"הכשלון הפך אותי לחזק יותר": מחמוד עודה חולם על גורדי שחקים

נרשמתם ללימודי הנדסה אזרחית באוניברסיטה. אתם מתחילים את התואר בשמחה ובהתרגשות ובחשש. אתם לומדים, משקיעים, מצליחים. אבל לפעמים גם נכשלים, או נופלים. מה עושים עכשיו?

 

מחמוד עודה ביום הכוון לסטודנטים חדשים

 

את מחמוד עודה, 23, מהכפר כאוכב אבו אלהיג'א שבצפון ישראל, הכשלון הפך לחזק יותר. לנחוש יותר. "בשנת 2014 התחלתי את הלימודים בטכניון כשהייתי רגיל להיות התלמיד הכי טוב בתיכון, זה שמעולם לא היה לו קשה בלימודים, אפילו בפסיכומטרי", הוא נזכר. "מעולם לא התמודדתי עם קושי בכל מה שנוגע לאקדמיה – אבל אז גיליתי שהטכניון מציב בפני התלמידים אתגרים חדשים, משהו אחר לגמרי. הגעתי ללימודים בגיל צעיר מאוד והבטחון שלי נפגע. הסמסטר הראשון שלי בלימודים היה מורכב וקשה – מאדם שרגיל להצטיין ולעמוד בראש הכיתה, הפכתי לתלמיד במצב אקדמי לא תקין, בעל ממוצע ציונים של 59 ונכשלתי בקורס הליבה של לימודי ההנדסה האזרחית – מכניקה הנדסית".

 

עודה (משמאל) במהלך יריד החלפת חוברות לסטודנטים
 

על פניו, נראה היה שהדרך של מחמוד החוצה קרובה מתמיד. אלא שאז משהו קרה. הכשלון, זה שלא הכיר מעולם, שכמעט הכריע אותו, הביא אותו למצב ההפוך. עודה מצא את עצמו נחוש לשפר את המצב. הוא על הטעויות מהסמסטר הראשון, לא יחזור. "המשבר הכה לי בראש", הוא משחזר. "היה לי קשה להתמודד עם הכשלון. אבל דווקא בגלל זה החלטתי שאני לא מוותר ולמרות הפחד והקושי לקחתי את עצמי בידיים ואמרתי לעצמי שמכאן אני הולך רק קדימה".

 

עודה למד בכל הכוח. הוא גייס לעצמו שיטת עבודה שעיקרה הוא סדר וזמן: הוא הגדיר מטרות, תכנן מראש את לוחות הזמנים והתארגן לכל מטלה, מבחן, למידה ויעד. תוך כדי הוא שמר על כך שהסדר בעבודה לא ייעלם לו לרגע. "אמרתי לעצמי שבסוף הסמסטר אני חייב להגיע לממוצע שהגדרתי", הוא מסביר. "התחלתי להשתמש ביומן ולתכנן מראש כל דבר שאני עושה שקשור בלימודים. אפילו את זמני השינה הסדרתי לעצמי. הריכוז שלי השתפר והתחלתי לנצל את הזמן בצורה אפקטיבית כשאני לא מתפשר על הזמנים שהצבתי לעצמי. וזה עבד – יצאתי מהמצב הבעייתי שבו הייתי, זכיתי להצטיינות והגעתי לממוצע של 86. הצלחתי במטרות שהצבתי לעצמי ויחד עם היועצת של מסלול לימודי הנדסה אזרחית, שבה נעזרתי המון, שינינו את המצב לחלוטין".

 

מה אתה רוצה לומר לסטודנטים להנדסה אזרחית? מה כדאי להם לזכור במהלך הלימודים?

"אל תתפשרו ואל תוותרו על החלום. אל תיכנעו לכשלון או לנפילה, כי יהיו כאלה. תלמדו לאהוב את מה שאתם עושים כי העתיד הוא שלכם. עולם ההנדסה האזרחית מגוון ודינמי, תמיד יש מה ללמוד ולאן להתקדם.  והכי חשוב – תיהנו מהדרך, כי אתם לא תחזרו אליה".

 

עודה (מימין) עם פרופ' מוחמד עכאשה מהפקולטה לפיזיקה

 

"רציתי לסייע לסטודנטים כמוני"

לאורך תקופת הלימודים, למחמוד היה חשוב שסטודנטים אחרים לא יפלו למקום שאליו הוא נפל – מצב אקדמי לא תקין. "בשנה השלישית החלטתי להצטרף לפרויקט לשוויון הזדמנויות, שאליו הגעתי דרך מחלקת קידום הסטודנטים בטכניון", הוא מספר. "זה הפרויקט הכי מצליח במחלקה שלנו. מטרתו היא לסייע לסטודנטים מהמגזר הערבי, שבדיוק כמוני מגיעים ללימודים צעירים, ללא ניסיון חיים, ללא צבא וללא הבנת עברית ברמה טובה מספיק. בדיוק כמוני, מדובר בסטודנטים שההבדל בין בית הספר לטכניון לא היה ברור להם מהרגע הראשון. חנכתי שישה סטודנטים ומטרתי היתה לסייע להם: לעקוב שהם מבצעים את המטלות, לומדים כמו שצריך, מנהלים את הזמן שלהם נכון ומשתלבים חברתית ואקדמית. כולם הצליחו בלימודים ושניים מהם הגיעו למעמדי הצטיינות. בזכות ההצלחה לקחו אותי לשמש חונך לסטודנטים במצב אקדמי לא תקין – שהרי אני הייתי במצב הזה – וסייעתי לעשרה סטודנטים במצב כזה. תשעה מהם הצליחו לצאת מזה ולהשאר בלימודים".

 

ההצלחה של עודה היתה כה גדולה, עד שבשנה האחרונה ללימודים הוא מונה לרכז הסטודנטים ללימודי ההנדסה האזרחית. "אני, שהייתי חונך בעצמי, הפכתי לזה שמקבל את החונכים החדשים לתפקיד", הוא נזכר. "ראיינתי מועמדים, בניתי לו"ז ותכנית עבודה לכל סמסטר, ניהלתי את מערך החונכים ועקבתי אחרי כל הסטודנטים במסגרת הזו שלמדו בשנה א'. במהלך השנה האחרונה שלי ניהלנו ערב פקולטה, שבו התארחה מהנדסת מחברת ליא העובדת בפרויקט נמל המפרץ ואף יזמנו סיור מודרך בבניין אולמן, שעבר שיפוץ, ושלווה על ידי מהנדס הביצוע האחראי. בסופו של יום, הצלחנו לצמצם את מספר הסטודנטים במצב האקדמי הלא תקין ולהעלות את הממוצע בפקולטה".

 

עודה (מימין) ושניים מחבריו במהלך סיור באתר בנייה

 

כיצד התפקידים האלה השפיעו על החיים האישיים שלך?

"הם גזלו ממני זמן רב ואנרגיה – היה קשה לשלב בין הלימודים, לפעילות החברתית ולחיים הפרטיים שלי. אבל זה תפקיד שבלתי אפשרי להתנסות בו מחוץ למסגרת האקדמית והוא נתן לי המון. עזרה לזולת היא ערך חשוב ואני שמח שיצא לי לעבוד עם כל כך הרבה אנשים – רכזים, חונכים, גורמים אוניברסיטאיים וסטודנטים. היה לי כיף לעבוד איתם ומולם וליוויתי את הסטודנטים במסע שלהם. כמות החברים שיש לי בזכות הפעילויות האלה היא גדולה וכיף לי לדעת שעשיתי משהו ייחודי במסגרת האקדמית שלי".

 

מחמוד, מה החלום הגדול שלך? האתגר הגדול שלך?

"אני אוהב לגלות ולראות איך בניין, גורד שחקים או תשתית צומחים מכלום עד לשמיים. אני רוצה להיות חלק מהתהליך שהופך את הכלום הזה למציאות. כרגע אני עוד מהנדס צעיר בלי ניסיון אבל מכזה אני אצמח ואהיה מנהל פרויקטים שאחראי על פרויקטים מיוחדים , על מבני דגל, בארץ ואפילו בכל העולם. אם כבר שואפים, אז הכי רחוק שאפשר".

 

אתה עכשיו מחפש עבודה. מה יש לך לספר על תהליך של מציאת עבודה למהנדסים צעירים ללא ניסיון?

"אני מגיש קורות חיים לתחומים שונים ולכל חברה שעוסקת במה שאני רוצה לעסוק. חשוב לא להיות סלקטיבי במיוחד בגלל שאין לי ניסיון. להתחיל יהיה קשה – מציאת עבודה ראשונה היא תהליך ארוך ולא קל - אבל אני לא מפחד. זה אתגר בשבילי. יש לי בטחון, אני יודע לבטא את עצמי ואת הרצונות שלי. האתגר הבא הוא משרה בתחום הביצוע וניהול הפרויקטים אבל יותר מהכל חשוב לי לצבור ניסיון ולתת את מה שיש לי".

 

מה אתה מרגיש שמעסיקים צריכים לדעת לגבי מהנדסים ללא ניסיון כמוך?

"אני מחכה בסבלנות להזדמנות שלי. אני יודע שלפעמים מהססים לקחת מהנדסים בלי ניסיון אבל אני בטוח שאם אקבל הזדמנות אני אוכיח את עצמי".

 

עודה מעביר הרצאה במסגרת יום הכשרות לחונכים
 

אם גם אתם, כמו מחמוד, מחפשים את האתגר הבא שלכם בתחומי הביצוע, הקליקו כאן למשרות שלנו >

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
תומר
אתה זהב, תותח אמיתי. המון בהצלחה!!
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר