מארבעה ייצא אחד: המתמודדים לתפקיד יו"ר איגוד המהנדסים רוצים את הקול שלכם

בין התאריכים 25.10.18-31.10.18 תיערכנה הבחירות לתפקיד יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל. הבחירות האלה יקבעו את עתידו של איגוד המהנדסים בשנים הקרובות. ארבעה מתמודדים הגיעו לקו הגמר ואחד מהם יחליף בתפקיד את מהנדס דני מריאן, יו"ר האיגוד היוצא.

 

רגע לפני שבעלי זכות הבחירה יממשו את חובתם הדמוקרטית ויצביעו עבור המועמד המועדף עליהם לתפקיד, פורטל CivilEng עושה סדר ומציג בפניכם את המתמודדים. שאלנו אותם על מצב הענף כיום, מה ניתן לשפר ומה הם יביאו עמם לתפקיד.

 

קישור להצבעה

 

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות שלנו ב WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה 

--

המתמודדים לתפקיד, לפי סדר הא'-ב':

בוקר רונן, 45, Electronic Signaling Services (ESS) GmbH

גוברין יגאל, דירקטור, וקסמן-גוברין-גבע

יהודה שרון, 42, בעל משרד תכנון מבנים "י.שרון מהנדסים"

פרג'ון אמיר, 44, חברה לפיתוח נתניה

מימין, בכיוון השעון: שרון יהודה, אמיר פרג'ון, יגאל גוברין ורונן בוקר

מהו ה"אני מאמין" שלך?

פרג'ון: "רצוני הוא שהאיגוד יהיה כוח מקצועי-ציבורי המוביל את דעת הקהל העוסק בענף הבנייה. דמות המהנדס תהיה קרדינלית ומרכזית. לתפיסתי, יש לערב ולשתף את הציבור, ולהיות נוכחים יותר באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות".

בוקר: "אני מאמין שאנו בעיצומו של תהליך שחיקה במעמדו של המהנדס האזרחי. לטעמי, איגוד המהנדסים לא הצליח עד כה להוות גורם בעל השפעה מספקת במאבק זה. כפי שאיגודים מקצועיים אחרים מהווים גורם משפיע בעניינים מקצועיים ורגולטוריים, כך גם איגוד המהנדסים חייב להתייצב בחזית. המהנדסים חייבים להיות גורם מוביל בכל צמתי ההכרעה הרלוונטיים".

גוברין: "אני מאמין במהנדס הישראלי, ביצירתיות שלו ובדבקותו במשימה. אני מאמין כי האיגוד יהיה הכתובת לכל מהנדס בתחום המקצועי ובענייני חדשנות. האיגוד גם יהיה גשר לרצונו ולמחויבותו של המהנדס לאיכות".

יהודה: "אני סבור כי האיגוד חייב להוביל בכל הקשור למקצועיות, לרגולציה ולבירוקרטיה, ולעסוק בסוגיות הבוערות כגון מוכנות המדינה לרעידות אדמה, בטיחות אתרי הבנייה ועוד. אחתור לכך שאיגוד המהנדסים יהפוך לגוף אקטיבי, מעודכן ומשמעותי".
 

ידוע כי קיים מחסור במהנדסים ובאנשי מקצוע בענף. האם אתה רואה זאת כחלק מתפקיד יו"ר האיגוד? כיצד תפעל להגדלת מספר אנשי המקצוע הנדרשים בענף?

גוברין: "הטיפול במחסור החריף של כוח האדם, בפרט של מהנדסים, הוא אחת הרעות החולות בענף. השפעת האיגוד בנושא זה היא בעקיפין בלבד והבעיה תטופל באמצעות הגברת המודעות לה בקרב הגופים הרלוונטיים. כמו כן, ננקוט בפעולות להגדלת אטרקטיביות הענף".

יהודה: "יש לטפל בנושא בכמה דרכים. אדאג למנף את ההישגים של מהנדסי ישראל. במקביל יש ליצור קשר עם הסטודנטים ולהציע להם סיוע והסברים. כמו כן, יש לקשר בינם לבין אנשי מקצוע מנוסים כדי שיוכלו להבין טוב יותר את הענף - כמו שקורה בארה"ב. אין ספק שיש לחשוב על תמריצים עבור הבוחרים במקצוע, עוד משלבי הלימודים. עם מיתוג נכון המחסור יפחת. אכנס וועדה שתבחן דרכים למינוף הישגי המהנדסים, שיתופי פעולה עם הצבא, שיתופי פעולה עם מוסדות להכשרה מקצועית ואוניברסיטאות ותמליץ על דרכי פעולה".

פרג'ון: "המחסור נובע ממיעוט הצעירים שרואים עצמם מפתחים קריירה בענף. על סדר היום שלי קידום ועידוד צעירים - לפני ואחרי שירות צבאי - לפנות למקצוע ההנדסה אזרחית. ביקוש גדול יסנן למקצוע את הטובים ביותר".

בוקר: "איגוד המהנדסים חייב לגבש פתרונות ולעבוד עם האקדמיה, עם גורמי רישוי ותקינה, עם משרד התמ"ת ואחרים. בכוונתי להקים וועדה לתכנון אסטרטגי שתגבש תכניות פעולה בנושא זה ובנושאים נוספים אחרים. אם עורכי הדין ורואי החשבון מצליחים לפעול למען האינטרסים שלהם, גם המהנדסים צריכים ויכולים".

כיצד אתה רואה את תרומתו של האיגוד לחברים בו?

בוקר: "עוצמת האיגוד היא ההון האנושי. נמצאים בקרבנו כוחות איכותיים שעד כה לא באו לידי ביטוי. ברגע שהאיגוד ישכיל לרתום כוחות אלה, ההשפעה לטובת המהנדסים תהיה עצומה מבחינה אישית ומקצועית. בין היתר, בכוונתי ליזום תואר MBA ייעודי למהנדסים, כפי שקיים עבור רואי חשבון ועורכי דין, כך שגם מהנדסים יגיעו לניהול בכיר. לא אאפשר מצב כפי שקיים היום, שבו מכרזים לאיוש תפקידים שהם בליבת המקצוע שלנו - כגון מנהל אגף ביצוע או תפקיד רגולטורי של רשם הקבלנים - לא יתנו יתרון מובהק למהנדסים".

פרג'ון: "תרומתו של האיגוד היא עצומה. האיגוד שם על סדר היום את הנושאים שהם בנפשו של המהנדס הארץ. דני מריאן, היו"ר היוצא, לצד האיגוד כולו, היה קשוב לצרכי המהנדסים, לבעיותיהם וכיו"ב. יש להמשיך את העשייה ולהביא לחיזוק הרגולציה. זה כבר יוביל לקידום מעמד המהנדס".

יהודה: "נהיה עם היד על הדופק ונדאג לחשוף בפני חברי האיגוד את כל החידושים בענף - לרבות הכשרות, ימי עיון, עדכונים, הישגים והנגשת הידע הפרקטי. כל מי שירצה להתעדכן בידע לא יצטרך לחשוב פעמיים על עלות של ימי עיון או של קורסים. יש מהנדסים מצוינים שלא נחשפו לטכנולוגיות או לידע שהם צריכים להמשך הדרך ולכן, האיגוד יסייע להם להיות מעודכנים כך שיהיו מוכנים למשימות חדשות. כמו כן, נפעל כדי לקדם את האתיקה המקצועית ואת הקוד האתי, בדיוק כפי שעושים זה בקהילת הרופאים, עורכי הדין וכיו"ב. בנוסף לכך, התהליך שנוגע לחוק רישוי וייחוד פעולות למהנדסים והנדסאים, שחשוב מאוד לציבור המהנדסים, יקודם לעבר חקיקה. האיגוד יהפוך לגב אמיתי עבור ציבור המהנדסים בישראל".

גוברין: "כגוף מקצועי האיגוד חייב להיות בחזית הידע והטכנולוגיה והנחלתם לציבור המהנדסים. על האיגוד לטפל בכל נושאי הרגולציה הנוגעים למהנדסים כדי שמקומו המקצועי והאישי של המהנדס יובטח. נושא נוסף, מהותי מאוד, נוגע לטיפול הקולקטיבי של האיגוד בנושאי הביטוח המקצועי ההולכים ו'מסתבכים'".

 

האם וכיצד תפעל אל מול הרגולציה ולמען יצירת מקומות עבודה חדשים, הוספת תקנים וכיו"ב?

יהודה: "כפי שציינתי, אחת המשימות החשובות היא הסדרת ייחוד פעולות למהנדסים ולהנדסאים בכל אחד מן התחומים המקצועיים. למרות שנעשה רבות בנושא עדיין צריך לקדם את העניין לחקיקה. החוק המוסדר ישפיע בצורה משמעותית על תקנים חדשים ויסייע ביצירת מקומות עבודה חדשים. בל נשכח שקידום החוק יוביל לכך שהתוצרים בשטח יהיו מקצועיים ובטיחותיים יותר".

בוקר: "האיגוד בהנהגתי ישים נושא זה בחזית הפעילות. לא ניתן לקדם את מעמד המהנדס בלי פעילות בתחומים אלה. זה גם משפיע על מעמדנו בצורה ישירה - בשכר, במעמד המקצועי, באופן הקידום ועוד".

גוברין: "מכל האתגרים העומדים בפני האיגוד, הטיפול בנושאי הרגולציה הוא הבהול ביותר. האיגוד מחויב לטפל: בנושא ייחוד הפעולות – ההגדרות וההרשאות מה מותר, לאיזה מהנדס, במה לעסוק. בהגדרת תפקידם וסמכותם של המפקח, של מנהל הפרויקט ושל האחראים לתכנון ולביצוע. ביחס לתיקון תקנות התכנון והבנייה מחודש מרץ, בכל הנוגע להגדרת בעלי התפקידים.
יצירת מקומות עבודה חדשים אינה בתחום פעילות האיגוד, אך אני מאמין כי טיפול נכון באתגרים העומדים בפנינו יגדיל את פריון הענף ויסייע ביצירת מקומות עבודה חדשים".

פרג'ון: "רגולציה היא חקיקה ולכן אבנה לובי חזק וגדול שיפעל מול חברי כנסת ושרים מכל הסיעות, לרבות מול ראש הממשלה. אני רואה את תפקידי כיו"ר איגוד המהנדסים כראש חץ העומד בחזית קהל המהנדסים אל מול מקבלי ההחלטות".

 

רבים טוענים על הענף כי הוא נתפס מיושן, אפור וככזה שהטכנולוגיה חודרת אליו באיטיות. איזה מקום יש לאיגוד בעידוד השימוש בטכנולוגיות חדשות?

פרג'ון: "הענף אינו מיושן או אפור והוא במגמת התפתחות מתמדת. לאיגוד מקום מרכזי בפיתוח ובעידוד השימוש בטכנולוגיות חדשות. לכאלה אנחנו נחשפים לא מעט – חלקן טובות יותר וחלקן פחות - ולאיגוד מקום מרכזי בהגדלת הפריון והתפוקה בפרויקטים הנדסיים. מטרה זו תושג רק באמצעות שיפורים טכנולוגיים".

גוברין: "האיגוד חייב להוביל את השימוש בטכנולוגיה, זו הקיימת וזו המתפתחת, ככלי עזר ראשון במעלה. על האיגוד לדרוש מעצמו ומחבריו לפתח את החשיבה ה'מיחשובית', הן בתחומי התכנון (התלת-ממדי ושימוש ב-BIM) והן בתחומי הביצוע (חקר ביצועים, תיעוש הבנייה, מתודולוגיות ושיטות ביצוע מעודכנות, שימוש במדפסות תלת-ממד ועוד). האיגוד חייב להגדיר נושא זה כראשון במעלה ולעבוד עם האקדמיה ועם מקבלי ההחלטות לטובתו".

בוקר: "העולם משתנה במהירות עצומה וטכנולוגיות חדשות מחליפות פעילות מסורתית. על האיגוד לשתף פעולה עם האקדמיה, לעודד התמחויות חדשות, הכשרות מקצועיות, שת"פים עם גורמים מקצועיים מובילים בחו"ל ובארץ. אסור לנו להישאר מאחור - המהנדס של המחר חייב להיות חלק מהתהליכים האלה. האיגוד הוא גורם מפתח ויש לפעול להשגת תקציבים למחקר ולפיתוח. לשם כך, יש לרתום למטרה זו את מקבלי ההחלטות הרלוונטיים".

יהודה: "טכנולוגיות חדשות חודרות לענף באופן המתאים לו אלא שזהו קצב איטי ביחס להתפתחויות טכנולוגיות בתחומים מקבילים כגון מכונות, מחשבים ותוכנה. אין ספק שבמציאות תפיסה זו הינה רק תדמית, מכיוון שבפועל חלה התפתחות משמעותית בכניסתן של טכנולוגיות חדשות לתהליך העבודה ההנדסי אזרחי. עם זאת, יש לחתור לחדשנות מתמדת, שכן אם נשקוט על שמרינו נמצא את עצמנו מאחור. האיגוד ייזום כנסים וימי עיון בתחום, כמו גם יקדם מערכת ממוחשבת שתנגיש את המידע לחברי האיגוד ותסייע בהטמעת השימוש בטכנולוגיות חדשות. בנוסף לכך, האיגוד ישקיע במיתוג ובשיווק לצורך שינוי התדמית הקיימת". 

 

כיצד ייראה האיגוד בהנהגתך?

יהודה: "האיגוד יהיה שייך לכל חבריו, יהיה שוויוני, נגיש ופתוח לכלל ציבור המהנדסים. האיגוד יהיה אקטיבי, מעודכן ויהווה גורם משמעותי בשיח המקצועי, הרגולטורי והציבורי. מטרתי היא שבכל דיון רציני בכנסת נציגי האיגוד יתנו את דעתם וישפיעו. האיגוד ימותג, יקח חלק פעיל בקידום הנושאים הבוערים בתחום הבנייה (למשל, מניעת תאונות עבודה במתחמי בנייה, עמידות מבנים בעת רעידות אדמה ועוד), וישים את המקצוע שלנו על המפה, ללא מיליציות".  

גוברין: "האיגוד יהיה דינמי ואקטיבי שיחתור למלא את ייעודו. האיגוד ידאג לטיפוח דור מהנדסים חדש, מקצועי ומחויב לאיכות עבודתו, שיקדם את ענף הבנייה והתשתיות - ולתפארת מדינת ישראל".

בוקר: "האיגוד בהנהגתי יהיה פעיל ונמרץ, שדעתו נשמעת ומוערכת באופן שמעלה את קרנו של המהנדס. בחזוני, האיגוד יהווה גורם מוביל ומשפיע כך שכל מהנדס יוכל לראות בו בית מקצועי וארגוני. אנחנו חייבים איגוד חזק ונחוש, שיציב יעדים ברורים בתחומים הקריטיים לפעילותנו כגון תעריפי התכנון והניהול, הגדרת סמכויות מנהלי פרויקטים בחוק, הרגולציה והבטיחות בענף הבנייה, ייחוד פעילות המקצוע, סוגיית הביטוחים המקצועיים ועוד. זהו חלק קטן מהנושאים שלדעתי לא זכו עד כה לטיפול ברמה הנדרשת. ניסיוני כיועץ משפטי והיכרותי רבת השנים עם המערכות הציבוריות - כמו גם עם תהליך קבלת ההחלטות בהן - מהווה 'מכפיל כח' בתהליכים שאני מבקש לקדם".

פרג'ון: "האיגוד בהנהגתי ימשיך לעסוק בהשתלמויות, יעסוק בקידום טכנולוגי ובחקיקה לטובת המהנדסים. במקביל ננגיש בצורה ברורה את הפעילות ואת החברים באיגוד לרשתות החברתיות, שהן מרכז העשייה התקשורתית".

>> תקנון איגוד המהנדסים

>> לוחות זמנים לבחירות

>> הצגת הדרכה לבחירות

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
young engi
המחסור במהנדסים קודם כל נובע מזה שהרוב המוחלטת של חברות הביצוע,משרדי התכנון, הניהול והפיקוח, בעצם כל משרד או חברה בענף לא נותן את המקום למהנדסים צעירים ודורשים רק ניסיון ואז לאט לאט כל מהנדס צעיר בענף משלים עם העובדה שצריך את הפרוטקציה הראשונית בשביל להיכנס לעבודה הראשונה בכדי לצבור נסיון, קודם שיתנו את הבמה לצבור נסיון, אחריי זה נדבר על דרישת ניסיון.
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר