קל ליישום, קל לנשיאה ,קל לכיס: דבק צמנטי קל משקל שמשנה את כללי המשחק

 

הקדמה מגיעה גם לתחום הדבקים לבנייה. מוצרים חדשניים ופורצי דרך, שהם פיתוח ישראלי כחול לבן, עושים את החיים קלים יותר לקבלנים, מנהלי פרויקטים ועובדים באתרי הבנייה. הכל על הדבק קל המשקל והיתרון שלו על פני דבקים אחרים

 

דבקים מהווים 33% מכלל חומרי הגמר המשמשים בדירה סטנדרטית. הם משמשים בעיקר להדבקת אריחים וחיפויים מסוגים שונים, ובשנים האחרונות מושקעים מאמצים רבים במחקר ופיתוח של דבקים מתקדמים העונים על הצרכים שעולים מהשטח. אחד הפיתוחים הללו נועד לשפר את הדבק הצמנטי, על ידי העשרתו במוספים מיוחדים אשר גם תורמים לכושר ההדבקה של הדבק, מורידים את משקלו המרחבי, ומקלים על אלה המשתמשים בו באתר.  

דבקים בענף הבנייה – מגוון שימושים

דבקים בענף הבנייה משמשים להדבקת משטחי עץ, משטחי זכוכית, מוצרי פלסטיק שונים ועוד, אך עיקר השימוש בדבקים בבנייה למגורים הוא להדבקת אריחים וחיפויים מסוגים שונים על קירות ורצפות.
התקן הישראלי 4004 חלק 1 מפרט את הדרישות מדבקים המשמשים להדבקה פנימית וחיצונית של אריחי קרמיקה על קירות ורצפות על ידי הדבקה בסירוק. סוגי הדבקים עליהם חל התקן הם דבקים צמנטיים, דבקי תחליב ודבקי שרף, כאשר לכל אחד מהסוגים הללו ישנו בתקן סיווג לתתי סוגים, כך שיש להתאים את סוג הדבק לצרכים הייחודיים של כל פרויקט.

בתמונה: סירוק דבק

 

איך בוחרים את סוג הדבק?

קיימים סוגים שונים של דבקים, אשר נבדלים האחד מהשני באיכות ההדבקה שלהם, בסוגי השימוש שלהם ובחומרים מהם הם מיוצרים. את סוג הדבק בו נעשה שימוש בפרויקט בוחרים בהתאם לסוג האריח, התשתית, עובי ההדבקה הנדרש על ידי המתכנן וכושר הספיגות של האריח. חשוב להדגיש כי גם לאריחים, גם לדבקים וגם לתשתית עליהם מיושמים הדבקים יש תקינה, אך לעתים נוצרים כשלים בחיבור ביניהם, ולכן חשוב מאד לבחור את הדבק המתאים הן לסוג האריח והן ולסוג התשתית.
דבקים צמנטיים הם הדבקים הנמצאים בשימוש הנרחב ביותר לצורך הדבקת אריחים, כאשר דבקי תחליב ודבקי שרף אינם מאושרים לכל שימוש. גם בדבקים הצמנטיים ישנם סוגים שונים ומגוונים המתאימים לתשתיות שונות ולאריחים מסוגים שונים ובגדלים שונים, את הדבקים נדרש להתאים כפי שכתבתנו לפי סוגי התשתיות, סוג וגודל האריחים, גובה החיפוי וכדו', בהתאם לתקן 1555. 

בנוסף, הדבקים מסווגים על פי הגמישות שלהם. יש דבקים עם גמישות רגילה ודבקים עם גמישות גבוהה, והבחירה באחד מהם צריכה להתבצע בליווי מומחה שיודע לקחת בחשבון את מכלול השיקולים שצוינו לעיל. לדוגמא, רוב האלמנטים והאריחים דורשים רמת גמישות רגילה. דבקים עם גמישות גבוהה נדרשים בשטחי אריחים ובגובהי חיפוי גדולים. דוגמא נוספת למקרים בהם יש לשים לב לגמישות הדבק היא מקומות בהם מיושמת מערכת איטום. במקומות אלה יש לוודא שהחוזק של שכבת האיטום תהיה לפחות כחוזק הנדרש ממערכת החיפוי, ושגמישות שכבת האיטום תתאים לדרישות התקן. בנוסף, חשוב לשים לב להתאמת החומרים במערכת אחד לשני.

 

בתמונה: הדבקת אריחי קרמיקה בשיטת הסירוק

עוד קריטריון לבחירת סוג הדבק הוא התאמתו לתנאי השטח. יש לבחור את הדבק המתאים ביותר לתנאי היישום המתקיימים באתר (דוגמת מזג אוויר, ציוד קיים ולוחות זמנים), ולבחור בהתאמה בדבק מהיר, בעל החלקה מופחתת, או בדבק בעל זמן ייבוש ארוך יותר. את הבחירה יש לעשות כמובן בהתאם לתקן.
תכונה נוספת של הדבקים (כמו למשל בדבקים מסדרת ספירבונד של א.צ.) היא ה"שמירה" של הדבקים על המים שבתוכם. תכונה זו קריטית במקרים בהם ישנו שימוש באריחים סופגים (כלומר בעלי ספיגות של מעל 3%) שעלולים למשוך לתוכם את המים שבדבק, תופעה שיכולה לגרום לכשל במערכת ולעיתים אף לסדיקת האריחים או התנתקותם. 

 

ספירבונד סופרלייט 260 – פיתוח ייחודי שעונה על דרישות השטח

סדרת הדבקים ספירבונד היא סדרת מוצרים שפותחה על ידי א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה לאור זיהוי צורכי הקבלנים ומנהלי הפרויקטים, הנובעים מתנאי האקלים בישראל ומשיטות העבודה בשטח. הדבקים בסדרת ספירבונד שייכים לקטגורית הדבקים הצמנטיים, ומלבד תערובת הצמנט הם מכילים פולימרים ומוספים אבקתיים מיוחדים. 
פרי פיתוח מתקדם של א.צ. בסדרה זו הוא הדבק ספירבונד סופרלייט 260- דבק צמנטי קל משקל מסוג C1T-S1, המשמש להדבקת אריחי פורצלן ואריחים בעלי ספיגות מעל 10%, ליישום בחדרים רטובים, לוביים, חדרי אשפה וכו'. הדבק הקל מתאים לתשתיות בטון, טיח, בלוקי בטון ובלוקי איטונג (לאחר יישום שכבת ההרבצה), בלוקי גבס ולוחות גבס. לדבק ספירבונד סופרלייט 260 משקל מרחבי נמוך בהרבה מזה של דבקים צמנטיים אחרים בענף, ועל כן אינו מוסיף הרבה למשקל המרחבי הכולל של הבניין. מהנדסי פרויקטים שואפים בדרך כלל להשתמש בחומרים בעלי משקל מרחבי נמוך כדי להקטין את העומסים על יסודות הבניין, ומכיוון שדבקים מהווים כ-33% ממשקלם של חומרי הגמר, שימוש בדבק צמנטי קל משקל עשוי להיות משמעותי בהפחתת העומסים.

 

בתמונה: שק ספירבונד סופרלייט 260 במשקל 12.5 ק”ג בלבד

 

משקל קטן - יתרונות גדולים

העבודה בשטח עם ספירבונד סופרלייט 260 נוחה ביותר - הוא קל גם ליישום וגם לנשיאה. שק של דבק ספירבונד סופרלייט 260 שוקל כ-12 קילוגרם בלבד ולכן קל הרבה יותר לשאת אותו מאשר שק דבק סטנדרטי שמשקלו 25 ק"ג (כלומר, שוקל כ-50% פחות משק דבק צמנטי רגיל). כמו כן, הדבק קל למריחה וגמיש. תכונות אלו עושות את החיים הרבה יותר קלים לעובדים באתר בהשוואה לעבודות בהן מיישמים דבק צמנטי אחר. עוד יתרונות של ספירבונד סופרלייט 260 הם התכווצותו המינימלית והתאמתו להדבקת אריחים בעלי ספיגות גבוהה, אריחים שהשימוש בהם הולך וגובר.
על אף שלל היתרונות של הדבק הצמנטי המשופר מסוג ספירבונד סופרלייט 260, עלותו זהה לעלותו של דבק צמנטי רגיל והצריכה שלו אף נמוכה מזו של דבק צמנטי רגיל, ועומדת על כ- 7.5 ק"ג/מ"ר , לשכבה בעובי 10 מ"מ. כלומר, השימוש בדבק הצמנטי הקל אינו גורר עלות כספית גבוהה יותר. מעבר לכך, הדבקים מסדרת ספירבונד הם תוצרת כחול-לבן, כך שהבחירה בו היא רווח לכולם.
אנחנו לשירותכם, צרו איתנו קשר.

 

על המחבר