זה לא אותו הים: לאפשר או למנוע בנייה בחופי ישראל?

"בשביל חופים להתבודד בהם, לא צריך עיר", אומר פרופ' הלל שוקן, מתכנן ערים, ומי שעמד עד לפני שנים ספורות בראש בית הספר לאדריכלות של אוניברסיטת תל אביב.

בניגוד לכל דעה רווחת, ובניגוד לחוקי הבינוי בישראל שאוסרים בנייה בטווח 300 מטר מהים, שוקן סבור שצריך ועדיף לבנות ליד החוף, ולא רק לבנות, אלא כמה שיותר ובצפיפות, וכמה שיותר קרוב לקו המים. "איני שואף למלא את קו החוף של ישראל בבנייה עירונית, להיפך, צריך להשאיר כמה שיותר שטחי חוף ימי שאינם נגועים בפיתוח ובנייה. אבל הדרך לגיהנום רצופה בכוונות ירוקות - אם כבר בנו עיר על יד ים והיא מונחת שם, הרחקתה 300 מטר מהחוף, היא גזר דין מוות לעיר, גזר דין מוות לחוף, וגזר דין מוות גם לצבי הים. זו טעות ומחדל חברתי וכלכלי שפוגע בעיר".

במחקר שנעשה בהנחיית האדריכל ארז אלה במגמה לאדריכלות בבית הספר בצלאל, נסקר מצב הבינוי בחופי הים לאורך שטח מדינת ישראל (ראו טבלה). לאורך 190 קילומטר חוף, 35% הם חופים פתוחים ומונגשים לציבור. אולם גם בחופים אלה, המוגדרים בחלקם "חופי רחצה", לרוב מתקיימת פעילות מצומצמת המתאימה לשעות מסוימות ביום ולעונות מסוימות בשנה ורוב הזמן הם שוממים מאדם.

 

חוף אשקלון. צילום: רויטרס.

 

משאב כלכלי

יש בעולם דוגמאות רבות לערי חוף ונמל שמתחברות לקו המים בבינוי אינטנסיבי ומעורב שימושים: רסיפה וריו זה ז'נרו בברזיל, קאן, מונקו, איזמיר וסלוניקי. בערים אלה הים הוא משאב כלכלי ותיירותי שמשרת את תושבי העיר ומבקריה, בזכות הבינוי הצפוף על קו המים, ולא בגלל שהשאירו את החוף עירום מפיתוח מטעמי שמירה על הטבע.

שוקן נזכר בחופשות המשפחתיות של ימי ילדותו בנהריה. "היא היתה יכולה להמשיך ולהיות עיר קיט שכל תושבי האזור באים לבלות בה בחופשת הקיץ. יש לה חוף נהדר שתיירים מאירופה היו נלהבים לבוא ולנפוש בו בחורף הישראלי השמשי. יש אפילו רכבת הישר משדה התעופה, הרבה יותר זול מהיר ופשוט מאילת. הדבר לא קורה כי החוף, שהיה אמור להיות מרכז החיים של נהריה, לא משחק שום תפקיד בעיר, הוא לא קיים בשביל התושבים, ומבחינת ההרגשה הוא כמו גרסא גרועה של כלא, מגודר בכל מיני סוגים של גדרות. אין אליו גישה, ואם כבר מצליחים להגיע, לא נעים להיות שם, ואין מה לעשות בו.

"זו אינה המציאות רק בנהריה, זה מה שקורה אצלנו ברוב שטחי הים הצמודים לערים, הם מזבלה ושממה. רצועת החוף באשדוד רחבה ומקסימה, אבל רוב שעות היום וימות השבוע איש לא בא אליה, ויש אומרים שמגיעים, אבל רק בסוף השבוע. בניס בצרפת, החוף מלא בכל ימות השבוע, וגם בתל אביב, באזור תוכנית גדס, שבה העיר צמודה לים - החוף מלא מזריחת השמש עד חצות הלילה ואפילו אחריו, כמעט כל ימות השנה".

 

מה צריך לעשות כדי שהים יעבוד עבור עיר?

"הכלל הראשון והבסיס לכל הוא לבנות כך שכמה שיותר אנשים יגורו במרחק הליכה מהמים, כדי שיוכלו לרדת מהבית בסנדלים, ללכת מאה, מאתיים מטר, ולהגיע לחוף. לכן צריך לבנות ליד חוף ים בנייני מגורים רבים. רשת הרחובות העירונית צריכה לשרת זאת ולכן יש לתכנן כמה שיותר דרכים ורחובות שיובילו לחוף, צריך גישה לכל הסוגים של כלי הרכב, ותשתיות שמשרתות אותם, ולכן כדי שהעיר תהיה ממש טובה, צריך בנוסף למדרכות ושבילי אופניים, גם מקומות חניה למכוניות. על החוף צריך מדרכה רחבה - טיילת נוחה להליכה שהיא גם מוצלת, ולאורכה חזית פעילה מסחרית: בתי קפה, חנויות, רחוב עירוני שהולכים בו, ויש בו מה לעשות, ולא טיילת עם ספסלים ודקלים שאין בה דבר מלבד ציפיה לבני אדם שלעולם לא יבואו אליה, או אוטוסטרדה שנוסעות עליה במהירות מכוניות".

התוכנית להרוס את כיכר אתרים ולבנות במקומה מגדלי מגורים, שעומדת לעלות בוועדה המקומית לתכנון בעיריית תל אביב, מחזירה לדיון את שאלת סוג הפיתוח העירוני סמוך לחוף הים. פרסום התוכנית הלהיט שוב את הזירה המתנגדת לבנייה גבוהה בכלל, ולצד הים בפרט, ומה גם שבתוכנית מדברים על 40 קומות בעוד שתוכנית המתאר העירונית שאך זה הסתיים ניסוחה, הגבילה את הגובה באזור זה ל-25 קומות בלבד.

 

 

להתחבר לעיר

שוקן, שמברך על תוספת הצפיפות שמביאה איתה התוכנית, סבור שהעיסוק בגובה המבנים מסיט את הדיון מהעיקר."מה משנה הגובה, וגם אם בתוכנית המתאר נקבע 25 קומות, זה לא מעניין. אם 40 קומות זה כלכלי וישים הנדסית זה ממש בסדר כי זה לא העיקר. מה שחשוב איך הבינוי ייפגש עם הקרקע ומה איכות המרחב הציבורי שייווצר, איך זה יתחבר לרשת המרחבים הציבוריים הקיימת וכמה נוח ונעים זה יגרום לאזור שהוכה במחלה הממארת 'כיכר אתרים' שהמיתה את החיבור שלו לים לפני ארבעה עשורים".

בבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת ת"א התקיים השנה סטודיו לתכנון שהתמקד בערי חוף ונמל בישראל, בהנחיית שוקן. סטודנטים הציעו פתרונות תכנון שיחזירו את הים לעיר, ואת העיר לים בערים שונות. סיכום חלק מההצעות מוצג בעמודים אלה.

 

 


  • הידיעה פורסמה באדיבות אתר גלובס. לכתבה המלאה לחץ כאן.

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר