מכונת ה-TBM, שהחלה היום לפעול כמתוכנן, יצאה לדרך, מאתר גלי גיל לכיוון תחנת ארלוזורוב הנבנית בימים אלה. היא מתוכננת להתקדם כעשרה מטרים ביום, ועד סוף השנה יצטרפו אליה שבע מכונות נוספות, שיחפרו מנהרות לאורך 12 ק"מ

חפירת המנהרות מוקדמת בכמה חודשים, וכדי לייצב את הקרקע באיזור גלי גיל מבוצעות עבודות תשתית. רחוב שפע טל ייחסם לנסיעה צפונה למשך חצי שנה

בסיור הפעם התארחנו בפרוייקט הרכבת הקלה בת"א (גלי גיל) בפיר השילוח של מכונות ה Tunnel Boring Machine - TBM.

אם נסתכל מסביב, ההנדסה האזרחית נמצאת בכל מקום. בסרטון מופיעים שלושה מהנדסים אזרחיים שעבודתם היא בעלת השפעה אמיתית על חייהם של אנשים. בין אם הם מעורבים בפרויקטים תת קרקעיים, מבני ענק או מתן מענה לצרכי המים של יישובים. המהנדסים הם אלו שעושים את הבדל.

בפיצוץ שבוצע לקראת הצהריים, נפתח התוואי שארכו 4.6 ק"מ, בין הצד המזרחי לצד המערבי של הר גילון. בעוד שלוש שנים, ישמש המסלול את קו הרכבת שבין כרמיאל לחיפה ולמרכז הארץ.

רגע מרגש צויין הבוקר בפרויקט קו הרכבת לכרמיאל, הנסלל ע"י חברת נתיבי ישראל: בפיצוץ מבוקר שבוצע במנהרות הכרם בעומק של כ-200 מטרים מתחת ליישוב גילון, נפרצה המנהרה הראשונה בפרויקט. הפועלים בשני ראשי הכרייה של שותפות החברות דניה סיבוס וחברת התשתיות הסינית CCECC, נפגשו במנהרות, התחבקו והניפו את דגלי ישראל וסין.

מכונת ה TBM משמשת לחפירה וכרייה של מנהרות תת קרקעיות ומאפשרת באמצעות תנועה סיבובית ליצור מנהרות בעלות חתך עגול. הכרייה נעשית באמצעות ראש כרייה מסתובב הנמצא בחזית המכונה ומאפשר לחדור לתווך הקרקע עם התקדמות המכונה.