"שיטת המכרז שלפיה ההצעה הזולה זוכה, צריכה לעבור מהעולם"

במסגרת מפגש מקצועי של התאחדות בוני בארץ, שנערך לאחרונה באילת, דנו נציגי מזמיני העבודה הציבוריים במשנתם בנושא ההתקשרות מול קבלנים לביצוע עבודות בנייה ותשתיות.

 

גדי מארק. צילום: פוטו מרסלו

 

"שיטת המכרזים שלנו, שבמסגרתה עובדים זה שלוש שנים, פוסלת את ההצעות הזולות של קבלנים", מציין גדי מארק, סמנכ"ל הנדסה ופיתוח במשרד השיכון. "היום, ההצעות הזוכות עומדות על הנחה של 12% ממחיר המחירון ולא על 30% כפי שהיה בעבר. אנו מבינים כי הזול הוא היקר".

 

מארק הוסיף שכמזמין עבודה, עליו לפקח. "אני לא רוצה את הקבלנים כמתכננים או כמנהלי פרויקט, כל אחד צריך לעשות את העבודה שלו ואנחנו, כמזמין, צריכים לפקח", אמר. "כיום, כל קבלן תשתיות מסתובב עם 'צמיד הכל כלול' והמחיר של העבודה שלו כולל את כל השינויים שיש במהלך הפרויקט. בזה צריך להילחם.  זה שינוי שלוקח זמן - מנהלי הפרויקטים חוששים שכן זה חושף את הכשלים שלהם ושל המתכננים".

 

עוד אמר מארק לקבלנים כי בקרוב ישיק משרד השיכון מסמכי מכרז אחידים, שיחייבו את כל החברות הכלכליות של המשרד. מהלך זה יקל על הקבלנים לגשת למכרזים. 

 

"אנחנו לא יכולים שלא לקחת את הצעה הזולה"

לעומתו, מנכ"ל החברה הכלכלית נתניה, רמי דואני, מציין כי רשות מקרקעי ישראל מחייבת אותם לבחור בהצעה הזולה ביותר ובתי המשפט תומכים בה. "אני בא מזווית הראייה של המזמין הציבורי ואני חושב שמכרז שנבנה נכון ונעשה נכון הוא הצלחה של המזמין ושל המבצע", הוא אומר. "עם זאת, יש פקידים שחושבים שאם הם משלמים מותר להם לעשות הכל. מי שמכיר את הסכמי הגג יודע שאנחנו חברה מבצעת עבור מנהל מקרקעי ישראל. במתחמים שלנו יושב מפקח מטעמם  ובונה איתנו את המכרז. אנחנו מקבלים הצעה עם הנחה ענקית וכשאנחנו חוששים שזו הנחה גדולה מדי שתיצור בעיות בהמשך, ומבקשים מנציג המנהל לא לקבל את ההצעה הזו, ידינו כבולות שכן הוא טוען שאין כזה דבר ובתי המשפט מחזקים אותו. כשזה קורה, אנחנו לא יכולים שלא לקחת את הצעה הזולה. הייתי רוצה לשנות את שיטת המכרז אבל ידי כבולות".

 

יואל אבן, מ"מ מנכ"ל חברת מוריה: "המטרה שלנו ושל הקבלנים היא משותפת - לייצר פרויקטים איכותיים, לעמוד בזמנים ולשמור על בטיחות. קבלן חייב להיות רווחי ולכן אנחנו עובדים בשיטת הממוצע ולא בשיטת' הזול זוכה'. קבלנים מתאבדים לא זוכים בעבודות אצלנו".

 

אביקם בלר מנכ"ל החברה למשק וכלכלה: "משכ"ל היא אחת מזרועות הביצוע החשובות של הרשויות המקומיות. כ-70% ממבני הציבור שנבנים כיום ברשויות המקומיות נבנים באמצעות מכרזי החברה. החברה עובדת במודל של מכרזי מסגרת שנערכים פעם בשנה. במסגרתם, נבחרים זכיינים וכשיש עבודה, נערכת התמחרות בין הזכיינים. המכרזים מחולקים לפי נושאים כגון בניית מבנים גדולים או קטנים, עבודות שיפוצים, פיתוח ותשתית. הם מחולקים גם לפי אזורים גאוגרפים ומאפשרים גם לקבלנים קטנים להשתתף. אחת הבעיות בהתקשרות שלנו עם קבלנים היא מוסר התשלומים. זה לא סוד שהרשויות תלויות בתקבולים מהממשלה וכשאלה מתעכבים, הקבלנים לא מקבלים את כספם בזמן. במקרים מסוימים אנחנו עושים מימון ביניים ומעבירים לקבלן חלק מהכספים שאמורים להגיע מהמדינה, על מנת שיוכל להמשיך ולעבוד. היום קיים חוק מוסר התשלומים, שאמור למנוע פיגורים בתשלום לספקים, אבל אני לא יודע מדוע בסופו של דבר, נקבע לוח זמנים ממושך מול הקבלנים. אפשר להקטין את ימי האשראי. אני חושב שזה לא בסדר. בנושא איכות, אנחנו מנסים בקרוב פיילוט במכרזים ושילוב של מרכיבי איכות לבחירת קבלנים. זאת, על מנת לשפר את הליך הבחירה של קבלנים ולא לבחור את הקבלן הזול ביותר".

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר