אושר בקריאה ראשונה: "נתיב מהיר" לאישור תכניות בנייה למגורים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק ביוזמת משרד האוצר לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014.

חוק זה בא לקבוע כהוראת שעה, הסדרים מיוחדים לתכנון מתחמים מועדפים לדיור ולהסדרת זמינותם. מסלול התכנון המוצע יהיה מעין "נתיב מהיר" לאישור תכניות בנייה למגורים, נוסף על מסלולי התכנון הקיימים, כיום בחוק התכנון והבנייה התשכ"ה- 1995.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת במחירי הדיור בישראל אשר מקשה על זוגות צעירים לרכוש דירה ומטילה נטל כלכלי כבד על כלל משקי הבית אשר בוחרים לרכוש דירה. לעלייה זו גורמים מגוונים אשר קשורים, בין השאר, לעלייה בביקוש לדירות ולמחסור בהיצע. למחסור בהיצע הדירות למגורים תורם, בין השאר, פרק הזמן הארוך הנדרש לשני שלבים מרכזיים במכלול הליכי הבנייה של דירות.

השלב הראשון הוא הליכי התכנון של תכניות רחבות היקף של בנייה למגורים, המתנהלים ברובם על פי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה 1965- (להלן - חוק התכנון). הליכים אלה נמשכים בממוצע כמעט 5 שנים. השלב השני הוא הליך השבת הקרקע המיועדת לבניית הדירות על פי אותן תכניות מידי מחזיקים, ככל שמדובר בקרקעות מדינה. הליך זה נמשך לעתים שנים רבות... החוק המוצע מטרתו לקצר את שני השלבים הנזכרים, המהווים חסמים משמעותיים להגדלת היצע הדירות".

סגן שר האוצר מיקי לוי (יש עתיד): "נושא הדיור הוא האיום הגדול ביותר על דור שלם של ישראלים, והוא גם המסובך ביותר. זה האתגר הכי גדול והכי קשה שעומד בפנינו, זה הנושא המרכזי שאנחנו מתעסקים בו מדי יום. זה נושא מסובך, אבל המטרה שלנו פשוטה: שזוג צעיר ממעמד הביניים יוכל להרשות לעצמו לרכוש דירה. כן, בעבודה קשה. כן, זו עדיין תהיה ההוצאה הגדולה ביותר שהם יעשו בחייהם. אבל זה יהיה אפשרי, ובמחיר אפשרי. אנחנו צריכים להוריד את מחירי הדיור, ויש רק דבר אחד שיוריד את מחירי הדיור: לבנות. לבנות הרבה מאוד. לבנות עשרות אלפי יחידות דיור בשנה, הרבה מעל הגידול הטבעי, גם לקניה וגם להשכרה. אנחנו חייבים לצמצם את הפער הגדול שנוצר בהתחלות הבנייה ולייצר עלייה משמעותית בהיצע. וזה מה שאנחנו מתכוונים לעשות - לבנות ולבנות ולבנות."

ח"כ איתן כבל (עבודה): "אנחנו כאן כבר שנה ואתם לא מפסיקים לבנות במילים. מי למען השם מפריע לכם לבנות? לא באתי להפיל את כל חטאי ממשלות ישראל עליכם, אבל לא תיבנה יחידת דיור אחת כל עוד אין החלטה של הממשלה שהיא באמת רוצה לבנות".

ח"כ ניצן הורביץ (מרצ): "אין צורך בשום ועדה נוספת,התשובה מאוד פשוטה רוב הקרקע היא ציבורי שבידי המדינה והמדינה צריכה פשוט לבנות. אין שום בעיה תכנונית שמחייבת להקים ועדות חדשות, יש במדינה מחסום ביצועי כי קבלנים שומרים את הקרקע ולא בונים כדי להעלות את המחירים. אתם מחפשים לשלוף קסמים מהשרוול וזה לא יעזור כי הפתרון נמצא במקום אחר".

ח"כ נחמן שי (עבודה): כל פעם נדמה לי שמיצינו את שלב ההוקוס פוקוס אבל כנראה שלא. אין בעולם דבר כזה שזוג צריך לעבוד 12 שנים כדי לקנות דירה וזה בלי להוציא כסף על שום דבר אחר. מאחר שלא מצליחים לפרוץ את הדרך העיקרית שהיא בראשות הממשלה, אז הולכים לעשות קיצורי דרך, שהם פוגעים ומזיקים.

בהצעה תמכו 19 והתנגדו 13. ההצעה הועברה להמשך דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה.

 

המידע הובא מאתר הכנסת

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר