פרויקט טוב - מתחיל בתכנון שטח נכון

אנחנו חיים בעידן בו יש המון טכנולוגיה אשר עוזרת לנו בכל מיני תחומים בענף הבנייה. 

לא מעט פעמים פגשתי בחברות תוכנות מגוונות למידולי מבנה כדי לשפר את התכנון והביצוע ולשתף מידע נדרש עם אנשי מקצוע שונים כמו יועצים בפרויקט ומהנדסים בשטח. תוכנות ניהול לו״ז ויומנים בהם כל אחד שרלוונטי לפרויקט רואה האם סגרת משימות או לא ועוד. 

אני לאורך כל שנות הניסיון שלי בענף התכנון והביצוע השכלתי שאין כמו לשלב את שיטת ה- Old school. אין כמו להדפיס את התכניות  ולעבור בקפידה על כל דבר לפני תחילת ביצוע.

אני חושבת שהתוכנות האלה הן אחלה דבר אבל אינן מסוגלות להיכנס לעובי הקורה בפרויקטים מורכבים בעלי פרטים רבים וביצוע לא סטנדרטי ואני אחדד את כוונתי - ישנם הרבה פרטי גבס מיוחדים שלא תמיד ניתן לעלות בצורה המדויקת ביותר וזה מהווה עצירות בשטח. אם לומדים אותם לפני, נוכל לתפוס את זה בזמן ולתת לכך התייחסות .

בענף שלנו, תחילת שלב הביצוע הוא רגע קריטי וזהו השלב שבו התכנון הופך למציאות, וההחלטות הקטנות הופכות להבדל בין הצלחה לבין כאוס.

מנהל ביצוע מנוסה יודע שהתחלה נכונה חוסכת חודשים של בעיות בשטח וסכום לא מבוטל של כסף. 

חשוב מאוד לתאם תכניות לפני תחילת ביצוע. תוודאו שהן מדברות באותה השפה, שהסופרפוזיציה עובדת כנדרש, שהמערכות משתלבות בתכנון הרצוי ועונות על כל הדרישות. חשוב מאוד לוודא שקיימים כל הפרטים בגליונות, שהם ברורים לכם כאנשי מקצוע ושאתם מבינים איך לבצע אותם. אני תמיד דורשת גם מפרטים. אל תשכחו שתיאום מוקדם יכול לחסוך שינויים בעלויות גבוהות בהמשך.

אני עוברת תכנית תכנית ובודקת הכל עד הפרט האחרון. אני גם משלימה את כל האביזרים שיותקנו בעתיד בדירה על התכנון ומוודא שהכל נכנס. 

למשל: יש לי הנמכת תקרה מינימאלית - אני בודקת שהגוף תאורה שנבחר הינו בעומק הנכון. בודקת את הכלים הסניטרים שנבחרו לחדרים הרטובים בהתאם לחיפוי שנקבע בפרישות, כדי לוודא התאמה לשטח-צריך מאריכים או לא. ועוד. 

כמו כן, חשוב מאוד לבנות לו״ז ובו מתוכננים כלל השלבים הביצועיים החל מהבינוי ועד להרכבות של אביזרי קצה, אספקות ותיקונים סופיים. אל תבססו על אופטימיות ואל תגידו ״ יהיה בסדר״. אני ממש יושבת שלב שלב ופורטת אותו לימים ותאריכים. במידה ומשהו זז, אני דואגת למלא את זה על בסיס קבוע כדי להיות במעקב על הדברים. 

לא פחות חשוב להכין את האתר, לחשוב טוב על גישה, לוגיסטיקה, אחסון, חשמל, מים ובטיחות - אל תוותרו על אף פרט. אתר מסודר הוא אתר שמתקדם. למדתי את זה ממנהל פרויקט שליווה אותי בפרויקט משמעותי, הוא לימד אותנו שהאתר צריך להיות בית מרקחת וזה הולך איתי תמיד.

תשבו לתאם ציפיות עם הקבלנים והצוות.

תעשו ישיבת התנעה ברורה לפני תחילת העבודה תוודאו שכולם מבינים את דרישות האיכות, את הזמנים והנהלים. אני הייתי עושה עם כל הקבלנים פגישה חד שבועית כדי להיות במעקב על התקדמות הביצוע ולוודא שאנחנו בלו״ז הנכון לפי מה שבניתי לפרויקט. 

תתעדו כל החלטה, שינוי ותיאום - חייב להיות כתוב. תיעוד טוב הוא לא רק סדר, הוא גם ביטוח מקצועי. אל תתעצלו לעשות את זה. אני תמיד פותחת תיקיות לפי נושאים, ברמה של מספרי דירות ובהן מתייקת לאורך כל הפרויקט את כל ההחלטות החשובות . 

תלמדו מטעויות של אחרים ואל תתחילו בלי תכניות סופיות ומאושרות לביצוע. “נסתדר תוך כדי” זו לא גישה - זו הזמנה לבעיות. נכון שיש הרבה פרויקטים שהם מתוכננים תוך כדי ביצוע אבל זה תמיד מבזבז המון זמן וכסף. הרבה יותר ממה שזה יבזבז לכם לסגור את התכנון מהתחלה כנדרש. 

אל תדחו החלטות לאחר כך,תהרגו בעיות באותו הרגע, אחר כך לא תזכרו ולפעמים הן קריטיות להתקדמות הפרויקט. תזכרו שבעיות קטנות שנדחות בהתחלה הופכות למשברים באמצע הדרך.

חשוב מאוד לא להתפשר על בטיחות. 

בטיחות אינה עיכוב - היא חלק מהביצוע עצמו. מנהל ביצוע מקצועי שם אותה בראש סדר העדיפויות. גם אם תצטרכו כמה פעמים להוציא עובדים מהאתר כי לא הקפידו על האני המאמין שלכם. בסוף הם מבינים את החשיבות .

תקשורת פתוחה עם יועצים, קבלנים ומזמיני העבודה מונעת אי־הבנות ומחזקת שליטה בפרויקט. אני מאמינה במפגשים פרונטליים אחת לכמה שבועות . 

לסיכום, ניהול ביצוע נכון מתחיל ביום הראשון - לא עם היציקה הראשונה, אלא עם ההיערכות, התיאום והתיעוד.

התחלה מסודרת, מתוכננת ומבוססת על תקשורת ובטיחות, היא המתכון לפרויקט יעיל, נקי מתקלות ולוחות זמנים שנשמרים.

על הכותבת