אדריכלות - Antwerp Law Courts

יעוד הפרויקט

המבנה יועד להיות מבנה  ציבורי אשר ישמש כבית משפט.

מיקום המבנה
בית המשפט מוקם על ככר בוליברפלץ בקצה הדרום-מערבי של מרכז העיר אנטרוופ ממש בקצה רחוב האמריקלי, אחד מנתיבים החשובים שנמשכים החוצה ממרכזו של העיר. המבנה ניצב ממש צמוד גם לנהר  סקלד    .(shcelde river)

הבניין ממוקם בשדרות פלייס(place Bolivar) , ובכך משלים מחד את השדרה עצמה ומהווה קישור לרחוב אך מאידך, מוביל בקצהו האחר אל אזור "ירוק" כמעט ללא מבנים או תשתיות (הנמצא בחלקה הדרומי של מרכז העיר) מלבד קומץ דרכי גישה.
 
מבט אווירי על המבנה ומיקומו בקצה העיר
רקע להקמת המבנה
1. לרכז למקום אחד מספר רב של בתי משפט שהיו פזורים ברחבי העיר.
2. לבנות מבנה בעל ערך חשוב בפאתי דרום העיר כחלק מתכנית הבראה ארוכת טווח לאזור. המבנה הוא מקור השראה חשוב לתכנית "הדרום החדש" שחברת האדריכלים פיתחה ביחד עם העיר אנטרוופ.

יזם
עיריית אנטוורפן

תקציב
עלות משוערת - 50,000,000£
עלות בפועל - £86,000,000

סטאטוס
1998 - 02.1999 : יציאה למכרזים והחלטה על זוכים בהם
Realization : 2001 - 28.03.2006 בנייה עד פתיחה
הבניין נפתח ע"י המלך של בלגיה  במרץ 2006 .

תכנון
ארכיטקט ראשי: ריצ`רדרוגרס
ארכיטקט משני:VK Studio
מהנדס:  Structural Engineer: Arup / VK Engineering  

שטח
Area: 79,000 sq meters

 

מאפייני הסביבה
הבניין מותאם בגובהו למבנים הסובבים אותו אך יוצר שבירה של הנוף הקיים בקו הרקיע הן במבט מתוך העיר לכיוון אזור הפארק (בשל עיצובו הייחודי) והן במבט מאזור הפארק לכיוון העיר.
 
מיקום המבנה בפאתי העיר בקצה השדרה שומר על שיוכו של אולם המשפט לחלק הבנוי של העיר אך עדיין קיימת התחושה כי המבנה מופרד מחיי היומיום העירוניים ע"י קרבתו לפארק היוצר ניתוק מקצב החיים המודרני.
 
היחסים של בית המשפט החדש עם הכיכר הסמוכה היה פקטור חשוב ביותר בתכנון המבנה. שיפוץ מחדש של הרחוב הנכנס ושיקום האזור כמרחב ציבורי חשוב הכיל בתוכו הצעות לתכנון נוף עם שתילת עצים שישמש מקום מפגש בלתי פורמאלי. רקע העצים הדקים והגבוהים יוצרים מעין תפאורה לבאים לבית המשפט מכיוון הרחוב שבו תינתן עדיפות להולכי הרגל ולתחבורה הציבורית על פני תנועת הרכבים הפרטיים.
 

מקורות ההשראה לפרוייקט
האדריכל בתכנונו התבסס על דגמי הספינות שהיו בשימוש בעת העתיקה וממבט על דומה המבנה לספינת משוטים החותרת לכיוון העיר.

סכמה ממבט על של עיצוב המבנה.ניתן גם לראות את השפעת הנהרב עיצוב גג המבנה אשר מדמה מפרשים וגלים.

בנוסף לבניית בית המשפט התבצעו עבודות פיתוח בשדרה המרכזית  אשר נועדו ליצור מרכז  שלו עבור הולכי רגל בפאתי העיר העמוסה כלי רכב.

במבט על נוצר הרושם כי דרכי הגישה בין הפארק והשדרה עוברים דרך הבניין כאשר למעשה הם סלולים תחת הבניין והכיכר הסמוכה ובכך מאפשרים תנועה חופשית להולכי הרגל והתחבורה הציבורית בכיכר.

חתך ה"משוטים" (המבנים המוארכים)

חזית המבנה (מבט מהמדרגות)

אנליזה של התכנון האדריכלי - מופע המבנה
במבט מרחוק הבניין משולב בנוף העירוני הסובב וניתן להבחין בגג היחודי אשר "שובר" את קו הרקיע הסטנדרטי.
כאשר קרבים לבניין נחשפים אט אט האולם המרכזי ואולמות המשפט המוארכים.

 


המבנה יוצר תחושת שייכות לסביבתו אך למעשה הוא חריג בנוף האורבני המרובע של בנייני המגורים הסובבים, הגג הקמור נותן תחושת שבירה של המוכר כאשר הוא נצפה בינות הבתים. ובכך יוצר הבלטה ע"י ניגודיות.

 

הכניסה למבנה
הכניסה לאזור המבנה מתבצעת ע"י טיפוס במדרגות המקשרות את האולם הראשי ה- Salle des Pas Perdus והכיכר להולכי הרגל.
Salle des Pas Perdus- ממוקם בדיוק בצומת של האצבעות, בלב הבניין, ובצורה ארכיטקטונית מהווה דבק שמחבר את האצבעות המופרדות.
הטיפוס מבוליופלאץ למפלס העיקרי בקומה השנייה מספק כניסה מתאימה לבתי המשפט. האזור המזוגג המרשים הזה הוא מואר ומאוורר טבעית מהחצרות שבחוץ.

נגישות לאולמות המשפט מתבצעת דרך גרמי מדרות שעולות בצורה עדינה מהחלל המרכזי. בחדרי השימוע ה-Salle des Pas Perdusנהיה רצף של אזורי המתנה כקשר לחדרי שימוע. הגגות של אולמות השימוע פונים לכיוון צפון-מערב, שתוכנן לתת כניסת אור יום ללא סינוור. שינויים אלה נותנים ,תבנית נסיעה יותר אורגנית לשער הכניסה.
 
ה-Salle des Pas Perdue הוא הארכה של הבוליוארפלאץ והמשך פיסי של ציר השדרה אמאריקאלאי. המיקום של בתי המשפט האזרחי והפלילי משני צידי החלל המרכזי, שמעוטר במבנה גג מדומה-קריסטל מרשים יצור מגדלור חזותי לעיר, לכיכר ולחלל הציבורי של ה-Salle des Pas Perdus
 
תפקוד פונקציונאלי
 
הבניין מכיל 8 אולמות של משפט. 32 חדרי שימוע, ארכיונים, משרדים וכמובן חללים ציבוריים ושירותים. הבניין אמור להכיל את האפשרות של התרחבות עתידית,שיהיה בר-קיימא ובאופן סביבתי יעיל, ויענה לדרישות של סידורי הביטחון המסובכים שיידרשו על ידי משרד המשפטים. וכמו כן הדרישות הטכניות והתפקודיות, ז"א יעדים יותר רחבים של הפרויקט, כלל להשיב את עשייתו של הצדק יותר ` שקוף `, כנותן כבוד לתהליך של עשיית צדק.
 
בנוסף, הבניין יהיה המזרז ,לתכנית האב של העיר אנטוורפן; להחזיר את כיכר בוליוארפלאאץ למעמדה כמקום עירוני חשוב, לחגוג את האתר הבולט על הציר של ` אמאריקאלאי ` ככניסה עיקרית לתוך העיר, להביא חיים לתחום הגדול של האזור הפתוח המקיף את האתר, ולתקן נזק לחלק הזה של העיר. ריצ`רד ניסה ואף הצליח למקסם את התועלת של האור הטבעי וזאת ע"י תכנון המבנה באורנטציה מזרחית-מערבית. כמו כן גם הושם דגש על `גמישות` הבניין והשימוש באוורור טבעי איפה שניתן.

עוד פונקציה חשובה בבנין הייתה המערכת למחזור מי גשמים, שמיעטה בצורה דרסטית את תצרוכת האנרגיה. שמונה בתי המשפט בתוך ששת האגפים הליניאריים מסודרים סביב החלל הציבורי  "Salle des Pas Perdus". חדרי השימוע הם הממשק הפורמאלי בין המערכת המשפטית לציבור. המרחבים האלה נמצאים מעל המשרדים שניתנים לגישה מה- Salle des Pas Perdusכך שחדרי השמיעה והאזור הציבורי "זורמים" מעל החלק העליון של הבניין.


אולמי השימוע המרכזיים מרוכזים סביב ה-Salle des Pas Perdusויוצרים את החלל הציבורי ביחד עם הגג הגבוה ביותר. חדרי השימוע הקטנים מסודרים לאורך ה"אצבעות" מתחת לסדרה של גגות נירוסטה שכאילו נעים כגלים בים, שכוונו לנצל את האור הצפוני. אזורי השירות לחדרי שימוע נמצאים בין חדרי השימוע ומשרדים שמתחת שנותנים מענה לצורך פונקציונאלי לספק אזור מבוזר, וכל זה תוך כדי הפרדה בצורה ארכיטקטונית את האזור מעל ומתחת כך שנותן הרגשה כאילו חדרי השימוע צפים מעל לבניין. משרדי האגף משקיפים על הגנים המעוצבים שנותנים חיבור טבעי בין בחלל פנימי לחלל החיצוני קשרים ציבוריים שוקלים לאחד את הבניין עם הפארק קוניג`נאנוואי ממזרח, ובוליוארפלאאץ מצפון .

הקשרים האלה יקודמו דרך תכנית האב לאחד מחדש את העיר על ידי בנייה ממזרח למערב של דרכי גישה המחברות את השוליים הדרומיים של העיר.כל פונקציות התמיכה ממוקמים במפלסים התחתונים של המבנה, מתחת לחלל הציבורי, המשפטי והמשרדי.
 

הארכיב המרכזי ממוקם מתחת ל-Salle des Pas Perdus ומחובר לאצבעות המשרדים. אזורי העובדים השיתופים כגון המסעדה והספרייה הראשית ממוקמים במפלס התחתון בין האצבעות של המשרדים עם גישה ישירה לגנים המעוצבים בחוץ.

 

בפרויקט הזה, הפשטות של הנתיבים המחזוריים המופרדים זה מזה, עוזר לאורנטציה ומורווח מנוף לאורך הגנים ובנוסף נותן מענה טוב לביטחון האופקי ואנכי. המבנה יגדיר סדרה של גבולות טבעיים שמסמלים את פשטות ניהול המבנה ויצור מערכת גמישה שתוכל בקלות להתאים את עצמה לגידול עתידי ושינוי.
 
 
התאמה אדריכלית
המבנה יוצר התאמה לתפקודו ע"י שימוש בגג הזכוכית אשר נותן "שקיפות" ומבטא את השקיפות המשפטית. כמו כן מבנה הגג וצורת הגלים יוצרים חיבור לסביבת הנהר הסמוך לאולם המשפט.

מסה ואור
בגגות בית המשפט שני היפרבולוידים משוכים כלפי מעלה נתמכים ותומכים מעל השניים הנמוכים יותר, שיוצר מפתח בניהם, הגג עשוי זגוגיות כדי למקסם את חדירת האור הטבעי באולמות. גגות אלה פונים לכיוון צפון, עם הבליטות שמספקות צל שמשי נגד השמש הנמצאה בגובה רב. כל זה יוצר מראה "פתוח" כאשר נעים באולם המרכזי של המבנה.

 

התכנון ההנדסי
המבנה ככל בנוי משילוב אלמנטים בטון ופלדה כאשר השלד למבנה בנוי מעמודי בטון בליבת המבנה ובהיקף שילוב עמודי פלדה בחיפוי זכוכית.לא נרחיב על נושא זה מכוון שזהו מבנה "רגיל"יחסית [שלדת עמודים ותקרות מבטון בחיזוק עמודי פלדה.]

הגג בנוי כולו כאלמנט קליפה מפלדה וחיפוי זכוכית. בצורה של היפרבולה פרבולית= היפר.
בהחלט ניתן לראות שאדריכל זה אוהב לעבוד בצורות גיאומטריות מורכבות [קליפתיים].

משמעותה של הקליפה הינה חיפוי על מפתחים גדולים בעובי תקרה/אלמנט דק בד"כ מפתחים של עשרות מטרים כדוגמא ניתן לראות הנמל התעופה של פריז [שדרך אגב התמוטט לפני מספר שנים] אצלנו המידות לגובה 24 מ` והנמוך יותר 11 מ`.

ככלל באלמנט מסוג זה קיימים 2 סוגי כוחות:
1. כוחות ממברניים-Nx,Ny,Nxy –כוחות ציריים בהיקף ובמהלך התקרה
2. כוחות כפיפה וגזירה-Mx,My,Mxy,VxVy

מכוון שהקליפה דקה אין מומנטים באלמנט עצמו אלא רק בשפת האלמנט ולכן בקצוות חייבת לבוא מסגרת לקבלת המומנטים.במבנה הנ"ל המסגרת מפלדה אך היא בנויה ברובה כפרקים כך שהמומנטים לא עוברים למבנה עצמו= הקטנת העומס [בעיקר מרוח ושלג].


ניתן לראות שכאשר הרוח מכיוון זה היא תלחץ את האלמנט ואז מוטות הלחיצה [c] יעבירו את הכח למוט הניצב[bc] וכך נקבל תמיכה כפונקציה של עוצמת הרוח [עד לקריסת המוט-מוט bc] וכאשר הרוח מהצד השני מוטות אלו מקבלים תפקיד של מוטות מתיחה ועובדים פחות או יותר אותו דבר.
 
גגות מסוג זה פרוסים לאורך כל בית משפט בפריסה המופיעה מתחת,אך בין האולמות [חלל הכניסה] בתקרה בנויה ממסבך מתכת מרחבי בכיסוי חלונות זכוכית.

 

המסבך פועל כך שבעומס היורד עליו [שלג,רוח-כוחות יניקה]מעביר את הכוח צירית [ללא מומנטים] במרחב כך שהעומס יתפרס בין המוטות הנותנים תמיכה אחד לשני.

 


ניתן לראות שהמסבך מחובר לשלד הבטון של המבנה ללא עמודים. במסבך זה ניתנו חיזוקים למוטות עקב מפתחם הגדול ע"מ למנוע קריסה צידית ולמנוע תהליך של קריסה מרחבית למסבך והתקרה עקב כך בניית האלמנטים נעשתה במספנה לא הרחק במעלה הנהר הצמוד למבנה זה מכוון שנעשה שימוש גם בעץ וגם פלדה.

 

מהנראה לנו מכוון שלא מצאנו חומר המדבר על כך [חרשנו את האינטרנט לאורכו ורוחבו] מצורת המבנה והגג עיקר הבעיות במבנה זה הם של רוח ושלג מכוון שקיימים מפתחים גדולים המתנגדים להם ייווצרו ריאקציות גדולות.
בעיה נוספת היא ביסוס - מכוון שהמבנה ממוקם קרוב לנהר אני מניח שקיימת שם קרקע רוויה [כנראה חרסיתית - כמו ברוב המקומות הקרובים לנהר באירופה] ומה שמוסיפה ל"חוויה" היא העובדה שמתחת לבניין עובר נתיב תחבורה [המשמעות דיפונים של הקירות ] .
 
 
אדריכלות וקונסטרוקציה
להבנתנו בתכנון מבנה מורכב כזה חייבת להיות עבודה מקבילה הן של האדריכל והן של המהנדס מכוון שמדובר בגג מאוד מורכב, ולמרות שזה מבנה ממשלתי [ואולי בגלל זה...] מסגרת התקציב מהווה פרמטר חשוב מאוד ומגביל.

בכל מקרה נראה שהתוכנית האדריכלית קיבלה דגש גדול יותר ומי שנדרש "להזיע" יותר הפעם היה המהנדס למרות שנראה שהעבודה הייתה די צמודה. לדוגמא השילוב בין אלמנטים מעץ ופלדה בזמן שיכלו לבנות זאת מבטון ולהפחית כמות ברזל [בטון עדיף ללחיצה ויכלו לבנות את העמוד המרכזי מבטון] דוגמא לעבודה המשותפת - המפרש הגדול מחולק ל 2 יתכן ומלכתחילה הדרישה הייתה שהוא יראה כמו מפרשים הקטנים אך עקב העומס שהיה מופעל עליו מהרוח הוחלט לחלקו ל 2 ובכך להקטין את עומס הרוח ובכך להקטין/לצמצם/לשנות את מידות מוטות המתיחה ולשנות את הסכמה הסטטית יתכן והיה שינוי כזה ואם כן זה נראה מינורי ביחס לשאר התוכנית האדריכלית .

 
לסיכום

לעניות דעתנו בנושאים אלו, המבנה מדהים ביופיו הן בעיצוב האדריכלי ושילוב החומרים [עץ פלדה ובטון] לגבי התכנון ההנדסי נראה שהושקעה המון מחשבה בכל פרט ויוצרו פריטים מיוחדים ע"מ לקבל את התוצאה הנדרשת [לדוגמא מחברי פלדה למוטות]. ייתכן ויכלו לחסוך כסף המידה והיו עם "ראש קצת יותר קטן" אך היו מפסידים את התוצאה הנהדרת הזו. נראה לנו שמכוון שזה מבנה ציבור לא חסכו כסף ופתרו את האתגרים ההנדסיים, למרות המחיר שידרשו לשלם כדי להגיע לתוצאה זו, המנצלת ביעילות רבה משאב טבעי של האור והמשקפת את רוח המקום בו אמור הצדק לצאת לאור...

 

הוסף תגובה
צור קשר