רואים הכל בתלת ממד: הדס עזרא מ"תדהר" מספרת על השימוש הנרחב ב-BIM במסגרת תיאום התכנון

BIM. מין באזוורד שכזו שאנחנו שומעים מדי פעם בכל מיני סיטואציות. אבל האם ידעתם שבישראל זה כבר לא רק ביטוי שנזרק באוויר? שיותר ויותר חברות וארגונים בענף הבנייה והתשתיות נעזרים בשיטה הזו כדי להפוך את העבודה שלהם ליעילה יותר? רוצים לדעת למה? המשיכו לקרוא.

 

>> הצטרפו לקהילות המקצועיות של CivilEng ב WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה 

 

 

1962. דאגלס סי אנגלברט, מהנדס אמריקאי וחלוץ השימוש במחשבים בענף, מספר במאמר מקצועי שכתב מה הוא רואה לנגד עיניו כשהוא חושב על תכנון הבנייה. הוא דיבר על כך שאדריכל יוכל להכניס פרמטרים מסוימים לתוך מחשב ולראות את התוצאות לנגד עיניו.

 

החזון שלו הפך למציאות. אט אט ועם השנים, אנשי מקצוע רבים – מארה"ב, ממערב אירופה וגם מהגוש הסובייטי – התחרו ביניהם על שכלול היכולות של המערכות האלה לאורך שנות השבעים והשמונים, כשבסופו של דבר, לאוניד רייז ושותפו אירווין יונגרייס יצרו בסופו של דבר את REVIT, תוכנה שמגלמת את תכונות ה-BIM לתוך מוצר אחד.

 

ראייה מרחבית של המבנה

בחזרה לישראל. מה עומד מאחורי התכניות שאתם כמהנדסים, כיזמים או כרוכשי דירות מחזיקים ביד? אני מאמינה שהתשובה כמובן מורכבת מאוד, שכן יש עבודה רבה של אנשי מקצוע שונים שמרכיבים את התכנית ואז מוציאים אותה לפועל, אבל כדאי שתדעו כי ה-BIM מלווה את הפרויקטים היזמיים. ניקח לדוגמה את מנגנון תיאום התכנון בשינויי דיירים. במקרה שכזה, הדייר הוא הלקוח והוא ביקש להזיז קיר ולהגדיל את חדר הרחצה. לבקשה כזו השלכות רבות. למשל, על מערכות העוברות בתקרה כגון מיזוג אויר. יש לבחון אם ניתן לבצע את השינויים. לכן מתאמת או מתאם התכנון מבצע\ת את השינויים במודל, בדירה הספציפית, ובפגישה עם צוות ה-VDC (תכנון ובנייה וירטואלית) בוחנים את השינוי ואת השפעותיו על המלאכות השונות. במידה וישנן התנגשויות שאינן ניתנות לאישור, חוזרים לדייר ומסבירים לו מדוע השינוי אינו אפשרי מבחינה הנדסית.  

 

בזכות העבודה עם REVIT במקרים שכאלה, ניתן לראות דברים אחרת. REVIT ממדלת את הפרויקט בתלת ממד והיתרונות רבים: לא עוד תכניות דו ממדית אלא מודל תלת ממדי שבו ניתן לראות את כל הנעשה בפרויקט, לרבות תאום המערכות, בקומות השונות ובאזורים השונים במבנה. השימוש ברוויט הולך ומתרחב בענף וכך גם בחברת "תדהר".

 

ה-BIM תפס תאוצה בשלל תחומים והיום בחברת "תדהר" עושים בו שימוש גם בתיאום התכנון ובהליך שינויי הדיירים. 

 

הדס עזרא, תדהר. צילום: רונן אקרמן

מקרה מבחן – דירה חדשה

הגיעה לשולחני דירה חדשה הזקוקה לתכנון. פתחתי את קובץ הרוויט וגיליתי שמידלו את כל הבניין, על כל קומותיו ודגמי הדירות שבו. בזכות התלת ממדיות קל הרבה יותר להבין כיצד בנויה הדירה, והמודל עוזר לנו לתכנן ולצאת לביצוע. מקיימים ישיבות עם בעלי המקצועות והמתכננים כדי לראות כיצד נבנה את הדירה בצורה הטובה ביותר.

 

 

בטכנולוגיה אנחנו משתמשים גם כדי לשפר את הביצוע עצמו. נפגשנו עם הקבלנים, פרשנו מולם את התכנון כפי שאנחנו רוצים שיקום בשטח ועכשיו צריך למדל את הדירה – הנחת התקרה, הרצפה, האינסטלציה , החשמל , הגבס , הספרינקלרים ועוד. על פי זה יעבדו אנשי הביצוע, שיראו את המודל לנגד עיניהם ויבצעו אותו לפיו, מרמת הדירה ועד למבנה כולו. 

 

את השינויים שביקש הלקוח מידלנו ואישרנו. כעת יש לנו המון מידע על הדירה וכדי לחתום על חוזה שינויים ותוספות אנו נדרשים לתמחר את השינויים ולהציג עלויות ללקוח. במידה והוסיף 5 שקעי חשמל בדירה, בנינו לו קיר נוסף או ביטלנו אסלה וכיור – כעת נוכל להוציא רשימת פריטים מהמודל עצמו ולבצע תמחור מדויק על פי הכמויות החדשות. בתכניות שינויים של אדריכלים , למשל , ישנן תוספות חשמל רבות והתמחור היה פר כל נקודה שנוספה בדירה. ה-SCHEDULE יכול לעזור לנו בבחינת הכמויות ובתמחורן, כשבהמשך – בצוות העובד בשטח – יוכלו לכמת את הבלוקים ואת לוחות הגבס הנכנסים לדירה, וכך לתקצב עלויות לקבלי המשנה.

 

התכניות שעל פיהן עבדנו עוברות לא רק לבעלי המלאכות וליועצים אלא גם לבעלי הדירות, שעכשיו יכולים להבין טוב יותר כיצד תיראה הדירה החדשה שרכשו. 

 

בחברת "תדהר" נעשה שימוש ב-BIM בשלל מחלקות ולאחרונה נכנסה הטכנולוגיה גם לתחום תיאום התכנון. בזכות הטכנולוגיה העבודה התייעלה מאוד והיא מאפשרת ראייה מרחבית של המבנה. כמו כן, בגלל שהתוכן יושב על ענן, ניתן לשתף את המידע בין היועצים ולחסוך בזמן ובכסף.

 

יש לנו גם משרות בתחום ה-BIM בשבילכם. לחצו כאן >>

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
בניה באלקטרה ראש העין
וואלה שיחקתם אותה, תביאו עוד מאמרים כאלה מעניינים ובטח בטח של חברת תידהר. יש עוד מאמרים של הדס בנושא ?
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר