אושרה תוכנית חוף התכלת בהרצליה: 11.5 אלף דירות והפקעת קרקעות מסיבית

עיריית הרצליה אישרה בשבוע שעבר סופית את תוכנית המתאר למתחם חוף התכלת בעיר, לאחר הליכים תכנוניים שנמשכו יותר מעשור. תוכנית הבנייה, שהוכנה על ידי האדריכל דני קייזר ואגף ההנדסה העירוני, אושרה פה אחד ביום רביעי האחרון בפני מליאת ועדת התכנון והבנייה המקומית, הכוללת את כלל חברי מועצת העיר. כעת צפויה התוכנית להגיע לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז תל אביב.

התוכנית החדשה מתפרשת על שטח מלבני בן 2,200 דונם, לאורך חלקה הדרומי של רצועת החוף העירונית. מצפון גובל המתחם בשדרות אבא אבן, גבולו המזרחי הוא כביש 2, ומדרום תוחם אותו גבולה המוניציפלי של העיר עם תל אביב. בשטח מתוכננות להיבנות 11.5 אלף דירות, שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של 200-150 אלף מ"ר בנוי, וכן 35,000 חדרי מלון. הבנייה של שטחי התעסוקה צפויה להתרכז לאורך כביש החוף, ובכך להוות המשך של אזור התעשייה הקיים של מערב העיר כלפי דרום. שטחי המגורים, שטחי הציבור והמתחמים התיירותיים ייבנו בסמיכות לחוף הים. גובה הבנייה המתוכנן הוא 8–30 קומות.

התוכנית, שתיבנה על קרקעות בבעלות פרטית, מאופיינת בשיעור חריג ויוצא דופן של הפקעות לצורכי ציבור - 68%. בכלל זה ניתן למנות את השטחים המיועדים למוסדות הציבור ולמבני החינוך - בתי ספר וגני ילדים - שייבנו על רכס הכורכר הסמוך לים, כדי ליצור רוח מיוחדת לשכונה, לדברי גורמי עירייה.

עוד כוללת התוכנית טיילת ברוחב 15 מטר לאורך מצוק הכורכר, שתמשיך את טיילת החוף הקיימת של הרצליה עד לגבול תל אביב, שם מתוכננת לקום שכונה חדשה נוספת. כמו כן, מתוכנן להיסלל שביל אופניים לאורך כביש 2, שיחבר את מתחם ההיי־טק של הרצליה לשכונות צפון תל אביב. בין היתר, במסגרת התוכנית יפותח אתר העתיקות תל מיכל הצמוד למרינה הרצליה, ויורחב לפארק ארכיאולוגי בן 200 דונם.

לדברי ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, "כשני שלישים מהקרקע בשטח התוכנית יופקעו לטובת שטחי ציבור, דבר המעיד על כך שמדובר בתוכנית ששמה בראש מעייניה את נושא השמירה על שטחים פתוחים, הסביבה הימית, שמורות טבע וגנים לאומיים. כמו כן, הקפדנו על האיזון בין מתחמי המגורים למתחמי התעסוקה והתיירות, שיהוו מנוף כלכלי לעיר הרצליה לרווחת כלל תושביה".

מיליון שקל לקרקע של 100 מ"ר

העבודה השמאית לחלוקת הזכויות בין בעלי הקרקעות צפויה להיות מורכבת במיוחד על רקע העובדה שבשנים האחרונות נהפך המתחם לכר פעילות פורה עבור ספקולנטים בתחום שיווק הקרקעות החקלאיות. לאורך השנים האחרונות נמכרו במקום אלפי פיסות קרקע זעירות בשטח של 100 ו–80 מ"ר, שהוצגו על ידי המשווקים כמקנות "זכות לדירה" למשקיעים קטנים. עבור כל אחד מרסיסי הקרקע האלה שילמו הקונים מאות אלפי שקלים, ולעתים אף יותר ממיליון שקל.

בנוסף, בעשורים האחרונים פוצלו הזכויות בקרקע גם בדרך של ירושות, כאשר רוכשים פרטיים שרכשו את הזכויות בקרקע לפני עשורים הלכו לעולמם, והעבירו את הבעלויות לילדיהם ולנכדיהם. העובדה שעל הקרקע יש כיום מספר משוער של אלפי בעלים צפויה להפוך את משימת קידום התוכנית לקראת בנייה למורכבת במיוחד.

לדברי עו"ד מרים דונין, המייצגת כמה מאות מהבעלים בקרקע, "החלטת מליאת הוועדה המקומית הרצליה היא ציון דרך חשוב בתוכנית המקודמת שנים רבות וידעה עליות ומורדות. התוכנית תהיה דו־שלבית, כאשר ראשית תאושר תוכנית מתאר שתקבע את היקף הזכויות וחלוקה של הבעלים בין המתחמים השונים". לדברי דונין, "יש חשיבות רבה לייצוג הבעלים של הקרקע כבר בשלב הזה, שכן דברים שייקבעו לגבי כל אחד מהבעלים כיום - יהיו בלתי הפיכים בהמשך".

התוכנית תועבר כעת לבחינתה של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, שעשויה להכניס בה שינויים, בדרך לאישורה הסופי.

לכתבה המלאה, לחץ כאן

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר