בעומק 12 מטר: גם איטום בהזרקה יכול להיות ירוק!

 

מדוע נדרשו צוללנים לתיקון פריצה של מי ביוב? ואיך זה קשור לבנייה ירוקה?
הכל על חומרים אקולוגיים לאיטום בהזרקה

שלב האיטום הוא שלב משמעותי בכל פרויקט בנייה, ויש לו השלכות חשובות על האיכות הכוללת של המבנה בהמשך. לכן, יש צורך להתאים את שיטת היישום וחומרי האיטום לתנאים הייחודיים של כל פרויקט וסביבתו. במקרים בהם נדרש פתרון נקודתי והאיטום הקונבנציונאלי אינו מתאים, ממליצים יועצי האיטום לעתים קרובות על  שיטת האיטום בהזרקה.

 

חומרי ההזרקה הם חומרים המגיבים עם מים בזמן ההזרקה, מתפלמרים, ולאחר מכן מונעים מעבר מים. איטום בהזרקה מתאים לאלמנטים תת קרקעיים, קירות, מאגרים, חניונים, מקומות החשופים למים וכדומה. השיטה משמשת לצרכים שונים, כדוגמת איטום סדקים וחללים בבטון, תיקון פרצות מים, ייצוב וחיזוק הקרקע, לחיזוק מבנים ועוד. באילו מקרים, אם כן, ימליצו מתכננים ויועצי האיטום על שיטה זו דווקא?

 

בתמונה: הזרקות לאיטום סדקים

 

הזרקות לאיטום סדקים וחללים

כשמדבור בבנייה חדשה, נשתמש בשיטת האיטום בהזרקה כמענה להופעת סדקים קונסטרוקטיביים בעומק הבטון. במקרים אלה, יש לעתים דרישה של הקונסטרוקטור להזריק חומרים אפוקסיים להחזרת החוזק לבטון. כמו כן, נשתמש בשיטה זו באלמנטים בהם נתגלו סדקים בבטון ומתרחש מעבר מים, אך אין גישה לחלקו האחורי של האלמנט (פעולה זו נקראת איטום שלילי).

 

במבנים קיימים, שכבר עומדים על תילם מספר שנים, עלולים להיווצר סדקים בבטון עקב עומס מוגבר (של רכבים בחניון, לדוגמא), תגובות פיזיקליות (כגון חשיפה למקור חום), או תגובות כימיות (למשל חשיפה לסולפאטים). גם תזוזות טבעיות של הקרקע ושינויים גיאולוגיים עלולים לגרום לסדיקת הבטון, לפגום משמעותית בחוזקו ולהוביל לחדירות מים. במקרים אלו, יש צורך לבצע איטום שלילי (איטום בצד הנגדי לחדירת המים) כדי לאטום את הסדקים, ולמנוע חדירת מים למבנה ופגיעה בברזלי הזיון. אחת השיטות היעילות לביצוע איטום שכזה הוא שימוש בהזרקות, המאפשרות לחומר להיכנס לעומק הבטון ולאטום היטב את כל הסדקים בבטון המועדים לחדירות מים.  

 

בתמונה: ביצוע הזרקות לאיטום סדקים וחללים בבטון

 

כך לדוגמא, MC Injekt 2133 Flex הינו חומר הזרקה אשר מתאים לפרויקטים בהם נדרש איטום סדקים וחללים. מדובר בחומר איטום חד רכיבי גמיש ליישום בהזרקה, המגיב עם מים בזמן ההזרקה ודוחה מים לאחר ההזרקה. מדובר בחומר אלסטומרי האוטם סדקים וחללים בבטון לאורך זמן, בעל גמישות גבוהה ומאושר לשימוש במי שתייה. 

 

 

הזרקות לייצוב, חיזוק ואיטום הקרקע

לעתים קרובות הקרקע עליה מבוצעים פרויקטי בנייה היא קרקע רכה שאינה יכולה לשאת עומסים גדולים או כזו המשנה את נפחה בתנאי רטיבות שונים. לכן, התכונות אותן מהנדסי הבנייה רוצים לשפר הן יציבותה של הקרקע ועמידותה לשינויי נפח, חוזק, ודחיסות, למנוע סחף עתידי, להאריך את הקיימות שלה לאורך השנים וכדומה. הזרקות של תרכובות פולימריות לקרקע מייצבות אותה משמעותית ומקנות לה את החוזק והיציבות המבוקשים. לרוב החומרים המוזרקים הם על בסיס פוליאוריטאני, אך ניתן להשתמש בחומרים אחרים בעלי גמישות ותכונות אחרות המתאימות לתנאי הקרקע.  
 

בתמונה: הזרקות לייצוב וחיזוק קרקע

 

לדוגמא, חיזוק וייצוב קרקע ניתן לבצע באמצעות MC-Montan Injekt DS, חומר הזרקה אלסטומרי דו רכיבי, גמיש ועמיד למים בעל תגובה איטית, מה שמאפשר זמן עבודה ארוך יותר עם החומר לפני התקשותו. במגע עם מים, נוצרות נקבוביות אטומות הממלאות את הקרקע ומעניקות לו את התכונות הנדרשות בהתאם לפרויקט ומאפייניו. החומר בעל צמיגות נמוכה מאוד, דוחק מים, לא מקציף וניתן להזריק אותו לסוגי קרקע שונים (כולל סלעים).

 

הזרקות תחת לחץ לאיטום פרצות מים פעילות, מאגרי מים ואלמנטים תת קרקעיים

גם במאגרי מים בהם קיים לחץ הידרוסטטי גבוה ניתן להשתמש בשיטת ההזרקות, בייחוד אם התגלה כשל באיטום. כשמדובר במי שתייה חשוב לדעת כי רק חלק מחומרי האיטום מאושרים למגע עם מי שתיה. לכן, במידה והמאגרים מכילים מי שתייה, יש להקפיד כי יוזרקו החומרים המתאימים וחשוב במיוחד להתייעץ עם אנשי מקצוע בעת בחירת והתאמת החומרים לפרויקט.

 

לדוגמא, חומר ההזרקה הפוליאוריטאני מסוג MC-Injekt 2700 , אשר הינו דו רכיבי ומהיר התקשרות, מתאים לאטימה מהירה של פרצות מים בלחץ גבוה ולאיטום תשתיות קשיחות. החומר הינו בעל צמיגות נמוכה, חוזק מתיחה ולחיצה גבוהים ובעל זמן תגובה קצר המתאים במיוחד למקרים בהם נדרשת פעולה מהירה לאיטום פרצה פעילה. כמו כן, ניתן להשתמש בחומר לאיטום והקשחה של סלעים מתפוררים, קירות דיפון, אלמנטים מתחת למים ועוד.

 

בתמונה: מכונת התזה לביצוע עבודת הזרקות

 

איטום בהזרקה גם בבנייה הירוקה

החל מה-1 למרץ 2022 התקן הישראלי 5281 לבנייה ירוקה הפך לתקן מחייב באופן רשמי לכל סוגי הפרויקטים. כלומר, כל מבנה חדש שמוקם חייב להיבנות על פי תקן זה בדירוג של מינימום כוכב אחד. בשביל לקבל דירוג ירוק נדרש לצבור נקודות בקטגוריות שונות ביניהן חסכון באנרגיה, קרקע, אקוסטיקה, תאורה, חומרי הבנייה, חסכון במים ועוד. חלק מהסעיפים בקטגוריות השונות הם מחייבים, אך באחרים קיים מרחב תמרון מסוים. עם זאת, קשה מאד להגיע לדירוג הנדרש על פי התקן ללא קבלת נקודות בקטגוריית החומרים, ולכן רצוי מאד להשתמש בחומרים המעניקים ניקוד ירוק. גם כאשר בוחרים חומרי איטום להזרקות יש לשים לב לבחור חומרים בעלי תו EPD, LEED או תווים אחרים המוכרים לצבירת נקודות על פי התקן לבנייה ירוקה. לדוגמא, חומרי ההזרקה של חברת MC הגרמנית מעניקים ניקוד בפרק 4 (חומרים) של תקן 5281 לבנייה ירוקה, בסעיפים 4.1 – תו ירוק, 4.4 – חומרים ממקור אחראי, 4.5 – ניתוח מחזור חיים LCA\EPD.

 

צוללים ומזריקים: כך אטמו צוללנים פריצת מים בצינור ביוב בתל אביב

דוגמה ליישום מוצלח של איטום בהזרקה בעזרת חומרים בעלי תו EPD ניתן למצוא בפרויקט מורכב בעומק של 12 מטר שבוצע באזור נמל תל-אביב. הפרויקט בוצע על ידי קבלני האיטום "שמשון עבודות צנרת" ו"רם הנדסה", שבחרו למשימה בחומרי האיטום של א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה. עקב חיבור לקוי של שני צינורות ביוב העשויים מבטון, נוצרה פרצה לתוכה נכנסו מים ואדמת חרסית שמנה מהקרקעית. על מנת לאפיין ולפתור את הבעיה נעשה שימוש בפיר סולארי שמוקם במי התהום וכך התאפשרה הגישה לצינורות. דרך פיר זה, מספר צוללנים שטיפלו ופיקחו על הביצוע צללו לעומק כאשר הם בקשר רציף עם הצוות של א.צ. המתמחה בהזרקות, שעמד במעלה הפיר והנחה את מהלך ביצוע העבודה. צינוריות ההזרקה של חומרי האיטום הגיעו מלמעלה למטה, כך שהמרחק הכולל  בין הצוות לבין מקום הכשל עמד על כ-25 מטר. הצוות נדרש לפרוס את הצינוריות באחידות כך שהחומר יגיע למקום הפרצה בין שני גלילי הבטון, וזאת בתנאי ראות לקויים בשל האפילה, המים והבוץ.

 

בתמונה: ירידת צוללנים לביצוע הזרקה מתחת לפני המים

 

פרויקט החיבור של גלילי הבטון הסתיים בהצלחה בזכות החומר מסוג ג'ל GL-95 TX של חברת MC BAUCHEMIE  שבו השתמשו להזרקות. חומר זה הוא בעל צמיגות נמוכה מאוד ועל כן התאפשר להוביל אותו למרחקים הארוכים שנדרשו. מצד שני, החומר מבוסס על חומרים אקריליים וניתן לקבוע את זמן ההתפלמרות וכך ניתן לעבוד איתו בהזרקות אפילו בנוכחות מים. לחומר כושר הדבקות גבוה מאד לבטון ולכן השימוש בו היה יעיל במיוחד בפרויקט זה.

 

כל החומרים, הייעוץ והליווי במקום אחד

שיטת ההזרקות היא שיטת איטום מועדפת במקרים רבים, אך כל מקרה צריך להיבחן לגופו. לחברת א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה יש את הידע והמומחיות בתחום ומגוון חומרי הזרקה ממקור אחראי המעניקים ניקוד בסעיף החומרים של תקן 5281 לבנייה הירוקה. תוכלו לקבל מהצוות שלנו ייעוץ בהתאמת החומרים, פתיחות מלאכה על ידי הצוות הטכני, וכן תמיכה משמעותית בשטח וליווי במהלך הביצוע עצמו.

אנחנו לשירותכם, צרו איתנו קשר.

 

על המחבר