"אנחנו דור השינוי" - יום האישה 2021

 

ענף הבנייה, באופן מסורתי, נתפס כענף מחוספס, קשוח וגברי אולם בשנים האחרונות עוד ועוד נשים בוחרות להשתלב בענף ולשבור את כל תקרות הזכוכית שהוצבו בו במהלך השנים. לקראת יום האישה, שחל השבוע, ראיינו חמש נשים, בנקודות שונות בחייהן, שבחרו לפתח קריירה דווקא בענף הבנייה, ולא מצטערות על כך, אפילו לא לשנייה.

 

מה הוביל אתכן לבחור בקריירה דווקא בענף הבנייה?

 

"כשהשתחררתי מהצבא בכלל התכוונתי ללמוד משפטים", מספרת כרמית גלעד, כיום מהנדסת ביצוע בחברת עץ השקד, "אבל ביקור קצרצר בתצפית מרהיבה בבנגקוק שינתה לי את ההחלטה. ראיתי מלמעלה את כל המגדלים ואת הכבישים במפלסים השונים והחלטתי שאני רוצה להיות חלק מדבר ענק כזה בישראל. וכך החלטתי ללמוד הנדסה אזרחית".

לירון רפיעי, הצעירה שבחבורה, סטודנטית להנדסת בניין באוניברסיטת בן-גוריון, מוסיפה "חיפשתי משהו ללמוד, משהו שיעניין וירגש אותי. חיפשתי תחום שהעבודה בו דורשת שילוב של חשיבה אבל לא כל היום לשבת במשרד. בנוסף היה חשוב לי שזה יהיה מקצוע עם שליחות. שמעתי על הנדסת בניין במקרה וישר נדלקתי. נהניתי ללכת לאתרי בנייה ולראות מה קורה שם. איך נבנה מבנה ענק מול העיניים, מעשה ידי אדם. בנוסף אני רואה ערך באחריות על בניין הארץ בכלל וביעילות ובטיחות בפרט".

"הגעתי לתפקיד מנהלת תכנון כנישה של מקצוע האדריכלות", מספרת לי דוידסון, מנהלת תכנון ורישוי בכירה בסולל בונה. "בפרויקטים קטנים האדריכל הוא זה שמנהל את התכנון", היא מסבירה ומוסיפה: "הסיבה שעזבתי את התכנון האדריכלי היא כדי להתעסק בפרויקטים גדולים יותר ומשמעותיים יותר. במשרדי האדריכלים אין הרבה פרויקטים שיוצאים לפועל ומתבצעים, בעיקר בגלל ענייני רישוי ותקציב. כשמנהל תכנון נכנס לפרויקט זה בשלב מאוד מתקדם יחסית של הרישוי והיזמות, כך שבדרך כלל הפרויקט מסתיים בתוך 3 שנים".

"במקרה שלי חיפשתי תחום ריאלי, שיעניין אותי ושהעבודה בו דינמית", אומרת מרום יצחקי, מהנדסת ביצוע באלקטרה בנייה. "מבדיקות שעשיתי מצאתי שענף הבנייה יענה לדרישות שלי ולשמחתי גיליתי שהוא אכן כזה בעיקר כי הוא כולל מגוון כל כך רחב של אפשרויות. בשנה האחרונה ללימודים התחלתי את עבודתי באלקטרה בנייה בתפקיד מהנדסת מכרזים. לאחר עבודה במכרזים בה עסקתי בניתוח פרויקטים על הנייר רציתי להמשיך את התהליך, להוציא את הפרויקט לפועל, להבין לעומק ו'לראות בעיניים' כיצד הדברים מתבצעים, לנתח ולחוות את המורכבות מהשטח ולכן, לאחר תקופה עברתי לתפקיד מהנדסת ביצוע".

דניאלה פז ארז, המנכ"לית והבעלים של חברת פז כלכלה והנדסה, אותה הקימה לפני כ-25 שנים, היא כיום אחד השמות המוכרים בענף. "את דרכי המקצועית התחלתי כשכירה במשרד שעסק בניהול ופיקוח הנדסי ותוך שנים ספורות פרשתי והקמתי לבד את 'פז כלכלה והנדסה'", מספרת דניאלה. "בתחילת הדרך החברה התמקדה בתחום הפיקוח הפיננסי וניהול פרויקטים, לאחר מכן הרחבנו את תחומי הפעילות לשמאות  לתכנון ולייעוץ נדל"ן" היא מוסיפה. "השאיפה שלי תמיד היתה למצוינות, להיות הכי טובה. בצבא אתגר אותי להיות קצינת מבצעים ביחידת שטח והתנדבתי לקורס הראשון של קצינות מבצעים, אשר שובצו ביחידות קרביות, ושירתי כקצינת מבצעים ראשונה בגולני. וגם בתחום העסקי בחרתי בענף הבנייה כי הוא עניין אותי".

דניאלה פז ארז

 

לא חששתן להשתלב בתחום שנתפס כגברי מאוד?

"אני בחרתי במקצוע ללא קשר להיותו תחום גברי או נשי", מסבירה לירון. "בחרתי במסלול תכנון כי הרגשתי ששם אוכל להביא את יכולותיי לידי מיצוי. לתכנן מהשלב הבראשיתי של הבניין".

"אני לא רואה את התחום כגברי", מוסיפה דוידסון. "עולם הבנייה הוא כן גברי אבל בתוכו יש נישות שהן נשיות לחלוטין".

"אני חושבת שהשאלה הזאת עולה כי בארץ ישנו רוב גברי בתפקידי הביצוע", מוסיפה מרום, "מה שלדעתי אי אפשר להגיד על חלק גדול מהתפקידים בענף הבנייה כמו התיאום/ניהול תכנון, הפיקוח, היועצים למיניהם ועוד. לכן יכול להיות שבמקרה הזה היוצא מן הכלל מעיד על הכלל שלא בצדק".

 

 

כרמית, שבחרה להיות בשטח, בתפקיד ביצוע, הבינה מן ההתחלה שהיא תהיה ככל הנראה אישה יחידה בין גברים רבים, אולם זה לא הטריד אותה, ולהיפך. "אני 'פושרית'", היא אומרת, "יש לי טמפרמנט גבוה. בצבא הייתי מ"מ, קצינת אג"מ ומ"פ והמנהיגות והמשימתיות זורמת לי בורידים. לא יכולתי לשבת בתפקיד משרדי ולראות את הפרויקט מהצד - כמו שהסביבה מצפה ממני כאישה, ולכן החלטתי שאני הולכת על זה. נכנסתי לחברה מדהימה שהחליטה לקחת ביחד איתי את האתגר של להיות אישה יחידה מבין עשרות (אם לא מאות) גברים. חשוב לי בעתיד כשהילדה שלי תרצה להיות כבאית או מהנדסת בניין או לוחמת בצבא היא תדע שהיא יכולה, כי אמא שלה עשתה את זה ופרצה את הדרך עבורה".

"אני לא מאמינה בהפרדה בין מקצועות גבריים למקצועות נשיים", אומרת דניאלה ומסכמת: "בשום שלב בחיי לא ייחסתי חשיבות למגדר ולא שאפתי להוכיח שאני שווה לגברים. מבחינתי לא היה מקום להשוואה מגדרית".

כרמית גלעד, עץ השקד

 

האם אתן מזהות יתרונות או חסרונות מובהקים בהיותכן נשים בענף?

"אני לא חושבת שהיתרונות או החסרונות נובעים מהמגדר אלא מהאדם, מהאופי שלו, מהידע שלו ומהמקצועיות שהוא מפגין", אומרת דניאלה וממשיכה: "אמנם ענף הנדל"ן נחשב באופן מסורתי לענף גברי יותר ובתחילת הדרך שלי לקוחות היו מגיעים למשרד ומצפים שהבעלים של המשרד יהיה גבר מבוגר ולא האישה הצעירה שישבה מולם ועסקה בתחום שנחשב לגברי. אבל אחרי מספר דקות של שיח מקצועי המגדר והגיל הפך ללא רלוונטי".

"בעיניי יש המון יתרונות לאישה בענף, ובביצוע בפרט" אומרת כרמית ומסבירה: "אנחנו טובות בסדר וארגון, אנחנו יודעות לנהל תהליכים שונים במקביל, אנחנו יודעות לבצע מספר פעולות במקביל. נשים גם בדרך כלל מאופקות יותר ויודעות ליצור מערכות יחסים 'אישיות' יותר עם קבלנים". החיסרון הגדול הוא שתמיד ההתחלה היא קשה. תמיד את תתחילי מנקודת התחלה קשה יותר משל קולגה שהוא גבר ולכן תמיד את תצטרכי לעבוד קשה יותר כדי להוכיח את עצמך וכדי לבנות את המעמד. קיבלתי הרבה הערות פוגעות ממנהלי עבודה וקבלנים בתחילת הדרך, אבל עם כל אחד מהם עברתי תהליך בסבלנות והיום אני מוערכת מאוד. הטיפ שלי הוא להיעזר בסבלנות ולהבין שהדור שלנו הוא דור של נשים פורצות דרך, ואנחנו היום מסוגלות לעשות דברים שהאימהות שלנו והסבתות אפילו לא חלמו".

"אני מרגישה שיש הבדל כבר בלימודים בדרך ההסתכלות על פתירת בעיה בין גברים לנשים". מוסיפה לירון. "לא באופן של יתרון וחיסרון אלא שוני. אני חושבת שיש חשיבות לריבוי דעות. אני מרגישה שנשים יכולות להסתכל יותר על הפרטים של הבעיות. בנוסף אני מרגישה שהיחס אלי הוא יותר מכבד וענייני מאשר מול הגברים בינם לבין עצמם ואני יותר מעריכה את זה. יש מעט קושי בלהיות מיעוט אך הוא לא מורגש במיוחד".

"ענף הבנייה מכיל בתוכו מגוון עצום של תפקידים וסביבות עבודה שונות", מוסיפה מרום, "לדעתי זה מאוד פרסונלי ולאו דווקא עניין מגדרי, היום כבר אין הגדרה ברורה ל"תכונות נשיות וגבריות".

כל אחד ואחת כמעט יכולים למצוא את הנישה שמתאימה להם בענף בתקופות שונות בחיים.

אני באופן אישי אוהבת את האינטנסיביות בענף, את היכולת לראות את העבודה שלנו הופכת למשהו מוחשי בשטח בזמנים יחסית קצרים. אפשר להבין שהתנאים וההווי לא מתאימים לכל אחד, כמו שגם לשבת לכתוב קוד בחברת הייטק לא מתאים לכל אחד".

"יתרונות מובהקים להיותי אישה בענף לא מצאתי, אבל גם לא חסרונות". מסכמת לי. "אני עובדת בחברה שיש המון נשים בתפקידים הנדסיים".

איזו עצה אתן הייתן נותנות לסטודנטית שבחרה ללמוד הנדסה אזרחית ומתלבטת לגבי דרכה המקצועית בענף?

"קודם כל לא להתייאש מהדרך ומההתחלה", אומרת לירון. "השנה הראשונה באוניברסיטה קשה וזה מתחיל להשתלם ולהיות מעניין יותר כבר בשנה השנייה והשלישית. אני מאמינה שבהמשך", היא מוסיפה, "הסיפוק שבעשייה יעלה על הקושי. לבוא בצניעות וענווה וללמוד כמה שיותר ממי שרק אפשר. הייתי ממליצה לא להתבייש לברר ולשאול כמה שיותר נשים וגברים שמעלייך, סטודנטים, מרצים או עובדים בתעשייה. מניסיוני רוב אנשים שמחים על ההתעניינות ועונים בכיף, ומרחיבים על תחומים נוספים ורובריקות רבות בתוך התחום הגדול של הנדסת בניין, כך שיש מגוון אפשרויות וכל אחת יכולה למצוא את עצמה ולהשתלב בתחום המתאים לה".

לי דוידסון, סולל בונה

 

"אני פחות מכירה את האופציות בהנדסה אזרחית", אומרת לי, "אבל לגבי אדריכלות אני יכולה לומר, שכשאני למדתי לא הכרתי את כל האופציות המקצועיות בתחום. ניהול תכנון זה ניהול פרויקט לכל דבר, רק שהבניין הנבנה הוא וירטואלי, ובמקום קבלנים יש מתכננים ויועצים. מנהלת התכנון לא מתכננת, אך ההשפעה שלה על תצורת הבניין ואופי הפרויקט היא עצומה".

"הייתי מציעה לחשוב קודם מה אופי וסביבת העבודה שהכי מתאימה/רצויה", אומרת מרום, "לשאול כמה שיותר אנשים על אופי התפקיד שלהם, לקרוא ולמצוא את המקום הנכון בהתאם".

"אבא שלי פעם אמר לי לקחת טיפים מאנשים שהצליחו, ולא להקשיב לאנשים שנכשלו", משתפת כרמית, "זו העצה שאני רוצה להעביר הלאה - תגשימי את החלום שלך ותיצמדי תמיד לאלה שנמצאים צעד קדימה ממך. במהלך הדרך את תשמעי הרבה אמירות שליליות "אישה בבניין???" או "זה קשה, את לא תצליחי" או "לכי למשרד כבר, ואל תגידי לי מה לעשות". מבטיחה לך, אין סיפוק יותר גדול מלגרום לאנשים האלה להתייחס אלייך בסופו של דבר כמו המלכה של האתר".

"המסר שלי לנשים צעירות", מסכמת דניאלה "הוא לא להתייחס לסטריאוטיפים של מקצועות נשיים וגבריים. עצם העיסוק בזה חוסם נשים וגם גברים להגשים חלומות. כל אדם צריך ללכת עם התשוקה שלו, ללמוד, להתמקצע, להתמיד ולא להרפות עד שהוא יגיע למקום שבו הוא רוצה להיות".

לירון רעיפי, סטודנטית שנה ג', אוניברסיטת בן גוריון

 

ולסיכום, מה השינוי שהייתן רוצות לראות בענף עד יום האישה הבא?

"לדעתי מדובר בתהליכים שכבר עכשיו חלים בענף", אומרת מרום ומפרטת: "חשוב שההקפדה ללא פשרות על נושא הבטיחות תמשיך להיות משמעותית ולבוא לידי ביטוי ביומיום. כמו כן, אני מקווה שנמשיך בשילוב טכנולוגיות חדשות היכולות לסייע בשיפור הבטיחות, קיצור לוחות הזמנים, שיפור האיכות, ניהול התקציב, ועוד וספציפית בנוגע לנשים בענף הייתי שמחה לראות יותר נשים במגוון רחב של תפקידים בשטח ובעמדות ניהול בכירות".

"אני הייתי רוצה לראות יותר נשים בתפקידי ביצוע", אומרת לי.

"הייתי רוצה לראות ענף מקצועי יותר שאותו יובילו נשים וגברים בהתאם לכישורים שלהם וליכולות שלהם", אומרת דניאלה. "ענף שיקדם יותר מנהלים ומנהלות צעירות גם במגזר הציבורי, גם ברשויות, גם במשרדי ממשלה, בחברות הבנייה ובקרב נותני השירותים. מנהלים ומנהלות שיכניסו לענף רוח חדשה, חדשנות וכלים טכנולוגיים שיתרמו לשיפור הפריון בענף, לשיפור איכות הבנייה, להגברת היעילות וקצבי הבנייה וכל זאת בכדי לעמוד באתגרים הצפויים לנו בענף".

מרום יצחקי, אלקטרה בנייה

 

"הייתי שמחה לראות יותר נשים חזקות פורצות דרך כמוני. אנחנו דור השינוי. אני רוצה שבשנה הבאה תהיה לי קולגה אישה, אני רוצה שהענף יוצף בנשים, וגברים יתראיינו לעיתון ויספרו איזה מזל שזכו לעבוד עם אישה", מסכמת כרמית.

ואנחנו? אין לנו הרבה מה להוסיף חוץ מלהצטרף לתקוות שלהן ולקוות שלכבוד יום האישה 2022 נערוך פאנל של גברים שמספרים עד כמה הם זכו לעבוד לצד נשים מוכשרות ומוצלחות, בדיוק כמו אלו שהשתתפו בפאנל שלנו השנה.

 

בואו להיות חלק מהקהילות שלנו !

Instagram

Facebook

Telegram

Linkedin

Youtube

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר