זרקור אנשים: ראיון עם הנדסאי ארז קזס, מפקח בנייה

המרואיין שלנו הוא ארז קזס, בן 29 מת"א, הנדסאי בניין בהתמחות תכנון מבנים, בוגר מכללת שנקר. כיום עובד כמפקח בנייה בחברת עוז מסד ניהול פרוייקטים, עד לפני מספר חודשים עבד כמנהל עבודה בחברת שגראווי ליבוביץ.

 

התמחת בתכנון מבנים, אך בחרת לעבוד בתחומים אחרים בענף הבנייה- ביצוע, ניהול ופיקוח. מה הוביל לבחירה זו?

בחרתי להתמחות בתכנון מבנים משום שלדעתי התמחות זו תורמת לי יותר מבחינת ידע מקצועי והעשרה כמהנדס - גם אם אני לא בוחר לעבוד בתחום התכנון. בנוסף, ההסמכה כמתכנן מבנים וכושר החתימה על מבנים אינה מותנת בזמן או בעלת תוקף - כך שאיני שולל לעבוד בתחום זה בעתיד. קיימת לי האפשרות לעבוד בתחום התכנון במידה ואחליט שאני רוצה לשנות את תחום העיסוק שלי בענף הבנייה. שיקול נוסף היה אופי העבודה - עבודה בתחום התכנון בדר"כ הינה עבודה משרדית, מול מחשב, דבר שפחות מתאים לי כרגע. אני יותר נמשך לעבודה בתחומי ניהול הבנייה והביצוע, עבודה המלווה לדעתי ביותר "אקשן" - עבודה לפעמים יותר פיזית, לפעמים בשטח, יותר מאתגרת, הרבה תזוזה מחוץ למשרד - ולכן עבודה בתחומי ניהול הבנייה והביצוע, בין אם ניהול עבודה או ניהול פרוייקט, מתאימה לי יותר כרגע. שיקול נוסף שהיווה מרכיב לבחירה הינו הפן הכלכלי - ידוע שהשכר בתחומי ניהול הבנייה והביצוע גבוה מאשר השכר בתחום התכנון. עובדה זו הייתה עוד יתרון לבחירה בתחומים הנ"ל.
אפשר גם להוסיף את העניין הכלכלי ולהוסיף שהשכר בביצוע הוא גבוה יותר מאשר בתכנון. וזה תמריץ מספיק טוב.

 

ספר על הלימודים בשנקר, איך הייתה חווית הלימוד? האם אתה מרוצה מהבחירה בו כמוסד לימודים?

אני מאוד מרוצה מהבחירה שלי בשנקר הנדסאים כמוסד הלימודים. הלימודים בשנקר היו באווירה טובה ועם צוות מרצים מעולה. הליווי בפרוייקט הגמר היה צמוד ומאוד אישי. ראש המגמה שלנו, עופרה לוי, דאגה לכול אחד באופן אישי, וליוותה אותנו עד רגע הגשת הפרוייקט. הרמה של פרוייקטי הגמר של שנקר הנדסאים היא מהגבוהות בארץ, עם ציונים טובים מאוד - לא בכדי!

 

האם נתקלת בקושי במהלך חיפוש העבודה הראשונה בענף?

לאחר סיום הלימודים התחלתי לחפש עבודה. ידוע שלא קל למצוא עבודה בענף זה כשאינך בעל ניסיון, ולצערי במהלך חיפוש העבודה נאלצתי להתפשר על מרכיב השכר על מנת להתקבל לעבודה. העדפתי להתחיל לעבוד, להכנס לענף הבנייה ולהתחיל לצבור ניסיון למרות השיקול הכלכלי שבימינו מאוד קשה להתעלם ממנו. בסופו של דבר, ולאחר פשרה, השגתי עבודה לאחר כחודש של חיפושי עבודה. העבודה הראשונה שלי בענף הבנייה הייתה, כאמור, מנהל עבודה בחברת שגראווי ליבוביץ.

 

האם לדעתך קיימים הבדלים מבחינת הצע ואופי משרות, ראיונות עבודה ושכר בין מועמד שהשכלתו הנדסאי לעומת מועמד שהשכלתו מהנדס?

לדעתי, בתחילת הדרך המקצועית לאחר סיום התואר, אין כמעט הבדל בין הנדסאי לבין מהנדס - הן מבחינת שכר והן מבחינת הצע של משרות. לכולם קשה באותה מידה למצוא עבודה ללא ניסיון, והשכר בהתחלה כמעט וזהה.

 

ספר על תפקידך הקודם, העבודה הראשונה בענף הבנייה. מה כלל תפקידך ומה היו תחומי האחריות שלך?

בתפקידי הקודם עבדתי בתור מנהל עבודה בחברה קבלנית במרכז תל אביב , התפקיד שלי כלל מספר תחומי אחריות עיקריים, וביניהם:

  • פיקוח על טיב העבודה ומעקב על כך שהדברים נעשים לפי המתוכנן.
  • ניהול הקבלנים ותזמון העבודה שלהם.
  • ניהול הפועלים באתר והקצאת סידור יומי.
  • הזמנת וקבלת סחורות וסידור לוגיסטי שכולל תפעול עגורן קבוע באתר.
  • עבודה שוטפת מול היועצים השונים, אדריכלים ומשרד הפיקוח.
  • הגשת חשבונות לקבלנים על עבודה שבוצעה ומנגד הגשת דרישת תשלום ללקוח.
  • שמירה על בטיחות באתר, סדר ונקיון.

העבודה הייתה מאוד מגוונת מבחינת תחומי האחריות, היא תרמה לי בכך שיצא לי לעבוד במקביל עם מספר אנשים, בין אם קבלנים, פועלים או נותני שירות. העבודה ללא ספק תרמה לכושר המנהיגות שלי, והרגשתי תחושת סיפוק ואחריות לאחר עמידה ביעדים וקבלת התוצר הטוב ביותר. בנוסף, היה מאוד מרגש לראות איך כול יום האתר משתנה, והידיעה שלקחתי חלק ותרמתי לשינוי היום יומי, בזכות תרומתי לניהול הפרוייקט.

 

האם במהלך תפקידך הקודם, שהיה העבודה הראשונה שלך בענף הבנייה, היה גורם מקצועי בפרוייקט אשר עזר לך להשתלב בעבודה?

"אין חכם כבעל ניסיון", כול אדם ובעל מקצוע שעבדו איתו היו בעלי ניסין רב משלי, וכול אחד תרם לי מהידע שלו על מנת להצליח להשתלב טוב יותר בעבודה. המנהלים שעבדו יחד איתי עזרו לי במהלך הדרך ותרמו להשתלבות שלי בעבודה. בעזרתם צברתי ניסיון וקיבלתי ידע, בין היתר על איך הדברים עובדים הן מבחינה מקצועית והן מבחינה כלל מערכתית.

 

האם נתקלת בקשיים במהלך עבודתך הראשונה בענף הבנייה?, במידה וכן- כיצד התגברת עליהם?

העבודה בענף זה, בעיקר בתחום הביצוע (משום שעבודה זו מלווה בעיקר בקושי פיזי) היא עבודה לא פשוטה ומלווה באתגרים. העבודה היא פיזית, גם למי שלא עוסק בבנייה עצמה (הפועלים). נתקלתי במספר קשיים אשר נאלצתי למצוא דרך להתמודד איתם, אתן מספר דוגמאות. הראשונה, קיים מחסום שפה באתר בזמן העבודה היום יומית עם הפועלים. לא פעם יצא לי להסביר לפועל מה לעשות, ולאחר מספר שעות לגלות שהוא עשה בדיוק ההפך ממה שביקשתי. הדוגמה השניה היא האינטרקציה עם הקבלנים. דוגמה יום יומית - על מנת לעמוד בלוחות הזמנים, אני לפעמים מגיע למצב שבו אני חייב לדרוש מהקבלן לתגבר כוח אדם באתר. לרוב שיחות מול הקבלן מוציאות ממני הרבה אנרגיה, מלוות בטונים גבוהים או נזק כלכלי לכיס. זה לא קל, ובהחלט מאוד מאתגר, אבל על מנת לעמוד בלוחות זמנים ולהגיע לתוצאה הטובה ביותר לפעמים יש גם חיכוכים כאלה.

 

בחרת לעבור לעבוד מתחום הביצוע לתחום הפיקוח. מה הוביל לשינוי זה?

התפקיד הקודם שלי היה כאמור בתחום הביצוע, וכעת אני עובד בתפקיד בתחום הפיקוח. ציפיתי להבדל גדול בין התפקידים, אך הופתעתי לגלות שהשוני לא גדול כמו שחשבתי. בסופו של דבר, העבודה דומה בצורה יחסית - אני אחראי על קידום העבודה, תיאום בין קבלנים, בדיקת איכות העבודה, למידת תוכניות, סיורים רבים בשטח ובעתיד גם אישור חשבונות לקבלנים. הבחירה לעשות שינוי בתחום התפקיד נבעה מכך שרציתי להיות בעל ראייה רחבה יותר על הפרוייקט, "לראות את התמונה הגדולה יותר", ופחות להתעסק ברמת הביצוע והלוגיסטיקה שעומדים מאחוריו. 

 

האם אתה מרגיש בדיעבד שקיים פער בין הלימודים המקצועיים לפרקטיקה? במידה וכן, במה הפער מתבטא?

כן, ללא ספק קיים פער גדול מאוד בין הלימודים לבין הפרקטיקה. הלימודים ללא ספק מפתחים את החשיבה, נותנים את הכלים הבסיסים והידע הנדרש להתמודד עם עבודה בכול תחום בענף, וכול קורס תרם לי להבנת הסביבה בה אני עובד. יחד עם זאת, אני חושב שיש הרבה נושאים שלא ניתנה להם התייחסות במהלך הלימודים, ורק במהלך העבודה נתקלתי בהם ולמדתי אותם. זה מאוד הפתיע אותי, כי לימודי הנדסאים הם לימודים שבהגדרתם הם לימודים יותר פרקטים מאשר אקדמים, ולכן ציפיתי שהנגיעה בפרקטיקה תהיה יותר רחבה. נושא לדוגמא שאני חושב שיש לתת לו התייחסות במהלך הלימודים הוא כול נושא עבודות הגמר - הנושא לא נלמד בכלל במסגרת הלימודים, בין אם זה תחום הגבס או בין אם תחום הריצופים או החיפויים. לפי דעתי יש להוסיף לשעות הלימוד קורס על עבודות גמר ובכך לתת לסטודנטים רקע יותר טוב בנושא.

 

ספר על הפרוייקט בו אתה לוקח חלק בימים אלה.

הפרוייקט הנוכחי בו אני עובד הוא בניית קניון חדש של קבוצת עזריאלי בראשון לציון. הפרוייקט כולל בנייתם של חניון תת קרקעי מאוד גדול, מרכז מסחרי בעל שלוש קומות ומגדל משרדים. הפרוייקט הינו ברמה מאוד גבוהה ויש תשומת לב מרובה לפרטים הקטנים משום שמדובר במבנה מסחרי. האדריכלים מאוד מקצועיים, עושים את העבודה בצורה הטובה ביותר, והכי חשוב - עושים הכול על מנת לעמוד בלוחות הזמנים (דבר דיי נדיר אצלנו בארץ). זהו פרוייקט מאוד מורכב ומעניין, לדוגמה - במעטפת הבניין משולבת קונסטרוקציית חיפוי מרשימה (ובכלל לא פשוטה) בפני עצמה אשר מגיע במיוחד מאיטליה ומורכבת בארץ.

 

מהניסיון שצברת עד כה כמפקח. מהי חשיבות התפקיד לדעתך? האם לדעתך יש לחוקק חוק המחייב את הקבלן/יזם לפיקוח על הפרוייקטים?

תפקיד הפיקוח הינו קריטי מאוד ליזם. בסופו של דבר, מטרתו של היזם היא לסיים את הבנייה בזמן הקצר ביותר ובאיכות הגבוהה ביותר. לרוב, לאותו יזם אין את הכלים, הידע או הזמן להתמודד עם האתגרים שבפרוייקט ובכך השגת מטרתו הופכת להיות קשה יותר. לכן, יש צורך לשכור שירותיו של מפקר שינהל את הפרוייקט.

יחד עם זאת, אינני חושב שיש צורך לחוקק חוק שכזה מאחר וזה שוק חופשי, ואדם יכול לבחור לחסוך את העלות הזאת אם ירצה או במידה והוא אם יכול לפקח על העבודה בעצמו. זה אומנם לא מומלץ אך אינני חושב שמפקח צריך להיות חובה בגדר חוק.  

 

ספר על החברה בה אתה עובד היום, חברת מסד עוז.

חברת מסד עוז הינה חברה העוסקת בניהול, תאום ופיקוח על פרויקטים בתחומי הבניה בכל רחבי מדינת ישראל. החברה פועלת בכל סוגי פרוייקטי הבניה לרבות מפעלי תעשייה, מרכזים לוגיסטיים, מרכזים מסחריים, משרדים, מרכזים רפואיים ומגורים. החברה פועלת עבור החברות הגדולות במשק הישראלי ופעילותה פרוסה לשם כך בכל הארץ. בחברה עובדים הרבה מהנדסים מקצועיים ומנוסים יחד עם לא מעט מהנדסים צעירים. אני יכול להעיד על כך שהחברה מאוד מסודרת והקליטה בה בתור עובד חדש הייתה נוחה מאוד ונעימה. החברה בורכה ללא ספק בהון האנושי אשר מרכיב בין היתר את הצוות שבו אני עובד.

 

מה דעתך על התגמול לאנשים העוסקים בתחום הביצוע?

התגמול הכספי לאנשים בתפקידים בתחום הביצוע הוא מאוד טוב בהשוואה לתפקידים אחרים, אך יחד עם התגמול הכספי, ביום העבודה שלי אני זוכה לראות איך יצירה נבנית מיום ליום, ולכן לדעתי קיים תגמול נוסף, והוא סיפוק אישי. 

 

ספר מהן שאיפותייך המקצועיות לעתיד.

אני שואף לקחת חלק בפרוייקטים רבים נוספים - גדולים, מורכבים ומאתגרים. הידע והניסיון שאצבור יתנו לי את הכלים והידע על מנת להפוך לעצמאי בעתיד.
 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר