דעה אישית: טיפים למהנדס המתחיל (שירן בקר)

דעה אישית

לאחר שראיתי המון שאלות בנושא "היום שלאחר הלימודים", החלטתי לשתף מנסיוני, על מנת לספר על החוויה האישית שלי ואולי לתת כלים לבוגרים הטריים.

 

מי אני ? 

שמי שירן בקר, אני בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון (2015), התחלתי לעבוד במהלך סמסטר 7 בחברת שפיר הנדסה (פרויקט הקמת נמל המפרץ) ובהמשך עשיתי רילוקיישן ועבדתי בניגריה (פרוייקטי כבישים וגשרים) מטעם חברת סולל בונה - ארצות חוץ.

לאחר שחזרתי ארצה, השתלבתי בפרוייקט הרכבת הקלה בפ"ת, ביצעתי פרוייקטי תשתיות ועבודות עפר למשרד הבטחון, וכיום מבצע פרויקטים תחבורתיים עבור רכבת ישראל ונתיבי אילון מטעם חברת בראשית הנדסה, נשוי +1 ממדרך עוז.

 

מתחילים ?

אחרי 4 שנים (או יותר...) הגיע הרגע הנכסף וסיימת את התואר, אתה מהנדס (עדיין לא בתכלס, קודם תקבל את כל המסמכים של סיום התואר - תירשם ברשם המהנדסים... עכשיו אתה מהנדס), מה עושים עכשיו ?

נעשה את זה בסדר כרונולוגי:

משרת סטודנט - כמעט ולא קיים בענף ואם קיים אז לא בשנים הראשונות לתואר, השכר לא יהיה מתגמל והניסיון שתצברו אמנם יתן לכם יתרון אבל יתרון מאוד קטן, מעבר לעובדה שכמעט ובלתי ניתן לשלב משרה מלאה ולימודי הנדסה בהצלחה יתרה (קיים אבל נדיר מאוד).

חזרנו לסוף התואר - איך מוצאים עבודה? אכתוב בקצרה על 2 התחומים שלא בחרתי בהם בהתייחסות לתחום הביצוע ואמשיך לביצוע.

תכנון מבנים. לב המקצוע - משם הכל מתחיל, תחום שיתן ערך מוסף למי שילך לביצוע בהמשך אבל לא איזשהו יתרון בולט בהכרח, השכר מאוד לא מתגמל אבל צריך לקחת בחשבון את הערך שמקבלים בהבנת מכלול השיקולים שמובילים לתכנון ואת התנאים הפיזיים (שעות, סביבת עבודה, עמיתים לעבודה) הנוחים יותר.

ניהול ופיקוח - תחום שמקנה ראיה מערכתית רחבה, הבנה יחסית רחבה על "מאחורי הקלעים" של עולם הבנייה (התנהלות מול מתכננים ויועצים, גישור בין המזמין לגורם המבצע) נושא הביצוע עצמו מן הסתם לא מקבל הרבה דגש או בכלל וכך גם הניסיון שמתקבל בהקשר של הביצוע כך שגם למפקח שירצה לעבור לעולם הביצוע יהיה ערך מוסף אך לא יתרון משמעותי.

 

איך מוצאים עבודה בתחום הביצוע ?

ראשית הייתי ממליץ להתמקד באחד מ 2 עולמות:

עולם הבינוי - מבני מגורים, מבני ציבור: עבודות שלד, גמרים, מערכות בניין וכו'

עולם התשתיות - תשתיות תחבורה, עבודות עפר, מערכות תת קרקעיות וכו'

לאחר שפחות או יותר התפקסנו על כיוון מתחילים "לירות לכל הכיוונים" (כתוב עפ"י סדר עדיפויות וסיכוי מציאת עבודה), יוצרים קשר עם כל מי שמכירים בעולם הבנייה ומעבירים לו קורות חיים, חורשים את האינטרנט (אתרי דרושים, אתרי חברות בנייה) ושולחים קורות חיים לכל כתובת שרק מוצאים, עוברים בין אתרי הבנייה השונים/משרדי חברות ומשאירים קורות חיים, מפרסמים ברשתות החברתיות (פייסבוק/לינקדאין וכד').

בסבירות גבוהה מאוד שיחות הטלפון יתחילו להגיע עם הצעות שונות ומשונות, תהיו פתוחים להצעות, תשמעו באילו פרוייקטים מדובר ותחשבנו על כמה תוכלו ללמוד ולהתקדם שם, תגיעו לראיונות העבודה גם אם אתם לא בטוחים שזה הדבר הכי מתאים עבורכם כרגע.

 

בראיון העבודה - הטיפ הכי גדול שאפשר לתת עם כמה שהוא נשמע קלישאתי הוא תהיו אתם, אל תנסו "למכור" משהו שאתם לא כי תזכרו שבהמשך הדרך יכולים לצפות ולדרוש מכם את ש"הבטחתם" בראיון העבודה, "תמכרו" בדיוק את מי שאתם (בניסוח הנכון) ועל בסיס זה יהיה הרבה יותר נכון להתפתח, תבינו בהגעה לראיון העבודה, בייחוד לעבודה הראשונה, אתם מגיעים כדף חלק, ללא שום ניסיון או ידע בביצוע, בהתנהלות במקום עבודה ומול המזמין וקבלני המשנה, המעסיק שיושב מולכם מודע לזה, הוא גם מודע לזה שבמהלך השנה הראשונה פחות או יותר המהנדס הצעיר שמולו יעבור "ביטת ספר" על חשבונו ויקבל הרבה יותר ערך מאשר יתן למקום העבודה, כדאי שגם אתם תהיו מודעים לזה ולא תצפו לשכר גבוה מדי או לתקופות ניסיון למיניהן – גם אחרי 3 חודשים או חצי שנה עדיין תלמדו הרבה יותר ממה שתתנו למעסיק. תראו למעסיק שאתם מגיעים בשביל ללמוד להתפתח לעבוד קשה ולהתקדם – זה מה שהוא מחפש – עצם העובדה שסיימתם 4 שנות תואר מעידות הרבה יותר על הבן אדם שאתם ועל יכולות הלמידה שלכם מאשר על הידע המקצועי שלכם בשטח שהוא די אפסי - חשוב להכיר ולהבין את הנק' הזו.

 

בהגעה לעבודה הראשונה - חשש גדול של הרבה בוגרים טריים הוא ש"יעשו להם בית ספר" ושיחגגו על חוסר הידע שלהם לכן באים בגישה של לא להראות חולשות או חוסר ידע ולנסות להבין בהכל - זו טעות גדולה, הגורמים השונים סביבכם גם אם לא יראו את זה מבינים שאין לכם הרבה מושג, ההמלצה שלי היא לא להתבייש לשאול אף אחד שום דבר בייחוד בהתחלה כי זו הדרך הטובה ביותר ללמוד, מלמטה מהפועלים דרך המפעילים של הכלים השונים, המחסנאים, מנהל העבודה (אמור להיות מקור ידע עצום בביצוע) מנהל הפרוייקט, קבלני המשנה וכל גורם אחר – אתם תגלו דלתות פתוחות של ידע ורק כך תצברו ידע מקיף, עם הזמן השאלות יפחתו והידע יגבר אבל הדרך לשם עוברות בשאילת הרבה שאלות ללא בושה.

 

עוד נק' מאוד חשובה היא האנשים שסביבכם - חשוב שבינו שברגע שיצאתם ממוסד הלימודים יצאתם מחממה איכותית לעולם הבנייה שרווי באנשים מאוד מאתגרים בלשון המעטה, במהלך העבודה קורים המון חיכוכים בין הגורמים השונים, חשוב מאוד לזכור שזה טבעי, ועוד יותר חשוב לזכור ששום דבר לא אישי ולכן גם אסור בתכלית האיסור ללכת למקומות האישיים, לא במהלך ויכוחים ולא בלקיחת הדברים באופן אישי, או במילים פשוטות אם תתחילו להיעלב מכל דבר אתם תתעסקו רק בזה ולא בעבודה, תישארו מפוקסים בעבודה ותבינו שהאנשים סביבכם בסוף גם באים לעבוד ולכולם מטרה משותפת, כל אחד מתנהל בדרך שלו וחשוב להבין להכיל וללמוד איך להתמודד.

 

זהו! בהצלחה לכולם וחשוב לציין שכל מה שנכתב כאן הוא נק' מבטי האישית והכל נכתב מנסיוני במהלך מציאת העבודה הראשונה ותחילת העבודה עצמה.

רוצים להמשיך לדבר ? זו כתובת המייל שלי: shiranbecker88@gmail.com

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר