תוכנית ענק: "לתכנן עוד 2.6 מיליון דירות, לבנות עוד 1.5 מיליון דירות"

עד לשנת 2040 תידרש בנייתן של 1.5 מיליון דירות, וצורך כך יש לתכנן 2.6 מיליון דירות. כך עולה מהתוכנית האסטרטגית לדיור שהכינה המועצה הלאומית לכלכלה, ואשר צפויה לעלות לאישור בקבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון. הקבינט צפוי להתכנס השבוע (13.2).

התוכנית קובעת את צורכי הבנייה והתכנון בכל אחת מ-24 השנים הקרובות (כולל 2017). מטרת התוכנית כפי שזו מצוינת בהצעת ההחלטה, היא לתת את "המענה הנדרש לצרכי הדיור העתידיים של האוכלוסייה בישראל בראיה אסטרטגית ארוכת טווח, וזאת בתנאי דיור נאותים, נגישות לתשתיות וברמת מחירים סבירה".

ההסבר לפער בין שני המספרים (התכנון והבנייה) הוא כי על פי רוב ישנו פער בין מספר הדירות המתוכננות, וזה שלבסוף נבנה, כאשר כ-20% מכלל הדירות המתוכננות אינו נבנה בטווח של 20% מיום אישור התכנית בשל חסמים שונים. נימוקים נוספים להיקף התכנון הגבוה המופיע בהחלטה הם פערי הזמנים בין יום התכנון ויום הבניה, חוסרי עבר, ושמירה על מלאי תכנוני אסטרטגי.

על פי התוכנית, היקף הבנייה השנתי הנדרש על מנת להתמודד עם הצרכים, עתיד לצמוח בהתאם לגידול אוכלוסיית המדינה. בעוד שבשנים 2017 עד 2020 יש לדאוג לבנייה של כ-52 אלף דירת מדי שנה, בין השנים 2026 עד 2030 כבר תידרש בנייתן של 61 אלף דירות מדי שנה, ואילו בשנים 2036 עד 2040 תידרש בניית 67 אלף דירות בכל שנה.

התוכנית מתווה ארבעה עקרונות שעל פיהם יש לתכנן את פריסת הדירות העתידית, "על מנת להבטיח את קידום ההתיישבות ופיתוח הפריפריה מחד, ועל רקע אזילת הקרקעות הצפויה באזור המרכז והרצון למקסום היתרונות הטמונים בציפוף אזור זה מאידך".

העיקרון הראשון הוא הכוונת יחידות הדיור החדשות אל ארבעת המטרופולינים - תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע; עיקרון שני הוא הגברת קצב ההתחדשות העירונית, "זאת על מנת לחדש שכונות ותיקות, לנצל באופן יעיל את משאב הקרקע , לעודד עירוניות ולשמור על השטחים הפתוחים"; עיקרון שלישי הוא הסטת חלק מהביקושים החזויים ממחוז המרכז לנפות אשקלון, חיפה ובאר שבע; עיקרון רביעי הוא תוספת דירות בהיקף ניכר בפריפריה.

בהתאם לכך, קובעת התוכנית את היקפי תכנון הדירות לכל אחד מחמשת החומשים הבאים עבור כל אחד ממחוזות התכנון, ומגדירה שיעור מסוים של תוכניות התחדשות עירונית מתוך כלל התוכניות.

כך למשל, קובעת התוכנית כי בכל אחת מהשנים הקרובות יהיה על מחוז תל אביב לתכנן 15,500 דירות, אשר 40% מהן יקודמו במסגרת של תוכניות להתחדשות עירונית. שיעור ההתחדשות הנמוך ביותר נקבע למחוז הדרום – שם נקבעה תפוקה תכנונית שנתית של 18,500 דירות בשנים הקרובות, אך רק 8% מהן בהתחדשות עירונית. במחוז המרכז וחיפה נקבע שיעור של 20% התחדשות עירונית מתוך כלל הדירות המתוכננות.

בעוד שסך כל תוכניות ההתחדשות העירונית בשנים 2017 עד 2020 נדרש להוות 20% מכלל התוכניות המאושרות, קובעת התוכנית עלייה הדרגתית של שיעור זה, עד למצב שבו בין השנים 2026 ל-2030 למשל, כבר יהוו תוכניות ההתחדשות העירונית 35% מתוך כלל התוכניות המאושרות.

עוד קובעת התוכנית יעדי תכנון חומשיים עבור האוכלוסיה הערבית בכל אחד מהמחוזות. בסך הכל, נקבע, על ועדות התכנון לתכנן תוכניות לבניית 211 אלף דירות לאוכלוסייה הערבית בכל אחת מהשנים 2017 עד 2020, 8,500 מהן במחוז הצפון, ו-4,000 נוספות בכל אחד מהמחוזות ירושלים והדרום. בחומש שלאחר מכן כבר עולה היקף התכנון הנדרש ל-23 אלף דירות עבור האוכלוסיה הערבית מדי שנה.

לכתבה המלאה, לחץ כאן

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר