הלבנת גגות: גם כשהחום בחוץ עולה, הטמפרטורה בבניין וסביבתו יכולה לרדת

עשרות שנים של תהליכי עיור, תפיסת מקומם של שטחים "ירוקים" על ידי בטון ואספלט, ושימוש גובר באנרגיה המגביר פליטות מזהמות - הם בין הגורמים העיקריים להתחממות הגלובאלית. הלבנת הגג באמצעות מערכות מתקדמות בעלות תקנים בינלאומיים תורמת להורדת הטמפ' ומיתון ההתחממות, לחיסכון באנרגיה ולהארכת חיי מערכות איטום הגג.

 

אם נחשוב על כמה עשורים אחורה, נבחין עד כמה תוואי השטח בארץ השתנה – את מקומם של השדות הירוקים, מלאי העצים והצמחייה הפורחת, מחליפים היום מבני בטון מסיביים, כבישי אספלט רבים ותוואי עירוני שרק הולך וגדל על חשבון המרחבים הפתוחים.

כל אלו הם למעשה אלמנטים קולטי חום אשר "בולעים" אליהם את קרני השמש ומשחררים אותם בצורת אנרגיה תרמית המחממת את המרחב שלנו.

מחקרים מראים כי טמפרטורת כדור הארץ עלתה ב-0.18 מעלות צלזיוס ב-40 שנים האחרונות, ובמדידות כלל עולמיות מאז 1880 נמצא ש-10 השנים החמות ביותר היו מ-2005 ואילך. הנתונים הללו מצטרפים לתחושה הכללית שהטמפרטורות בישראל הולכות ועולות, הימים הולכים ונהיים חמים יותר ואיתם גם גובר הצורך להפעיל מזגן כדי להצטנן.

 

בתמונה: איי חום עירוניים, גגות תל אביב | באדיבות: א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

מה שעלול להפתיע רבים, היא העובדה שגם המיזוג עצמו מחריף את התחממות הסביבה בכך שהוא יוצר שרשרת בלתי נמנעת של גורמים אשר מחריפים את משבר האקלים של המאה ה-21 – שימוש נרחב יותר במיזוג מוביל לצריכה גבוהה יותר של אנרגיה וחשמל, כאשר ייצור החשמל הוא בין הגורמים לפליטות מזהמות של פחמן דו חמצני המשפיעים על ההתחממות הגלובלית.

השרשרת התגובתית הזו, לצד מבני הבטון המעטרים את המרחב העירוני וקולטים אליהם את קרני השמש, מגבירה את התחממות מזג האוויר, בעיקר במרחב העירוני, וגורמים להיווצרות איי חום עירוניים.

 

נזקי ההתחממות: איי חום עירוניים ופגיעה במערכת איטום הגג

כאשר קרני השמש נקלטים ונספגים במבני הבטון, נוצרים בתוך העיר "איים" עם מיקרו-אקלים משלהם כתוצאה מפליטת אנרגיה תרמית לסביבה. אותו מיקרו-אקלים בדרך כלל חם יותר (זו גם הסיבה שבגללה אנו נרגיש לפעמים שחם יותר מהטמפרטורה האמיתית).

כיוון שהגגות מהווים את המוקד הראשון שקרני השמש פוגשות בהגיען לבניין, הם אלו שמשפיעים על יצירת איי חום עירוניים בצורה המשמעותית ביותר. כאשר הגגות כהים, אם בגלל החומר ממנו הם עשויים ואם בגלל מערכות האיטום המיושמות עליהם, יש בליעה מאסיבית של אנרגיית אור מהשמש בגג ופליטת אנרגיה תרמית לסביבה. 

בעקבות קרינת השמש הפוגעת בגג, נאגר חום רב גם בתוך הבניין, בעיקר בקומות העליונות. כתוצאה מכך, גם כאשר יורד הערב והשמש כבר אינה בשמיים, המסה התרמית שנקלטה במבני הבטון במהלך היום ממשיכה להשתחרר לסביבה. עקב "שחרור" החום שנקלט בשעות החמות של היום, בצהריים בעיקר, הטמפרטורה הסביבתית נשארת גבוהה ואינה מצטננת. כל זה יוצר סוג של "אפטר אפקט" הגורם לאיי החום להתקיים גם בשעות הערב ולא רק בשעות שהשמש קופחת.

החום הנספג בגג גם פוגע במערכת האיטום, שתפקידה למנוע כניסת מים ורטיבות אל פנים הבניין. מערכת האיטום מורכבת מחומרים שטמפרטורות גבוהות עלולות לגרום להם לאבד מיעילותם, הבלאי הטבעי של המערכת מואץ בתנאים אלו, וללא הגנה מתאימה מפני החום יהיה צורך בהחלפתה או חידושה לעתים קרובות.

 

בתמונה: גג לבן, מחזיר את קרני השמש (רפלקטיבי) | באדיבות: א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

מידת ההתחממות של הגג נמדדת באמצעות 2 מדדים עיקריים: החזר קרני השמש (SRI) ופליטה תרמית. מדד ה-SRI מתייחס לרפלקטיביות של הגג, כלומר היכולת של הגג להחזיר את קרני השמש בחזרה לאטמוספירה. הפליטה התרמית היא מדד לכמות החום הנספגת ומשתחררת לסביבה. מדד SRI (החזר קרני השמש, או בשמו השני- האלבידו של החומר), נלקח בחשבון גם בתקן 5281 לבנייה ירוקה, בפרק המדבר על אנרגיה וגגות עירוניים.

 

הפתרון לחום: הלבנת גגות

אחד הפתרונות היעילים, המשתלמים ובעלי ההשפעה המהירה ביותר על צמצום איי החום הוא הלבנת הגגות על ידי מערכות מיוחדות. איך זה קורה ולמה כדאי להלבין את הגג?

  • הגג הלבן מחזיר את קרני השמש ומפחית את הפליטה התרמית במרחב העירוני - מה שמפחית את איי החום העירוניים
  • הוא מוביל לצמצום השימוש במזגן ולחיסכון בחשמל ובאנרגיה, הודות לעובדה שהטמפרטורה במבנה אינה מטפסת לגבהים בלתי נסבלים בימים החמים
  • נוצרת הגנה על מערכת האיטום שכן הגג הלבן מפחית את התחממות הגג ומערכותיו
  • צריכת האנרגיה המופחתת מובילה גם לצמצום רמת זיהום האוויר, אותן פליטות פחמן שגורמות להתחממות הגלובלית

כחברה הפועלת לצמצום השפעות ענף הבנייה על הסביבה והטבע, א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה מספקת ללקוחותיה פתרונות ומערכות ירוקים אשר מסייעים הן לצרכי הלקוחות והן להתמודדות עם משבר האקלים. החברה משווקת שתי מערכות מתקדמות המספקות פתרון יעיל ועמיד להלבנת גגות, מפחיתות את איי החום העירוניים ואף מסייעות בצבירת ניקוד ירוק לפי התקן הישראלי לבנייה ירוקה.

 

בתמונה: הלבנת גג | באדיבות: א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה

 

TECNOTOP 2C - הציפוי הלבן בעל ערך ה-SRI הגבוה בישראל

TECNOTOP 2C הוא ציפוי לבן דו-רכיבי על בסיס שרף פוליאוריטני שיעיל מאד בהחזרת קרני שמש. ערך ה-SRI של מוצר זה הוא הגבוה ביותר מבין כל המוצרים שקיימים בארץ להלבנת גגות, והאלבידו שלו עומד על 0.81. לא רבים יודעים אבל על בסיס מערכת זו הכניסו תיקון לתקן הבנייה הירוקה הישראלי 5281, ושינו את ערך ה-SRI המינימאלי הנדרש לקבלת ניקוד מ-0.65 ל-0.78. בנוסף, למוצר יכולת הדבקות מעולה, חוזק גבוה, עמידות בפני צמיחת אצות ועובש והוא נמצא מתאים ביותר ליישום הן על גגות שטוחים והן על גגות משופעים.

 

DESMOPOL PU - ממברנה אלסטית לאיטום, הגנה והלבנת גגות

DESMOPOL PU הוא ציפוי חד רכיבי על בסיס שרף פוליאוריטני טהור בעל SRI שמשתנה כתלות בצבע (מגיע במספר צבעים). ציפוי זה יוצר ממברנה אלסטית ורציפה, מספקת יציבות ועמידות בפני מים, שחיקה וטמפ' גבוהות. החומר אידיאלי ליישום על גבי משטחים לא אחידים ואזורים מעוגלים, מאושר ליישום על גגות ירוקים ובעל קיים של 25 שנה. בצבעו הלבן, החומר מספק רפלקטיביות לגג ומצמצם את תופעת איי החום העירוניים.  

היישום של מוצר זה נוח מאוד ומותאם לתנאי השטח כיוון שניתן ליישמו גם במריחה וגם בהתזה. DESMOPOL PU קיבל את כל האישורים הרלוונטיים לשימוש בארץ והוא עומד בפני דרישות תקנים ישראליים ובינלאומיים.

 

בתמונה: יישום DESMOPOL PU בהלבנת בית פרטי | באדיבות: א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

לפני שמלבינים – מוודאים שמערכת האיטום תקינה

לפני שמלבינים את הגג, יש לוודא שמערכת האיטום הקיימת על הגג תקינה. גגות מולבנים (כמו גם פתרונות "צבעוניים" אחרים לגגות) צריכים להתבסס על מערכת איטום עמידה, חזקה ויציבה. יישום הלבנה על מערכת איטום שאינה תקינה מפספסת את מטרתה, מכיוון שלא תפחית את ספיגת החום בצורה יעילה והגג יהיה חשוף לחדירת מים ומפגעים אל פנים הבניין.

דוגמה למערכת איטום חדישה ויעילה המתאימה לשימוש על גגות לבנים (וגגות צבעוניים באופן כללי) היא מערכת TECNOCOAT P-2049 המשווקת בישראל על ידי א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה. זוהי מערכת עשויה פוליאוריאה טהורה המספקת ציפוי, איטום והגנה על גגות מפני מים. מערכת TECNOCOAT של חברת Tecnopol הספרדית נמצאת בשימוש נרחב בישראל, היא בעלת תו ירוק סינגפורי ובינלאומי, ומעניקה ניקוד לבנייה ירוקה לפי תקן 5281. המערכת יוצרת ממברנה רציפה, מוצקה וגמישה שצפיפותה גבוהה, ועל כן עמידותה בפני טמפרטורות קיצון וכימיקלים שונים גבוהה במיוחד. ל- TECNOCOAT אורך חיים של 25 שנה וניתן למחזרה בדרכים ידידותיות לסביבה. בנוסף, היא מאושרת לשימוש עם מי שתייה בהתאם לתקן 5452.

 

לנקוט פעולה עכשיו למען הדורות הבאים

הלבנת גגות נותנת מענה מיידי ולא יקר לבעיית ההתחממות בערים. בחירה מושכלת במערכת הלבנה תורמת לסביבה ולקהילה, והופכת את החיים בבניין לנעימים וחסכוניים יותר. מערכות הלבנת הגגות של א.צ. הן המתקדמות מסוגן בישראל, עומדות בתקנים בינלאומיים, מעניקות ניקוד לבנייה ירוקה ומגיעות יחד עם הליווי וההדרכה המעולים של צוות טכני מקצועי ומסור.

למידע נוסף והתייעצות עם הצוות הטכני של א.צ. צרו קשר כאן.

על המחבר