ראיון עם אילון סינמן, מהנדס אזרחי ומנהל פרוייקטים בענף הקלינטק (חברת Better Place)

ספר על עצמך ועל הרקע המקצועי שלך

שמי אילון סינמן, בן 32 ובעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית. את לימודי התואר הראשון סיימתי בטכניון בשנת 2004 והתמחתי בשני ענפים - הנדסת מבנים (קונסטרוקציה) וניהול הבנייה. בחרתי בזמנו בהתמחויות אלה מאחר וידעתי כי הלימודים יעניקו לי פרספקטיבה מקיפה גם על שיקולי תכנון, כמו גם על אילוצי הביצוע, מתוך הנחה כי שילוב שכזה יאפשר לי את מירב אפשרויות התעסוקה - בהמשך. 
 
בנוסף, בימים אלה אני משלים תואר שני בהנדסה אזרחית (התמחות בייזום וניהול עסקי הבנייה) במסגרת לימודי מוסמכים של הטכניון.
 
את עבודתי הנוכחית מצאתי בחברת Better Place (חברה בינלאומית לאספקת שירותים ותשתיות לכלי רכב חשמליים) בתפקיד מנהל מרחב, באחד מהפרוייקטים המרכזיים של החברה - פרוייקט פריסת עמודי טעינה לכלי רכב חשמליים.

ספר קצת על העולם האישי מחוץ לעבודה

בנוסף לעבודתי, אני נוהג לרכב על אופני שטח, לשחק ולצפות במשחקי כדורגל ופעם בשנה, כשמזג האוויר מאפשר, אני משתדל לצאת לחופשה באירופה - על מנת ליהנות מסקי שלג.
 
ספר על עבודתך הנוכחית ב Better Place
לחברת Better Place התקבלתי לפני כחצי שנה. החברה מפתחת ומספקת שירותים ותשתיות לכלי רכב חשמליים, העתידים לעלות על כבישי מדינת ישראל לקראת סוף שנת 2011.
 
במסגרת תפקידי כמנהל מרחב מרכז, אני אחראי על אחד מהפרוייקטים החשובים של החברה - פריסת עמודי הטעינה לרכבים החשמליים.
 
המכונית החשמלית מונעת באמצעות סוללת ליתיום איון, המחליפה למעשה את מיכל הדלק. עמדות הטעינה יאפשרו לנהגים במכוניות החשמליות לטעון את הסוללה במכוניתם בנוחות, בקלות ובאופן הזמין ביותר. העמדות מחוברות באמצעות תשתית חשמל ותקשורת למרכז שליטה ובקרה שמנוהל על ידיBetter Place. בימים אלו נפרסים עמודי הטעינה בכל רחבי הארץ: בבתים פרטיים ומשותפים, במקומות עבודה, במרכזי בילוי ובחניונים ציבוריים.
 
 
אגב, הפונקציה המשלימה בפיתרון של Better Place  לטעינת המכונית החשמלית הן - תחנות החלפת הסוללה. בתחנות אלו, תוחלף סוללת המכונית החשמלית בסוללה טעונה במלואה, בפחות מ-5 דקות. זאת על מנת לאפשר נסיעות ארוכות רצופות, ללא צורך בעצירה ממושכת לצורך טעינה באמצעות עמדת טעינה. הנהג יוכל להכנס לתחנה ולהחליף לסוללה טעונה ומוכנה לשימוש מיידי. התחנות יוקמו בצידי הדרכים, בדומה לתחנות דלק.
 
ספר על עבודתך הראשונה - עם סיום הלימודים
את העבודה הראשונה התחלתי לחפש בתקופת פרוייקט הגמר שלי, כשבמהלכו התקבלתי לעבודה בחברת שפיר הנדסה אזרחית וימית. את התפקיד מצאתי בדרך המקובלת, לאחר ששלחתי קורות חיים לכמה חברות ושפיר היתה בין החברות שפרסמו מודעות דרושים בעיתון. לאחר ימים מספר, קבלתי טלפון ממחלקת משאבי האנוש של החברה וזומנתי לראיון.
 
במהלך הראיון נשאלתי שאלות כלליות כמו גם שאלות מקצועיות. מאחר ולא היה לי נסיון מקצועי מעשי, רוב השיחה נסובה על בדיקת היכולות האישיות והבין אישיות שלי, כמו גם בנסיון של המראיין להבין מה רמת המוטיבציה והנכונות שלי לעבוד.
 
רוב החברות הגדולות המעוניינות לקלוט עובדים חדשים וחסרי נסיון, מבינות כי בחודשים הקרובים יהיה עליהן להשקיע משאבים מסויימים, אולם לא ירחק היום בו הן יקטפו את פירות עמלן והתועלת מכך תעלה על ההשקעה.
 
הפרוייקט שנשלחתי אליו היה פרוייקט הקו המאסף המזרחי של השפד"ן, בו זכתה חברת שפיר עבור איגוד ערים דן (איגודן) בתפקיד מהנדס הביצוע של הפרוייקט. בנוסף אלי, בפרוייקט עוד שני בעלי תפקידים - מנהל הפרוייקט ומספר מנהלי העבודה
 
פרוייקט הקו המזרחי היה פרויקט של ביצוע קו מאסף חדש מגוש דן לשפד"ן (פלמחים). חלקו בוצע בחפירה וכיסוי וחלקו (החלק בו אני עבדתי) בוצע ע"י שיטת "מנהור". הפרוייקט כלל עבודת מנהור מעניינת וייחודית שהשתתפו בה קבלנים מקומיים כמו גם וגורמים ואנשי מקצוע מחו"ל.
 
העבודה בפרוייקט כללה בין השאר תיאום ובקרה על קבלני המשנה בפרוייקט (עבודות בטון, קירות סלארים,כלונסאות, עבודות עפר וכו`) תכנון ובקרה של מהלך העבודות, הזמנת חומרים וברזל, פיקוח ושמירה על טיב ואיכות העבודה, הכנה וחישוב כמויות לקראת הגשת חשבונות למזמין, הוצאת היתרי חפירה/עבודה וכו`.
 
לאחר כשנתים בתפקיד מהנדס ביצוע בפרוייקט תשתיות, החלטתי לסיים את עבודתי בשפיר והתקבלתי לעבודה בחברת אפרתי מדפיס, העוסקת בניהול פרוייקטים ומוניתי לתפקיד מנהל פרויקטי בנייה.
 
לאחר העבודה בביצוע, מדוע החלטת לעבור ולעבוד בחברת ניהול ופיקוח ?
הרגשתי שאני זקוק לשינוי מקצועי והרחבת ידע. בדיעבד צדקתי ובאופן אישי מדובר גם על עניין מקצועי ואחריות רבה יותר. בנוסף רציתי להתנסות בבנייה למגורים לאחר שעבדתי בענף התשתיות.
 
ספר על עבודתך בחברת אפרתי מדפיס
חברת ניהול פרוייקטים (בניגוד לחברה קבלנית כמו חברת שפיר) אינה ממונה על עצם הבנייה בפועל אלה באה כוחו של היזם / מזמין העבודה. חברת ניהול פרוייקטים מייצגת את מזמין העבודה ותפקידה לוודא כי הקבלן המבצע, אמנם מבצע את העבודה לפי דרישתו והוראתו של המזמין.
 
חברת אפרתי מדפיס הינה חברה משפחתית בבעלות פרטית, העוסקת בעיקר בבנייה למגורים. החברה בעלת ידע וקשרים רבים בענף הבנייה הן בפן התכנוני והן בפן הביצוע (ניהול ופיקוח פרויקטים).
 
הפרוייקטים בהם עבדתי היו פרויקטי מגורים באיזור צפון תל אביב (הגוש הגדול) היו בחלקם עבור חברות ייזום פרטיות כמו גם עבור קבוצות רכישה/בעלי קרקע. אופי הפרוייקטים והלקוחות, הצריך ניהול צמוד וקפדני על הפרטים, מאחר ומדובר על פרוייקטי יוקרה בעלי מפרטים עשירים וסטנדרט בנייה גבוה ומורכב.
 
הבנייה באיזור הגוש הגדול רווייה ברובה וכוללת מבנים בבנייה קונבנציונלית, כמו גם בנייה טרומית ו/או בנייה בשיטת ברנוביץ` המחופים באבן טבעית. מרבית הדיירים בפרוייקטים הנ"ל שוכרים את שירותיהם של מעצבי ואדריכלי פנים כך שכמעט ואין דירה הדומה לשכנתה.
 
במסגרת התפקיד היה עלי להכין את מסמכי המכרז על כל חלקיו ופרטיו, על מנת לערוך ולנהל מכרז בין קבלני הביצוע שנגשו לפרוייקט. הכנת המכרז כוללת  היסוף חומר טכני מהמתכננים והוספת מפרטי ביצוע לגבי סטנדרט הבניה ודרישות מיוחדות נוספות ( לדוגמא לו"ז לפרויקט וחלוקת תקציב).
 
לאחר שנבחר והוכרז שם הקבלן המבצע שזכה בפרוייקט (קבלן ראשי) תפקידי היה לנהל את הפרוייקט ברמת המזמין ולוודא כי הקבלן המבצע עומד בכל הדרישות, המפרטים והתקנים עליהם הוא חתם ואליהם הוא כפוף. בנוסף, מאחר והייתי בא כוחו של המזמין, כל חשבונות הקבלן הראשי הוגשו אלי ועברו את בדיקתי ואישורי.
 
יום עבודה טיפוסי שלי החל בסיור מקיף באתר, בדיקה וביקורת על מגוון הפעילויות שמבצע הקבלן הראשי (בדיקת עבודת הברזלנים, ביקרת על איכות היציקות, בדיקת מידות וגיאומטריית חללי הפנים, פיקוח על עבודות הגמר ועוד). אח"כ פגישה עם הקבלן/מתכננים בנוגע לפתרון בעיות וטיפול שוטף באתר ובסיום הגעה למשרד וטיפול בכל ה"טופסולוגיה" .
 
בדיעבד - מה דעתך על מסלול ההתמחות ומוסד הלימודים שבחרת ללמוד בו ?
כשאני חושב על זה, הייתי חוזר ובוחר בדיוק את אותן הבחירות שעשיתי לפני כמה שנים. הלימודים בטכניון מאוד מעניינים, מגוונים ומאתגרים, אם כי כמו בכל דבר בחיים, יש גם רגעים פחות נעימים ופשוטים.
 
הלימודים בכלל ובטכניון בפרט מכינים עבורך את התשתית המקצועית, אולם יש עוד המון מה ללמוד מן העבודה שמבוצעת הלכה למעשה - בשטח. לדעתי הצנועה, המקום הטוב ביותר ללימודי הנדסה אזרחית בארץ - הוא עדיין בטכניון.
 
אני ממליץ בחום על שילוב התמחויות בניהול הבניה ובהנדסת מבנים (קונסטרוקציה) גם למי שלא מעוניין להרשם כמהנדס רשוי בתכנון, מאחר ולפי דעתי המסלולים הנ"ל משלימים אחד את השני למי שרואה את עתידו המקצועי בעבודה ב"שטח" בביצוע ובניהול הבנייה.
 
האם לדעתך קיים נתק בין הנלמד - לעבודה דה פקטו ?
לדעתי לא קיים נתק אולם החיבור עדיין לא מושלם. במסדרת האקדמית לומדים הרבה מן ההנדסה התאורתית ולי באופן אישי היה חסר החיבור לפן המעשי עם הגורמים הקיימים בענף - בחוץ (חומרים עכשוויים, כלים זמינים, טכנולוגיות חדשות, כלים לניהול עובדים וניהול העבודה, חישובים כלכליים ועוד).
 
מה דעתך על התגמול הכספי בענף הבנייה בכל ולמהנדסים בפרט ?
לפי דעתי בתחילת הדרך, התגמול אינו הולם. אולם מן מצד השני לרוב הבוגרים אין עדיין ניסיון מעשי כך שבפועל אנו "לומדים על חשבון המעסיק". ככל שעוברים החודשים והשנים התגמול וקצב השינוי בתגמול עולה משמעותית, גם ביחס למקוצועות אחרים בשוק. בנוסף לכך, המחסור המדובר כל כך במהנדסים אזרחיים ואנשי מקצוע, קצב הבנייה הגדל והולך, יביאו לשינוי משמעותי באופן ובגובה התגמול - בעתיד הקרוב מאוד.

נעבור לעבדתך הנוכחית, מדוע החלטת לשנות כוון מקריירה ב"חברות בנייה קלאסיות" לחברת הייטק בעולם הקלינטק ?
כפי שציינת, מדובר על עולם תוכן אחר לגמרי מעולם התוכן שהכרתי עד אז והוא חברות הבנייה הקלאסיות. ההתלבטות היתה כפולה - מצד אחד, מדובר היה על התלבטות מקצועית, האם אני נשאר בעולם המוכר לי (לטוב ולרע) עם האנשים המוכרים לי והתכנים שאני מכיר וקל לי לגשת אליהן.
 
מן הצד השני, היתה לי גם התלבטות מעשית לגבי חברת Better Place ושאלתי את עצמי את השאלה - האם אני מאמין במוצר המסויים אותו היא מתכננת ועתידה למכור, שכן חפשתי מקום עבודה יציב.
 
בדיעבד אני יכול לספר כי למרות התלבטותי, כל חששותי התבדו והתפוגגו מהר מאוד והיום אני מאמין ויודע כי המוצר שחברת Better Place שוקדת עליו הוא קלף מתבקש ומנצח במציאות הגלובלית הנוכחית.
 
ספר על חברת Better Place
חברת בטר - פלייס היא חברה המפתחת ומבצעת את כל השירותים והתשתיות הדרושים למעבר המוני לתחבורה חשמלית, בארץ ובעולם. תפקידי בחברה הינו מנהל מרחב בפרויקט התקנת עמודי טעינה בישראל .מהלך עבודתי כולל פיקוח ומעקב אחרי תכנון וביצוע עבודות פריסת תשתית הטעינה לכלי רכב חשמליים בארץ. אני מאמין שהצד ה"אזרחי" שלי תורם לעבודתי בכך שאני מכיר היטב את עבודות הבניין ויכול לבצע פיתרונות יצירתיים במהלך עבודתי.
 
  
לסיום, האם יש לך טיפ או שניים לבוגרים ולמתעניינים בלימודי הנדסה אזרחית ?
אני ממליץ לחשוב פעמיים לפני שמחליטים ללמוד מקצוע בענף הבנייה. לאורך זמן, כדאי ללמוד ולעבוד רק בתחום שבאמת מעניין ומאתגר אתכם. עבודה שכזו, תבטיח כי תצליחו בה ותהנו ממה לאורך זמן. דבר אחד לא ניתן לקחת מהמקצוע - זהו המקצוע היחד שבו אין פרויקט אחד הדומה לשני ובנוסף, בסיום העבודה אתה יכול לעמוד מול מה שבנית ולהרגיש גאווה מעבודתך.

ליצירת קשר עם מהנדס אילון סינמן: Eiloncinman@walla.com



פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר