצוע, יכולים לעבור חודשים ולעתים שנים בין התכנון לבניית הבניין. מומלץ לעבור בקצרה על התכנית במשרד, להדפיס אותה ב A3 ולהכין נקודות חשובות לבדיקה. ככה גם הקבלן רואה שבאת מוכן וגם אתה מבצע את הפיקוח עם בטחון ורוגע.
סיכום
היחסים בין מתכנן השלד והקבלן הם קריטיים להצלחת הפרויקט הן ברמת לוח הזמנים, הן בטיב הביצוע ומניעת טעויות והן ברמה הכספית (גם של המתכנן, יחסים טובים יגררו בהכרח אישור קל יותר של חשבונות שינויים במידה ויש).
זמינות של המתכנן וטיפול מהיר בשאלות ובעיות, יעשו פלאים ליחסים שלכם עם הקבלן ובסופו של דבר להתקדמות הפרויקט בצורה חלקה ועמידה בלוחות זמנים.








אין תגובות