העיר החרדית יוצאת לדרך: חוזים ראשונים להקמת כסיף - עם 80 אלף תושבים

משרד הבינוי והשיכון הוציא לדרך את העבודות להקמתה של העיר כסיף שבנגב המזרחי, אשר תיועד לאוכלוסיה חרדית. לאחרונה אישר מינהל הרכש הממשלתי שתי התקשרויות שביצע משרד השיכון בפטור ממכרז לשם תחילת העבודות להקמת העיר.

ההתקשרות המשמעותית יותר מבחינה כספית, נעשתה עם חברת יהל מהנדסים – ייזום פרויקטים, שאת שירותיה שכר המשרד לשם ביצוע עבודות הנדסיות להקמת שלב א' של העיר, עבור 22 מיליוני שקלים. התקשרות שניה בשווי של 150 אלף שקלים נעשתה מול משרד שפירא הלחמן מתכננים – להכנת תוכנית אב ומתאר לעיר.

הממשלה החליטה על הקמת העיר ב-2007, סמוך לצומת תל ערד והטילה על משרדי השיכון והפנים לגבש תוכניות להקמת עיר בעלת צביון דתי במקום. במארס 2010 החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להמליץ לממשלה על הקמת עיר חרדית במקום, ובנובמבר 2013, החליטה הממשלה להורות למשרד הפנים להמשיך בהליכים להקמת כסיף - עיר חרדית חדשה בנגב. באפריל 2014 אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה את התוכנית להקמת העיר, על פיה ייבנו בעיר כ-16 אלף יחידות דיור המיועדות ל-80 אלף איש.

על אף שמאז התקבלה ההחלטה הראשונה על הקמתה הוגדרה העיר כמיועדת לאוכלוסייה החרדית, בחברה החרדית עצמה ישנה לא מעט הסתייגות מהעיר, בעיקר בשל מיקומה הנידח וריחוקה הרב ממוקדי היישוב החרדיים הגדולים הקיימים, ובראשן ירושלים ובני ברק.

במסמך שהוציאו בשנה שעברה משרד הבינוי והשיכון והמכון החרדי למסמכי מדיניות, אשר קבע את עקרונות תכנון הדיור החרדי לעשרים השנים הקרובות, הוגדר אמנם צורך בהקמת שתי ערים חרדיות חדשות, אך כסיף עצמה לא הוזכרה. בדיקה בנושא העלתה כי העיר מהווה סוגייה במחלוקת בין חוקרי המכון אשר שללו את הקמתה כפתרון מגורים רצוי לחברה החרדית, ובין משרד השיכון אשר ביקש להמשיך ולקדם אותה ככזו.

בחודש ינואר האחרון הפתיע שר השיכון יואב גלנט כאשר הצהיר כי בכוונתו לקדם את הקמת כסיף, וזאת בין אם תהיה חרדית כפי שקבע התכנון המקורי, ובין אם תיועד לכלל הציבור.  "כסיף תוקם ככל שהדבר תלוי בי, בין אם תהיה חרדית, בין אם לא", אמר אז גלנט "אנחנו נגביר את האחיזה בכל אזור בקעת ערד, באמצעות כסיף ויישובים נוספים. אני חושב שזה יהיה רעיון טוב אם היא תוקם כפי שתוכננה, כעיר חרדית, אבל גם אם לא, היא תוקם".

יש לציין כי הקמתה של העיר כעיר חרדית נתפסת כמשגה לא רק בקרב חלקים בהנהגה החרדית, אלא בקרב גורמים רבים נוספים, הסבורים כי בכך שתשלח אלפי משפחות מרובות ילדים ומעוטות הכנסה להתגורר בפריפריה הרחוקה שבה גם כך קיים היצע מוגבל של מקורות תעסוקה – תקים המדינה במו ידיה את מוקד המצוקה והעוני של העשורים הבאים. בנוסף לכך טוענים גורמים שונים כי מדובר במהלך העומד בניגוד גמור למאמצי המדינה להביא לשילובה של החברה החרדית בשוק העבודה.

כך למשל, בדו"ח השנתי האחרון שהוציאה בנק ישראל, הזהיר במפורש מפני התוכניות להקמתה של כסיף: "כאשר אוכלוסייה מרקע חברתי כלכלי חלש מהגרת לפריפריה מרוחקת ממוקדי תעסוקה, הדבר עלול להרע את מצבה", נכתב.

נימוקים דומים נגד הקמת העיר השמיע גם ארגון אדם טבע דין כאשר הגיש התנגדות להקמתה בסוף 2014. עוד טען הארגון אז כי כל הערכה תקציבית בדבר עלויות הקמת העיר החדשה לא נעשו, כי אין כל עדות לכך שהאוכלוסייה החרדית עצמה מעוניינת להתגורר בעיר והעיר נעדרת כל הצדקה תכנונית בהינתן שבערים הקיימות בנגב היצע תכנוני רב.

אולם נראה כי כפי שניתן ללמוד מדבריו של גלנט בראשית השנה, המניע המרכזי להקמתה של העיר הנו פוליטי-לאומי, שכן אזור תל ערד רווי כיום בהתיישבות בלתי מוסדרת של בני העדה הבדואית, שלה מבקשת המדינה לשים סוף. גלנט עצמו מרבה להתבטא לאחרונה בנושא, ואף אמר בסיור שערך בנגב לפני כשבוע כי "השתלטות הבדואים על הנגב יוצרת כאוס".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "השר יואב גלנט רואה סכנה בהשתלטות הלא חוקית על אדמות המדינה של הבדואים בנגב. נוכח זאת, כבר בתחילת הקדנציה הודיע השר כי יש לייצר רצף התיישבותי ממזרח למערב, החל מערד לאורך כביש 31 ועד לכביש 40. במרחב בקעת ערד ודרום הר חברון חייב להתקיים רצף התיישבותי לשם מימוש הריבונות הישראלית במלואה. אנו נדרשים לטפח את ערד, לבנות את העיר כסיף ולחבר את כרמית ומיתר לעיר עתידית נוספת. בין הישובים העירוניים  יש את הישובים הכפריים בפתחת ערד.

מרחב העיר העתידית כסיף אותר לפני כ-11 שנים במסגרת בדיקת התכנות אזורית אסטרטגית לעידוד ההתיישבות באזור הנגב הצפוני ולקידום מאזן הגירה חיובי להגדלת מלאי הון התשתיות הפיזיות והאנושית בדרום הארץ. מיקומו של כסיף מאופיין בין היתר בנגישות טובה למערכת דרכים קיימת ומתוכננת לכל חלקי הארץ ומטרופולין באר שבע.

ככל שתהיה היענות של  המגזר החרדי והנהגתו, הקמת כסיף כעיר חרדית תוכל להביא מענה חלקי לצרכי הדיור של אוכלוסייה זו. דבר זה עומד בקנה אחד עם החלטת הממשלה לתכנון ושיווק מקרקעין לאוכלוסייה החרדית מיום 11.08.16. בשלב הראשון מתוכננים 5,200 יחידות דיור במקבץ של 5 שכונות. 

"משרד השיכון התייעל בתהליך חוזה התקשרות עם חברות מתכננות באמצעות מכרז ראשי לכל אתרי הבנייה ברחבי הארץ באמצעותו נבחרות מספר חברות, ובעת הצורך - מחברים ביניהן לבין הפרויקטים. חברת יהל מהנדסים הינה אחת החברות שזכו במכרז למתן שירותי ניהול תכנון תוכניות בינוי (תב"ע) וביצוע כל עבודה נדרשת על למתן תוקף".

לכתבה המלאה, לחץ כאן

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר