אחרי ת"א וי-ם: מתחם התחנה גם בעפולה

מתחם התחנה - עכשיו גם בצפון הארץ. עיריית עפולה, באמצעות החברה הכלכלית לפיתוח העיר, יוצאת בפרויקט להקמת "מתחם התחנה" בהשקעה של כ-30 מיליון שקל. מדובר במתחם הדומה באופיו לאלה הקיימים בתל-אביב ובירושלים, במסגרתו תשומר ותחודש תחנת הרכבת הטורקית הישנה שהוקמה לפני 110 שנים בשנת 1905, כחלק מרכבת העמק.

בשלב זה יפורסם בימים הקרובים מכרז לבניית המתחם, ובהמשך ייצא מכרז להפעלתו. לדברי תומר חדד, מנכ"ל החברה הכלכלית של עפולה, מטרת הפרויקט להקמת מתחם התחנה היא לחזק את מרכז העיר המתחדש ולהוות חלק מהתשתית התיירותית המוקמת בעפולה ובעמק יזרעאל בכלל.

המתחם מתוכנן על ידי אדריכל איל זיו ומלווה על ידי צביקה מינץ, מתכנן אורבני ואזורי, שתכנן גם מתחמי תחנה נוספים בארץ. לדברי מינץ, "חידוש מתחם התחנה והפיכתו למרכז בילוי תוסס, נועד לשמר את המבנים ההיסטוריים והפריטים שאפיינו את המקום - כגון מסילות ברזל, קטר וקרונות רכבת. המתחם צפוי להוות מקום פעילות חוויתי אינטראקטיבי, המציג את עברה ועתידה של העיר כבירת העמק בתחום התחבורתי, הכלכלי והחברתי".

מינץ מדגיש עוד כי בשונה ממתחמים אחרים, מתכוונת עפולה לבנות את המתחם הנוכחי כמקום פתוח ולא מגודר, שיהווה חלק אינטגרלי ממרכז העיר, ויאפשר למבקרים להגיע אליו ממספר כיוונים, כולל שבילי אופניים חדשים ועוד. יצוין כי כיום פועלות חברת נתיבי ישראל ורכבת ישראל לפיתוח תוואי חדש של רכבת העמק מחיפה לבית שאן, שאמור להיפתח בסוף השנה. בעייריה מציינים כי חידוש פעילות הרכבת יחזק את מעמד העיר כבירת העמק ויאפשר נגישות טובה יותר למטרופולין חיפה.

 

צפו: הדמיות המתחם החדש. בימים הקרובים יפורסם מכרז לבנייתו

שלוחה של רכבת החיג'אז

תחנת הרכבת "א-פולה", שלימים היוותה את הבסיס להקמת עיר העמק עפולה, ממוקמת על פרשת המים בין הים לירדן. התחנה הייתה הרביעית מבין 8 התחנות המקוריות שנבנו לאורכה של רכבת העמק, שלוחת הרכבת החיג'אזית מחיפה עד דרעא שבסוריה שפעלה בשנות ה-20 של המאה הקודמת. מסילת הרכבת החיג'אזית כולה עברה בין העיר דמשק שבסוריה לבין העיר אל-מדינה שבחיג'אז (כיום חלק מערב הסעודית).

מאוחר יותר שימשה תחנת הרכבת הטורקית הישנה כתחנת הקצה של מסילת השומרון שהייתה אמורה להגיע לירושלים. בסמוך לה נבנו מחנות צבא ושדות תעופה על ידי העות'מאנים, הגרמנים והבריטים, זאת כחלק מהמאמץ שלהם לשלוט בארץ ישראל ובמזרח התיכון.

במשך שנים, נטלה הרכבת חלק לא מבוטל בפיתוח יישובי העמק ושינוע התוצרת החקלאית וחומרי בנייה. על פי תוכנית המתאר הראשונה שנערכה לעפולה על ידי אדריכל ריכרד קאופמן, מתחם התחנה אמור היה להוות את האזור המרכזי של העיר, ולשמש "צינור החמצן המסחרי לעיר ולעמק".

בשנת 1922 הוקם בתחנה סניף דואר ששימש את כל יישובי העמק, ובה אף התגוררו ראשוני התושבים של העיר עפולה שנוסדה בשנת 1925. בשנת 1945 נפגעה התחנה במסגרת פעולות "ליל הרכבות" (מבצע חבלה במסילות הברזל בשליטת המנדט הבריטי). לאחר שהפעילות חודשה, המשיכה התחנה לשרת את נוסעי רכבת העמק עד לראשית מלחמת העצמאות, אז חובלה המסילה בפעולת ההגנה נגד רשת מסילות הברזל בארץ ישראל.

רכבת ישראל הפעילה את הרכבת עד שנת 1951, ותוואי המסילה בתחום העירוני נשמר ומהווה עד היום חלק מהציר הירוק העירוני. כיום כולל המתחם מספר מבנים לשימור ובהם מבנה התחנה, מחסן סחורות, מגדל מים ששימש מקור מים לקטרי הקיטור, לתחנת כיבוי אש וכנקודת תצפית וקשר ומבנה מגורי המסילאים. מבני התחנה שומרו בחלקם והוכרזו כאתר מורשת על ידי המועצה לשימור אתרים.

 

תחנת הרכבת הישנה

 

b nbhjhbj

 

 

לכתבה המלאה לחץ כאן

הוסף תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.