יורדים לשטח - פרויקט מחלף גלילות

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

פרויקט הנתיבים המהירים של "נתיבי איילון" הינו אחד הכלים המשמעותיים ביותר של המדינה להתמודדות עם גודש התנועה בכניסה וביציאה אל/מ מטרופולין תל אביב. הפרויקט כולל הוספת נר"ת (נתיב רב תפוסה) אשר מוקם לאורך 75 ק"מ בכבישים 20 (נתיבי איילון), 2 (כביש החוף) וכביש הרוחב 5. תוואי הפרויקט עובר בקטעי הכביש שבין ראשל"צ לנתניה ובין מחלף גלילות מזרח למחלף קסם. נר"ת זה מוקם בשני כיווני הכביש ועליו תתנהל תחבורה ציבורית ושיתופית בלבד. בנוסף, תכלול התנועה גם היסעים חינמיים (שאטלים) וחשמליים מחמישה חניוני ענק אשר יוקמו בראשל"צ, שפיים, מחלף מורשה, תקווה וגלילות. קיבולתם של חניונים אלה תסתכם ב-26,000 מקומות חניה עבור כלי הרכב הפרטיים. מן הראוי לציין, כי בתכולת הפרויקט נכללים גם נת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית) שמוקמים "ע"י "נתיבי ישראל" לאורך עשרות ק"מ ויחד איתם מגיעים נתיבי הפרויקט לאורך מרשים בן 120 ק"מ. דוגמה לנת"צים אלה נמצאת בכביש 5 ממחלף קסם ועד מחלף הכפר הירוק. 

כחלק מהתמודדות עם עומסי התנועה בארץ, בוחרת המדינה להשקיע משאבים רבים בהקמת נת"צים חדשים לאורכם של כבישים ורחובות רבים ברחבי הארץ. בד"כ נהוג לראות בביצוע פרויקטים אלה עבודות עפר וסלילה בלבד בליווי מיעוט זניח של אלמנטים מבטון. מבחינה זו, פרויקט הנתיבים המהירים הוא פרויקט שאינו מבייש ובתכולתו נמצאים גם מרכיבים הנדסיים מרשימים. חניוני הענק שצוינו קודם לכן הם רק חלק אחד מכך. אליהם נוספים ארבע רמפות שמוקמות באמצעות ארבעה גשרים מכביש 20 אל גשר מודעי בתל אביב אשר צמוד לתחנת הרכבת סבידור של "רכבת ישראל". על גשרים אלה תתנהל תחבורה ציבורית ושיתופית אל מוקדי התעסוקה בתל אביב ורמת גן.

את שיאו ההנדסי של הפרויקט אנו פוגשים במחלף גלילות מזרח. במחלף זה מוקמים שני גשרים גדולים שמחברים את כביש 5 עם כביש 20. בשני הגשרים יימצא נר"ת אחד בלבד אשר יעניק העדפה לתנועת התחבורה הציבורית והשיתופית במחלף. על גשר מס' 1 בפרויקט תתנהל התנועה מכביש 20 בכיוון צפון אל כביש 5 בכיוון מזרח. על גשר מס' 2 תתנהל התנועה מכביש 5 בכיוון מערב אל כביש 20 בכיוון דרום. עם סיום הקמתם של הגשרים יהפוך מחלף גלילות מזרח למחלף תלת מפלסי. שני הגשרים מוקמים בשיטת היציקה המאוזנת באמצעות תבנית מתניידת (FT) ולהם נתונים הנדסיים מרשימים. גשר מס' 2 הוא הארוך מבין השניים ויש לו נתון אטרקטיבי במיוחד: הגשר עתיד להחזיק בשיא ישראלי כגשר הכביש הארוך ביותר במדינה. את יתר נתוני הגשרים נכיר בסקירה זו.

להקמת הגשרים במחלף קדמו עבודות קידום זמינות מורכבות ורחבות היקף. עבודות אלו אינן זוכות בד"כ לתהודה הראויה, אך אנו כאן  כדי לתקן. צוות CivilEng התארח בקטע 3 בפרויקט הנתיבים המהירים, הלוא הוא מחלף גלילות מזרח, וזכה לקבל הסברים מאירי עיניים גם על פרק זה של הביצוע.  את הסיור הובילו שני המהנדסים המוכשרים של חברת הניהול "אתגר הנדסה וייעוץ" בהסברים מקצועיים ומרתקים. תודתנו  על האירוח מסביר הפנים בפרויקט נשלחת אל איתן משבך ומתנאל הלל מחברת הניהול. תודה גדולה ונוספת נשלחת לדוברות "נתיבי איילון" על הסיוע המועיל בהכנת הסקירה.

 

מאמר: מחלף אם המושבות - שיטת ה"זיז המאוזן" >>

פייסבוק: התמונות של ענף הבנייה והתשתיות בישראל >>

 

קרדיטים

  • מזמין: "נתיבי איילון". עדו מעוז סגן מנהל חטיבת פרויקטים יזמיים ושוהם בן חמו מנהל אחראי
  • ניהול ופיקוח: "אתגר הנדסה וייעוץ". צוות חברת הניהול - ד"ר בני נחשון, אריק פולק מנהל הפרויקט, איתן משבך, מתנאל הלל
  • קבלן ראשי: "אשטרום"
  • תכנון קונסטרוקציה גשרים: ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים"
  • תכנון קונסטרוקציה: "צ. המלי - א. אוחיון מהנדסים"
  • מתכנן תנועה: ניצן ארד 
  • מתכנן הסדרי תנועה זמניים: "מ.ת.נ הנדסת תחבורה ותנועה"

 

אהבתם ? לכל הפרויקטים >>

 

 

1. פותחים את הסקירה עם הדמיה מאת שרון דגן ובאדיבות "נתיבי איילון". בהדמיה נראה מחלף גלילות מזרח במבט מערבה מכביש 5. מבין נתיבי הכביש מתרוממים שני גשרי נר"ת שמאליים. השמאלי מביניהם הוא גשר מס' 1 בפרויקט ועליו תתנהל תנועה מכביש 20 בכיוון צפון (איילון צפון) אל כביש 5 בכיוון מזרח. הגשר הימני הוא גשר מס' 2 ועליו תתנהל התנועה מכביש 5 בכיוון מערב אל איילון דרום. שני הגשרים חולפים מעל הגשר הקיים במחלף (20 צפון אל 5 מערב) והופכים בכך את מחלף גלילות מזרח למחלף תלת מפלסי.

2. הדמיה נוספת מאת שרון דגן ובאדיבות "נתיבי איילון". המבט הפעם הוא מצפון לדרום ומרחף מעל רצועת הרכבת. תנועת הנתיבים המהירים בהדמיה מיוצגת באמצעות אוטובוסים כחולים אשר נעים בנתיבים השמאליים של כביש 20 בשני הכיוונים ועל גבי הגשרים החדשים. מקטע 3 שבניהול "אתגר הנדסה וייעוץ" מתחיל בדרומו ממחלף קק"ל שעל כביש 20 ונמשך עד מחלף שבעת הכוכבים בהרצליה. למקטע 3 קיימת זרוע רוחב על כביש 5. זרוע זו משתרעת ממחלף גלילות מזרח ועד מחלף הכפר הירוק.

3. דרך נוספת להביט אל הפרויקט היא באמצעות התרשים שלפנינו. בתרשים מופיעים שני קטעים מודגשים. התחתון מביניהם מציג את כביש 5 האנכי ומפגשו עם כביש 20 במחלף. שני הגשרים החדשים מופיעים בחלק זה ומתחברים אל כביש 20 האופקי. בחלק העליון של התרשים מופיע המשכו של כביש 20 צפונה (צד ימין בתרשים) עד למחלף שבעת הכוכבים בהרצליה. זה המקום להזכיר שתי פתיחות שבוצעו באחרונה בכביש 20, בפרויקט הנתיבים המהירים. האחת בחודש יולי ובה נפתח לתנועה נתיב מהיר בכיוון דרום ממחלף השלום ועד מחלף וולפסון. כחודש אח"כ נפתח לתנועה קטע וולפסון-השלום. קטעים אלה מנוהלים בהתאמה ע"י "דנה הנדסה" ו"ברן".

4. לפני שצוללים לעומק הפרויקט, בואו נכיר את מובילי הסיור. מימין איתן משבך ולצידו מתנאל הלל. שניהם מחברת הניהול "אתגר הנדסה וייעוץ" ושניהם נמצאים בו מתחילתו. פרק מרשים, שכבר הספיקו שני מהנדסים מוכשרים אלה לצלוח, מתייחס לעבודות קידום הזמינות בפרויקט. במסגרת עבודות אלו הועתקו בעלות של עשרות מיליוני ש"ח תשתיות של תש"ן, חברת החשמל, בזק, פרטנר והוט - לקוחות כלל לא פשוטים לכל הדעות. כעת עומד בפני איתן ומתנאל ניהול ביצועם של שני גשרים מרשימים בפרויקט. התקדמות הביצוע מרשימה בהחלט.  נודה לשניהם על הסיור המקצועי לעילא שערכו עבורנו ונאחל להם הצלחה רבה עד להשלמת הפרויקט.

5. מבט מדרום לצפון על שני גשרי הפרויקט. הגשר הקרוב אלינו בתמונה הוא גשר 1 אשר מחבר כאמור את איילון צפון עם כביש 5 מזרח. ביצועו של גשר זה נמצא במצב מעט מתקדם יותר מביצועו של גשר 2. לגשר 1 קיימים 10 נציבים שמסומנים בפרויקט באותיות A עד J. אורכו המכובד של הגשר מסתכם ב-642 מ' וגובהו המקסימלי מעל הקרקע מגיע ל-19.5 מ'. רוחב הגשר הוא 9.5 מ'. על גשר זה יימצא נתיב אחד בלבד ואף שאורכו קצר יותר מגשר 2 השכן, עדיין מדובר באחד מגשרי הכביש הארוכים במדינה. רובו של הגשר נבנה בשיטת היציקה המאוזנת באמצעות תבנית FT ורק קצהו הדרומי הוקם ביציקה במקום ע"ג מגדלים.

6. מבט ממזרח למערב על המחלף ואנו עוברים לעסוק בגשר 2 אשר מופיע כגשר הימני בתמונה. גשר זה מספק נתונים הנדסיים מרשימים במיוחד. אורכו של גשר זה מסתכם ב-738 מ' אשר קרוב לוודאי מציבים אותו כגשר הכביש הארוך ביותר בארץ עד שיוכח אחרת. לגשר זה 11 נציבים שמצוינים במספרים 1 עד 11 בפרויקט. גובהו המקסימלי של הגשר מעל הקרקע עתיד להסתכם ב-26 מ'. נתון מרשים נוסף, שאף הוא מהווה ככל הנראה שיא ישראלי לגשר כביש, הוא גודל אחד המפתחים של הגשר אשר מגיע ל-112 מ' - שני רק לגשר 10 של הרכבת בעמק הארזים בירושלים.

7. מבט אל קצהו הדרומי של גשר 1. תמונה זו לוכדת את ההכנות לביצועו של הסדר תנועה משמעותי שבוצע בינתיים באיילון צפון. במסגרת הסדר תנועה זה, הורחב הכביש מזרחה ע"מ לאפשר את ביצוע רמפת העלייה אל הגשר. עניין נוסף שמן הראוי להזכיר ואינו מופיע בתמונה הוא הרחבת הכביש ממחלף קק"ל צפונה. הרחבה זו מתחשבת בגבולותיה של תחנת רכבת עתידית אשר עתידה לקום בגלילות. הקמת תחנת הרכבת אינה נכללת כמובן במסגרת הפרויקט, אך היא מהווה נושא מעניין בפני עצמו. נוסף על הסדר התנועה באיילון צפון, בוצע באחרונה הסדר תנועה מקביל גם באיילון דרום שמטרתו לאפשר את הקמת הרמפה של גשר 2.

8. מבט מאיילון צפון לעבר כביש 5. להסדרי התנועה הזמניים בפרויקט קיימת חשיבות ומורכבות רבה ולכן יש להתעכב עליהם. בתמונה מופיע בצד ימין הכנה למעקף שנקרא בשפת הפרויקט 'המעקף הדרומי'. מעקף זה יאפשר עבודה על נציבים B ו-C של גשר 1 אשר נמצאים על כביש 5.

9. מבט מזרחה אל כביש 5. אבן הדרך המשמעותית הבאה בפרויקט תגיע באזור זה. מעקף צפוני נוסף יבוצע כאן עבור השלמת נציבי הקצה של גשר 2 וניצב הקצה A של גשר 1.

10. בתמונה מופיעות העבודות להרחבת נתיבי איילון צפון במסגרת שלב א' של הפרויקט. בספטמבר השנה הסתיים  שלב א' והתנועה הועברה אל התוואי החדש. בשלב ב׳ של הביצוע משלימים את עבודות הגישור בחלק הדרומי של גשר 1.

11. הכנות לביצוע קלוז'ר נוסף על גשר 1. הקלוז'ר הוא מקטע השלמה שמבצעים באתר בין מקטעי היציקה המאוזנת. ביצוע הקלוז'ר מייצר רצף בטון במפתח שבין שני הנציבים.

12. כאן יבוצע קלוז'ר. הקלוז'ר מבוצע ביציקה בת שני שלבים שאחריהן מבוצעות דריכות לבטון באמצעות ג'קים וכבלי דריכה, בהתאם לחוזק הנדרש ותוכנית הדריכות.

13. לקראת ביצוע הקלוז'ר - מבט נוסף אל גשר 1 אשר מוביל את מספר הקלוז'רים שבוצעו בו. בגשר זה בוצעו עד כה חמישה קלוז'רים ובגשר 2 בוצעו שלושה.

14. ג'ק שמשמש לדריכת הבטון.

15. מבט אל גשר 2. ארבעה עמודי תמיכה זמניים מוקמים יחד עם נציבי הגשר. עמודים אלה יוסרו רק לאחר השלמת כל הגשר. חדי העין יבחינו בכבל דריכה שיורד לגובה הקרקע מעמוד התמיכה השמאלי. מדובר בדריכה אנכית שמטרתה לתמוך בגשר עד להשלמת הקלוז'ר.

16. על גשר 1 - עוגן הדריכה האנכית של עמוד התמיכה הזמני.

17. הכנות ליציקת 'ראש הפטיש' בנציב 8 של גשר 2. ביצוע אלמנט זה מציין את תחילתה של היציקה המאוזנת (יציקה במקביל של אלמנט מכל צד של הנציב) שתגיע אחריו.

18. עברנו אל "מחלקת האביזרים" של הגשרים. בתמונה מופיעות תבניות ובהן יציקת כרכובי הגשר.

19. והנה חלקי הכרכוב לאחר פירוק התבנית.

20. הנה היא העובדת מס' 1 בפרויקט - תבנית FT המתניידת. לאחר ביצוע היציקה, ממתינים מספר ימים עד להגעת הבטון לחוזק הנדרש ואח"כ מקדמים את מסילות התבנית אל האלמנט שנוצק. עם הגעת המסילות למקומן החדש, מקדמים את התבנית ע"ג המסילות באמצעות ג'קים הידראוליים ומשעינים אותה על הגשר. בשלב זה מגיע מודד אשר מכוון את התבנית לגובה הרצוי. עם סיום עבודת המודד מתחילים בקשירת ברזל של האלמנט הבא.

21. סיומו של מקטע 3 בפרויקט הנתיבים המהירים צפוי ברבעון הרביעי של 2024. לקראת סיום הסקירה אנו פוגשים את אוהד פורת מנהל פרויקט הגישור של "אשטרום" ואת עופר שלו בקר איכות הגישור מטעם "פורט מהנדסים". תודה גם לשניהם על האירוח!

22. את תמונת הסיום של הסקירה בחרנו להביא דווקא ממקום אחר ולא ממקטע 3. סמוך לשפיים מתבצעות עבודות קידום זמינות עבור חניון הענק שיוקם במקום עבור פרויקט הנתיבים המהירים. את התמונה שבאדיבות "נתיבי איילון" צילם עומרי רבנו מ"דניה". ביצוע הפרויקט אמור להתחיל בנובמבר השנה  ויש לקוות שגם פרויקט מעניין זה יימצא בין סקירות קבוצת CivilEng. להתראות בסקירה הבאה!

נתיבים מהירים

נתיבים מהירים

מבט מדרום - לצפון

התמונה באדיבות שחר פרץ - ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים

התמונה באדיבות שחר פרץ - ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים

התמונה באדיבות שחר פרץ - ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים

התמונה באדיבות שחר פרץ - ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים

התמונה באדיבות שחר פרץ - ג.א.ש הנדסת בניין וגשרים

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר