יום האישה הבינלאומי ב-CivilEng: הצצה אל עולמן של נשים מובילות בענף הבנייה

לרגל יום האישה הבינלאומי פנינו לשלוש נשים מובילות בענף הבנייה כדי לקבל הצצה מיוחדת על תפקידן, הקריירה והעבודה בסביבה גברית. 

 

מדוע בחרת בקריירה בתחום הבנייה? 

מירב בורשטיין: "היכרותי הראשונה עם התחום הייתה בתיכון אורט קריית ביאליק בכיתה י', כאשר התחלתי ללמוד במגמת בנייה ואדריכלות. הבחירה במגמה זו היתה השראתו של אבי אשר עסק בהנדסת מכונות, ממנו ירשתי את החוש הטכני ואת האהבה לשרטוט ולתכנון. במשך לימודיי בתיכון למדתי את שני התחומים במקביל, תכנון בניין ותכנון אדריכלי, ולאחר סיום התיכון בחרתי להמשיך ללימודי הנדסאית בניין ומשם הדרך ללימודיי הנדסת בניין בטכניון היתה סלולה וברורה."

איילת נאיי: "סבא שלי היה קבלן קטן, אבא שלי הוא מודד וכילדה שמעתי שנים רבות על כך שאהיה מהנדסת. גדלתי בבית שבו העשייה במו ידינו היא חלק עיקרי מהחינוך ואני עדיין זוכרת איך זה להכין בטון בדוד הגדול בשביל תוספות הבנייה. מה שלא ידעתי זה כמה אתאהב בשלבי הבנייה וכמובן בתוצר הסופי של התהליך המורכב והמיוחד הזה."  

רינת אברבוך: "באתי ממשפחה סובייטית וברוסיה תחום הבנייה היה נחשב יציב וטוב וזה מה שהחדירו לי בתת מודע בבית."

 

איך נראה יום טיפוסי שלך? 

"היום שלי מורכב ממספר תחומים. התחום המנהלתי- פגישות עם מזמיני עבודה, הכנת הצעות מחיר, הפקת חשבוניות וכמובן גבייה. התחום התכנוני- למידת הפרויקט, הכנת סכמות סטטיות, הרצת מודלים, מתן הנחיות לשרטטים, בקרה על התכניות וכמובן פיקוח עליון. תחום האומדנים והכימות- פירוק המכרז למרכיבים, הכנת רשימת מרכיבים נכונה, מתן הנחיות לחשבים, בקרה ובדיקה של הכמויות אל מול המכרז. מעבר לעבודה, אין ממש זמן לתחביבים אבל מספיקה להגיע לאגרוף תאילנדי פעמיים בשבוע ומשתדלת לסייע לבע"ח משוטטים ככל שניתן – זו מטרה משפחתית, מאמץ משפחתי וכולם נרתמים מתוך חמלה ורצון לעזור", כך סיפרה לנו איילת נאיי

רינת אברבוך: "את היום אני מתחילה בקריאת וכתיבת מיילים ותכנון המטלות שלי לאחרים ולעצמי לאותו היום. במשך היום יש לי פגישות רבות הכוללות תיאום בין המתכננים בתחומים השונים, מעקב אחר מטלות ישנות והצבת יעדים ומטלות חדשות. פגישות רבות נוספות הן עם גורמי חוץ וחברות תשתית הכוללות תיאום בין צוות המתכננים ובין גורם התשתית, אינטגרציה בין כל המתכננים, ראייה כללית של התכנון ולוחות הזמנים והביצוע. בסוף היום אני מסכמת את כל הישיבות ומוציאה מהן את המטלות ולוחות הזמנים שבהן כל אחד נדרש לטפל."

מירב בורשטיין מספרת ש"אחד מהיתרונות של תחום התכנון בהנדסת מבנים הוא שכל יום בעבודה קצת שונה וקצת מאתגר יותר מהיום שלפניו." מירב מוסיפה: "במסגרת עבודתי אני אחראית על מספר פרויקטים במקביל בשלבי תכנון וביצוע שונים. אני מלווה את הפרויקטים החל מהשלב של הסקיצות הראשוניות ועד לגמר ביצוע השלד באתר, כולל מתן פתרונות ביצוע עבור הקבלן. עבודת התכנון כוללת עבודה פרטנית שלי, עבודת צוות בתוך המשרד, עבודת צוות עם כל שותפי לתכנון המבנה בתחומי הנדסת הבניין השונים ותיאום תכנון מול הקבלן המבצע. סדר היום שלי מחולק בין עבודת תכנון במשרד, לבד או עם הצוות, בתכנון ומידול הפרויקטים לבין עבודה מחוץ למשרד לצורך פגישות עבודה עם היזמים, צוות המתכננים, צוות הקבלן ופיקוח עליון באתר."

 

"פשוט צריך לאהוב את המקצוע ואת התחום" - מירב בורשטיין. 

 

אילו תכונות חשובות כדי להשתלב בתפקידך?

איילת נאיי: "היכולת לעבור בין מאמץ מרוכז על פרויקט ספציפי לבין מאמץ היקפי יותר על מנת להשלים ברמה שוטפת את כל המטלות המנהלתיות והמטלות הקטנות שתמיד קיימות סביב התכנון. תכונה זו מאפשרת לי להיות בעלת חברה ועדיין לעסוק דה פקטו בתחום המקצועי. תכונות נוספות חשובות הינן בוודאות: אורך רוח- מכיוון שלא כל מזמיני העבודה הם אנשים נעימים. רוגע- בכל פרויקט יש סוגיות ואתגרים ועם הניסיון לומדים לקבל את הרגעים האלה בפרופורציה. בטחון-  אם אתה בעל ידע ומקצועי כל שאתה צריך זה רק לרתום את זה על מנת שמזמיני עבודה יבינו שאם יתנו לך את העבודה, הפרויקט יהיה בידיים בטוחות ומקצועיות. פדנטיות- הן בתחום התכנון והן בתחום הכימות והאומדנים, הירידה לפרטים ועבודה מסודרת הן קריטיות עבור הפקת תוצר איכותי."

מירב בורשטיין: "אני חושבת שהתכונות החשובות בכדי להשתלב בתפקיד הן חוש טכני, יכולת לימוד עצמי וקליטה מהירה, הסתגלות מהירה לשינויים, חשיבה "מחוץ לקופסא" ויכולת בין-אישית טובה. לדעתי בכדי להצליח בתפקיד וליהנות מהעבודה לאורך זמן בנוסף לתכונות אלו ואפילו לפניהן, פשוט צריך לאהוב את המקצוע ואת התחום."

רינת אברבוך: "בעולם ניהול הפרויקטים תכונה חשובה מאוד היא יחסי אנוש, כיוון שמרבית העבודה היא עם אנשים ובעיקר אנשים שאינם כפופים אלייך ואתה רוצה לייצר שיתוף פעולה ועבודה של כל הגורמים השותפים בפרויקט. תכונות חשובות נוספות הן אמון ויושרה, ברגע שאתה אמין וישר אז יכולים לסמוך עלייך ולהקשיב לך. תכונה נוספת חשובה היא יכולת להאציל סמכויות, ברגע שאתה יודע להעביר את המשימות הלאה לגורמים נוספים אז אתה יכול להתפנות לעיסוקים נוספים וגם אתה יכול להסביר יותר טוב לצוות הפרויקט מה אתה מבקש מהם."

 

"האתגר הוא למצות כל יום בבחינת העשייה והלמידה, הקדשת זמן לעסק תוך הקדשת זמן למשפחה ובתוך כל זה למצוא כמה דקות אישיות ממוקדות לעצמך" - איילת נאיי. 

 

ספרי על חוויה או אתגר משמעותי בקריירה שלך. 

מירב בורשטיין בחרה לשתף אותנו על פרויקט מיוחד שביצעה. "בחרתי לספר על פרויקט מיוחד ומאתגר שתכננתי במסגרת עבודתי במשרד ישראל דוד מהנדסים- פרויקט אחוזת בית. פרויקט אחוזת בית הינו מגדל מגורים בן 17 קומות (14,000 ~ מ"ר) הבנוי מקונסטרוקציית פלדה ובטון, "מרחף" מצידו האחד מעל בית לטווינסקי (מבנה לשימור בן שתי קומות) ומצידו השני "מרחף" מעל בית אדלר (מבנה לשיחזור), מבנה משרדים בן 4 קומות בשטח של 1,600 ~ מ"ר. מערכת מבנים אלו בוצעה ע"ג 5.5 קומות מרתף תת קרקעיות (חניון בורג) בשטח של כ- 12,000 מ"ר. האתגר הראשון בפרויקט זה היה הריחוף" של המגדל מעל לבית אדלר ובית לטווינסקי. "הריחוף" הוא בעצם שני זיזים, המהווים חלק מקומות המגורים במגדל, במפתח של 10.7 מטרים. בכדי להתגבר על האתגר התכנוני הזה (בסה"כ גרביטציה בכדור הארץ) תלינו את 3 הקומות התחתונות של המגדל אל הקומה הרביעית ע"י עמודים מרוכבים אנכיים ואלכסוניים, ויצרנו טבעת לחיצה וטבעת מתיחה בקומה הראשונה ובקומה הרביעית." האתגר השני בפרויקט היה בניית המרתפים מתחת למבנה קיים לשימור, בית לטווינסקי, ומתחת למבנה קיים לשיחזור בית אדלר. אתגר זה היה מורכב ונמשך חודשים רבים. בית אדלר פורק לקירות והועבר למחסן לשמירה עד לסיום עבודות חפירה ובניית המרתפים. לעומתו בית לטוונסקי נשאר במקומו, ניתלה ע"י רצפה דרוכה אשר נשאה אותו ונסמכה ע"ג סמכים חדשים."

רינת אברבוך: "בתקופת העבודה שלי בנת"י כממפ"ית טיפלתי במקביל ב-13 פרויקטים בסדרי גודל גדולים. נדרשתי לתת לכל פרויקט את תשומת הלב שלו מבחינת פגישות עם מנה"פ, למידת לוחות הזמנים, התכנון, האומדנים והחסמים שלו, בקרה על מנה"פ התקדמות התכנון, וייצוג הפרויקט בוועדות פנימיות בנת"י. זה היה אתגר לא פשוט שלדעתי עמדתי בו בהצלחה רבה."

איילת נאיי סיפרה לנו שעבורה "היו לא מעט אתגרים לאורך הדרך אבל בסוף היום זה לא מה שזוכרים." אז מה כן זוכרים בסופו של יום? "אני מאמינה שהאתגר הוא למצות כל יום בבחינת העשייה והלמידה, הקדשת זמן לעסק תוך הקדשת זמן למשפחה ובתוך כל זה למצוא כמה דקות אישיות ממוקדות לעצמך - כי בלי האחרון כל השאר לא יעבוד כמו שצריך."

 

"הבנו שאנחנו מסוגלות להיכנס לכל תחום שנחשוק בו" - רינת אברבוך. 

 

מה לדעתך גורם למיעוט נשים בענף הבנייה וכיצד ניתן לשנות את זה? 

מירב בורשטיין: "הנדסת הבניין, כמרבית תחומי ההנדסה, נתפס כתחום ומקצוע גברי. לדעתי אין שום הצדקה לתפיסת עולם זו. ניתן לשנות תפיסה זו ע"י עידוד נשים ללכת אחרי הכישורים שלהן ואחרי מקצועות המעניינים אותן ללא התייחסות לסטיגמת "מקצוע גברי / מקצוע נשי". ככל שיותר נשים ישתלבו בענף הבנייה ויפרסמו את הצלחתן בתחום כך יותר נשים צעירות אשר מתעניינות בתחום יבחרו בנתיב זה."

איילת נאיי: "חשוב לציין שכיום, לעומת לפני שמונה שנים כשסיימתי ללמוד תואר ראשון, יש הרבה יותר נשים בענף. למזלנו אין צורך בשינוי מהותי לדעתי. השינוי מתרחש לבד- הוא נובע מחינוך אנדרוגני לעומת החינוך בעבר שהיה מגדרי וסטריאוטיפי. אותי אישית גידלו לעסוק בכל דבר ומעולם לא התוו לי לבוש, משחקים או מנהגים, ואני מאמינה ומקווה שכך מחנכים כיום. השינוי נובע גם מהסדרת ענף הבנייה ומהולדת מנעד תפקידים מגוון שבו כל אחד או אחת יכול למצוא את עצמו בו בהנאה ובסיפוק."

רינת אברבוך: "לדעתי בגלל שבעבר זה היה נחשב כענף גברי ואגרסיבי ורוב הסטודנטים היו גברים. היום לדעתי זה במגמת שינוי כי העולם נהיה יותר ליברלי ורואים את הנשים בכל ענפי ההנדסה ובכלל. הבנו שאנחנו מסוגלות להיכנס לכל תחום שנחשוק בו."

 

"מקצועיות מעל הכל ללא פשרות. חריצות, בטחון וכישורים אישיים יביאו אתכם רחוק ככל שתשאפו" - איילת נאיי.

 

חיי משפחה וקריירה - עם אלו דילמות/קשיים את מתמודדת, אם בכלל?

איילת נאיי: "בוודאי שיש דילמות. אני אמא טוטאלית. אני משתתפת בכל הפעילויות בגן, מארחת חברים של הילדים אחה"צ ואני עושה מאמצים להמשיך להניק. המציאות היא שיש מספר שעות מוגבל ביום וכל המרכיבים החשובים בחיים צריכים להיכלל בו. זמן שתשקיע בעבודה יבוא על חשבון זמן משפחה ולהיפך. אני משתדלת להתמודד עם הדילמה בפרקטיות. גם לילדים כיום יש לוח זמנים מאוד עמוס ולכן את מעט השעות שהם פנויים אני מקדישה להם ומשתדלת שיהיה זמן איכות. מה קורה כשיש עומס בעבודה שצריך לשחרר? כל עוד מדובר בלחץ מזדמן ולא בשיטת עבודה לקויה אני דואגת לעבוד שעות נוספות בשעות הערב או בין חמש לשבע בבוקר כשהילדים ישנים - גם בן הזוג שלי מצטרף עם העבודה שלו ואיכשהו זה הופך לבילוי זוגי."

רינת אברבוך: "התפקיד שלי מגיע עם המון אחריות אישית וזה משהו שמלווה אותי גם כשאני הולכת הביתה במחשבות ולעיתים בעבודה מהבית וזה גוזל זמן איכות שלי עם המשפחה ולעיתים זה בלתי נמנע וזאת תמיד דילמה. כמה זה דחוף? מתי לתעדף אחד על פני השני. חשוב לי לציין שיש לי משפחה מאוד תומכת שנותנת לי את המרחב והזמן ככל שאני זקוקה לו והם מפרגנים נורא."

 

 האם את רואה נשים משתלבות יותר בניהול בענף בשנים הבאות?

"כבר בשנים האחרונות אני רואה יותר נשים אשר משתלבות בתפקידים השונים והמגוונים בענף, בהמשך אני בטוחה שנראה גם יותר נשים המשתלבות בניהול והובלת הענף", מספרת לנו מירב בורשטיין.

רינת אברבוך: "בוודאי, ובתפקידים בכירים."

איילת נאיי: "כמובן. נשים הן מנהלות טובות מטבען- הן רב-משימתיות, תכליתיות ומביאות כימיה מאוד טובה לעבודה. כיום, כשמעודדים בני אדם להתבדל ולפרוץ גבולות, אין ספק שנשים שתשאפנה לנהל בתחום, תעשנה זאת בהצלחה רבה."

 

האם יש שינוי בגישה אצל חברות לגבי השתלבות נשים בענף?

איילת נאיי: "כן, כיום חברות מבינות שנשים הן כוח עבודה חרוץ וחזק ויש תפקידים רבים שניתן להשתלב בהם בתחום. אני חושבת שגם בעבר היו מעסיקים נשים בתפקידי back office, אך כיום מעסיקים ומחפשים להעסיק מהנדסות ביצוע, מנהלות פרויקט בשטח וכו'."

רינת אברבוך: "מאוד, בחלק מהחברות הממשלתיות יש אפילו העדפה מתקנת וגם במגזר הפרטי מאוד מעודדים העסקת נשים."

 

היכן את רואה את עצמך בעוד 10 שנים?

איילת נאיי: "בעוד 10 שנים אני מקווה לעסוק במה שאני עוסקת כעת תוך שימת דגש על להישאר cutting edge בכל מה שקשור לתוכנות ושיטות עבודה. כיום המשרד כבר עובד במידול תלת-מימדי - מי יודע מה יביאו עוד 10 שנים?"

רינת אברבוך: "מנהלת פרויקטים בכירה."

 

"הידע מחזק אתכן, תמיד יש עוד מה ללמוד" - רינת אברבוך

 

ולסיום, האם יש לך טיפים או המלצות למהנדסות הצעירות? 

רינת אברבוך: "מאחלת שתמיד יהיה לכן הדרייב ללמוד עוד, כל הזמן ובכל שלב בלימודים ובקריירה. הידע מחזק אתכן, תמיד יש עוד מה ללמוד ותמיד לבוא בראש פתוח."

איילת נאיי: "כן, כמו לכל המהנדסים הצעירים. תתחילו את הקריירה בעבודה קשה ובלמידה שקדנית. תמצאו תת-תחום שבו אתם יכולים לשנס את היתרונות הטבעיים שלכם ושנעים לכם לעבוד בו ותסתערו עליו. מקצועיות מעל הכל ללא פשרות. חריצות, בטחון וכישורים אישיים יביאו אתכם רחוק ככל שתשאפו."

 

 

בואו להיות חלק מהקהילות שלנו !

Instagram

Facebook

Telegram

Linkedin

Youtube

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
2 תגובות
התמונה של אנונימי
מקסימות !
נותן רוח גבית גם לנשים והשראה אינסופית !!! תודה לסיבילאינג ותודה לנשים שהתראיינו, מחכות גם לראיונות בשנה הבאה
התמונה של אנונימי
סטודנטית
כתבה מעולה ומדרבנת! תודה
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר