ראיון עם אוהד כפרי, סטודנט במסלול ניהול הבנייה , אונ' בן גוריון

ספר על עצמך
בן 27, נולדתי במושב בית חנן שליד ראשון לציון. בצבא שירתתי בשייטת הצוללת ארבע וחצי שנים. לפני הלימודים באוניברסיטה עשיתי מכינה באוניברסיטת ת"א. לאחר המכינה החלטתי שאני רוצה ללמוד הנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון. כיום אני לפני תקופת המבחנים של הסמסטר הרביעי ללימודים. בנוסף, אני מתפקד כאחד משלושת חברי הוועד של המחלקה.
 
מה דעתך על הלימודים באוניברסיטת בן גוריון ומדוע בחרת ללמוד דווקא במוסד זה ?
ראשית אני חושב שאוניברסיטת בן גוריון שונה מאוד מאוניברסטאות אחרות, דווקא בגלל הריחוק ממרכז הארץ. המצב הזה, מאפשר בעצם חיים שסובבים בהרבה מובנים את הלימודים, את החברים לספסל הלימודים.

בחרתי דווקא באוני` בן גוריון, מפני שהכרתי אנשים שלמדו שם בעבר ואנשים שלומדים שם היום, והם לעומת אחרים מאוניברסיטאות אחרות, נתנו לי את ההרגשה שמדובר במוסד לימודים שמעבר להשגיות הנדרשת, משלב בו חיי חברה וחיים סטודניאלים עשירים, ואווירה שמאפשרת להפוך את החוויה הלימודית ללא רק קשה, אלא גם מאתגרת ומעניינת. בנוסף, הבנתי אז ועוד יותר היום, שמחלקת בניין באוניברסיטת בן גוריון מורכבת מאוסף אנשי אקדמיה מובילים בתחומם, אנשים שיש אין סוף ללמוד מהם ועם זאת, הם קשובים לסטודנטים, לצרכיהם, לרעיונות חדשים ולתלונות אקדמיות.

 
אני מרגיש שהלימודים הם מאתגרים ומעניינים. כמו בכל מקצוע, לדעתי המקצועות ההיקפיים לעיתים פחות מעניינים אומנם, אבל מקצועות הליבה של מחלקת בניין מועברים בצורה מקצועית מאוד ומעניינת. למרות שאין לי מדד מדוייק לומר זאת - אני חושב שרמת הלימודים היא גבוהה מאוד. הדרישות מהסטודנטים הן בהתאם, כמו גם ההשקעה מטעם המחלקה,על מנת לאפשר לסטודנטים למצוא את הדרך להצליח.
 
ספר קצת על החיים בבאר שבע 
על אף מה שמי שלא מכיר עלול לחשוב על העיר באר שבע, הייתי רוצה לספר שמדובר בעיר יפה, שיש בה כל דבר שסטודנט צריך ויותר. החיים הסטודניאלים נוחים בגלל ריכוז החיים סביב האוניברסיטה, או במרחק לא גדול ממנה. אם מדובר במרכז ספורט (חינם לחברי אגודת הסטודנטים) חדר כושר (במחיר מצחיק) אין סוף פעילויות במתחם האוניבסיטה, הופעות מסיבות וכל דבר אחר שיכול למלא את מעט הזמן הפנוי של סטודנט להנדסה.

אחד הדברים שמשפיע באופן שלילי ומכריע על סטודנטים הוא עליית מחירי הנדל"ן המתמשכת.עם גידול האוניברסיטה ועליית המחירים הכלל ארצית, מחירי השכירות עולים פחות או יותר בהתאם. כמובן שתלוי איפה ובאיזו רמת מגורים כל סטודנט מעוניין להתגורר, אבל ברדיוס הקרוב לאוניברסיטה, ובשכונות המבוקשות, מן הסתם, עליית המחירים מורגשת היטב, ומאלצת את הסטודנטים להתפשר על מרחק, או רמת מגורים כל אחד בהתאם לכיסו.

 
ספר על העולם שמחוץ ללימודים והעבודה
באופן אישי אני לא עובד במהלך תקופת הלימודים, ומהכרותי עם סטודנטים עובדים, רצוי לדעת לעשות זאת באופן שיפגע מה שפחות במהלך הלימודים, שממלאים את רוב הזמן של סטודנטים להנדסה. אני מאמין שבסמסטר הבא אעבוד במהלך הלימודים, גם על מנת ליצור עיסוק חיצוני ללימודים, ובגלל שלצערי אין הרבה ברירה. העולם שמחוץ ללימודים מתפרש על אין סוף פעילויות - ספורט, משחקי כדור עף שבועיים או חדר כושר, פעילויות התנדבות כאלו ואחרות שנפוצות מאוד בקרב הסטודנטים, בבילויים משותפים, סרטים, הופעות פאבים ומסיבות, בקיצור... מכל הבא ליד. יש מגוון מאוד רחב של דברים לעשות, ומעט מאוד זמן פנוי בד"כ... משעמם לא יהיה פה.
האם אתה מצליח לשלב עבודה - במקביל ללימודים ?
נכון להיום טרם ניסיתי. מהכרותי עם אנשים קרובים אליי שעובדים במהלך התואר, מדובר בעיקר בעבודות מזדמנות ויש קושי להתחייב למשמרות או שעות ארוכות. עבודה בתחום המקצועי הקשור ללימודים יכולה להיות במקביל לשנה הרביעית, ובדרך כלל במשרת סטודנט. אני משוכנע, אם זאת, שאכן ניתן לשלב עבודה ולימודים. שוב במינון הנכון, ומתוך הבנה שעל מנת להצליח בתואר, יש להשקיע שעות רבות גם לאחר שנגמרת ההרצאה או התרגול באוניברסיטה.
מדוע החלטת ללמוד מקצוע בענף הבנייה ?
ההחלטה מה ללמוד הייתה החלטה מורכבת וארוכה בשבילי. ראיתי עצמי לומד מקצועות אחרים שלא אוכל לדעת אם היו מתאימים לי יותר או לא.אבל התחום הזה הוא בעורקיי. אני אוהב לבנות, ואני אוהב לראות דברים נבנים.הלימודים מעניינים אותי כמו גם הפרקטיקה, ואני מאמין שאלו הפרמטרים שצריכים לתמוך בהחלטה מה ללמוד. תהליך הבנייה בחלק גדול מרבדיו , מאוד מעניין אותי, ולכן גם הלימודים.
באיזה מסלול לימודים בחרת להתמחות ומדוע ?
בחרתי במסלול ניהול הבנייה. הבחירה הזאת נולדה כמו ההחלטה מה ללמוד, מתוך ההבנה שמעניין אותי יותר להיות באתר, להיות שותף בתהליך הבנייה הפיסי. לראות ולהרגיש. תכנון מבנים עניין אותי גם, אולם הרגשתי שלא אמצא את תחושת המיצוי שאני מחפש מהמקצוע הזה שם.
ספר על המסלול לניהול הבנייה באוניברסיטת בן גוריון
מחלקת הנדסת בניין שמה לעצמה מטרה להיות מובילה בתחום ניהול הבנייה במגוון נקודות השקפה לנושא. ישנם מספר קורסים שנוגעים לנושא, הנלמדים באופן כללי במסלול תכנון ובמסלול ניהול, ומספר קורסים ייחודיים למסלול ניהול.כמו בכל מקצוע אקדמי, חשוב שלסטודנט תיהיה אוריינטציה לנושא על מנת שיימצא בו עניין, אבל אני יכול לומר באופן אישי, שהמסלול מעניין ומגוון, ואני ממליץ בחום, לכל מי שרואה עצמו עוסק בתחום בעתיד.
מהם הקשיים בהם נפגש כסטודנט במהלך לימודי הנדסה ?
הקשיים העיקריים הם דרישות גבוהות מבחינת עומס הלימודים ועומק ההבנה שיש לרכוש בכל קורס.ברור שבתור סטודנטים ישנה מוטיבציה להכיר ולהבין כל קורס לסופו. אולם לדוגמא, בסמסטר האחרון נוצר מצב שלאחר שהסתיימו הלימודים בכל יום באוניברסיטה, מצאנו עצמנו יושבים לפתרון פרויקטים ועבודות עד שעות הלילה.בניגוד לסטודנטים אחרים שאני מכיר, מצאנו את עצמנו ללא זמן פנוי כמעט לעשות דברים אחרים שאינם קשורים ללימודים. למדנו איך לנצל את הזמן היטב, וישנם סמסטרים עמוסים יותר או פחות,אבל חשוב להכיר בכך שבתור סטודנט להנדסה הלימודים עלולים להיות תובעניים,ויש לדעת איך לנצל היטב את הזמן, על מנת לעמוד בכל המטלות האקדמיות במהלך הסמסטר.
האם לדעתך הסטודנטים בב"ש מקבלים חשיפה מספקת לנעשה בתעשייה ?
אני בהחלט מאמין שכן. מסיורים, ביקור במפעלים ואתרי בנייה, קורסים שנוגעים היטב בפרקטיקה ופרוקיטי גמר מעניינים ורלוונטים, כל אלו הם מאפיינים מבחינתי שמחברים היטב את האקדמיה לפרקטיקה.
האם אתה מרגיש כי הלימודים מקנים לך כלים פרקטיים לקריירה ?  
במקרה שלי - במסלול בנייה, ארגז הכלים שמעניקים הלימודים במסלול ובכלל במחלקת בניין הוא עשיר ומגוון. על אף שהתפיסה הרווחת ממה שאני שומע גם מבוגרי המחלקה,היא שחלק גדול מהכלים נקלטים ונלמדים במהלך התקופה הראשונה לעבודה. שיטות ביצוע מתקדמות, ושיטות בנייה מורכבות הם דברים שככל שאני יודע, נחשפים אליהם יותר מחוץ לאקדמיה, או במהלך סוף הלימודים, אבל הבסיס הפרקטי נבנה בין קותלי האקדמיה ויש התייחסות משמעותית גם לאיך דברים מתבצעים בשטח בסופו של דבר.
כיצד לדעתך ניתן לדעתך לשפר את תדמיתו ויוקרתו של ענף הבנייה ?
ראשית אינני רואה את ענף הבנייה כענף לא יוקרתי.תנאי העסקת מהנדסים בענף הבנייה, שונים מתנאי העסקת מהנדסים אחרים, מפני שאופי העבודה, הביקוש וההיצע בענף, מעמד כל אחד מהם בתוך היררכית המערכת בו הוא מועסק שונים. אני מאמין כי במידה ומחירי הנדל"ן ירדו, ותיהיה יותר בנייה, הביקוש למהנדסים יגדל ומכאן שגם תנאי העסקתם של המהנדסים, בעיקר של אלה המתחילים - ישתנו. לגבי יוקרת המנדסים, או מעמדם, אני חושב שבאופן טבעי, ככל שתחום הבניין יהיה "היי טקי" יותר, מתחדש יותר, אני מאמין שיהיה גם יוקרתי יותר.
מה דעתך על התגמול הכספי בענף הבנייה ?
ככל שאני יודע, ובעיקר בנוגע לתחום ניהול הבנייה, משכורות התחלתיות נראות פחות "חלומיות" ממה שסטודנטים עלולים לחשוב. אני יודע שלאחר לא הרבה זמן, ומעט נסיון ישנו תגמול ראוי יותר. אני חושב שהמשכורות צריכות לשאוף ולהיצמד למשכורות של מהנדסי חשמל ומכונות בתחילת דרכם של כל אחד מאלו.
מדוע לדעתך רוב הסטודנטים בוחרים במסלול שאינו כולל התמחות בקונסטרוקציה ?
לחדד את המצב, רוב הסטודנטים לומדים במסלול התמחות לקונסטרוקציה, באוניברסיטת בן גוריון, אולם בסופו של דבר רובם מועסק בתחום הניהול והפיקוח. באופן טבעי, ההתמחות איננה מושכת סטודנטים בגלל המשכורות הנמוכות יחסית בתקופה זו, והמבחנים לקבל רישוי החתימה. כנראה שכאשר יהיה מחסור משמעותי בקונסטרוקטורים תנאי העסקתם של אלו ישתפר ויותר סטודנטים יעדיפו לגשת להתמחות. בתחום שהוא לחלוטין בענייני רווח והפסד, הדרך למשוך יותר סטודנטים להתמחות יהיה המתקת תקופת ההתמחות בתנאים ומשכורות טובים יותר.
מהן השאיפות המקצועיות העתידיות שלך ?
אני מעוניין להתחיל לעבוד כמהנדס ביצוע בענף בסוף הלימודים, ומאוחר יותר להתקדם למנהל פרויקט אם דרך קורסים שונים או תואר שני, כך או כך לאחר שאצבור מספיק נסיון. ממה שלמדתי בשנים האחרונות מדובר בשוק דינאמי ומעניין, הזדמנויות רבות עלולות לצוץ ולהופיע. אהיה חכם יותר כאשר אכיר את השוק טוב יותר ואת מגוון האפשרויות הריאלי.
כיצד אתה מתכוון לחפש עבודה בעתיד ?
אני מאמין שאפנה לחברות הגדולות יותר בשוק, בחיפוש אחר משרה למהנדס ביצוע.
האם אתה שוקל להתחיל לעבוד במקצוע - במקביל ללימודים ?
אני חושב על להתחיל לחפש משרת סטודנט במהלך השנה הרביעית, אולם עדיין לא החלטתי, היות ואני עדיין לא יודע מה הן אפשרויותי מבחינת הלימודים ומהן אפשרויות התעסוקה בהתאם.
האם אתה שוקל לנסות להתקבל לעבוד בחברה גדולה \ קטנה ומדוע ?
אני מעדיף לנסות ולהתקבל לחברה גדולה, היות ומשם בד"כ האופציות להתקדם ולהתפתח גדולות יותר בגלל רמת החשיפה.
באיזה ענף תרצה לעבוד ומדוע ?
אני רוצה להתחיל בביצוע, היות ותהליך הבנייה עצמו הוא המעניין אותי, מהעלייה על הקרקע ועד מסירת המוצר המוגמר.כמו שציינתי קודם, משם להתקדם לניהול פרויקטים.

במידה ויציעו לך עבודה חלקית\בחופשות - האם הנושא עשוי לעניין אותך ?
אני אשמח לצבור נסיון, להתחיל לעבוד באופן זמני בענף הביצוע\ניהול. אני מאמין שכמוני ישמחו עוד סטודנטים רבים בוגרי שנה ב` וג`.

ליצירת קשר עם אוהד: ohadkafri@gmail.com

כניסה לאתר המחלקה להנדסת בניין - אוניברסיטת בן גוריון בנגב כאן
 


פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר