ח"כ איל בן ראובן: "לאיש לא אכפת מההרוגים בתאונות בנייה כי רובם לא מדברים עברית"

"השנה יש לנו 42 הרוגים בתאונות בנייה,בשנה שעברה 35 ושנה קודם לכן 34 הרוגים. המספרים הם איומים, והשאלה היא למה לא אכפת לאף אחד, זה בגלל שרוב רובם של ההרוגים לא מדברים עברית והם לא בוגרי סיירת גולני. הסיבה היחידה שהתאונות החלו לעניין הוא לחץ תקשורתי וציבורי. יש חשיבות עליונה לנושא הזה, מדובר באובדן חיים ובכספים אדירים שמדינת ישראל מוציאה בעקבות התאונות האלה וזה לא צריך לקרות, זה מיותר". כך אמר ח"כ איל בן ראובן, חבר הוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, בכנס בטיחות באתרי בנייה של התאחדות בוני הארץ בכפר המכביה רמת גן.

"המצב בענף הבנייה מזכיר לי את מצב תאונות האימונים בצה"ל לפני 30 שנה", אמר בן ראובן. "אז התחלנו לפעול, והתוצאות נראות לעין, מספר תאונות האימונים ירד משמעותית. כשהגעתי לישיבה הראשונה בנושא תאונות העבודה בענף הבנייה כל מי שהחל לדבר פתח במשפט 'אני לא אחראי'. המסר שלי הוא מסר האחריות האישית של כל אחד בחלקת האדמה הקטנה שמעליו. ביקרתי בהרבה אתרים והתמונה היא איומה, נושא הבטיחות בחלק מהמקומות שבהם הייתי פשוט לא קיים, לא ממלאים את התקנות או את החוקים, פשוט שום דבר".

לדבריו, מספר ההרוגים בתאונות עבודה בבניה בישראל אינו תואם מקומות אחרים בעולם בהם היקפי הבניה גדולים יותר אבל התוצאות בהם אחרות. "צריך כאן רפורמה, זה לא עוד קנס כזה או אחר, חייבים תוכנית שלמה כדי שבאמת נביא לתוצאה לאורך זמן. מי שיחליט זה השר חיים כץ. גישת הסלחנות לעצמינו חייבת להשתנות, זו טעות להגיד שבגלל שהפועלים מגיעים ממקומות שונים והעבודה קשה קורות תאונות. תוך חודשים אנחנו צריכים לראות תוצאות ולרדת תוך שנתיים למספר חד ספרתי של תאונות. לקבוע יעדים כמותיים ולהבין למה לא הגענו אליהם. המטרה השניה היא להפוך את מדינת ישראל למובילה בעולם בתחום החינוך ותרבות העבודה".

שיטת העבודה לפי בן ראובן היא ברגולציה ויצירת מוטיבציה בקרב קבלנים על מנת לעודד תוצאות טובות וזאת באמצעות חיזוקים חיוביים, עידוד ותגמול. למשל סבסוד של המדינה של מי שמשתמש בכלי בטיחות.וזאת על מנת להשוות את המצב למדינות אחרות בעולם, בהן לדבריו לא נכנס בן אדם לאתר לפני שמציג שיש לו הכשרה מינימלית בעבודה.לגבי האכיפה אמר ראובן, "המספרים של הפקחים הם מגוחכים, 17 פקחים שהמדינה הקצתה לנושא הזה, שרק לאחרונה הקצו להם רכב להסתובב בין האתרים. אנחנו חייבים לשנות תרבות, לשנות את דרכי העבודה שלנו, חייב לבוא שינוי אמיתי, אסטרטגי. אכיפה היא חלק מהעניין, לא הגענו לריב עם אף אחד, אבל האחרונים בשרשרת האחריות היא הפועלים. אני משוחח עם מנהלי החברות הגדולות, מתוך הנחה שאם נצליח לחבר אותם למאמץ הזה נוכל להתקדם. במקביל, אני מצפה משר העבודה והרווחה לקחת אחריות על הנושא הזה".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק אמר, "קשה לי לתאר לכם כמה קשה לי בכל פעם שאני מקבל דיווח על תאונת עבודה בענף הבנייה. נושא מניעת תאונות עבודה בענף הבניין הוא בעיני הראשון בחשיבותו בפעילות התאחדות בוני הארץ. לראייה, יכול חבר הכנסת אלאלוף לספר לכם כי עם כניסתי לתפקיד בתחילת השנה, הפגישה הראשונה שלי בכנסת כנשיא ההתאחדות היתה איתו. יותר מעשור פועלת התאחדות בוני הארץ למניעת תאונות עבודה בענף הבנייה. למרות שאין לנו חובה רגולטורית לעשות זאת, ההתאחדות השקיעה עד היום מיליוני שקלים בתחום זה. פעילות זו לוותה במעט מידי מעורבות והשקעה של הממשלה. אנו שומעים נתונים על המחסור בפיקוח, על המחסור בתקציבים בריחה של השרים מלעסוק בעניין הזה לאורך שנים ארוכות".עוד הוסיף בריק, "לפני כשבועיים כונסה ועדת העבודה לדיון שבו הוצגו עובדות והמלצות של מרכז המחקר של הכנסת. השורה התחתונה היתה ברורה. הטיפול בנושא תאונות העבודה בענף חייב לכלול שלושה חלקים: השקעה רחבה בהכשרה והדרכה לכל הדרגים בענף, סנקציות נגד קבלנים שלא פעלו על פי התקנות והחוקים וסנקציות נגד עובדים שעוברים על התקנות והחוקים - עד שכל אחד משלושת הכלים שעלו מהמלצות לא יטופל, לא נראה תיקון אמיתי ומקיף במצב הבטיחות בעבודה בענף הבנייה. צריך פה רגולציה שתבטיח פתרון כולל".

בריק סיכם, "חשוב שכל קבלן שעבר על החוק ויזלזל בנושא הבטיחות בעבודה באתר שלו, ישלם את המחיר הקבוע בחוק. אבל, הסתפקות בהטלת סנקציות רק על קבלנים שעברו על החוק - לא יביא תוצאות, ללא הרחבת הצוות המקצועי והידע של העובדים בכל אתר ואתר בנייה, וללא טיפול בעובדים סוררים! בתקופה קרובה נשלים הכנת תוכנית עבודה לנושא מניעת התאונות לשנה הקרובה, את התוכנית נציג לוועדת העבודה והיא תכלול השקעות שלנו והצעות לפעילויות משותפות שלנו עם המדינה, נרחיב את פעילות ניידת ההדרכה לעובדים שפועלת באתרי בנייה בשש שפות, במשותף עם קרן מנוף של הביטוח הלאומי ועוד.

לכתבה המלאה, לחץ כאן

הוסף תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.