פרוייקט שדרוג מערך המסלולים בנתב''ג

במסגרת פרוייקט הגמר במסלול הנדסת תחבורה, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית - הטכניון
 
תקציר הפרוייקט

מנחה: פרופ`ח שלמה בכור

מבוא

נמל התעופה בן גוריון הוא נמל התעופה הבינלאומי הגדול בישראל, המשמש כשער הכניסה האווירי הראשי שלה. כחלק מיישום המלצות ועדת לפידות ודוחות הביקורת של ה FAA וה-ICAO , מתבצעים בימים אלה שורה של פרויקטים בנמל התעופה בן-גוריון, הכוללים בין השאר: הסדרת ושדרוג מערך המסלולים בנתב"ג כולל שיפוץ והארכת מסלולים 03-21 ו- 08-26, שינוי תבנית התפעול, תכנון מגדל פיקוח חדש, תכנון להקמת 2 זרועות נוספות למבנה הטרמינל האווירי וכן תוספת למבנה הטרמינל היבשתי ולרחבות החניה. פרויקטים אלו נועדו להגברת הבטיחות והגדלת הקיבולת ובכך להביא לידי שיפור רמת השרות של הנמל. 

התקופה הנוכחית מסתמנת כהתאוששת מהמשבר הכלכלי העולמי. הדבר בא לידי ביטוי בהגדלת מספר חברות התעופה הזרות, המפעילות טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה במהלך עונת חורף 2010/2011. גידול במספר חברות התעופה עם פוטנציאל לגידול בשיעור של כ-13% במספר הטיסות בהשוואה למספר הטיסות שהופעלו על ידן במהלך עונת חורף 2009/2010, עקב הוספת תדירויות בתכנית הטיסות של מספר חברות התעופה הזרות, יביא להמשך המגמה של הגידול ברמת התחרות ובהיקף הפעילות בשדה. 

על מנת שנתב"ג יוכל:
  • לשרת את כל החברות ולהוות יעד כלכלי משתלם עבורן
  • לספק רמת שרות טובה למטוסים ולנוסעים
  •  לשמש בעתיד כנמל Hub Airportמאירופה למזרח ולהיפך
הנמל צריך לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים וטכנולוגיים מתקדמים. תנאי הכרחי לכך הוא היכולת לשרת את כל סוגי המטוסים ובעיקר את המטוסים החדשים.

חזון מטוס העתיד של חברות התעופה האזרחיות, מהווה מחלוקת בין 2 חברות הייצור הגדולות. חברת איירבוס דוגלת בגישה של מטוס מתקדם בגודל עצום (איירבוס A380 סופר ג`מבו), בעל קיבולת נוסעים גבוהה מאד ושרותים שונים לרווחת הנוסעים ואף כאלה שלא נראו עד כה באוויר. הגישה של חברת בואינג מנגד דוגלת במטוס קטן יותר, כגון בואינג 787, היכול לטוס ללא עצירת ביניים לכל יעד בעולם, על ידי שימוש בחומרים מרוכבים חזקים וקלי משקל וכך להביא לחיסכון בדלק המהווה את המרכיב העיקרי בעלות הטיסה. מצד שני מפתחת בואינג דגם חדש בסדרת הג`מבו 747-8I, הגדול מכל מטוסי הסדרה, כמענה ל A380.

לתחזיות השונות יש השלכות גם על תכנון שדות התעופה. נמלים מרכזיים בעולם החלו בשידרוגים כגון הרחבת המסלולים, חיזוקם ובניית שרוולים דו-קומתיים בכדילקלוט את ה- A380.
 
תקציר
פרוייקט זה יעסוק בהתאמת נמל התעופה בן-גוריון למטוס הנוסעים איירבוס A380.

שלב ראשון - אנתח את המצב הקיים כיום בנתב"ג מבחינת גיאומטרית מסלולים, סידור חנייה, טרמינל, קיבולת שדה, קונפליקטים ותחזיות ביקוש.

שלב שני - אבחן האם נתב"ג יכול לשמש את A380 מבחינת הקרטיריונים הבאים:

 

  • אורך מסלול נדרש
  • השפעה על קיבולת השדה
שלב שלישי - תכנון 2 חלופות שיאפשרו את קליטת המטוס.
  • שינוי פיזי בשדה
  • שיני פיזי במטוס
שלב רביעי - בחירת החלופה הכדאית ביותר.

ניתוח המצב בשדה הקיים

בשדה התעופה שלושה מסלולים, כולם ברוחב של 45 מטר, ובשני הארוכים שבהם מותקנת מערכת נחיתת מכשירים:

1. מסלול הנחיתה הראשי 12/30 - מסלול הנחיתה הראשי הוא המסלול הקרוב לטרמינלים ובמקביל לו קיים מסלול הסעה. אורכו של המסלול 3,112 מטר ורוב הנחיתות מתבצעות במסלול זה ממערב למזרח בגישה מהים ומעל דרום תל אביב (כיוון 12). כאשר נושבת רוח מערבית חזקה בעוצמה של יותר מעשרה קשר (כ-18.5 קמ"ש), בדרך כלל בשעות אחר הצהריים, נוחתים המטוסים בכיוון ההפוך (כיוון 30)‏‏. לעתים נדירות, בהתאם לתנאי מזג האוויר מסוימים, המסלול משמש גם להמראות (כיוון 12 ממערב למזרח). המסלול שופץ במהלך שנת 2007 ובהתאם לתוכנית המתאר הארצית יוכל להגיע עד לאורך מרבי של 3,426 מטר‏‏. העבודות לשיפוצו של המסלול מתוכננות להתחיל בחודש ינואר 2012 ולהימשך כשנה וחצי, שבמהלכן יסגר לתנועה.
 
2. המסלול השקט 08/26 שאורכו 3,657 מטר הוא המסלול הארוך ביותר בשדה. המסלול משמש כמסלול ההמראות הראשי ממזרח למערב (כיוון 26), והוא מכונה "המסלול השקט" מכיוון שמטוסים שממריאים ממנו יוצרים פחות רעש בישובים בית דגן, חולון, וראשון לציון וההמראות נעימות יותר לנוסעים. המסלול נבנה בתחילת שנות השבעים, ובחודש פברואר 2006 הסתיים שיפוץ מקיף של המסלול בעלות של 24 מיליון ש"ח, אשר התאים אותו גם לשימוש מטוסים מדגם איירבוס A380. התמ"א מאפשרת את הארכתו של מסלול זה לאורך מרבי של 4,280 מטר, והעבודות למימושה החלו בחודש יוני 2010 ומתוכננות להסתיים בספטמבר 2011. בתקופה זו יהיה המסלול סגור לתנועה.

3. המסלול הקצר 03/21 - אורכו של מסלול זה הוא 1,768 מטר בלבד, אך לפי התמ"א ניתן להאריכו עד לאורך של 2,780 מטר. הוא נועד בעיקר כדי לאפשר בעתיד נחיתת מטוסים מצפון. יתרונו בכך שזמינותו, מבחינת תנאי הרוח עולה על 95% מהזמן. אורכו הקצר יחסית אינו מאפשר שימוש על ידי מטוסים כבדים. המסלול שימש בעבר את טייסות התובלה של חיל האוויר הישראלי, אך כיום הוא משמש בעיקר כמסלול הסעה (כיוון 03) לקראת המראה מהמסלול השקט (08/26 לכיוון 26). העבודות לשיפוצו ולהארכתו של המסלול מתוכננות להתבצע במקביל לעבודות על מסלול 12/30.

 

תחזיות ביקוש
תנועת הנוסעים לישראל וממנה מתאפיינת בעונתיות כאשר הביקושים והיקף הטיסות גדלים באופן משמעותי במהלך עונת הקיץ ובעיקר במהלך התקופה יולי- אוקטובר. חודש אוגוסט הוא החודש שבו נרשם הגידול המשמעותי ביותר בביקושים ובמספר הטיסות (כ- 60% מעל הממוצע של יתר חודשי השנה). חלק משמעותי בגידול הביקושים במהלך התקופה יולי- אוקטובר מקבל מענה באמצעות שרות טיסות השכר.

רשות התעופה האזרחית העניקה ל- 53 חברות תעופה זרות אישורים להפעלת טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה במהלך עונת חורף 2010/2011 . אישורים אלה יאפשרו לאותן חברות להפעיל כ- 370 טיסות שבועיות לנתב"ג (בנוסף ארבע טיסות שבועיות לעובדה) עם פוטנציאל לגידול בשיעור של כ- 13% במספר הטיסות בהשוואה למספר הטיסות שהופעלו על ידן במהלך עונת חורף 2009/2010 . מימוש פוטנציאל הגידול בתדירויות יוביל לגידול משמעותי בקיבולת המושבים המצרפית של אותן חברות.

גורם נוסף לפוטנציאל הגידול במספר הטיסות- הוספת תדירויות בתכנית הטיסות של מספר חברות תעופה זרות, כאשר בין החברות שלוח הטיסות המתוכנן שלהן מצביע על גידול בתדירות הטיסות- חברת איבריה שתוסיף ארבע טיסות שבועיות בקו ת"א- מדריד ותפעיל 18 טיסות שבועיות בקו, חברת לופטהנזה שתוסיף טיסה שבועית בקו ת"א- מינכן ותפעיל 19 טיסות שבועיות בין ישראל לגרמניה וחברת ה- Low Cost "איזי ג`אט" שתוסיף טיסה שבועית בקו ת"א-לוטון ותפעיל טיסה יומית בקו.

תכנית טיסות הנוסעים הסדירות של חברת אל על לעונת החורף מצביעה על פוטנציאל לגידול בשיעור של כ- 7% במספר הטיסות בהשוואה למספר הטיסות שהופעלו ע"י החברה במהלך עונת החורף הקודמת, כאשר הצפי הוא של כ- 220 טיסות שבועיות מנתב"ג. כמו כן, תכנית הטיסות של החברה מצביעה על הגדלת תדירויות בעשרה קווים והפחתת תדירויות בקו אחד בלבד, כאשר מערך קווי החברה הכולל 37 יעדים נותר ללא שינוי (תכנית הטיסות הסדירות של חברת הבת סאן-דור כוללת ארבעה יעדים נוספים). תכניות הטיסות הסדירות לישראל וממנה של החברות ארקיע וישראייר לעונת החורף כוללות הפעלה של 12 ו- 7 טיסות שבועיות בהתאמה.

הגידול המשמעותי הצפוי במספר החברות המפעילות טיסות סדירות יוביל להמשך המגמה של הגידול ברמת התחרות. מדד נוסף המצביע על מגמת הגידול ברמת התחרות הוא הגידול על ציר הזמן במספר הקווים בהם מופעל שרות של טיסות סדירות ע"י יותר משתי חברות, כאשר בעונת החורף יהיו תשעה קווים שבהם יופעל שרות טיסות סדירות ע"י שלוש או ארבע חברות במקביל.

חישוב אורך מסלול

אורך המסלול יחושב גרפית על פי נתוני החברה. יש לציין כי החישוב מתייחס להמראה/ נחיתה רגילה ולא להמראה עם כשל מנועי.

נתונים עבור נמל התעופה בן גוריון
  • גובה השדה: 135 רגל מעל פני הים
  • טמפרטורת יחוס: C°31.9
  • קטגורית כיבוי אש: 9
דרישות אורך מסלול עבור A380
 
המטוס מצוייד בשני סוגי מנועי. לשני סוגי המנועים אורך המסלול הנדרש להמראה ב MTOW הוא 3,500 מטר. לפני השדרוג המסלול השקט 08/26 שאורכו 3,657 מטר עונה על דרישה זו, כמו גם לאחר השידרוג לאחר שיוארך המסלול לאורך 4,200 מטר.
 
אורך מסלול נחיתה דרוש עבור A380-800:
אורך מסלול דרוש לנחיתה ב MALW הוא 1,950 מטר. לפני שדרוג מסלולים 08/26 שאורכו 3,657 ו- 12/30 שאורכו 3,112 מטר עונים על דרישה זו. לאחר השדרוג גם מסלול 03/21, שיוארך ל 2,780 מטר, יענה על דרישה זו.
 
אורך מסלול המראה דרוש עבור 747-8I:
אורך המסלול הדרוש להמראה בMTOW  הוא 3,200 מטר. לפני השדרוג המסלול השקט 08/26 שאורכו 3,657 מטר עונה על דרישה זו, וודאי שגם לאחר שיוארך המסלול לאורך 4,200 מטר ובנוסף גם מסלול 12/30 שיוארך ל 3,426 מטר.
 
אורך מסלול נחיתה דרוש עבור 747-8I:
אורך מסלול דרוש לנחיתה ב MALW הוא 2,300 מטר. לפני שדרוג מסלולים 08/26 שאורכו 3,657 ו- 12/30 שאורכו 3,112 מטר עונים על דרישה זו. לאחר השדרוג גם מסלול 03/21, שיוארך ל 2,780 מטר, יענה על דרישה זו.
 
יש לציין שבדיקת אורך מסלול אינה מספיקה בשביל להכשיר את השדה לקליטת שני המטוסים. ישנם התאמות נוספות שיש לערוך כגון בדיקת התאמת המיסעה PCN)-ACN), התאמת מסלולי ההסעה, התאמת תאורת המסלולים, העלאת קטגורית כיבוי אש של השדה לרמה 10 והתאמה תפעולית ברחבת החנייה.
 
דרישות לתפעול A380
דרישת ארגון ה- ICAO   לתפעול A380 הינם מתקני שדה תעופה בדרוג F ואילו ארגון ה- FAA דורש מתקני תעופה בדרוג VI. נתב"ג מדורג לפי ה-ICAO בקוד E ולפי הFAA - בקוד V.

יש לציין כי באיירבוס תכננו את A380 כך שיוכל לפעול משדות בקטגוריה E . ה-CAA הוציא הנחיות ביניים עד להשלמתם של המתקנים הנ"ל.

 
מתקן
ICAO Code F [m]
FAA Code VI [m]
Interim requirements by CAA [m]
Runway width
60
60
45
Runway shoulder
7.5
12
7.5 + 7.5 blast protection
Obstacle free zone
77.5 either side of center line
Width=122
Length=61
77.5 either side of center line
Runway holding positions
107.5 from center line
85 from center line
107.5 from center line
Taxiway width
25
30
23
Taxiway shoulder
17.5
12
10.5 + 6 blast protection
Taxiway center line to Code 4 instrument runway
190
183
190
Taxiway center line to Code 4 non-instrument runway
115
183
115
Taxiway center line to taxiway center line
97.5
99
97.5
Taxiway center line to object
57.5
59
57.5
Aircraft stand taxi-lane to object
50.5
51
50.5
Apron edge and outer main gear wheel
 
 
3.8
Aircraft using stand and any other aircraft or object
7.5
 
7.5
Taxiing guidance sign to runway center line
38-45
 
38-45
Taxiing guidance sign to taxiway center line
22.5-32.5
 
22.5-37.5
Rescue fire category
10
E
Category 9 where there are less than 700 movements of the A380 in the busiest consecutive 3 months of the year.
 
 
פרויקט שדרוג מערך המסלולים בנתב``ג
בחודש יוני הקרוב, לאחר חודשים ארוכים של תכנונים, יצא לדרך אחד הפרויקטים הגדולים ביותר בתחום התעופה האזרחית בישראל. הפרויקט כולל שדרוג של מסלולי הטיסה בנתב"ג והקמת מגדל פיקוח חדש והוא צפוי להסתיים עד 2013. ההיקף הכספי של העבודות עומד על כ-760 מיליון שקל וזהו הפרויקט הגדול ביותר בנמל התעופה בן גוריון מאז הושלם פרויקט נתב"ג 2000 (שעסק בשיפורי נוחות לנוסעים בלבד).

העבודות צפויות להתפרס על פני שלוש וחצי שנים, והן יתבצעו בשני שלבים - השלב הראשון, שהחל ביוני אשתקד, צפוי להימשך כ-15 חודשים, השלב השני צפוי להימשך כ-18 חודשים. העבודות יתבצעו 6 ימים בשבוע ובמהלך מרבית תקופת העבודות יפעל נתב"ג במתכונת של מסלול אחד בלבד. לדברי מנהל רשות התעופה האזרחית מטרתו של הפרויקט הינה " לייעל את תבנית התפעול של הפעילות האווירית בנמל, באופן שבו תהיה הגברה משמעותית של רמת הבטיחות והגדלה עתידית של קיבולת הפעילות בנמל".
 
תמ"א 2/4
על פי רש"ת מתוכננת חנייה מתאימה ל A380 במסגרת פאל 3 (הזרוע הרביעית). בנוסף, השרוולים המתוכננים יתאימו גם כן.
 
 

"מתיחת פנים" לשטח האווירי
פרויקט השדרוג יכלול, על פי התוכניות, מספר מרכיבים- הארכתו של מסלול 21/03 בכ-1,000 מטרים נוספים והפיכתו למסלול פעיל, הארכתו של מסלול 26/08 בכ-400 מטרים נוספים ("המסלול השקט" המקביל לכביש 412), סלילה של 10 ק"מ נוספים אשר יאפשרו גישה טובה יותר של המטוסים אל מסלולי ההמראה והנחיתה, הקמת מגדל פיקוח חדש והפעלת מערכת חדשה לבידוק בטחוני בנמל.

לדברי סמנכ"ל המבצעים של רש"ת אודי בר עוז, לאחר סיום העבודות יושק נתיב כניסה חדש למדינת ישראל אשר יחצה את קו החוף דרומית לנתניה, באזור מכון וינגייט. נתיב זה נמצא כעת בתכנון. הפרויקט צפוי להגביר משמעותית את הבטיחות בנתב"ג ולמנוע המראות ונחיתות של מטוסים זה מול זה בשעות העומס.

 
המעבר להפעלה של נתב"ג על בסיס אחד יגרום להקטנת קיבולת השדה בתקופת עבודות השדרוג, דבר שיביא להפחתת מספר הטיסות. עם זאת, על מנת לסייע בשמירה על תנועת נוסעים למדינת ישראל וממנה אישר לאחרונה שר התחבורה את פתיחתו של נתב"ג להמראות בלילה עבור מטוסים העומדים בסף הרעש המותר, בשורה שלא מוסיפה נחת לתושבי הערים הקרובות לשדה התעופה. לא ניתן היה לקבל חומר על פרויקט שדרוג המסלולים מרשות שדות התעופה ולכן הסתמכתי על הנתונים בתמ"א 2/4.

 

חישוב קיבולת
לצורך בדיקת השפעת A380 על הקיבולת בנתב"ג אחשב קיבולת במצב הקיים ולאחר מכן אשבץ בלוח הטיסות איירבוסA380-800/F  במקום בואינג 747-400/F ואשווה קיבולת.

עקרונות מנחים לבנית דיאגרמת מרחב-זמן
  • המראות ונחיתות על מסלול יחיד - 12/30.
  • מטוס נוחת מקבל עדיפות על מטוס ממריא.
  • מסלול טיסה ישמש מטוס אחד בלבד.
  • המראות יתבצעו רק אם המסלול פנוי ומתקיימים מרווחי ביטחון נדרשים בזמן ובמרחב.
  • אורך פרוזדור אווירי היינו 10 [nm].
  • סיווג מטוסים לפי מהירות גישה (ATC) לפי ה- FAA עבור הנתונים שאספתי מראים כי ישנם שני סוגי קבוצות:
  • קבוצה C מהירות גישה 2.33 natutical mile/minute
  • קבוצה D מהירות גישה 3.16 natutical mile/minute
  • זמן פינוי מסלול לאחר נחיתה 60 [sec].
מרווחי בטחון והפרדות
  • נחיתה ← המראה: מסלול ריק.
  • המראה ← נחיתה: לפחות 2 [nm].
  • המראה ← המראה
מטוס ממריא
מטוס ממריא עוקב
[min]
Super
Heavy
Medium
Light
Super
2
2
3
3
Heavy
2
2
2
2
Medium
2
2
2
2
Light
2
2
2
2
 
  • נחיתה ← נחיתה
 
מטוס נוחת
מטוס נוחת עוקב
[nm]
Super
Heavy
Medium
Light
Super
2.5
6
7
8
Heavy
2.5
4
5
6
Medium
2.5
2.5
2.5
5
Light
2.5
2.5
2.5
2.5
 
חלופות תכנון

חלופה I - הוספת מסלול מקביל למסלול 12/30
הוספה של מסלול נוסף מקביל למסלול 12/30 הקיים תוך עריכת שינויים לטובת שדרוג מתקני השדה לדרוג VI.

 

רכיב
נושא
הערכת חלופה
הנמקה והסבר
עלות
עלויות סלילת המסלול
הערכה שלילית
עלויות גבוהות לעומת הארכת המסלולים הקיימים.
זמינות הקרקע
השגת הקרקע
הערכה חיובית
הקרקע בבעלות המנהל.
מגבלות תעופתיות
קונפליקטים תעופתיים
הערכה שלילית
נחיתה על המסלול החדש מכיוון 30 תעורר בעיה של הסטתILS  ואף תחייב טיסה
מעל האזור האסור לטיסה.
 
קונפליקטים יבשתיים
הערכה שלילית
המסלול החדש חוצה את מסלול 08/26.
השפעה על הישובים הסמוכים
רעש מטוסים
הערכה שלילית
המראה במסלול החדש לכיוון 12 תיצור מטרד רעש נוסף לתושבי אור יהודה.
אטרקטיביות של ישובים סמוכים
הערכה שלילית
האטרקטיביות של השטחים למגורים באזור אור יהודה תפגע.
מקובלות מוסדית
מוסדות סביבתיים
הערכה בינונית
לא צפויה התנגדות מאחר ולא מדובר בפגיעה בערכי נוף אך ישנו נושא הרעש שנגרם
ליישובי הסביבה.
מידת הפרעה לפעילות חיל האוויר
קונפליקט בין פעילות חיל האוויר
ונתיבי הגישה/עזיבה
הערכה בינונית
לא צפויה התנגדות מלבד ההגבלות שכבר קיימות עקב הקרבה למרחב האווירי של
תל-נוף.

חלופה II - הטלת מגבלת משקל על A380
חלופה זו היא מעין חלופת "שב ואל תעשה". לפי הבדיקה שביצעתי בפרק הקודם מסלול 08/26 עונה על דרישות אורך מסלול להמראה ונחיתה. מסלול 12/30 עונה על דרישות אורך מסלול לנחיתה. נכון להיום מסלול 08/26 סגור במסגרת שדרוג המסלולים. על מנת שמסלול 12/30 יוכל לשמש גם להמראה יש לאלץ את המטוס להמריא עד משקל מסוים.
אורך מסלול 12/30 כיום 3,112 מטר. (3,426 מטר לאחר השדרוג).
 
TOW עבור A380-800 עם מנועי TRENT / TOW עבור A380-800 עם מנועי מנועי GP:
 
ניתן לראות כי לשני סוגי המנועים TOW  נדרש עבור מסלול 12/30 הוא 560 טון. הפרש של 7 טון לעומת MTOW של המטוס.
 
 
רכיב
נושא
הערכת חלופה
הנמקה והסבר
עלות
עלויות שדרוג השדה
הערכה בינונית
גם אם לא מאריכים את המסלול עדיין נדרשים שינויים כדי להתאים את השדה
עלויות לחברות התעופה
הערכה שלילית
החברות יאלצו לספוג הפסדים עקב הפחתת משקל המטוס על-ידי הפחתת כמות הדלק
שתקטין את הטווח או הפחתת כמות המטען/נוסעים ולכן עלולות להימנע מלהגיע לנתב"ג
זמינות הקרקע
השגת הקרקע
הערכה חיובית
אין צורך בבנייה מסיבית מלבד שינויים להתאמת מתקני השדה.
מגבלות תעופתיות
קונפליקטים תעופתיים
הערכה חיובית
שימור המצב הקיים
קונפליקטים יבשתיים
הערכה חיובית
שימור המצב הקיים
השפעה על הישובים הסמוכים
רעש מטוסים
הערכה בינונית
שימור המצב הקיים
מקובלות מוסדית
מוסדות סביבתיים
הערכה חיובית
אין שינויים מבניים ולכן אין פגיעה בערכי טבע
מידת הפרעה לפעילות חיל האוויר
קונפליקט בין פעילות חיל האוויר
ונתיבי הגישה/עזיבה של המסלול
הערכה חיובית
שימור המצב הקיים
 
מסקנות
 
הגעתו שלA380  לנתב"ג מצריכה כדאיות כלכלית עבור חברות התעופה. כדאיות זו קשורה קשר הדוק במצב הפוליטי באזור שמשליך על נתיבי הטיסה מזרחה. כמו כן, גם למתקני השדה יש השלכות על הכדאיות הכלכלית.
 
מבדיקה שעשיתי לאורך מסלול נדרש ניתן לראות שקודם לפרויקט שדרוג המסלולים תתכן התאמה לקליטת A380. כיום במצב הנוכחי, במהלך ביצוע פרויקט שדרוג המסלולים, נתב"ג לא ערוך לקליטת A380. על פי הנתונים שקיבלתי, בתום הפרויקט מתקני השדה יתאימו מבחינת אורך מסלול ורחבות החנייה.
 
לפי נתוני הטיסות שהצלחתי להשיג, לא צפויה השפעה על קיבולת השדה מכניסתA380  למערך המטוסים הפועלים בנתב"ג. כמו כן קיימת כיום הגבלת קיבולת של 20 מטוסים עקב אירוע בטיחותי.
 
מבין החלופות שבדקתי, החלופה השנייה של הטלת מגבלה על משקל המטוס עדיפה. חלופה זו למעשה משמרת את המצב הקיים ולא יוצרת בעיות חדשות מלבד פגיעה בכדאיות הכלכלית של חברות התעופה וכמו כן, אינה נותנת מענה לבעיות שכבר קיימות בשדה.
 
החלופה שנבחרה בפועל (V פתוח) היא ככל הנראה החלופה הכדאית ביותר. החלופה נותנת מענה לרוב הבעיות בשדה אם כי היא גם יוצרת בעיות חדשות של מטרדי רעש ובטחון בנתיב הגישה למסלול 21.

 

הוסף תגובה
צור קשר