יריעות HDPE לאיטום תת-קרקעי: עומקים יוצאי דופן מחייבים פתרונות יוצאי דופן

 

הבנייה לעומק הופכת יותר ויותר נפוצה עם הצטמצמות שטחי הבנייה והגידול באוכלוסייה. באופן בלתי נמנע, המפגש בין המבנה לקרקע חושף את המבנה לסיכונים רבים המחייבים איטום והגנה לאורך שנים. אחד הפתרונות היעילים ביותר לאלמנטים תת קרקעיים הוא יריעות HDPE.

כל מי שעוסק בבנייה באופן מקצועי יודע: יציקות תת קרקעיות דורשות מחשבה רבה ותכנון קפדני. בשל שטחיה המצומצמים של ישראל, נוצר לעתים קרובות אילוץ לבנות לעומק, כדי לנצל באופן מיטבי את השטח במפלסים נוספים לטובת חניונים, מחסנים, מקלטים ואזורי שירות מגוונים. כדי לתכנן את האלמנטים התת קרקעיים של המבנה כך שיהיה יציב ועמיד לאורך שנים, יש צורך בחישובים קונסטרוקטיביים מורכבים, התחשבות במגוון אלמנטים סביבתיים, ושימוש במערכות מתקדמות.

האלמנטים התת קרקעיים צריכים להיות מוגנים היטב באמצעות מערכות איטום מתאימות. בבנייה תת קרקעית נדרש איטום שונה מאשר איטום המבנה שמעל הקרקע, כיוון שהאיטום התת קרקעי חייב לשאת עומסים גבוהים בהתאם לאלמנטים שהקונסטרוקטור חישב. כמו כן, לא פחות חשובה היא עמידותו של האיטום הן בפני חומרים המגיעים מהבטון הטרי אותו יוצקים על גבי האיטום, והן בפני גורמים ביולוגיים וכימיים המגיעים מסביבת הקרקע שסביב כדוגמת מי תהום, גזי ראדון ועוד.

 

פרויקט הרכבת הקלה, באדיבות א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

יריעות HDPE תת קרקעיות  - איטום כנגד כל הסיכונים

HDPE הוא פולימר אתילני בעל צפיפות גבוהה (High Density Polyethylene) שנעה בין 930 ל-970 ק"ג/מ"ק. התכונות הבולטות של פולימר תרמופלסטי זה הן יכולתו לאטום ולהגן מפני חדירות מים, הדבקות מלאה (100%) לפני שטח הבטון, עמידותו הגבוהה בפני תקיפות כימיות וטמפרטורות קיצון, קשיחות גבוהה, וחוזק גבוה (הן בלחיצה והן במתיחה).

יריעות איטום והגנה העשויות מ-HDPE מתאימות ביותר להגן על אלמנטים קונסטרוקטיביים (ולא רק) במבנים תת קרקעיים. קירות דיפון, יסודות, רצפות, וגם תשתיות ומערכת ניקוז - כל אלה נמצאים מתחת לפני הקרקע וחייבים להיות מוגנים מפני גזי קרקע וחומרים אגרסיביים אחרים באמצעות היריעות.

לפני שמאפיינים יריעות HDPE בפרויקטים, חשוב לוודא כי הן עונות על דרישות תקן 2752, חלק 2 ועל דרישות המשרד להגנת הסביבה.

 

עומדות באתגר: היריעות מסדרת HDPE PMH 3040+ ו-3080+

יריעות 3040+ ו-3080+ בסדרת היריעות HDPE PMH המשווקות על ידי א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה, עומדות בכל התקנים (גם התפקודיים וגם הסביבתיים) ומספקות את האיטום הטוב ביותר לאלמנטים התת קרקעיים, עם עמידות גבוהה לאורך כל חיי המבנה. כלומר, בתנאי סביבה אגרסיבית, קרקע מזוהמת או גזי קרקע, יריעות אלו מספקות את הפתרון האפקטיבי ביותר.

 

פרוייקט יהודה מכבי ויצמן ת"א, באדיבות א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

יריעות מסדרת HDPE PMH (3040+ או 3080+) עמידות בפני המים הבסיסיים (אלקליים) של הבטון ומספקות גם הגנה גבוהה מפני פגיעות מכאניות של מוטות זיון, סלעים ועוד. היריעות מורכבות משלוש או ארבע שכבות ומגיעות בעובי 1.2, 1.5 או 1.8 מ"מ, בהתאם לסוג היריעה. שני פסי חפיפה ברוחב 80 מ"מ (קדמי ואחורי) מקנים ליריעות הדבקות כפולה המאפשרת הדבקה גם במצבים מאתגרים כמו סביבה רטובה ומאפשרים שמירה על רציפות האיטום. ייחודה של הסדרה הוא גם בכך שבזכות המיץ שיוצא מהבטון הטרי מתרחשת תגובה כימית עם סרטי ההדבקה שהם חלק ממערכת היריעה, וכך נוצרת הדבקות עצמית חזקה במיוחד בין מערכת האיטום לבין הבטון, ללא תפרי הדבקה. עם שימוש ביריעות HDPE גם נחסך הצורך בריתוך ומכאן שתהליך היישום הוא פשוט יותר, מהיר, בטיחותי ולא מזהם. הסדרה גם כוללת יריעות בעלות הדבקה כפולה, שמאפשרות עבודה בסביבה לחה.

הודות ליתרונות אלה של יריעות HDPE PMH, הן נבחרו לשניים מן הפרויקטים הגדולים בגוש דן בשנים האחרונות: BEYOND של חברת תדהר, ופרויקט "הקו האדום" של הרכבת הקלה בגוש דן. שני הפרויקטים זוכים לליווי צמוד מהצוות הטכני של א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה, החל משלב התכנון ועד לביצוע בשטח.

 

פרויקט BEYOND של חברת תדהר: 8 קומות מתחת לאדמה, 2 מערכות איטום והגנה

במתחם הסיטי של גבעתיים, צמוד לתל אביב ורמת גן וקרוב לנתיבי איילון ותחנת הרכבת סבידור מרכז, בונה חברת תדהר פרויקט מרשים הכולל שני מגדלי מגורים ומשרדים, אחד בגובה של 50 קומות והשני בגובה של 70 קומות. 8 מהקומות נמצאות מתחת לפני הקרקע, כ-18 מטרים בעומק האדמה. חברת תדהר בחרה במערכות האיטום של א.צ. כדי לספק את האיטום המתקדם ביותר בתנאים התת קרקעיים.

בפרויקט זה אופיינו שתי מערכות איטום שונות. הראשונה הינה שיטת האיטום הגבישי של חברת PENETRON, והשנייה היא באמצעות יריעות HDPE. יחד, המערכת עתידה לספק את האיטום היעיל ביותר לאורך שנים. מערכת האיטום הראשונה, PENETRON ADMIX, יושמה כבר בתערובת הבטון עצמו. מדובר בתוסף גבישי המוכנס לאצוות הבטון ואוטם אותו מבפנים על ידי יצירת מבנה גבישי בלתי מסיס בתוך הבטון בכל מגע עם מים. היציקות כללו כ-10,000 קוב בטון שהגיע בכ-1000 מיקסרים וב-6 משאבות שהיו פעילות לאורך שתי יממות. את יציקות הרפסודה, שערכו כ-48 שעות, ליווה באופן צמוד צוות מקצועי של א.צ. כחלק ממחויבותה להצלחת הפרויקטים של לקוחותיה. הצוות המקצועי אף ליווה את מפעל הבטון בזמן הכנת אצוות הבטון, ופיקח גם על הוספת התוסף אל תערובת הבטון (אופן הכנסתו, המינון הדרוש ועוד).

מערכת האיטום השנייה יושמה לאחר היציקות, כאשר נפרסו יריעות HDPE PMH 3080+ בהתאם למפרט יועץ האיטום, לאחר שקלול כל הדרישות הקפדניות שעלו במהלך תכנון האיטום.

 

הנחת יריעות בפרויקט BEYOND, באדיבות א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

אחריות ל-100 שנה: יריעות HDPE PMH3040 נבחרו לפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה

"הקו האדום" הוא הנתיב המרכזי בפרויקט הרכבת הקלה של מטרופולין גוש דן, פרויקט התשתיות הגדול ביותר בישראל עד כה, שהיזם בו הוא "נתיבי תחבורה עירוניים" (נת"ע). אורך הנתיב הוא 24 ק"מ והוא אמור לכלול 34 תחנות, כאשר רוב התחנות ממוקמות במפלס מי התהום ו-10 מהתחנות הן תחנות תת קרקעיות. לאור זאת, בפרויקט זה קיימת דרישה של אחריות יצרן לאיטום ל-100 שנה, דרישה שא.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה עונה עליה באמצעות יריעות ה-HDPE המתקדמות, והתמיכה שלה תוך כדי ליווי צמוד ואישי בזמן ביצוע האיטום.

היריעות עמידות בפני לחץ מים, חזקות דיין על מנת לשאת את העומסים על המבנים, ובולמות כניסה של גזים רעילים מהקרקע אל תוך מרחבי שהיית הנוסעים, דוגמת גז ראדון. רוב אלמנטי הפרויקט נאטמו ביריעות מסוג HDPE PMH3040, כאשר הבחירה בהן נבעה מהניסיון הרב שנצבר בשימוש בהן לאיטום מנהרות תת קרקעיות ברחבי העולם.

 

הרכבת הקלה – הקו האדום, באדיבות א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה

 

מסביב לשעון: ליווי טכני בשטח משלב התכנון ועד לגמר הביצוע

פרויקטים תת קרקעיים הם מורכבים יותר הנדסית מפרויקטים אחרים, ולכן נדרשת מקצועיות יתרה בשלבי העבודה והביצוע השונים. בין יזמים, מהנדסים ומנהלי פרויקטים קיים קונצנזוס - שהכנה מקדימה, בחירה במערכות האיכותיות ביותר וליווי צמוד של ספק החומרים הם הכרחיים וחיוניים להצלחת הפרויקט.  

זו אחת הסיבות שאנשי מקצוע רבים בוחרים לעבוד עם א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה אשר מספקת, מלבד מערכות מתקדמות - גם יעוץ, ליווי ותמיכה מקצועיים כבר מהשלבים המוקדמים ביותר של הפרויקט. הליווי מתחיל באפיון צרכי הלקוח מחד, ומאפייני הפרויקט מאידך, וחולש על כל האספקטים התפקודיים והכלכליים של הפרויקט הכוללים אבחון תנאי השטח, הבנת אילוצי הפרויקט, בירור דרישות היזם והלקוחות שלו ועוד. לעתים אף מתבצעים ניסויים מעבדתיים מוקדמים על ידי א.צ. כדי להתאים את החומרים הנכונים לפרויקט הספציפי.

לאחר שהפתרון המתאים נבחר, הצוות הטכני של א.צ. מלווה את הלקוח על בסיס יומי בכל שלבי הפרויקט, החל מהגעה למשרדי המתכננים, פתיחות מלאכה בשטח ועד לסיום העבודה. כך למשל, בפרויקט BEYOND, הצוות הטכני הגיע למפעל הבטון על מנת להבטיח את יחסי המרכיבים הנכונים בתערובת הבטון לפרויקט, תערובת אשר תוכננה בשיתוף עם א.צ. טרם היציקות. בהמשך, הצוות היה נוכח בכל היציקות, גם כאשר נמשכו 2 יממות ברצף (יום וליל), כמובן תוך תחלופה מושכלת בין הצוותים. בסיום היציקות וידא הצוות הטכני גם אשפרה נאותה של הבטון. לאחר מכן, בשלב השני של הפרויקט, הצוות ליווה את יישום יריעות HDPE המתקדמות כך שיתבצע בצורה נכונה, ביצעו פתיחת מלאכה והדגמה להכנת פינות, חיתוך היריעות ושיטת הדבקתן, זאת כדי לקבל את האיטום היעיל ביותר ליציקות התת קרקעיות. נוכחות רצופה וצמודה כזו של אנשי הצוות הטכני תוך כדי העבודה תורמת לרוגע ולביטחון בכל פרויקט, ובוודאי כאשר מדובר בפרויקט מורכב וממושך כמו BEYOND.

 

צוות הליווי הטכני של א.צ. בפרויקט BEYOND, באדיבות א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבניה

 

זקוקים לאיטום ארוך טווח בפרויקט עמוק במיוחד?

אם אתם מחפשים מערכת איטום לפרויקט בעומק רב, אל תשכחו לבדוק את עמידותה בתקן 2752 לאיטום קירות ורצפות במבנים תת קרקעיים, אורך חייה, פשטות היישום שלה, ולא פחות חשוב - את היקף הליווי המקצועי המתלווה אליו.

להתייעצות עם הצוות הטכני של א.צ. בנושא איטום תת קרקעי, צרו איתנו קשר.

 

על המחבר