הכל על פרוייקט הגמר למהנדסי והנדסאי בניין

פרויקט הגמר הינו עבודה במטרתה היא סיכום כלל החומר הנלמד במהלך כל חיי התואר או התעודה. בנוסף אמור הפרויקט להכין אותם לעבודה בחיים באמיתיים ולכן הוא משלב בתוכו מספר אלמנטים אשר הם אבני היסוד של תכנון נכון של מבנה.

מהנדסים מתכננים מבנה רב קומות או מבנה תעשיה שחייב בבדיקת המבנה לרעידות אדמה ולעומת ההנדסאים צריכים לתכנן בית צמוד קרקע שלרוב הוא בעל 3 תקרות ורצפת מרתף. ישנם מספר נוסף של הבדלים בין הרכבי הפרויקט של מי שלומד לימודי תעודה ומי שלומד לתואר אקדמאי, אולם הבעיתיות של הפרויקט בעיניי היא זהה.

הבעיה הגדולה ביותר בכל נושא פרויקטי הגמר, בכל המוסדות האקדמאים, היא שמרצה אחד צריך בשעה בשבוע לספק תשובות ל-10 סטודנטים. איך שלא תסובבו את זה - אין שום סיכוי שהוא יגיע לכולם בצורה שצריכה להיות. וגם במידה והוא מספיק להעביר חומר זאת אינה צורת לימוד מתאימה לנושא חשוב שכזה, זאת הבעיה המרכזית. אבל נשאלת השאלה איך בכל זאת עוברים את הפרויקט? לאחר שבשנתיים האחרונות אני מלווה סטודנטים להנדסה והנדסאי בניין בכל שלבי הפרויקט במגמת תכנון ניסחתי מספר טיפים שיעזור לכם להתמודד עם פרויקט הגמר בצורה טובה יותר.

  • טיפ זהב 1: למדו את המבנה - בשלב הראשון כשמתחילים לעבוד על הפרויקט יש ללמוד את המבנה ואת מרכיביו. הדרך לעשות זאת היא להתחיל לעיין בכל תוכניות הבניין, בחזיתות ובחתכים. נסו להבין איך האלמנטים ממוקמים ביחס לקומות שמתחתיהם וביחס לקומות שמעליהם. זהו השלב בו אתם יכולים כבר לסמן לכם את נקודות התורפה של הבניין ואת כל המקומות שאולי יהיו בעייתים לתכנון בהמשך. כמו כן זה השלב שבו תצטרכו להבין את מתווה הבניין על גביי הקרקע - כלומר האם תווי השטח הקיים הוא מישורי או במדרון, האם זאת קרקע סלעית וכו'. כל בעיה שתמצאו בשלב המוקדם תחסוך לכם בעיות בהמשך בתכנון המבנה. הרבה מאוד פעמים אני רואה סטודנטים רצים יש לחישובים של אלמנטים כמו תקרות, קורות, עמודים וכו' וזאת מבלי להבין הרכב הבניין. כמו שלא יוצאים לקרב בלי מודיעין לא נרוץ לתכנן בניין בלי להבין אותו לעומק.
  • טיפ זהב 2: לפני כל נושא שאתם מתחילים לפתור תחזרו חזרה לקורס הרלוונטי ועשו ריענון בחומר - החומר שנלמד בכל קורס מהווה הבסיס לעבודה שלכם בפרויקט הגמר. לדוגמה בקורסי הבטון לומדים איך להעריך עובי תקרה ולבדוק עובי זה על ידי בדיקת כפף - זהו בדיוק אותו תהליך שתצטרכו לעשות בפרויקט הגמר. הרבה מאוד פעמים תגלו שלכל השאלות שלכם יש תשובות בקורסים שעשיתם בעבר וקצת נשכחו מהזיכון שלכם. ההמלצה האישית שלי היא לעבור על כל קורס רלוונטי - חזרו לתירגולי הכיתה ולעבודות הבית, תקראו שוב את החומר, תעברו על הסד"פים ועל הנקודות החשובות שנלמדו בקורס. לרוב תמצאו שם תשובות לרוב השאלות שלכם.
  • טיפ זהב 3: כל נושא שנלמד הוא בהתאם לתקן הרלוונטי ולכן כל אלמנט אשר מחושב ומתוכנן במהלך הפרויקט צריך להיות בהתאם לדרישות בתקן - בידקו את דרישות התקן עבור כל אלמנט (466,413,940 וכו') ותראו שבאמת אתם מתכננים את האלמנט לפי התקן העדכני ביותר לאותו אלמנט. לפעמים למדתם קורס בשנה השניה, ובשנה הרביעית כבר יצא גיליון תיקון לתקן - בדקו שאתם עובדים עם התקן העדכני ביותר. לאחר שקראתם את התקן ואת דרישותיו תכננו כל אלמנט בצורה שתתאים לתקן ולדרישותיו. וכמובן אל תשכחו לצין מאיזה תקן נלקחה שיטת החישוב ומהם מספרי הנוסחאות זהו דבר אשר יקל מאוד על המנחה שלכם לבדוק את העבודה שלכם ולתקן במידת הצורך.
  • טיפ זהב 4: המנחה שלכם לא נמצא שם רק בשביל לחלק ציונים - תפקיד המנחה ,כשמו כן הוא, להנחות. למרות שעות הקבלה המועטות נסו לבוא איתו/ה במגע בכל הזדמנות. וודאו שכל שאלה שיש לכם אתם מתייעצים איתו בשעות הקבלה או דרך המייל. ההמלצה האישית שלי היא כזאת: עבור כל אלמנט שאתם מחשבים בבניין - תראו למרצה על מנת שיאשר שבאמת הכל תקין. נסו להסביר לו לא רק את התוצאות אלא גם את דרך החישוב שלכם. ככל שהמנחה יוכל לעבור איתכם על יותר נושאים ככה מספר הטעיות שלכם בפרויקט יקטן והציון יעלה בהתאם.
  • טיפ זהב 5: תוכנת מחשב זה רק מחשבון משוכלל - יותר מידי פעמים אני רואה סטונדנטים שמנסים לסדר את הפרויקט ככה שהמחשב יחשב עבורם את הכל, התקרה, הברזל העמודים הקורות וכו'. אני יכול להבין את הנהירה לעבר עבודה במחשב אבל אם אתם נשענים רק על המחשב אתם מפסידים את כל הלמידה. מהנדס טוב בעיניי הוא מהנדס שלא רק יודע להכניס אלמנט למחשב ולקבל תוצאה, אלא מהנדס הוא אחד שמבין את התנהגות האלמנטים בבניין, כלומר גם ללא המחשב הוא יכול להבין איך הכוחות מתפזרים, איזה מהאלמנטים יהיה מסוכן יותר ועל כן יצטרך לקבל יותר תשומת לב וכו'. את ההבנה הזאת מפתחים רק על ידי עבודה מסודרת לפי כל הסדפ"ים - ללא קיצורי דרך. והנה טיפ נוסף שאני תמיד נותן לסטודנטים שלי: כל פעם שאתם מחשבים אלמנט במחשב, שניה לפני שאתם מסתכלים בתוצאות, נסו לחשוב לבד מה יהיו התוצאות ולמה. בדרך זו תוכלו לאמת האם המחשב באמת נתן לכם תוצאה אשר תואמת את המציאות. סיבה נוספת לעבוד בשיטה זו היא העובדה שכל מי שאינו מנוסה בעבודה בעזרת תוכנת מחשב עלול לעיתים "להזמין" ערכים לא נכונים או לפספס אלמנטים חשובים. ברגע שאתם יודעים בראש מהי התוצאה שאמורה לצאת לכם (בהערכה גסה) תוכלו לבקר את התוצאה שהמחשב נתן בצורה טובה יותר ובכך להמנע משגיאות.
  • טיפ זהב 6: התכנון הוא למטרות ביצוע - טעות נפוצה מאוד גם לסטודנטים, וגם למהנדסים צעירים, היא לחשוב שכל דבר שמופיע בתוכנית שלהם הוא בר ביצוע. בסופו של יום מהנדס נמדד לא רק בידע שלו לגביי תכנון קורה או תקרה אלא גם ביצירת תוכנית שיהיה קל לבצע ואולי חשוב יותר - תיהיה זולה ביחס לשאר החלופות. קצת מחשבה לפעמים יכולה לחסוך הרבה שעות עבודה והרבה מאוד כסף ולכן כל אלמנט שאתה מתכננים תבדקו טוב שזוהי באמת החלופה הטובה ביותר מכל הבחינות לביצוע התכנון שלכם. אומנם בפועל אף אחד לא הולך לבצע את מה שתכננתם אבל בזמן העבודה על פרויקט הגמר תוכלו כבר להשתפשף בעולם האמיתי של התכנון ולפתח כבר מעכשיו את הראיה הביצועית של הבניין. לצייר קווים במחשב זה מאוד קל אבל צריך לבדוק שבאמת הביצוע שלהם הוא אפשרי ואולי חשוב מכך - חסכוני. בדקו את החלופות שלכם ותשוו ביניהן בקריטריונים של זמן, ביצוע ומחיר אלמנטים לפני שאתם מחליטים על החלופה הנבחרת.
  • טיפ זהב 7: נשארו עוד שאלות? בדקו את האתר הטוב ביותר בנושא פרויקטי גמר למהנדסים והנדסאי בניין - cad4eng. כחלק מהעבודה שלי עם סטודנטים אני מפרסם מגוון כתבות שיעזרו לך לעבור את פרוייקט גמר כמו גדולים. כל הכתבות הינם בחינם. וכמו תמיד - אתם מוזמנים לכתוב לי ולבקש כתבות בנושאים אשר טרם פירסמתי, ואני אשתדל לעשות את מירב המאמצים להעלות חומר נוסף בנושא זה.
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
3 תגובות
התמונה של אנונימי
שמעון נתן
פז שלום. ידוע האם הפרויקט חייב לכלול מרתף?
התמונה של revitalrefaeli
נינה
מצאתי אתר שמאד יכול לעזור בכתיבה וסיוע בפרוייקט גמא הנדסאים מה"ט בניין http://www.alfalist.co.il/
התמונה של revitalrefaeli
נינה
מצאתי אתר שמאד יכול לעזור בכתיבה וסיוע בפרוייקט גמא הנדסאים מה"ט בניין http://www.alfalist.co.il/
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר