עם הספר: הספרים של ענף הבנייה

על שני ספרים דיברה המשנה של ענף הבנייה. את אחד מהם כולנו מכירים – זהו המפרט הכללי, הידוע יותר בשמו הספר הכחול. אבל את הספר השני רובנו מכירים מעט פחות. זהו תעריף משרד הבטחון, הנקרא גם הספר הצהוב. במאמר הבא נעמוד על ההבדלים ביניהם, על השימושים בהם ונפרט מה ניתן למצוא בכל אחד מהם.

 

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות שלנו ב-WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה

 

 

הספר הכחול – המפרט הכללי.

המפרט הכללי הוא אסופה של הגדרות והנחיות מקצועיות, שמשמשות לביצוע מלאכות הבנייה הסטנדרטיות, לדוגמה: עבודות בטון, טיח, חשמל וכו'. הוא נכתב ע"י הוועדה הבין משרדית לסטנדרטיזציה של מסמכי החוזה לבנייה ולמחשובם, בהשתתפות משרד הביטחון, אגף בינוי משרד הבינוי והשיכון, מינהל תכנון והנדסה במשרד האוצר, החשב הכללי ומשרד התחבורה.

 

מה תמצאו שם?

המפרט הכללי מכיל מספר רכיבים:

  1. הנחיות למתכנן. חלק זה נועד להנחות את מכין מסמכי החוזה לקבוע את דרישותיו, בבואו להכין את המפרט המיוחד לפרויקט ואת כתב הכמויות. חלק זה אינו מהווה חלק מהחוזה עם הקבלן.
  2. מסמך חוזי. מסמך המהווה חלק בלתי נפרד ממסמכי חוזה שבין המשרד לבין הקבלן, שמבוסס על כך שיהווה מסמך לחוזה שתנאיו הם החוזה של מדינת ישראל לביצוע מבנים על ידי קבלן )מדף 3210 .(
  3. אינדקס. המפרט בנוי ומוצג וממוספר בשיטת העשרונית (פרק 01, פרק 43 וכו').
  4. פרק 00. פרק "מוקדמות" שכולל את הסעיפים הכלליים הנוגעים לביצוע פרויקט בנייה, ע"פ תנאי חוזה של מדינת ישראל לביצוע מבנה על ידי קבלן (מדף 3210), נוסח אפריל 2005. כל זה  על סמך פרקי המפרט הכללי לעבודות בנייה ולאופני המדידה ותכולת המחירים המצורפים מסמכי המכרז והחוזה

 

באופן מפורט יותר, ניתן למצוא גם את:

  1. הגדרות הרלוונטיות למלאכה מסוימת.
  2. פירוט אודות התקנים הישראלים המחייבים לכל מלאכה.
  3. מפרט טכני לציוד, אביזרים וחומרי הבנייה.
  4. מפרט טכני המלמד את אופן שיטות הביצוע של המלאכה.
  5. פירוט שיטות הבדיקה והבקרה המחייבות לכל פרק.
  6. אופני המדידה (אופן חישוב הכמויות).
  7. דף הנחיות למתכנן (יחד עם המפרט המיוחד).

 

הגדרות

  • אופני מדידה. מערכת כללים שעל פיהם נמדדים הרכיבים השונים של הפרויקט.
  • כתב כמויות. דרך מקובלת להצגת העבודה על פי מרכיביה ורכיביה, חלוקה למקצועות וסוגי העבודה.
  • מחיר יחידה. תמורה כספית עבור סעיף מסעיפי כתב הכמויות.
  • חישוב כמויות. הכמויות המופיעות בכתב הכמויות שנמדדות בדרכים מקובלות בהסתמך על תכניות ואופני המדידה.

 

המפרט הכללי – הספר הכחול >>

 

 

הספר הצהוב – תעריף משרד הבטחון.

כדי להכיר טוב יותר את פרטיו של הספר הצהוב, שוחחנו עם ליאור שנבל, שותף בכיר בחברת פרסייס, המספקת שירותי ניהול כלכליים לחברות הנדסה ואדריכלות העוסקות בתכנון ובניהול פרויקטים.

 

שנבל: "הספר הצהוב הוא חוברת תעריפים ונהלים לעבודות תכנון במערכת הבטחון (נקרא גם תעריף משרד הבטחון). המהדורה האחרונה של הספר יצאה ב-1996 והיא ה'עדכנית' ביותר. שמו של הספר נגזר מכריכתו הצהובה.

"לאורך השנים הספר היה מודפס ועם השנים יצאו מהדורות מקוונות. נכון להיום, יש באתר משרד הבטחון את כלל פרקי הספר. לאורך השנים, משרד הבטחון הודיע על כמה עדכונים קלים בספר כגון שינוי בפרק ניהול פרויקטים, הצעת תעריף חדש לאלומיניום וכיו"ב. אלא שלמעשה, כמעט כל התעריף נשאר ללא שינוי מאז 1996. בשנים האחרונות הודיע אגף בינוי שבכוונתו לעדכן את התעריף ולפרסם מהדורות חדשות לפרקים השונים וייתכן שזה יקרה בקרוב".

 

מה תמצאו שם?

שנבל: "הספר מכיל פרקים של תעריפי תכנון למקצועות התכנון והניהול השונים והתייחסות גם לתכולות עבודה, שלבי תשלום וכיוב'. הספר הצהוב משמש לצורך קביעת תחשיב שכר הטרחה למהנדסים והאדריכלים, לכל מקצוע לפי הפרק הרלוונטי. הוא נכתב ע"י אגף בינוי ועבור האגף עצמו לצורך הכנת תחשיבי שכר טרחה למתכננים ולמנהלי הפרויקטים שמבצעים פרויקטים עבור משרד הבטחון. גם גופים אחרים מתוך מערכת הבטחון משתמשים בתעריף זה לצורך חישוב שכר טרחת מתכננים ומנהלי הפרויקטים. במהלך השנים, התעריף הושמש ע"י גופים ציבוריים, עיריות רבות, אוניברסיטאות ועוד והם משתמשים בספר לצורך חישוב שכר טרחת המתכננים שעובדים עבורם. למעשה, תעריף משרד הבטחון הוא המוביל לתכנון מבני ציבור (לא כולל תשתיות שמתבססים בד"כ על תעריפים אחרים) בישראל. חשוב לציין שהספר נכתב עבור משרד הבטחון וככזה, אינו מתאים לחלק מהעבודות עבור גופים שונים שאינם במסגרת משרד הבטחון.

"במגזר הפרטי ממעטים להשתמש בתעריף זה, אבל לעיתים - לא תמיד - התעריף יכול לשמש כרפרנס טוב לבחינת היקף שכר טרחה של מתכנן גם בפרויקטים פרטיים. במקרים אלה, אנחנו בודקים את התמחורים של לקוחותינו אל מול התעריף. גם פה חשוב לציין שצריך לדעת מתי זה רלוונטי ומתי לא, כמו גם באיזה תעריף משתמשים ובאיזה מקרה".

 

ליאור, מהם השימושים שלכם בספר הצהוב ואיך אתם מלווים את הלקוחות שלכם בעזרתו?

"מכיוון שהספר הוא תעריף עבור משרד הבטחון וגופים ציבוריים רבים, משרדי התכנון צריכים להכיר את התעריף ולדעת איך להשתמש בו. מלבד התחשיב עצמו, יש לדרך השימוש בתעריף השפעה ניכרת על שכר המתכנן. שאלות כמו איך קובעים את ערך המבנה, איזה סעיפים מפעילים מתי, מה כלול ומה לא כלול בתכולת השירותים ועוד, יכולות להשפיע על שכר המתכנן בעשרות אחוזים. דוגמה: פנה אלינו משרד אדריכלים שזכה במכרז על בסיס תעריף משרד הבטחון וביקש שנבחן עבורו את התחשיב שהוא קיבל מהמזמין. לכאורה, השימוש בתעריף היה אמור להיות ישר ולעניין ולא היו אמורות להיות יותר מדי אפשרויות לפרשנות. אלא שקיבלנו את התחשיב, גילינו שאחד המקדמים שעל פיו חושב השכר היה 0.71. זאת בזמן שזהו מקדם שעודכן לפני שנים רבות ל-0.96. המשמעות של תיקון המקדם הייתה תוספת של 35% (כחצי מיליון שקל) לשכר המתכנן".

 

 

הספר האדום - סטטיקה, חוזק חומרים ובטון מזוין.

הספר האדום משמש את תלמידי הבנייה והאדריכלות באמצעות טבלאות עזר המפרטות את הנושאים הללו. הוא יצא לראשונה ב-1990 כשמאז יצאו מהדורות מעודכנות.

 

 

מה תמצאו שם?

למעשה, זהו אוגדן הכולל ליקוט של תכנים הנדסיים בתחום הנדסת המבנים (קונסטרוקציה) והוא מחולק לארבעה חלקים.

  1. חלק א' - כולל נתונים כלליים.
  2. חלק ב' - כולל חומר בנושא סטטיקה של מבנים.
  3. חלק ג' - כולל טבלאות ונוסחאות לתכנון אלמנטים מבטון מזוין.
  4. חלק ד' - כולל בעיקר נוסחאות שימושיות בלימוד מקצועות ה"סטטיקה", "חוזק חומרים" ו"קונסטרוקציות בטון ופלדה".

 

הספר האדום, ששמו ניתן לו על שם צבען המקורי של המהדורות עצמן, הוא בהוצאת משרד החינוך, התרבות והספורט, מטעם האגף למדע ולטכנולוגיה. הוא לוקט ונערך על ידי מהנדס משה מנדל ומשמש את התלמידים עד היום. 

 

למשרות בתחום התכנון >>

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר