גגות צבעוניים: איך נהפוך את הגגות העירוניים למוקדים ירוקים וידידותיים לסביבה?

נדמה שבתקופה האחרונה מתחיל סוף סוף ליפול האסימון בכל הקשור למשבר האקלים. פחות ופחות נשמע הוויכוח על עצם קיומו של המשבר, ואילו הקולות השואלים איך ניתן לעצור את התהליך, או לפחות לצמצם אותו, הולכים וגוברים.

 

הבניה העירונית מאיצה את משבר האקלים

 

משבר האקלים מורגש היטב בשנים האחרונות: 'החום העירוני' הופך להיות גבוה מאוד במרכזי הערים; אנו עדים למיעוט שטחים פתוחים וריבוי בטון ובניה צפופה; זיהום האוויר כבר הפך למציאות יומיומית; השיטפונות הקשים חוזרים ונשנים בחורפים; ועוד ועוד. לכל אלו אנו צריכים למצוא פתרון, ובהקדם.

לענף הבניה השפעה לא מבוטלת בתהליך - הערים, המהוות 'גושי בטון' צפופים ופוגעות בסביבה ובטבע, מגבירות את זיהום האוויר, גורמות להתחממות משמעותית ומשחקות תפקיד מרכזי בהאצת משבר האקלים. הבנת השפעות הבניה על איכות הסביבה ומצב האקלים הובילה בעשורים האחרונים להתפתחות תחום הבניה הירוקה ולחיפוש פתרונות המפחיתים את הפגיעה בטבע ומשפרים את איכות הסביבה העירונית.

 

יש פתרון, והוא נמצא מעל לראשנו: הגג

 

בימים אלו, אנו בקבוצת א.צ. מקדמים פתרון חדש אשר משתמש בסביבה האורבנית ה"בעייתית" ובמבני הבטון הצפופים, במטרה לסייע בהתמודדות עם משבר האקלים ולצמצם את השפעתו על הסביבה העירונית.


גגות המבנים, במיוחד בערים הגדולות, הם שטחים ריקים וזמינים שלא נעשה בהם כמעט שימוש. למעט הצבת דודי שמש וקולטים, הגגות הללו לא משמשים את דיירי הבתים המשותפים כמעט לדבר. ניצול השטח הזה לטובת הסביבה ולהפיכת הערים לידידותיות יותר ולמזהמות פחות הוא הפתרון המוצע כעת. השימוש בגגות מפותח מאוד בעולם אך בישראל אין בו כמעט עיסוק. חברת א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה מקדמת את הפתרון בארץ בשיתוף עם פורום ה-15, המאגד את הערים הגדולות בישראל, כדי להפיץ את בשורת הבניה הירוקה והשימוש בגגות לשם כך.

 

אם כך, למה גגות צבעוניים?

 

א.צ. טבעה את הביטוי 'גגות צבעוניים', המבטא את הרעיון כי לכל סוג גג ייעוד משלו, המוגדר על פי צבע מסוים ומשקף את המטרה שלשמה הוקם. הגגות הצבעוניים יכולים לתרום לסביבה בצורה משמעותית, ולהפחית את ההשפעה של המרחב העירוני על הטבע ועל האקלים. בכל עיר מודרנית ישנם כיום עשרות אלפי גגות לא מנוצלים, שיכולים להפוך כלי חשוב במאבק בשינויי האקלים על ידי הפיכתם ל'צבעוניים'. יש לציין כי ניתן גם לשלב יחד גגות מצבעים וסוגים שונים, כך שהגג יהיה, לדוגמה, ירוק, כחול וחום בו-זמנית. כמו כן, על כל סוג גג להיות מבוסס על מערכת איטום עמידה, פונקציונלית וחזקה, כדי להבטיח שהגג יממש את ייעודו.

 

גג לבן: גג אשר מצופה בשכבה לבנה המחזירה את קרני השמש (שכבה רפלקטיבית), ובכך מונע את התחממות המבנה – התחממות שכמובן מוקרנת גם לסביבה, ותורמת לעלייה בחום העירוני. על שכבת ההלבנה להיות בעלת מקדם החזר קרני שמש (SRI) גבוה כדי להשיג את התוצאה המבוקשת. TECNOTOP 2C המשווק על ידי א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה, הוא החומר היחיד בארץ שיש לו מקדם SRI בדרגה 0.8 - הגבוהה בישראל. על בסיס פתרון זה, מבוצע בימים אלו תיקון לת"י 5281 לבניה ירוקה, אשר יגדיר את הדרגה הנדרשת להלבנת גגות.

 

תמונה: גג לבן, באדיבות א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

גג צהוב: הגג הצהוב הוא אותו גג מוכר שכבר קיים במקומות רבים – גג אשר כולל פאנלים סולאריים, או במילים אחרות: מערכת פוטו־וולטאית. זו מערכת שמאפשרת לייצר חשמל באופן עצמאי, ואף למכור אותו לחברת החשמל. הודות לעובדה שהמדינה מעודדת כיום מעבר לחשמל סולארי, הגגות הצהובים צפויים להפוך למחזה נפוץ ביותר בישראל. חשוב לדעת: המערכות הפוטו-וולטאיות מחזירות את ההשקעה בהן בתוך 5–8 שנים מיום הפעלתן.

 

תמונה: גג צהוב, באדיבות א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

גג כחול: אחת הבעיות הגדולות שיצרה המציאות האורבנית היא מי הנגר, או במילים אחרות – מי הגשמים אשר אמורים להיספג ולחלחל לאדמה, ובמקום זאת מצטברים, מציפים את הסביבה העירונית כולה, ובסופו של דבר 'מתבזבזים' בהגיעם אל הים. גגות כחולים מיועדים לניהול מי הנגר ולאיסופם, כך שיגיעו אל הרחוב בצורה מבוקרת ואיטית, וימנעו את קריסת התשתיות, קריסה אשר מובילה בסופו של דבר לזיהום הסביבה.

 

גג ירוקזוהי למעשה גינת גג, אשר לה יתרונות רבים. גינה על הגג מגבירה את פליטת החמצן לאוויר (מהצמחים הירוקים הגדלים בה), מפחיתה את זיהום האוויר, ומפחיתה את פליטת החום מהגג. ליתרונות אלו אפשר להוסיף גם מראה יפה, שמזמין את דיירי הבניין אף לשבת ולבלות ב"גינה" בשעות הפנאי.

 

תמונה: גג ירוק, באדיבות OASIS גגות ירוקים

 

גג חום: גג המציע מצע קרקע טבעי, אשר גדל ו'מתוחזק' באופן טבעי, ללא התערבות האדם (מלבד הנחת מצע הקרקע בראשית הדרך, כמובן). האדמה והצמחים שיצמחו עליה מושקים במי הגשמים בלבד, ממש כמו בטבע הפתוח. הגג החום משלב כמה מיתרונות הגגות האחרים: "גינת" גג פרטית; אגירה וספיגה של מי הנגר; הפחתה של חום הבניין; פליטת חמצן מוגברת ותרומה להפחתת זיהום האוויר.

 

הרכיב החשוב בכל גג: מערכת איטום חזקה

 

כדי שגג צבעוני (וכל גג) יגשים את מטרתו, הוא זקוק למערכת איטום ברמה גבוהה. למעשה, איכות מערכת האיטום היא שתקבע את איכות הגג, במיוחד כשמדובר בגג בעל מערכות מודרניות אשר מעמיסות עליו ודורשות את עמידותו לאורך זמן. אם מערכת האיטום אינה טובה מספיק, או אינה מותקנת בצורה נכונה, הגג לא יכול לממש את ייעודו בצורה מלאה. מספיק לחשוב על גג כחול לניהול מי הנגר, אשר אינו אוצר את המים כהלכה משום שמערכת האיטום מתחתיו פגומה – כדי להבין עד כמה רבה חשיבותה.

 

מערכת האיטום הנפוצה כיום לאיטום גגות היא באמצעות יריעות ביטומניות, והן מהוות פתרון טוב ועמיד גם עבור גגות צבעוניים. את מערכת היריעות יש להתקין על בטון בריא ויציב, כאשר המערכת כוללת יישום של פריימר וזפת לפני התקנת היריעות (בשכבה אחת או שתיים, בהתאם לדרישות המתכנן).

 

תמונה: יישום גג כחול, באדיבות א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

אנו בקבוצת א.צ. מקדמים כיום גם מערכת איטום חדשנית של חברת TECNOPOL הספרדית, המציעה פתרון עמיד ואיכותי עבור גגות בכלל וגגות צבעוניים בפרט- TECNOCOAT P-2049. זוהי מערכת איטום מתקדמת על בסיס פוליאוריאה טהורה, עמידה וחזקה שלאחרונה הופכת למבוקשת יותר ויותר בעבודות לאיטום גגות.

מערכת האיטום  TECNOCOAT P-2049 ניתנת ליישום בכל סוג גג, בהתאם לעומס הצפוי על הגג, למבנה שלו, לפריטים שנמצאים עליו ועוד. גם בגגות צבעוניים המערכת המתקדמת מבטיחה איטום גג יעיל, איכותי ואטום היטב. המוצר הינו בעל תו תקן ירוק בינלאומי, מאושר לשימוש במי שתייה וניתן למחזור בסוף חייו. כלומר, מדובר בפתרון אשר יתרום לסביבה, יתרום לבעלי הדירות בבניין – ואף יזכה בניקוד ירוק לפי תו התקן הישראלי 5281 לבנייה ירוקה.

קבוצת א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה, יבואנית ומשווקת מוצרי TECNOPOL בישראל, מציעה כיום את כל טווח הפתרונות לאיטום גגות וגגות צבעוניים. מדובר במוצרים המתקדמים בעולם בתחומם, אשר מותאמים לכל סוג גג, כולל גגות אשר משלבים כמה 'צבעים' יחד.

מעוניינים לקחת חלק במהפכה הסביבתית הבאה, ולהתקין בבניין שלכם מערכת לגג צבעוני? להתייעצות עם המומחים של קבוצת א.צ, אנחנו לשירותכם, צרו איתנו קשר בדוא"ל או בטלפון 08-9150190.

על המחבר