מוספים לבטון – הידעתם?

 

הבטון שאנו מכירים היום משמש כחומר בנייה כבר מאות שנים, אך בעשורים האחרונים פותחו חידושים רבים המשפרים את ביצועיו, תכונותיו ומאריכים את קיים הבטון. הכירו את מוספי הבטון שמשפרים את איכות הבטון, מקלים על עבודת הקבלן בשטח ובו זמנית מפחיתים את הפגמים בבטון.

הבטון הינו מרכיב עיקרי לבניית חלקי השלד השונים, אך לא רבים מודעים לכך שהבטון הוא גם מושא למחקר רב ולפיתוחים חדשניים. טכנולוגיות מתקדמות מאפשרות היום לשפר ולמקסם את ביצועיו, כשאחד התחומים הצומחים בתחום הוא מוספי הבטון שמטרתם שיפור תכונות שונות של הבטון.

בין חלקי המבנה החשובים ביותר שלצורך בנייתם משתמשים בבטון נמנים היסודות, העמודים התומכים, הרצפה והתקרה. מכיוון שהבטון כפוף ללחצים גדולים וצריך לשאת משקלים כבדים, עליו להיות חומר חזק ועמיד מאוד. תנודות הקרקע והשפעות האקלים עלולים ליצור נזקים בבטון כדוגמת סדקי מתיחה, סדיקה פלסטית, חדירות מים וכד', ולכן עליו להכיל את המוספים המתאימים להפחתת תופעות אלו ולהתאים את הרכב הבטון במדויק לסוג המבנה, לתנאי הסביבה והאקלים, לסוג הקרקע שעליו הוא נבנה ולמשתנים נוספים המשפיעים עליו. כאן נכנסים לתמונה המוספים לבטון. 

מוספי בטון שונים לאתגרים שונים

חברת לאריספלסט מקבוצת א.צ. מפתחת, מייצרת ומשווקת מוצרים לענף הבטונים, ביניהם מוספים מסוגים שונים, כאשר כל מוסף מעניק לבטון תכונות שונות ומיוחדות לבטון. הדור הישן של המוספים הוא על בסיס ליגנו ונפתלן וכולל מוספים מעכבי התקשרות – "ששומרים" על הבטון במצב עביד למספר שעות בכדי לאפשר את הגעתו לאתר הבניה, מוספים מפחיתי מים המאפשרים הגדלת חוזק הבטון תוך חיסכון בצמנט ומוספים משפרי אטימה, המקטינים את חדירות המים לבטון. 

לצד מוספי הבטון הנפוצים והמוכרים נכנסים בשנים האחרונות לשוק דור חדש של מוספים – UHPC ( Ultra High Performance) שפותחו בטכנולוגיות חדשניות ומתקדמות. ביניהם מוספים על בסיס פוליקרבוקיסלטים (מעכבי התקשרות / מזרזי התקשרות) המאפשרים התאמות של תכונות מסוימות למוסף, עפ"י צורך. לדוג' הפחתות מים גבוהות יותר בבטון, בטונים מעכבי התקשרות ועבידים יותר לאורך זמן, קיים ארוך יותר, אפשרות לייצור בטון ב SCC, חוזק גבוה מוקדם ועוד.

 

 

בנוסף, חברת לאריספלסט משווקת בלעדית בארץ את PENETRON - מוספים המבוססים על טכנולוגיה גבישית, טכנולוגית איטום פורצת דרך הגורמת להיווצרות של גבישים בלתי-מסיסים (קריסטלים) ההופכים פעילים בכל מפגש עם מים, לכל אורך חיי הבטון. אלו ממלאים את הסדקים והנקבוביות בבטון ומונעים כל חדירה של מים ושל חומרים כימיים אגרסיביים ומאריכים את קיים הבטון. 

פנטרון מתאים ליישום בשלל פרויקטים של בניה בבטון, כגון מבנים תת-קרקעיים ומרתפים, מבנים המכילים מים, תשתיות, תעלות, גשרים, מנהרות ועוד. הוא מומלץ ליצירת בטון עמיד בפני חדירת מים וגורמים אגרסיביים אשר גם "נושם" ומאפשר מעבר של אדים.

את מוספי PENETRON ניתן להוסיף בעת הכנת הבטון, או ליישמם ישירות על פני הבטון לאחר יציקתו, והם תורמים להארכת קיים הבטון, חוזקו, עמידותו ויציבותו של הבטון . פנטרון הינו מוצר בר-קיימא המגיע בשקיות מתכלות, אינו רעיל ומאושר למגע עם מי-שתייה. 

 

 

מוספי הבטון של פנטרון בעלי תו ירוק ותקן EPD המסייע לצבירת ניקוד לפי התקן לבניה ירוקה 5281 שנכנס לתוקפו החל משנת 2021 באתרי הבניה.

בכל שימוש במוספים לבטון יש להתאים את המוצר ואת אופן שילובו לדרישות הפרויקט, לתנאי הסביבה והאקלים, למרחק האתר מהמפעל, ועוד. הצוות הטכני של לאריספלסט עומד לרשותכם לייעוץ וסיוע בהתאמת תערובת הבטון והמוספים לדרישות המתכנן.

לקבלת ייעוץ, הדרכה וליווי אישי ביישום המערכות והטכנולוגיות המתקדמות שלנו, צרו איתנו קשר >>

 

על המחבר