מה ההבדל בין חילוץ למילוט?

מטרת המאמר היא לחדד את ההבדלים בין מערכות מילוט וחילוץ ולהבדיל בין מצבים הדורשים חילוץ, לבין כאלה
הדורשים מילוט בסביבת עבודה המשלבת גובה.
תרחישי חירום באתר העבודה, והטיפול במצבים כאלה, הינם באחריותם הישירה של מנהל העבודה והמעסיק של העובדים.
יש חשיבות רבה לתכנון מראש של אופן ההתמודדות עם מצבים כאלה. השינוי באורח החשיבה שאנו עדים לו בשנים האחרונות בנוגע לבטיחות בעבודה בגובה, הוא חשוב ומבורך, ובדומה לו עלינו לשפר את אופי ההיערכות למצבי חירום בעבודה כזו.
ההיערכות והמוכנות של צוות עובדים לטיפול במצבי חירום כוללת את ההכשרה הבסיסית, תיק עזרה ראשונה מתאים, היכולת שלהם להזעיק עזרה ונושאים נוספים כמו למשל, לצרף לתיק העזרה הראשונה הוראות שימוש במרכיבים מסוימים, רשימת טלפונים למקרה חירום וכו`.

נבחין בין שתי קבוצות מקרים
חילוץ: כאשר אחד העובדים נקלע למצב בו הוא זקוק לעזרה או טיפול, כמו למשל עובד שנפל והוא תלוי מן החיבור האחורי של הרתמה ואינו מצליח להיחלץ, עובד שנפצע מנפילה או מחפץ שנפל עליו מלמעלה.

מילוט: כאשר העובדים נמצאים בגובה במצב מסוכן, הם יכולים לתפקד אך עליהם לרדת מנקודת העבודה במהירות, לדוגמה בזמן שריפה, סכנת התמוטטות או התראה של ירי או תקיפה על אתר העבודה. במאמר מוסגר נוסיף שקיימים מצבים המשלבים צורך במילוט וחילוץ יחד. עבודה כזו דורשת צוות מיומן במיוחד ואינה נכללת בהיקף המצומצם של מאמר זה.

חילוץ: ניתן להבדיל בין שתי גישות במערכות חילוץ: מערכות פתוחות ומערכות סגורות. מערכת חילוץ פתוחה נבנית משילוב של ציוד בסיסי (טבעות, רצועות, חבלים וכו`) והיא יכולה להיות מותאמת באופן מדויק לצורך המיידי בכל אתר. מערכת כזו הינה יעילה מאד, אך השימוש בה דורש מיומנות גבוהה, הכשרה ארוכה ואימונים תכופים לשמירה על הידע. מערכת סגורה היא מוצר מדף מובנה, מוכן לשימוש, כדוגמת כננת כבל, שרשרת או רצועה וחצובה עם מערכת רווח כוח. מטבע הדברים, מערכת סגורה לא יכולה להתאים במדויק לאתר העבודה, אך היא עשויה להיות טובה מספיק.
מילוט: מערכות מילוט מתחלקות לשני סוגים עיקריים: מערכות ירידה ומערכות עליה. מערכות עליה משמשות למילוט מבורות וחללים מוקפים שהכניסה אליהם מלמעלה. מערכות כאלה מורכבות מכננת מהירה: ידנית או חשמלית אליהם יכול העובד להתחבר. מכיוון שמערכות מילוט משמשות עובד שהוא, בעיקרון, כשיר, ניתן למקם את השליטה בכננת בידי העובד עצמו, כלומר למטה.

הסכנה בכך היא שבמקרה שהעובד אינו כשיר מסיבה מסוימת, לא תהיה אפשרות לחלץ אותו. לכן הפתרון האידיאלי יהיה שליטה כפולה, גם מחוץ לבור וגם בתוכו. כמובן שכמו בכל עבודה בגובה, גם בבורות וחללים מוקפים אסור שייווצר מצב שעובד אחד נמצא בשטח לבדו.

מערכות ירידה משמשות לירידה מגובה במקרה של שריפה, התמוטטות וכו`. המערכת הפשוטה ביותר כוללת רתמה, חבל ומכשיר גלישה והיא דורשת מיומנות גבוהה יחסית.
המערכות המומלצות ברוב המקרים, לעובדים שגלישה אינה חלק מן העבודה היומיומית הן מערכות מובנות, המותאמות במיוחד למילוט מגובה. מערכות כאלה, כדוגמת הרולגליס הוותיק, ה TR400 החדש יותר ואחרות דורשות רק התחברות פשוטה של העובד.

לאחר ההתחברות העובד נתלה על החבל והמערכת דואגת להוריד אותו בקצב קבוע עד לקרקע. מערכות מילוט כאלה הן אוטומטיות ומוכנות תמיד למצב חירום.

ניתן להשתמש במערכת כזו עבור מפעילים של ציוד הרמה כמו עגורני גשר או מלגזות צריח הנמצאים בתא הפעלה מוגבה שממנו אין דרך לרדת למפלס הקרקע בזמן תקלה או הפסקת חשמל.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר