ראיון מיוחד עם ליאור גריידי - מהנדס אזרחי ומנהל פרויקט בחברת אשטרום

ראיון מיוחד עם ליאור גריידי, מהנדס אזרחי, מנהל פרויקט בחברת אשטרום.

ליאור, בן 37 מרעננה, בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית. בימים אלה משלים את התואר השני - מג'יסטר בהנדסה בטכניון. מהנדס רשום ורשוי, משנת 2014.

את תחילת דרכו התחיל כמהנדס ביצוע בפרויקט כביש 531 - מחלף רעננה דרום בחברת שפיר ולפני ארבע שנים התחיל לעבוד כמהנדס ביצוע בחברת אשטרום וכיום עובד בחברה כמנהל פרויקט.

 

 

תודה מיוחדת לצוות האלופים והאלופות שנותנים את הנשמה להצלחת הפרויקט :)

למנכ"ל אשטרום הנדסה ובנייה - מהנדס דותן חזן, על ההזדמנות והאמון שניתנו לי להוביל את הפרויקט. בנוסף, לסמנכ"ל החברה - מהנדס מירון מולר על הליווי הצמוד, למנהלת מחלקת שינוי דיירים לנה לבדב וכמובן למנטורים שליוו אותי בתחילת דרכי בחברה, מהנדס צחי קאופמן ומהנדס ניר ואן ראלטה.

לצוות הביצוע היקר אשר עושה לילות כימים. מהנדס ראשי, ניב שדה. מהנדס הביצוע, יד ימיני, סמיון בודניאצקי. מהנדס הביצוע, מאיר טדגי. מנהל עבודה גמר, יאיר שריקר. מנהל עבודה גמר, אחמד ג'ברין. מנהל עבודה גמר, ניזם גולני. מנהל עבודה גמר, יעקב אלפסי. מנהל עבודה שלד, אשר קטררו. מנהל עבודה פיתוח, יעקב כתר. מנהל עבודה שלד, עיסאם אבורס. עוזר מנהל עבודה, אלכס מיאסויידוב. עוזר בטיחות, בן ריינה. צוות שינוי דיירים, נועה סדן וחנן עמר. עוזר לוגיסטי, מוחמד וותד. מזכירת האתר, אורטל ג'ערני.

בנוסף, לצוות הניהול והפיקוח של חברת iSTERN ולאדריכלים אבי מטיאס ודני אוחנה ממשרד אדריכלים משה צור.

 

ספר על חווית העבודה בחברה גדולה כמו אשטרום

התחלתי את דרכי בחברה לפי כארבע שנים כמהנדס ביצוע צעיר וכיום אני מנהל פרויקט, תפקיד בעל אחריות רבה תוך גאווה גדולה לבצע אותו בחברת אשטרום.

אשטרום זה אכן עוצמה של בנייה, זו לא קלישאה. החברה מבצעת כיום את הפרויקטים הכי גדולים בארץ בתחומי המגורים, מסחר והתשתיות. מעבר לתחושת היצירה והשליחות בתחום, אני באופן אישי מרגיש שנפלה בחלקי הזכות לקחת חלק ממשהו גדול, חלק מזרוע רחבה שבונה את הארץ ותחושת הגאווה היא גדולה מאוד. 

החברה נותנת לנו, מנהלי הפרויקטים, את הגיבוי המלא ומשאבים אינסופיים ע"מ לעמוד ביעדי הפרויקט. כמנהל פרויקט, הידיעה שיש מאחוריך כוח כה עצום אשר תומך בכל פרמטר אפשרי, יוצרת ביטחון בקבלת ההחלטות ובקידום תהליכים מורכבים בשטח.

ספר על הפרויקט אותו אתה מנהל

פרויקט החוף הלבן בחדרה, אחד הפרויקטים הגדולים והמסקרנים באזור, בתכנונו של האדריכל משה צור, אשר נבנה על רצועת החוף. יזמית הפרויקט היא קבוצת אסיה ואשטרום משמשת כזרוע הביצוע.

מדובר בקומפלקס מגורים יוקרתי המשתרע על פני 17 דונם, עם שני מגדלים בני 25 קומות כל אחד, בהם 261 יחידות דיור שרובן כבר נמכרו. מדובר בפרויקט יוקרה ראשון מסוגו באזור חוף הים בחדרה, אשר נבנה בסטנדרט גבוה מאוד. בפרויקט בריכות שחייה, חדרי כושר וספא, מועדון דיירים, בית חכם, כמו גם חיפוי אלומיניום וקירות מסך מרצפה עד תקרה, אשר מעניקים תחושה של נוף פנורמי מלא לים, בדומה למגדלים היקרים ביותר בתל אביב.

תעודת זהות לפרויקט

  • עלות הפרויקט כ - 250 מליון ש"ח
  • 2 מגדלי יוקרה בעלי 25 קומות כל מגדל + 2 קומות מרתף וחניונים תת קרקעיים
  • 261 יחידות דיור
  • מתחם ספא וחדרי כושר, רחבת פיתוח גדולה ובריכת שחיה

אילו אתגרים הנדסיים הציב הפרויקט שלך ?

התמודדות עם מי תהום ופרופיל הקרקע -  כבר בשלבי החפירה ועבודות הביסוס של המרתפים נתקלנו במי תהום מה שהפך את תהליך היציאה מהאדמה, למאתגר הרבה יותר.

כיוון שהאתר נמצא בסמיכות לחוף, אזור המתאפיין בעומק מי תהום רדוד, המים מופיעים מהר מאוד בבור החפירה. עובדה זו הופכת את עבודות הביסוס והחפירה לבלתי אפשרית עד לרגע בו מורידים את מפלס מי התהום בשטח העבודה.

לצורך השפלת מי התהום השתמשנו במערכות דיפון מיוחדות ובשתי שיטות שאיבה נפוצות:

א. השפלת מי תהום באמצעות בארות עמוקות (Dewatering by deep wells). קידוחים עמוקים ומשאבות טבולות מורדות לבסיס הקידוח כשדיפון הקידוח נעשה באמצעות צינורות P.V.C. הקידוח נעשה באמצעות מכונת קידוח ושימוש בתמיסת פולימר למניעת התמוטטות הבור. מיקום הקידוחים יהיה משני צידי החפירה המתוכננת ובמרחק כזה שיבטיח את הורדת מפלס מי התהום בהתאם לתכנון.

ב. השפלת מי תהום באמצעות בארות רדודות/סיכות (Dewatering by wellpoints). למעשה זוהי שיטת ניקוז בה מפלס מי התהום מושפל נקודתית, סביב גוף יונק, בהתאם לרדיוס השפעה הקשור לעוצמת היניקה של המשאבה.

בתמונה: חפירה לחניון תת קרקעי

רשמים ממערכת הדיפון - בשילוב של בארות רדודות/סיכות (Dewatering by wellpoints)

תמונה מס' 1 - ניתן לראות את מי התהום ומערכת השאיבה עם הסיכות בהיקף חודרות לקרקע.

תמונה מס' 2 - ניתן לראות את אותו משטח יבש, כאשר המערכת שואבת את מי התהום באופן רציף 24/7 . השפלת מי התהום בבור החפירה מאפשרת את המשך עבודות הביסוס והמרתפים.

המערכת עובדת באופן רציף ללא הפסקה, עד ליציאה מעומק האדמה וממפלס מי התהום.

 

ספר על האתגרים שבניהול מגה פרויקט

אחד האתגרים הראשונים עבור כל מי שעוסק בהיבטים של ניהול פרויקטים בבנייה הוא אתגר הזמנים, היכולת לבנות לו”ז ולארגן את שלבי הפרויקט השונים, כך שיהיו בהלימה ליעדים.

לוחות זמנים בפרויקטים גדולים בתחום הבנייה כוללים בתוכם מאות פעילויות, אותן להביא לידי ביצוע ביעד שנקבע. מטרתנו בסופו של יום היא לבודד את הפעילויות הקריטיות והבאתם לידי מימוש. כלים יעילים להתמודדות עם האתגר הם הכנת לו"ז שלדי (לו"ז מקוצר), ע"י ניתוח לוח הזמנים ובדיקת התאמתו לנתיב הקריטי.

לוח זמנים מקוצר עליו ניתן לבקר בקלות, נבנה על בסיס לוחות זמנים מפורטים של הפרויקט ולאחר ניתוח מעמיק של הפעילויות ושלבי הביצוע. הכנת לוח זמנים קצר דורשת ירידה לפרטים ולמידת פעילויות, תוך ניתוח סיכונים אפשריים וחיזוי העתיד. בהתאם ללוח זמנים זה מתבצעות באופן שוטף ישיבות שבועיות בהן אנו קובעים יעדים קצרי טווח ובונים תכניות עבודה שבועיות וחודשיות.

האתגר השני הוא צפיית העתיד, איש אינו יכול לצפות את העתיד אולם אנו כמנהלי הפרויקטים ומהנדסי הביצוע, אשר מובילים אונייה גדולה, בהחלט צריכים להיות בעלי כישורים הקרובים לכך. מדובר על ניתח סיכונים שונים, על היכולת לצפות אותם ועל היכולת להתגבר עליהם בזמן אמת. אין ספק שהדבר דורש ניסיון מקצועי,  ניתן להתמודד עם אתגר זה כאשר עורכים ישיבות צוות, ישיבות קבלנים והתייעצויות עם כל גורם בעל ניסיון בתחום עם כל הגורמים המעורבים בפרויקט או מחוצה לו כולל למידה מקדימה של כלל התכניות והמפרטים וכיוצא בזה. כאשר נוקטים בצעדים שונים אלה, נערכים נכון לסיכונים חזויים מבצעים תחזיות מעודכנות עם התקדמות העבודה ניתן לשפר את התוצאות.

אתגר נוסף הינו ניהול התקשורת בין הגורמים המעורבים במלאכה - בפרויקט עובדים כ- 70 קבלני משנה, כ- 350 פועלים בשלבי השיא, צוות ניהול של כ- 15 עובדים. בנוסף, גורמי חוץ כגון יועצים, צוות פיקוח, נציגות מזמין וכד'. כל המערך הרחב הזה מתנקז בדרך כלל לכובע של מנה"פ.

חלק גדול מהצלחת פרויקט הוא תכנון הביצוע, חלוקת הגדרות ברורות, חלוקת משימות ויעדים קצרי טווח ברורים לכלל צוות הניהול, לקבלני המשנה ספקים וכד' .

 

כיצד מנוהלת שגרת הבטיחות באתר ?

בתוך פרויקט מורכב מסוג זה, נושא הבטיחות הוא פרויקט בפני עצמו והכל צריך להיעשות תוך כדי הקמת המבנים בלוח הזמנים ובאיכות עליהם התחייבה החברה. חברת אשטרום רואה בשמירה על חיי אדם ערך עליון, הבטיחות באתרים נמצאת בראש סדר העדיפויות והדבר מורגש מהרגע בו נכנסים לכל אתר בחברה. נהלי הבטיחות של החברה קפדניים מאוד ואת אותם הנהלים אנו דורשים מהגורמים שעובדים בפרויקט, מרמת הפועל באתר, דרך קבלני המשנה ועד לכלל צוות הניהול.

בכדי לנהל היטב את נושא הבטיחות באתר, גובשה עוד לפני הכניסה לעבודות באתר תכנית בטיחות רציפה הכוללת סקר סיכונים והנחיות כלליות, אשר מותאמות באופן ספציפי עבור הפרויקט.

תכנית הבטיחות מתעדכנת בהתאם להנחיות ולתקנים הרלוונטיים. התכנית כוללת סקר סיכונים ויורדת לרזולוציות של כל אזור והסיכונים הייחודיים לו בעבור כל פעילות עתידית או נוכחית שתבוצע במסגרת הפרויקט.  

לאורך כל חיי הפרויקט יש ליווי צמוד של ממונה בטיחות מטעם החברה.

כחלק מניהול הבטיחות, לאורך כל חיי הפרויקט אנו נוהגים לקיים סיורים, ישיבות בטיחות, הדרכות, הפקת לקחים, תחקירים וסיורי הסרות ליקויים עפ"י כל ממצא וממצא.

בנוסף, לפני כל מלאכה חדשה אנו מבצעים תדרוך פתיחת עבודה, ישיבת פתיחת מלאכה בנוכחות כלל הגורמים המעורבים בה – דנים בנושא בטיחות כגון שלביות העבודה וסקר סיכונים.

מערך הבטיחות בפרויקט בנייה הוא מורכב ולצורך ניהולו החברה עושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת של מערכות בקרת כניסה ואפליקציות בטיחות, כגון מערכת הכוללת אפליקציות מובייל ופורטל לניהול ביצועי בטיחות באתר. המערכת הופכת פנקסי עבודה, כמו פנקס ההדרכה ופנקס העגורן, לדיגיטליים, מספקת תזכורות, התראות, דו"חות חריגים ומדדי בטיחות, וזאת במטרה לספק סביבת עבודה בטוחה, תוך מתן מענה יזום למניעת תרחישים מסוכנים.

מדובר בכלי המאפשר למנהלי פרויקטים, מהנדסי ביצוע ומנהלי עבודה לבצע בקרות בטיחות בצורה שיתופית, מקצועית ויעילה, תוך צמצום זמני התגובה בין איתור ליקויים לטיפול בהם.

כלי זה מאפשר שליטה מבוקרת וגם יודע לתת דירוג של רמת הבטיחות בפרויקט ובנוסף, מאפשר להנהלת החברה להיות מעורבת במערך הבטיחות מרחוק.

המערכת משמשת כמעטפת שליטה על כמות הפועלים באתר, ההכשרות שלהם והמסמכים הרלוונטיים. היישום מתבצע כאשר אתר סגור בצורה כזו שאין אפשרות להיכנס אליו, אלא דרך קרוסלה מסתובבת המחייבת אישור וצילום פנים המאשר את הכניסה רק למי שמורשה לכך (בתמונה התחתונה).

המערכת יודעת לזהות בן אדם שיש לו מסמכים ואם הם לא בתוקף. לדעתנו, הידיעה מי נכנס לאתר, לאיזה קבלן הוא שייך, לוודא שיש לו את המסמכים כגון הדרכות, אישורים, אמצעי מיגון וכד' זה מרכיב מרכזי בשמירה על נהלי הבטיחות באתר.

ניהול הבטיחות נעשה ע"י כלל צוות האתר והוא תמיד בראש סדר העדיפויות, הוא מתחיל  ממנהלי העבודה, עוזרי הבטיחות, מהנדסי הביצוע עד מנהל הפרויקט והנהלת החברה אשר מעורבת באופן שוטף.

כיצד נראה יום טיפוסי שלך  ?

היום מתחיל בדרך כלל בשעה 5:00 בבוקר, ריצה או אימון בחדר הכושר. כבר בשעת האימון אני מתכנן לעצמי בראש את סדר היום, מתעדף משימות ומריץ תרחישים אפשריים לקראת ההגעה לאתר.

בשעה 7:00 בבוקר אני מגיע לאתר ומכנס את הצוות, אשר מונה כ- 14 איש מהנדסים מנהלי עבודה, אנשי לוגיסטיקה ובטיחות, לתדרוך בוקר קצר ע"מ לוודא עמידה ביעדים וטיפול במשימות עפ"י לוחות הזמנים שקבענו בישיבות השבועיות.

לאחר חלוקת המשימות כולם מתפזרים לשטח ואני יוצא לסבב בקרה, בו פוגשים בכל הקבלנים באתר, תוך כדי חלוקת דגשים במתן סידורי העבודה לקבלנים השונים עם התייחסות לנאמר בישיבות הבקרה השבועיות. הסיור נמשך בערך כשעתיים והיום ממשיך בעבודה משרדית, ישיבות עם קבלנים, ספקים, דיירים נציגי מזמין וכד'. סוף היום מתאפיין לרוב בעבודה משרדית, חוזים, חשבונות חלקיים, הזמנות, בדיקת כמויות, פתיחת תכניות וקביעת יעדים להמשך השבוע וכו'.

 

ספר על תהליך ניהול התקציב בפרויקט, מהם הממשקים שלך עם מטה החברה וכיצד מבוצע תהליך הבקרה ?

באופן כללי, ניהול התקציבי פרויקט נעשה בדרך כלל על ידי מנה"פ, המטרה המרכזית היא עמידה בתקציב שנקבע עבור כל משאב בתחילת הפרויקט. השיטה היא באמצעות בקרה על נתונים המוזנים למערכת ממוחשבת - נתוני רכש, כ"א, קבלני משנה, נתונים פיננסים וכד'.

בנוסף, מתבצע תהליך סגירת חוזים מול קבלני המשנה, ספקים תוך בקרה ועמידה בסעיפי התקציב או אומדני הבקרה מעודכנים.

הערכת האומדנים לגמר נגזרת בדרך כלל מהתקציב בתחילת הפרויקט ובקרה לאורך הפרויקט מבוצעת כאשר אנו בוחנים כל משאב בפגישות בקרה פנים חברתיות המנוהלות ע"י נציג מחלקת בקרה תקציבית. במהלך פגישות הבקרה מעריכים האם התקציב שנקבע נמוך, גבוה או מספק, ובהתאם לזאת נקבע אומדן כספי לצריכת המשאב לאורך חיי הפרויקט. בנוסף, מזינים מידע עתידי על סמך ניתוח תהליכים קיימים בשלבי הביצוע. הנחת היסוד הינה שהאומדנים הראשוניים תואמים לתקציב, הנחה אותה יש לבדוק עת קיום הבקרה הראשונה ובבקרות לאורך הפרויקט.

החברה נוהגת לבצע בקרה תקציבית באמצעות מעקב על נתונים המוזנים למערכת ע"י הגורמים ברמה הלוגיסטית, הרכש, כוח אדם, ניהול האתר והחברה.

המטרה העיקרית של הבקרה התקציבית הינה הצגת תמונת מצב של הפרויקט למנהל הפרויקט ולהנהלת החברה, ובה בעת לעזור לנו מנהלי הפרויקטים לשלוט בהוצאות ובהכנסות. מטרה נוספת הינה לאפשר להנהלה הבכירה לתת פתרונות מוקדם ככל האפשר לכל בעיה עתידית או קיימת .

הבקרה המבוצעת בפרויקט הינה פיקוח לאורך כל חיי הפרויקט ועל כן יש לקבוע זמן מחזור סביר לניתוח ובחינת העלויות. בקרה חודשית עשויה לתת מענה מספק ויעיל.

 

מדוע בחרת ללמוד דווקא הנדסה אזרחית ?

מקצוע מאתגר, מתגמל, מעניין, בעל תחומי לימוד ועניין רבים ומגוונים. לבוגרי הנדסה אזרחית ישנה היכולת להשתלב בתפקידי ניהול, תכנון וביצוע של פרויקטי בנייה במגוון רחב של תחומים בארץ ובחו"ל. המקצוע דינמי ומגוון: העבודה יכולה להתבצע במשרד ממוזג או בשטח, כאשר קיימת תנועה מתמדת ממקום למקום ואינטראקציה עם אנשים רבים. זוהי עבודה שכוללת שיגרה פעילה ולא תמיד צפויה, כאשר המהנדס עצמו הוא זה שאחראי לתכנית כולה ויתר האנשים מבצעים את תכניתו בפועל.

להנדסה אזרחית השפעה על עתיד החברה והכלכלה של כולנו, ענף הבנייה נמצא בהתפתחות מתמדת ואנו מהנדסי הבניין משמשים כעמודי התווך של תחום זה.

 

מדוע לדעתך קיים קושי בהטמעת חדשנות בענף הבנייה. אילו חידושים הצלחת להטמיע בפרויקט שלך ?

ענף הבנייה הוא ענף שמרן בנושא הטמעת חדשנות, הענף התעקש במשך תקופה ארוכה להיצמד לשיטות מסורתיות בזמן שבענפי התעשייה האחרים ישנה התפתחות מואצת. כיום יש מגמה ניכרת של שינוי בנושא, הרבה חברות מתחילות לעשות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ופותחות את הראש לחידושים בתחום.

לצורך ניהול האתר, אני משתמש באפליקציית משימות מסונכרנת און ליין עם כלל צוות הניהול. האפליקציה זמינה על המובייל והיא מאפשרת חיזוי חכם של משימות שעוזר לסדר לאנשי הצוות את יום העבודה ואת היעדים שבוע קדימה.

 

לסיום, איזה טיפים אתה יכול לתת לאלה העוסקים בתחום ?

בטיחות - נושא הבטיחות חייב להיות תמיד בראש סדר העדיפות שלנו. כלל האנשים המעורבים במלאכה צריכים לחזור לביתם בריאים ושלמים. אם סוגיה זו לא תהיה בראש סדר העדיפות כל העבודה הקשה של כולנו יכולה לרדת לטמיון.

סדר וארגון - סדר וארגון בעבודה יוצרים סדר וארגון במחשבה, בקבלת ההחלטות ובהובלת הפרויקט אצל הצוות ואצל כלל המעורבים במלאכה.

קביעת יעדים קצרי טווח - לקבוע יעדים יומיים, שבועיים וחודשיים על בסיס לוח הזמנים המפורט בפרויקט ומעבר אליו.

השקעה בצוות - הצוות הוא הדלק של הספינה.

לא לדחות ! - לבצע היום כל פעילות שניתן גם אם היא אמורה להתבצע מחר. תקוף את העבודה וקדם כל פעילות אפשרית היום, אל תשאיר משימות למחר. גם אם היעד בלוחות הזמנים רחוק, כל יום במהלכו של הפרויקט הוא עולם שלם.

 

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות
4 תגובות
התמונה של אנונימי
אתי
ראיון מרתק
התמונה של אנונימי
נתי
ראיון מענין, מקצוען אמיתי.
התמונה של אנונימי
מהנדס צעיר
לך נתנו הזדמנות בתור מהנדס צעיר. כיום אתה וחבריך המנהלי פרויקטים לא מוכנים לשמוע על מהנדס צעיר, אתם מחפשים שהמהנדס יביא תפוקה מהיום הראשון. בחיפוש דרושים באתר של אשטרום יש כמה משרות למהנדסי ביצוע אך עם ותק של לפחות 3 שנים. אתם שוכחים דבר אחד שהיום אתם מזלזלים ומבזים אחרים, אבל יגיע יום שאנו המהנדסים הצעירים נבזה ונזלזל בקרוביכם שהלכו בעקבותיכם לתחום. העולם הוא גלגל. אל תעוף על עצמך יותר מידי ,בתקופתך קיבלת את ההזדמנויות שאנו כיום לא מקבלים אותם, אני בטוח שאני ורבים מחבריי יותר מוכשרים מכם.
התמונה של אנונימי
תותח
יפה מאוד. רואים שאתה בתפקיד הנכון
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר