המבקר: ליקויים בקידום התחדשות עירונית

2,500 יחידות דיור בלבד מתוך תוספת מתוכננת של 19,612 יחידות דיור במתכונת פינוי-בינוי נמצאות בתהליך בנייה. כך קובע דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ג') בפרק שדן בפעילות הממשלה לקידום התחדשות עירונית כצורך לאומי. עוד נמצא כי 5% בלבד מהבקשות להיתרי בנייה, שאושרו במסגרת של תמ"א 38, נמצאות במחוז ירושלים ובפריפריה - בה אין היתכנות כלכלית למימוש התהליכים לחיזוקם ולחידושם של הנכסים.

ממשלות ישראל קיבלו החל מ-1996 החלטות בנושא התחדשות עירונית, שנועדו לקדם את פעילות הממשלה בתחום זה. המבקר ערך בחודשים אפריל-נובמבר 2015 בדיקה בנוגע לפעילות משרדי הממשלה ורשויות נוספות שנוגעות בקידום תהליכי התחדשות עירונית בכל הנוגע למתחמי מגורים, בעיקר בשנים 2010-2015.

הוא מצא כי מסלולים ממשלתיים למימוש התחדשות עירונית לא מוצו. בבדיקת מסלול הרשויות המקומיות להתחדשות עירונית עולה כי 15 שנה לאחר שהופעלה מתכונת פינוי-בינוי במסלול הרשויות המקומיות, מתוך תוספת מתוכננת של 19,612 יחידות דיור שנמצאות במתחמים מוכרזים - 2,500 דירות בלבד, המהוות 13%, נמצאות בתהליך בנייה. מתוכן בנייתן של רק 500 דירות הסתיימה.

בבדיקת מתכונת עיבוי הבנייה במסלול הרשויות המקומיות, נמצא כי 15 שנה לאחר שהופעלה מתכונת זו, מתוך התוספת המתוכננת של 3,415 דירות במתחמים המוכרזים - 939 (כ-27%) יחידות דיור בלבד נמצאות בתהליך בנייה, מתוכן הסתיימה בנייתן של 258 דירות בלבד במועד סיום הביקורת.

מבדיקת מסלול היזמים עולה כי כ-3,000 דירות, המהוות 48% מכלל הדירות המתוכננות, נמצאות בשלבי ביצוע שונים או שבנייתן הסתיימה.

 

 

 

 

"הממשלה לא ממצה את הפוטנציאל"

בדיקת מסלול תמ"א 38 העלתה שבהיתרי הבנייה שניתנו ברחבי הארץ מכוח התמ"א נכללו 18,437 דירות, מהן 8,805 דירות לחיזוק והרחבה, 1,317 דירות להריסה ובנייה מחדש ו-8,315 דירות חדשות. 95% מהבקשות להיתרי בנייה שאושרו במסגרת תמ"א 38 נמצאות באזורי הביקוש - מחוזות תל אביב (כ-55%), חיפה (כ-23%) והמרכז (כ-17%); זאת לעומת כ-5% בלבד במחוז ירושלים ובמחוזות הפריפריה, הדרום והגליל.

לפי המבקר, התפוקות של 3 המסלולים הממשלתיים בין השנים 2000-2014 הן דלות יחסית ומסתכמות בבניית כמה אלפי דירות מדי שנה. "תפוקות אלה אינן ממצות את הפוטנציאל הטמון בתהליכי ההתחדשות העירונית, ולא היה בהן די על מנת לסייע למילוי הצרכים ההולכים וגדלים של שוק הדיור הלאומי", נכתב בדו"ח, "לנוכח הפוטנציאל הניכר בתהליכי התחדשות עירונית להגדלת היצע הדיור, הרי שיש בתהליך זה כדי למתן את משבר הדיור הנוכחי. אולם התפוקות הדלות של התהליכים האלה לא הביאו למיצוי הפוטנציאל הגלום בכלי זה".

המבקר מצא שיש ליקויים בהתוויית מדיניות לאומית כוללת להתחדשות עירונית, שכן הפעולות שנעשו בתחום היו מבוזרות בין משרדי הממשלה ומוסדות מדינה שונים, היות שטרם הוקמה רשות להתחדשות עירונית, ומבלי שגובשה תוכנית עבודה רב-שנתית ובלי שנקבעו יעדי מדיניות שממצים את פוטנציאל ההתחדשות העירונית. בנוסף, ועדות מקומיות רבות לא מילאן את חובן לכלול בתוכניות מתאר מקומיות נספחי חידוש ועיבוי עירוניים למרקים הוותיקים, כפי שנדרש בתוכנית המתאר הארצית תמ"א 35.

המבקר מותח ביקורת על כך שבתנאים הנוכחיים שבהם מופעלים מסלולי ההתחדשות העירונית, מבלי שנוצרו לצדם מסלולים אפקטיביים שהולמים את צרכי יישובי הפריפריה הגיאוגרפית או החברתית, תושבי הפריפריה "אינם זוכים באופן מעשי לנגישות לאותן הטבות שעומדות לרשותם לעידוד ומימוש תהליכי התחדשות עירונית".

עוד הוא קובע כי לתושבים שמתגוררים במרקמים עירוניים ותיקים שבהם ערך הקרקע נמוך, נגישותם לניצול אותן ההטבות היא מזערית, משום שאין היתכנות כלכלית למימוש התהליכים לחיזוקם ולחידושם של נכסיהם. "לכן, בסופו של דבר, הם ממשיכים להתגורר באותן דירות ומתחמים ישנים ללא שדרוגם", כך לדבריו. המבקר הדגים זאת בכך שבין השנים 2010-2013, מתוך 1,384 היתרי בנייה שניתנו לפי תמ"א 38, במחוזות הצפון והדרום ניתנו 36 היתרים בלבד.

תגובות לדו"ח המבקר

ממשרד השיכון והבינוי נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון לומד את דו"ח מבקר המדינה העוסק בפעולת ממשלות קודמות במהלך השנים האחרונות. ב-2015 הונפקו היתרי בנייה לבניית 1,700 יחידו תדיור בפרויקטי פינוי-בינוי, ובכך חצה המשרד את היעדים שנקבעו על ידי הממשלה ל-2019. יתרה מכך, ב-2016 צפוי לעמוד היקף היתרי הבנייה על כ-4,500 יחידות דיור, המהוות כ-10% מכלל התחלות הבנייה במשק.

"בשנים 2015-2016 ישנו גידול של פי 7 במספר הפרויקטים במסלול הרשויות המקומיות הנמצאים בהליכי בנייה, וכן גידול של פי 15 במספר יחידות הדיור שבנייתן הושלמה באותו המסלול מאז 2010. כמו כן, במשוב הכנסת הנוכחי יביא המשרד לחקיקת החוק להקמת רשות ממשלתית להתחדשות עירונית, שתהווה גורם ממשלתי מרכזי הפועל לקידום ההתחדשות העירונית והגדלת היצע יחידות הדיור במרקם העירוני הוותיק, תוך שחרור חסמים בתכניות להתחדשות עירונית".

בדו"ח המבקר נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי "הפוטנציאל הנקוב בדבר 400-700 אלף יחידות דיור שניתן להוסיף באמצעות התחדשות עירונית הוא פוטנציאל נומינלי. אומדן זה מתעלם לחלוטין משורה ארוכה של אילוצים ומגבלות כמו זכויות קנייניות, הסכמת בעלי דירות, כדאיות כלכלית, גדלי מגרשים, צפיפות קיימת, מדיניות תכנון עירונית ועוד. מכאן, הקביעה בדבר היקף התקופות של הליכי ההתחדשות העירונית צריכה להתייחס לפוטנציאל ריאלי ולא לזה הנומינלי".

 

לכתבה המלאה לחץ כאן

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר