הכנה קפדנית, חומרים מתקדמים ויישום על פי השלבים הנדרשים: איטום חדרים רטובים - כך תעשו זאת נכון

 

בעיות איטום ורטיבות בחדרים רטובים הן מהבעיות הנפוצות ביותר בפרויקטים. למעשה, על פי מרכז הבנייה הישראלי, מעל 80% מליקויי הבנייה מקורם בכשלי איטום. הקפדה יתרה על עבודת איטום במהלך הבנייה, יכולה לחסוך טרחה רבה ואף לא מעט כסף לקבלן של הפרויקט.

לצערנו, כמעט כולם כיום מכירים את נזקי הרטיבות במבנים. הקירות המתקלפים, העובש והפטריות הנגרמים מהרטיבות מייצרים נזק קוסמטי ניכר ואף בריאותי. יחד עם זאת, עבודה נכונה יכולה למנוע את הנזקים מבעוד מועד. האתגר באיטום ומניעת רטיבות בא לידי ביטוי בעיקר ב"חדרים הרטובים" - חדרים אשר נעשה בהם שימוש תדיר במים והם בעלי לחות גבוהה במהלך רוב היום. חדרים רטובים כוללים חדרי רחצה, חדרי שירותים, מרפסות וחדרים אחרים הבאים במגע עם מים. בחדרים אלו ישנו מספר רב של מוקדים העלולים לייצר בעיות איטום ורטיבות. הכנה מוקדמת, תכנון נכון ושימוש בחומרים המתאימים לכל סוג משטח יכולים למנוע בעיות רבות אשר עלולות לצוץ לאחר סיום הפרויקט.

 

חדר רטוב

 

איטום מוצלח מייצר הפרדה מוחלטת בין הסביבה החיצונית של החדר לבין פנים המבנה. ביישום מערכת איטום בחדרים הרטובים ישנם מספר אתגרים שחשוב לקחת בחשבון. איטום נקודות ה"תפר" – כלומר נקודות המפגש שבין הרצפה לקיר או בין חומרים שונים. נקודות אלו מועדות לפורענות מאחר שלחות וטיפות מים עלולות להיכלא בין החומרים ולחלחל פנימה. נקודת תורפה נוספת להיווצרות רטיבות הוא צינורות הרצפה. חדר רטוב מרכז בתוכו מספר נקודות מים כגון כיורים, שירותים, אמבטיות וכו', לכן באופן טבעי ישנם צינורות רבים העוברים מתחת לרצפת החדר. טיפול לא נכון או חוסר זהירות עלול לייצר סדקים בצינורות ולגרום להצטברות רטיבות רבה לאורך זמן. בנוסף, חשוב מאוד לזהות ולהבחין בין החומרים השונים מהם הקירות עשויים  ולטפל בכל אחד מהם באופן הנכון. יש לשים לב גם כי איטום הרצפה לרוב דורש יישום מערכת אחרת מאשר איטום הקירות.

 

ביטון צנרת בחדר רטוב

 

הכנת השטח מהווה 80% מעבודת האיטום

השלב הראשון והחשוב ביותר ביישום מערכת האיטום הוא שלב הכנות השטח. מומלץ מאוד להתייחס לשלב זה ביסודיות ולא להקל ראש בביצועו שכן זהו שלב קריטי ביותר להצלחת העבודה. בשלב זה נרצה לנקות את התשתית משאריות אבק או שמנים, לתקן סגרגציות, להחליק בליטות ושאר אלמנטים הבולטים על פני השטח. את האיטום יש לבצע תחילה בקירות החדר הרטוב ורק לאחר מכן ברצפה. יחד עם זאת, חשוב לוודא כי בוצעו ההכנות המתאימות ברצפה, טרם יישום המערכת על הקירות. כיום מומלץ ליישם שכבת איטום צמנטי בשטח הרצפה על תשתית הבטון טרם הנחת הצנרת. בנוסף, יש לבצע רולקה בכול מפגש רצפה-קיר וקוביית בטון סביב צינור גבריט חודר תקרה. יש לבטן צנרת בתערובת בטון עשירה ולבצע חגורת בטון בכניסה של החדר הרטוב ותחת התשתיות השונות בקירות בכל היקף החדר (בלוק, לוח גבס וכו').

 

רק לאחר סיום ההכנות הכלליות לאיטום והכנת הרצפה, ללא ביצוע האיטום ברצפה, ניתן להתחיל לבצע את האיטום בקירות. את הקירות יש לאטום עד הרולקה ורק לאחר מכן יש לבצע את איטום הרצפה. לצורך יישום מוצלח של מערכת איטום לקירות, חשוב להכיר את תשתיות הקיר הקיימות בחדר הרטוב אותו אנו רוצים לאטום. ישנן מספר תשתיות קיר שכיחות כיום: בלוק שחור, בלוק תאי אוטוקלב (איטונג), קיר בטון, בלוג גבס ירוק עמיד במים, ולוח גבס ירוק עמיד מים. לכל תשתית יש צורך בהתייחסות שונה, שימוש בחומרים שונים, ואף הכנות שטח שונות. חומרי אטימה המתאימים לתשתית אחת, לא בהכרח מתאימים לאחרת ועל כן זיהוי התשתית והכרת מערכת האיטום המתאימה לכל תשתית הינה חשובה ביותר להצלחת היישום.

 

איטום חדר רטוב

 

חומרים איכותיים לאיטום שמחזיק מעמד לאורך זמן 

כמובן שלשימוש בחומר איכותי העומד בתקנים הנדרשים יש חלק משמעותי בהצלחת האיטום. לתשתיות בטון ובלוק בטון יש להקפיד לבחור טיח העומד בתקן ישראלי (ת"י) 1920 לטיח, כדוגמת טיח רב תכליתי 555 או טיח צמנטי 515. לאיטום קירות מומלץ להשתמש בחומר איטום צמנטי כגון ספירקוט E730 או קוטפלקס 701 או איטום אקרילי כגון לסטוגום. לרצפה לעומת זאת, יש לבחור חומר איטום בטומני כגון נאפופלקס פרופיטק 1 או 2, ביטומן פוליאוריטן מסוג ספיר POLYLAC.

 

גם בבחירת הדבקים לפרויקט יש להקפיד כי הם מתאימים לשימוש בחדרים רטובים ועומדים בדרישות שהוגדרו בתקנים 4004 ו-1555 ומתאימים למערכת הטיח והאיטום. ספירבונד 245+ (C2TE-S1), ספירבונד סופרלייט 260 (C1T-S1) וספירבונד D2 למשל, הם דבקים מותאמים לחדרים רטובים העומדים בתקן. חומרי מילוי מישקים הנבחרים לחדרים רטובים חייבים לעמוד בתקן 1661 – תקן הנוגע  לחומרי מילוי למישקים רגילים בין אריחים. לצורך מילוי בין אריחי רצפה מומלץ להשתמש ברובה אפוקסית מסוג FUGALITE – רובה אקרילית FUGABELLA.  במפגש קיר-קיר או קיר-רצפה מומלץ להשתמש במילוי פוגה גמישה בעזרת מסטיק סיליקוני.

 

גם מרפסת נחשבת חדר רטוב

 

לא לשכוח - גם המרפסת היא חדר רטוב

סוג נוסף של חדר רטוב אשר כדאי לתת לו התייחסות מיוחדת הוא המרפסת. זהו החדר הרטוב היחידי אשר נמצא מחוץ לבית וחשוף לפגעי מזג אוויר בנוסף לרטיבות ולחות מתמדת ולכן רצוי להקפיד על עבודת איטום איכותית. גם כאן שלב ההכנות לקראת יישום מערכת האיטום הוא קריטי. טרם האיטום, יש לבצע מדרגת בטון הפרדה ביציאה מהסלון או מחלל המגורים למרפסת. יש לבצע שיפועים לכיוון הנקז בכדי לקבל אפשרות לניקוז כפול. כמו כן חשוב לבצע רולקה בגודל של כ-55 ס“מ בכול היקף ריצפה או קיר ולוודא שהנקז יימצא בחלקו הנמוך של השיפוע. בנוסף חשוב לשים לב כי השטח סביב אזור הנקז, יהיה מפולס, נקי ויציב. כשלב אחרון של ההכנות לקראת האיטום, יש לנקות מאבק ולכלוך ולשטוף במים את המרפסת.

גם כאן מומלץ להשתמש בחומרים איכותיים אשר עומדים בתקנים הישראלים. לאיטום ראשון של המרפסת מומלץ להשתמש באיטום צמנטי דו רכיבי גמיש ספירקוט E730, בשתי שכבות. לאיטום שני - איטום ביטומני בעובי מינמלי 3 מ“מ נפופלקס פרופיטק 1 או 2, ספיר PU-B או ספיר POLYLAC. על האיטום רצוי להגן עם בד גאוטכני/יריעת HDPE ומילוי שומשום או עם מדה בטון. לריצוף האריחים על תשתית מדה בטון חשוב ליישם דבק כגון ספירבונד (C2TE-S1) 245. עבור מילוי מישקים ברצפת המרפסת מומלץ להשתמש ברובה אפוקסית מסוג FUGALITE. במפגשי קיר-קיר או קיר-רצפה במרפסת ניתן לבצע מילוי פוגה בעזרת מסטיק סיליקוני.

חשוב לזכור כי עבודה מדויקת, לפי השלבים ועם החומרים האיכותיים ביותר תחסוך לקבלן זמן, טרחה וכסף בתיקונים יקרים או בתביעות משפטיות, תשמור על המבנה לאורך זמן וכמובן תספק חוויית מגורים נעימה ובריאה לשוהים במבנה. קבוצת א.צ. תמיד זמינה לצורך מתן ייעוץ מקצועי וליווי לאורך שלבי הפרויקט כדי לספק את התוצאה הטובה (והיבשה) ביותר.

להתייעצות עם המומחים של א.צ. בבחירת החומרים לפרויקט, צרו איתנו קשר.

 

על המחבר