יורדים לשטח - סקירת פרויקט המסילה המזרחית, קטע B

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!פרויקט המסילה המזרחית מתחלק בביצועו בין "נתיבי ישראל" לבין "רכבת ישראל".

"נתיבי ישראל" (להלן נת"י) מנהלת את הקטע שבין צומת רמז המסילתי שסמוך לחדרה, לבין צומת חמד שסמוך לצידו הדרומי של כביש 531.

מרבית תוואי הפרויקט נמצא במקביל ומצידו המערבי של כביש 6. אורכו של קטע הביצוע שבאחריות נת"י מסתכם ב-40 ק"מ, שלמעט קטע קצר בצומת רמז, הינם תוואי חדש וללא מסילה פעילה.

בסקירה זו נעקוב אחר התקדמות ביצועו של קטע B שבאחריות נת"י. קטע זה משתרע ממחלף ניצני עוז שבקצהו הצפוני ועד צומת חמד שהוזכר קודם לכן. אורכו של הקטע מסתכם ב-20 ק"מ והוא מנוהל ע"י חברת הניהול "א. אפשטיין ובניו".

בסיור סקרנו את מרכיבי הביצוע שלאורך כל הקטע. לפני שנחזור להיזכר במרכיבים אלה, נשגר דברי תודה למנהל הפרויקט חן טירולר אשר הוביל את הסיור המרתק ולמפקח המוכשר אלחנן יעקובסון. לשניהם מגיעה תודה גדולה במיוחד על הסיוע בהכנת הסקירה.

 

הסברים מצורפים לתמונות ↓

* מומלץ לצפות במחשב שולחני

 

קרדיטים:

  • מזמין: "נתיבי ישראל", גרגורי שיינאייזן
  • ניהול ופיקוח: "א. אפשטיין". מנהל הפרויקט; חן טירולר. מפקחים: דודי קורלנד, אלחנן יעקובסון, רותם גרם ועידו באום. מנהל פרויקט תחנות: רן מנובה; מפקחים; רועי לוי ואלחנן סער
  • מנהל תכנון: אודי שריג
  • מתכנן קונסטרוקציה: "אמי מתום מהנדסים ויועצים", "נ.ת.ב"
  • קבלן ראשי: "דניה". מנהל הפרויקט: נדב טבול. מנהל קטעים; נתנאל רבוח, נועם הררי
  • מתכנן תחבורה ותנועה מטעם המדינה: "יינון תכנון ייעוץ ומחקר", אלכס לרנר, אמיליה וקסלר
  • מתכנן תחבורה ותנועה מטעם הקבלן: "ד.א.ל גרונר מהנדסים", יבגני ברונפמן, אמיר זמירו
  • תכן מבנה: עופר קיף

 

אהבתם?! היכנסו לסקירות נוספות >>

 

גולשים בנייד ? יש "לגרור" את התמונה ימינה, על מנת לעבור לתמונה הבאה ►

 

קטע B בפרויקט המסילה המזרחית משתרע ממחלף ניצני עוז בצפון ועד צומת חמד המסילתי שבקצהו הדרומי. בצומת חמד נפגשות שתי מסילות שמגיעות מתחנת נורדאו שבכפר סבא עם שתי המסילות העתידיות של המסילה המזרחית. בתמונה שכיוונה מזרח, מופיע כביש 531. שתי המסילות שמגיעות מכפר סבא יוצאות מבין נתיבי הכביש לקראת מפגש עם תוואי המסילה המזרחית שמגיע מצפון.
המבט מחליף כיוון וכעת הוא מופנה צפונה. תוואי המסילה המזרחית עובר מתחת לנתיבי כביש 531 וממשיך צפונה. משמאלו, מופיעות שתי מסילות לולאת השרון.
מעבר חקלאי Op-14, סמוך לצידו הצפוני של כביש 531. פרק הגישור בפרויקט הוא אחד מארבעה מרכיבי ביצוע מרכזיים בפרויקט. יחד איתו נמצאות גם עבודות הניקוז, עבודות עפר נרחבות והקמת המבנה התחתון של הרכבת.
צומת חמד. מסילות לולאת השרון נפגשות עם תוואי המסילה המזרחית. קו השרון הוא הקו השני שמופעל בארץ כקו מחושמל לאחר קו הרכבת לירושלים. בתמונה נראות עבודות ההכנה להקמת שני גשרים מעל נחל קנה. האחד, גשר רכבת עבור שתי מסילות ומשמאלו גשר היסטורי אשר פורק קודם לכן וישוחזר עבור דרך שירות.
יורדים לגובה הקרקע עם מבט דרומה לעבר נחל קנה שהוזכר קודם לכן. בתמונה ניתן להבחין בפורטלים הרחבים של החשמול אשר הותקנו עם הכנה לקליטת המסילה המזרחית ומערכות מפלגים אשר יותקנו באזור זה. 4 המסילות יהפכו לשתיים באמצעות המפלגים וימשיכו דרומה לעבר תחנת ראש העין צפון. מעט לפני התחנה תותקן מערכת מפלגים נוספת אשר תפצל את שתי המסילות לארבעה עבור ארבעת רציפי התחנה.
גשר BR-34 בפרויקט. כידוע, תוואי קטע B הוא תוואי חדש. בכל מקום בו חוצה התוואי כביש או גשר קיימים, נוצר צורך ליצור הפרדה מפלסית באמצעות גשר חדש או הארכתו והתאמתו של גשר קיים לרוחב והגובה הנדרשים עבור רצועת הרכבת. גשר 34 שבתמונה נמצא במקביל לכביש 55 אשר עבר הסטה לצורך הקמת הגשר.
גשר 34 הוא גשר קורות טרומיות עם קירות קרקע משוריינת עבור רמפות הגשר. הכביש שעליו מתוכנן להיות כביש דו נתיבי - דו מסלולי, אך בשלב זה הרמפות נבנות צרות יותר ומתאימות לכמות הנתיבים בכביש הקיים.
בצידו הדרומי של גשר 34 מופיע מובל מים שהוקם עבור העתקת תוואי נחל ציר. ענייני הניקוז בפרויקט הם חלק מאתגר ומשמעותי ביותר בו. עקב עבודות חקלאיות ועבודות בינוי אחרות שבוצעו בסביבה לאורך השנים וללא פיקוח, האזור סובל תדירות מהצפות בחורף ולכן נדרשו פעולות משמעותיות כדי להשתלט על זרימות בלתי מבוקרות שעלולות לפגוע ברצועת הרכבת. פעולות אלה כוללות הקמת תעלות ניקוז גדולות ושינוי משטר הזרימה של המים באזורי העבודה.
מבט צפונה מגשר 34 שעל כביש 55. בתמונה נראית תעלת הסטה בה יעבור נחל ציר. התוואי הטבעי של הנחל עובר מערבה משם. צפונה יותר ממיקום זה הוקם חפיר מרשים שאורכו כקילומטר ואליו יועבר תוואי הנחל. החפיר נבנה בשיטת טופ-דאון וכולל קורות לחץ לכל אורכו.
המסילה המזרחית עתידה להיות מחושמלת. כחלק מהפקת לקחים, מבוצעות עבודות הכנה לחשמול זה כבר עם הקמת המבנה התחתון בפרויקטים חדשים. בתמונה נראים הכלים אשר מבצעים עבודות ביסוס כהכנה להתקנת עמודי החשמול בהמשך.
קידוח כלונסאות עבור החשמול. עומק הקידוח - ארבעה מטרים.
סימון מיקום הכלונס לאחר ביצוע היציקה. מראש הכלונס מבצבצים ברגים אשר עליהם תורכב תושבת עמוד החשמול.
השדרה החשמלית שלאורך התוואי. האם זה רק מקרה שהיא מסומנת בצבעי הדגל הספרדי?
קירות אקוסטיים. חמישה קירות אקוסטיים מוקמים מול יישובים בפרויקט ואלה הם: ניצני עוז, שער אפרים, שכונת אבו סנינה, נווה ימין ושדה חמד. בתמונה מופיע AW-4: הקיר האקוסטי שהוקם מול נווה ימין.
הכנה להעתקת עמוד החשמל למיקום סמוך. העתקה זו נדרשת כדי להגביה את תיילי החשמל לגובה התקני והנדרש שאמור להימצא מעל הרכבת.
מתחת למצעים מונחת רשת ביאקסלית בעלת חוזק שווה לשני הכיוונים ומעליה כוורות. מעל המבנה ההיברידי הזה מונחים המצעים. לפטנט זה של המבנה מספר יתרונות. הוא חוסך זמן במשך הביצוע, חוסך עלויות בהקמה ותחזוקה של המבנה ומעליו נדרשת שכבה דקה יותר של מצעים. פתרון זה נמצא יעיל ביותר להקטנת עובי מבנה המסילה שמעל קרקע חרסית שמנה. בנוסף, נמצא גם שהוא מרסן דפורמציות שעלולות להיווצר כתוצאה משינויי הנפח של החרסית השמנה.
כך נראה המבנה לאחר הנחת שכבת המצעים מעל הפתרון ההיברידי.
מדלגים לקרבת מחלף אייל, שבה מצוי גם מתחם ההתארגנות של הקבלן. בתמונה מופיע מעביר חקלאי UP04, שהוא גם מעביר מים. בהמשך, התוואי צפונה יעבור מתחת לגשר 32 אשר מוקם ע"ג כביש 551 שבמחלף אייל.
מבט צפונה אל גשר 32 שעל כביש 551 במחלף אייל. הגשר הוקם בשיטת טופ-דאון וישמש הפרדה מפלסית בינו לבין רצועת הרכבת שתעבור תחתיו.
שוב ירדנו לפני הקרקע וכעת המבט מופנה לעבר צידו הצפוני של גשר 32 שבמחלף אייל. בתמונה נראית המחשה יפה למושג טופ-דאון כאשר נציבי הגשר הם הכלונסאות שבוצעו קודם לכן מראש הסוללה הישנה. נציבים אלה יעברו כמובן ציפוי בהמשך להקניית מראה אסתטי.
חוזרים לצידו הדרומי של גשר 32 שטרם הסתיים. הגשר מיועד להרחבה נוספת ולאחר שתועתק התנועה אל צידו הצפוני, יורחב הגשר בצידו הדרומי. הקורות שבתמונה מיועדות למטרה זו.
ממשיכים במסע הגשרים בפרויקט וכעת אנו מול גשר הרכבת שמעל נחל אלכסנדר, שהינו הנחל המשמעותי ביותר מבין נחלי הפרויקט. מתחת למיסעת הגשר מציץ גשר הרכבת ההיסטורי ששימש את הקו העותמאני. סמוך אליו נמצא גם הפילבוקס המנדטורי. הגשר ההיסטורי עבר באחרונה שיקום מסוים.
הטבעות גומי אסתטיות בגשר הרכבת שבנחל אלכסנדר. זהו מוטיב חוזר, שנעשה בו שימוש נרחב באחרונה בפרויקטים רבים של הרכבת.
גשר חקלאי OP-14 שאותו פגשנו קודם לכן מהאוויר. הגשר מצוי צמוד לצידו הצפוני של כביש 531.
עבודות הקמה של כרכוב גשר OP-14.
גשר BR-28. גשר רכבת מעל נחל אברך. אלמנט זה הוא יותר בוקס מאשר גשר, אבל אנו נעניק לו את הכבוד שמגיע לו...
גשר חקלאי OP-08, שנמצא כמה מאות מטרים צפונית לגשר נחל אברך. מדובר בגשר קיים, שכדוגמתו קיימים גשרים חקלאיים נוספים בפרויקט. הגשר זוכה לקבל הארכה כדי להתאים את מידותיו לרצועת הרכבת.
גשר חקלאי נוסף לפנינו - OP-10. גשר זה מחבר את החלק הדרומי של טייבה עם השטחים החקלאיים שממערב לו. כדאי לשים לב שכל גשר בפרויקט מגיע כשהוא מוכן עם מקום לדרכי שירות משני צידי רצועת הרכבת.
המוצר המוגמר - גשר חקלאי OP-06, שנפתח לתנועה לפני מספר חודשים. הגשר ממוקם סמוך לתחנת הרכבת טייבה. תחנה זו הייתה הראשונה בקטע B שביצועה אושר ותוקצב. אחריה הגיעה תחנת טירה, שאושרה לא מכבר. תחנה נוספת שקיימת בפרויקט וטרם אושרה היא תחנת כפר סבא צפון.
גשר OP-10 לקראת פתיחה לתנועה. פירוק מגדלי אקרו והשלמות ביצוע אחרונות.
סמוך ליישוב שער אפרים מוקם מפרידן אשר יאפשר גישה לתחנת טייבה הסמוכה. בתמונה נראה כביש 1 (מספור פרויקטלי) שבו מבוצעות עבודות החלפת קרקע. ברקע, מגדל המים של קלנסווה.
מסיימים עם תחנת טירה, שביצועה אושר לא מכבר. בתמונה נראים כלונסאות המעבר התת"ק של התחנה.
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר