בקרת איכות, הבטחת איכות ומה שביניהן

לא מזמן התבשרנו כי הפעלת מכוני הבקרה תידחה בשנתיים, זאת לאחר שהשר כחלון טען כי המכונים אינם ערוכים לקלוט את כלל סוגי היתרי הבנייה. זו היתה הדחייה השישית במועד ההפעלה הרשמי של המכונים.

 

מכוני הבקרה אמורים לעסוק בבקרת איכות אלא שהמשמעות של מושגים כגון בקרת איכות – וגם הבטחת איכות - לא תמיד מובנת. במה עוסקת הבטחת איכות? במה היא שונה מבקרת איכות? ומהם ההיקפים שבהם נאמדות הפעילויות האלה. 
לשם כך שוחחנו עם איציק קורן, מנכ"ל משותף של חברת קורן-גואטה, אשר עוסקת בניהול, פיקוח וייעוץ הנדסי. החברה מונה כ-30 אנשי צוות: מהנדסים, אדריכלים והנדסאים. קורן, מנהל פרויקטים בעל ניסיון של מעל 20 שנה בענף, הוא בוגר תואר ראשון בהנדסה אזרחית בטכניון ושני תארים שניים: מנהל עסקים מאוניברסיטת מנצ'סטר ומשפטים מאוניברסיטת בר אילן. עם סיום הלימודים חזר לצבא כעתודאי ושירת במרכז הבינוי של צה"ל כמנהל פרויקטים, למשך תקופה של 6.5 שנים. הוא ניהל פרויקטים בהיקפי תקציב גבוהים ובעלי חשיבות לאומית. לאחר שחרורו הצטרף קורן לחברת ניהול פרויקטים קטנה והגדיל אותה עד כדי חברה בינונית בעלת מספר סניפים והיקף פרויקטים שנתי גדול ומגוון.

הניסיון הרב שלו מאפשר לו לענות לנו על שאלות חשובות: מהי בקרת איכות, מהי הבטחת איכות ומהו ההבדל ביניהן?

"ברמה העקרונית, בקרת האיכות הינה מכלול התהליכים הקיימים בתכנית האיכות של הקבלן המבצע", מסביר קורן. "תכנית זו כוללת פרוטוקולים המתעדים את ההכנות, פעולות הביצוע, הבדיקות והאישורים עבור כל אלמנט מבוקר. פרוטוקולים אלו מהווים למעשה את מיפוי התהליך לכל אלמנט מבוקר ומילויים מספק כלי לתיעוד ולבקרה על אלמנט ספציפי בפרויקט, אליו ניתן לחזור גם בשלבים מאוחרים יותר, כדי לבדוק מגמות ולבצע שיפור בתהליכים. הבטחת האיכות היא למעשה 'הבקרה על הבקרה' – אם בקרת האיכות מוודאת בקרה שוטפת על האלמנטים עצמם, הרי שהבטחת האיכות מוודאת בקרה שוטפת על עצם קיום תהליכי הבקרה ומילוי הפרוטוקולים בהתאם להתחייבויות הקבלן בתכנית האיכות. במילים פשוטות – לבדוק האם הבקרות המוסכמות אכן מתנהלות כראוי והאם מופקת מהן התועלת לצורך מניעת הישנות אי-התאמות ושיפור תהליכי הבקרה".

 

כמה מתקציב הפרויקט מושקע בתהליכים אלה ומי מממן כל אחד מהתהליכים האלה?

"עלויות בקרת האיכות והבטחת האיכות לעולם חלות על היזם. גם כאשר ההתקשרות עצמה מבוצעת על ידי הקבלן, הרי ששרשור העלויות מגולם ליזם בעלויות הביצוע הסופיות. ע"פ רוב, העלויות הינן כאחוז וחצי עד שני אחוז מעלות הביצוע הקבלני מוקצה להבטחת איכות בעוד שאחוז וחצי עד כשני אחוזים ובחצי מעלות הביצוע הקבלני, מוקצה לבקרת איכות".

 

הבטחת איכות למבנה החדש של עיריית לוד
 

וכיצד מכוני הבקרה מתקשרים לתהליכים אלה?

"נכון להיום, מכוני הבקרה עדיין אינם פועלים באופן גורף על הפרויקטים הדורשים זאת על-פי תיקון 101 לחוק התו"ב. מכוני הבקרה הינם תולדה של ועדת זיילר ובאים לוודא בקרה תהליכית צמודה, מקיפה והנדסית יותר על פרויקטים. יחד עם זאת, בקרה זו מתמקדת בעיקר בפן התכן של פרויקט ואינה מלווה תדיר את ביצועו והקמתו (למעט כמה ביקורי אתר מוגדרים מראש בתכנית הבקרה של המכון ועפ"י התקנות למכוני הבקרה). הלכה למעשה, הרבה לפני שהכריזו על הכנות לקראת פעולתם של מכוני בקרה, החלו כבר תהליכי בקרת והבטחת האיכות בפרויקטים ביוזמת היזמים ו/או הקבלנים, מסיבות אחרות לגמרי – היזמים מבחינתם, מבקשים לוודא ביצוע בהתאם לתכנית סדורה ותהליכי ביצוע מוכרים ומוגדרים מראש והקבלנים (החכמים...) מבקשים לנהל מערכת בקרת איכות מטעמי חסכון בעלויות ומניעת בזבוז תשומות ותקורות בתהליכי הבנייה.
"עם תחילת פעולתם השוטפת של מכוני הבקרה על כלל הפרויקטים במדינה, אני מניח שהבקרות ישולבו זו בזו וכולם יעבדו ביחד לצורך הקמת פרויקטים באיכות ביצוע גבוהה יותר. אנחנו בקורן-גואטה מאמינים שיש קשר בין הדברים, לכן ראש הצוות שמוביל בחברה את נושאי בקרת והבטחת האיכות הינו בקר תכן וביצוע מוסמך". 

 

מה קורה הלכה למעשה?

עכשיו כשאנחנו יודעים מהי בקרת איכות, מהי הבטחת איכות ומה ההבדלים ביניהן, זה הזמן להכנס קצת יותר לעומק ולהבין מה קורה בפועל. קורן חולק עימנו כיצד מבצעים בקרת והבטחת איכות ומה זה אומר בשטח. "במסגרת בקרת האיכות, בנינו מערך פרוטוקולים הממפה את התהליכים בפרויקטים שאותם בקרנו עד כה – הן בשלב השלד והן בשלב הגמרים והמערכות, כמובן בראייה למוכנות כלל החומרים לצורך הגשתם וקבלת טופס 4 / אישורי אכלוס. על בסיס פרוטוקולים אלה (ואחרים ייעודיים עבור כל פרויקט לגופו), מוקמת מטריצה של האלמנטים המבוקרים (בכל פרוטוקול) כפונקציה של הקומות והאזורים (במידה ויש ריבוי משתמשים) בפרויקט. בהתאם למטריצה זו, מבצע בקר האיכות מטעמנו את הבקרה באמצעות הפרוטוקולים הרלוונטיים, עד להשלמת המטריצה. בסיום תהליכי הבקרה, מופק תיק בקרת איכות עם כל הפרוטוקולים חתומים סרוקים וממוסמכים (אסמכתאות, תמונות, אישורים, בדיקות וכיו"ב) ומוגש למזמין".

 

הבטחת איכות לפרויקט פסגות אפק, ראש העין
 

ומה קורה בפרויקטים שבהם אתם מבצעים הבטחת איכות?

"בפרויקטים בהם אנו מבצעים הבטחת איכות, מתקיימת ישיבה תקופתית לפי החלטת המזמין מראש (שבועית, דו-שבועית, חודשית וכו') באתר עם גורמי הביצוע ובקרת האיכות מטעם הקבלן. מנהל הבטחת האיכות מכין דוח שבו הוא סוקר את כל מה שנעשה במסגרת תכנית האיכות לפרויקט בתקופה שחלפה וכן את מה שמתוכנן להתבצע לפי התכנית לתקופה הקרובה. כמו כן, מבוצע סיור באתר לאחר הפגישה, שבו נסקרות אי-התאמות תהליכיות והנדסיות, המרוכזות בטבלה נפרדת שמצורפת לדוח. אי-ההתאמות הפתוחות נסקרות במהלך הישיבה העוקבת לצורך סגירתן ו/או מיפוי 'מחלות' בתהליך. אחת לרבעון, מועבר דוח מנהלים למזמין, שבו מרוכזת פעילות מערכת הבטחת האיכות וכן ממופות אי-ההתאמות עם ניתוח להישנות וחזרתיות בחלק מהן, כולל דרכי התמודדות ו/או המלצות לקבלת החלטות להמשך".

 

האם בסופו של דבר משתלם להשקיע את הכסף בתהליכים אלה? 

"למיטב הבנתנו וניסיוננו מדובר בבקרה שמניבה תוצאות ותוצרים המסייעים בידי היזם והקבלן לקבל החלטות במהלך הדרך ולשפר את הטעון שיפור. מאחר וגילוי אי-התאמות תהליכיות בסוף פרויקט דורשות תיקונים בדיעבד, הפקות לקחים והשקעת משאבים אשר לא נלקחו בחשבון בתחילתו (וזאת כאמור בסיום הפרויקט כאשר לרוב הבצ"מ כבר נוצל כמעט במלואו המקרה הטוב), הרי שבקרת איכות והבטחת איכות במהלך הפרויקט מאפשרות חסכון בהשקעת המשאבים הללו בסיום הפרויקט, או לכל הפחות צמצומן. כך שבסופו של יום, מדובר בהשקעה כדאית".

 

בקרת איכות, קמפוס מיקרוסופט
 

אילו אנשי מקצוע עובדים בתחום? מהו הפרופיל שלהם?

"כוח האדם המושקע בעבודות בקרת האיכות והבטחת האיכות הינו כוח אדם מגוון ומורכב ממהנדסים, אדריכלים, הנדסאים כמו גם מהנדסים והנדסאים ממגוון מקצועות המערכות (לא רק בניין ואדריכלות). ההבדל העיקרי בין הבטחת האיכות לבקרת האיכות הינו ניסיונו של כוח האדם המדובר. כאשר ע"פ רוב בבקרת איכות מועסקים בעלי המקצוע הצעירים יותר והבטחת האיכות מבוצעת ע"י בעלי מקצוע מנוסים יותר אשר אמורים "לתת" יותר בפחות זמן ואמורים להביא מניסיונם הרב, ביכולת לבקר את בקרי האיכות השונים ולתת מענה מהיר בזמן קצר. ככל שהפרויקטים מורכבים יותר בהיבט המערכות שלהם מגוון בעלי המקצוע המושקע בכל פרויקט גדל וזאת על מנת לתת מענה מקצועי לכל הדיסציפלינות המקודמות בפרויקט. מטעם משרדנו מוביל את התהליך ראש צוות, אדריכל או מהנדס בהכשרתו עם ניסיון של בין 15-20 שנה (תלוי בהיקף ובמורכבות הפרויקט המבוקר). כאמור, אחד מראשי הצוותים העוסקים בנושא זה הינו בקר תכן וביצוע מוסמך מטעם מינהל התכנון במשרד האוצר וכן בעל הסמכה כעורך מבדקי איכות בכיר מטעם מת"י, כך שאנו בקורן-גואטה מביאים לפרויקט סל שירותים מקיף בנושא בקרת והבטחת האיכות, הכולל הן את הפן הניהולי המתאים והן את הפן ההנדסי.
לסיום, נשמח לטיפ או שניים למי שעוסק בתחומים האלה.
"מנסיוננו, הנושא החשוב הינו תאום תהליכים והבנה תהליכית של תפקיד בקרת האיכות והבטחת האיכות ותרומתן לפרויקט. במקרים רבים הקבלן מרגיש כי מדובר בגורמים אשר 'מפריעים' לעבודתו במקום לראות בהם זרוע עוזרת ומסייעת להצלחת הפרויקט המשותפת. דגש נוסף שאנו מאירים עליו את הזרקור למן תחילת העבודה, הינו בניית תכנית האיכות המלאה למן הרגע הראשון תוך הבנה מלאה של כלל בעלי התפקידים השונים אל מול התכנון החל מן הקבלן, דרך בקרת האיכות, הבטחת האיכות, המתכננים, הניהול והפיקוח ואפילו היזם. תכנית איכות מקיפה וברורה תסייע רבות להצלחת הפרויקט".

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר