איך הכי כדאי לחמם את הבית ? - מאמר שני בסדרה

אחרי שבפעם הקודמת פתחנו את סדרת המאמרים, והסברנו על דברים בסיסיים הקשורים לחימום הבית והתהליכים הפיזיקליים שבו, הפעם נעסוק בריאקטורים - תנורי השריפה למיניהם.

תנור גז

על צורותיו השונות: בעבר היו נהוגים גופי חימום מקרמיקה עמידה בחום, על גביהם מתרחשת השריפה. כיום ישנם בנוסף מספר גדול של תנורים דקורטיבים ביותר שליבתם להבת גז צהבהבה וחמימה.

יתרונות - תנור הגז הוא הנקיון הגבוה של הבעירה, בשריפת גז ניתן להגיע בקלות לבעירה מושלמת - להבה כחולה הפולטת אך ורק מים, פחמן דו חמצי וחום (וריכוזים נמוכים של תוצרי שריפה שוליים) להבה צהובה משמעותה פליטת פיח ופחמן חד חמצני, אך עדיין מדובר בבעירה נקיה ביותר באופן יחסי. תנור גז קל להתקנה, גז הוא משאב טבע נפוץ וזול יחסית, ואף ניתן ליצור כתוצר ריקבון של זבל אורגני (במזבלת חיריה פעלו "בארות" גז טבעי) כך שיש גם נקודה ירוקה באופק, עם יתרונותיו ניתן גם לרשום - תחזוקה מינימלית, תפעול פשוט ביותר (מתג בבית מדליק את התנור) הדלקה בטיחותית - אין צורך להחזיק בגפרור - ההצתה חשמלית,

חסרונות - בטיחות הגז כמובן, בריכוז הנכון (הרע) באוויר - גז בישול נפיץ, אין מקום לטעויות בהתקנה, מתלקח מיידית מניצוץ קטנטן, בנוסף בעירתו הנקייה באה עם מחיר - חמצן, והרבה ממנו, תנור גז "רעב" לאוויר ויש לוודא אוורור טוב של הבית או התקנתה של ארובה כפולה המאפשרת כניסת אוויר ופליטת גזים. חסרון אחרון - יש צורך בהתקנת צובר גז בטיחותי וצנרת להזרמת הגז.

אופן החימום - קרינה - במקרה של להבה גלויה מאחורי זכוכית משוריינת, הסעה מגוף התנור הלוהט. בד"כ מדובר בהסעה פאסיבית- סבילה, כלומר- אוויר מתחמם לצד התנור, האוויר החם (וקל) עולה למעלה ומאפשר זרימת אוויר קר לצד התנור וחימומו מחדש, לעיתים ניתן למצוא פתרונות אקטיבים - מפוח אוויר המאפשר הזרמה מכוונת של האוויר החם.

אח גז דקורטיבי

אח נפט\סולר - אח כזה בד"כ מיוצר משכבה עבה של יציקת ברזל אשר נועדה לאפשר פיזור חום אחיד ונעים לרחבי הבית. בתנור זה דלק נוזלי שומני (נפט או סולר) מתלהט לטמפרטורה בה הוא "רותח", הגז הנפלט אם כן -ולא הנוזל הוא הבוער באש צהבהבה עד כחלחלה בליבת התנור בהתאם ליעילות הערבוב עם החמצן באוויר.

יתרונותיו - חימום לאורך זמן, לאזורים גדולים, דקורטיבי ונעים, תחזוקה מינימלית, בטיחותי יחסית.

חסרונותיו - ריחות לא נעימים שעלולים לנבוע מדליפות, ההדלקה היא לרוב "התעסקות" קטנה, הדלקים הנוזליים יקרים ומחירם צפוי להמשיך ולעלות בשנים הקרובות, בעירת נפט וסולר איננה נקייה ומלווה בפליטת רעלים ופיח רב, גם בתנור זה יש לוודא אוורור טוב של הבית. מבחינה בטיחותית מדובר בד"כ ביציקת ברזל חמה - מעל 200 מעלות, נגיעה של כף יד חשופה תגרור כוויה קשה מייד, בנוסף, כמו כל תנור ארובה הוא סובל מבעיות ארובה עליהן אפרט מייד בהקשר של תנור עץ.

מבער סולר לחימום מים

מבער זה מיועד למערכות הסקה מרכזיות עליהן יורחב בעוד רגע, הוא מורכב ממפוח חשמלי המייצר "ערפל" של סולר - רסס עדין של סולר נוזלי עשיר בחמצן ולכן דליק ביותר, ממש כמו גז בישול, מצת חשמלי מצית את תערובת הסולר אוויר הזו וכך נוצרת בעירה בליבת התנור כל עוד המפוח החשמלי עובד.

יתרונות - היתרון הבולט של תנור זה הוא תפוקת החימום הגבוהה והיעילות האנרגטית הטובה יחסית ליתר תנורי השריפה (יעילות אנרגטית - היחס בין כמות האנרגיה שסופקה לתנור - דלק - לכמות האנרגיה שהגיעה לתוך הבית). יתרון נוסף למי שיש מקום בבית - התנור עצמו לא ממוקם במרכז הבית, אלא ב"חדר מכונות" או מחסן סמוך לבית,

חסרונות - דורש מיכל סולר גדול מחוץ לבית אשר מעבר למקום הרב שתופס מחייב גם תשתית או גישה למילוי דלק ומפיץ ריחות דלק לא נעימים, חיסרון נוסף הוא רעש רב בעת הפעלת המערכת, הן מהארובה והן בחדר הפעולה, יש לוודא התקנה של המבער הרחק מכל חדר מגורים, מערכת זו יקרה ביותר להתקנה, ולתפעול שוטף שוב עקב עלות הדלקים הגבוהה. לבסוף חיסרון פעוט יחסית - תלוי באספקת חשמל, בניגוד לתנור גז או נפט שניתן להפעיל בכל מצב בו יש דלק, כאן יש לספק גם חשמל למערכת.

הסקה מרכזית

המערכת מורכבת מ 3 חלקים: ליבה (מבער סולר או משאבת חום) מערכת הסעה (צינורות מים מבודדים במעגל סגור) ומקרנים (שלמעשה מחממים את חלל החדר בעיקר במנגנון הסעה פאסיבי ופחות ע"י הקרנה) המטרה היא שמקסימום מהחום הנוצר בליבה יועבר למקרנים בחדרים או מתחת לרצפה, הבעיה - איבודי חום רבים, ככל שאורך הצינור המוביל את המים החמים אל המקרן ארוך יותר איבודי החום גדולים יותר - החום ה"נאבד" מחמם את חוץ הבית וקירות הבית בהם עובר הצינור, כל הצינורות יוצאים וחוזרים אל ליבת המערכת והמים מסוחררים בהם באמצעות משאבת סחרור קטנה.

יתרונות - חימום נעים הן של חלל החדר והן של רצפת החדר(חימום תת רצפתי) אפשרות לחימום מי הדוד, מאפשר חימום אחיד של הבית, מתאים במיוחד לבית הבנוי בפלסים הרחוקים זה מזה אופקית כך שלא ניתן לנצל חום העולה מתנור בקומה התחתונה לחימום הקומה העליונה. יתרון נוסף הוא השקט - הרחק מליבת המערכת מדובר בחימום שקט ללא מפוחים.

חסרונות - מחייב אינסטלציה ייעודית (נפרדת) צינורות, ברזים, פורקי לחץ וסיפונים, העוברת בכל רחבי הבית המועדת לתקלות ונזילות, חימום איטי מאוד של חלל החדר - כבר אמרנו ה"מקרנים/רדיאטורים" מחממים במנגנון הסעה - האוויר החם עולה במעלה גוף המתכת - אין מפוחים. יקר מאוד.

החימום התת רצפתי

חימום תת רצפתי מתבצע על ידי הזרמת המים החמים בצינורות מוליכי חום מתחת לרצפות, החום מולך באיטיות לעבר הרצפות (העשויות קרמיקה אשר מטבעה בעלת קיבול חום גבוה - יכולת אגירת חום) וכך מתקבלת רצפה חמימה לאורך זמן. חשוב לזכור כי החום מתפזר לכל הכיוונים סביב הצנרת, החלק התחתון של הצנרת התת רצפתי חייב להיות מבודד אחרת חלק נכבד מהחום יולך לצד הלא נכון של הרצפה.

כיוון שמדובר על חימום של משטח גדול קצב החימום איטי והעלות האנרגטית גבוהה מאוד, שימו לב שכל הרצפה מחוממת כל הזמן - גם כשאין שם מישהו לדרוך עליה. אגב - למעשה בחורף הפתרון הטוב ביותר הוא שטיח גדול וחימום באמצעות גוף חימום אחר כשהשטיח למעשה מבודד את הבית מהרצפה - אותה רצפה שנחמם בשיטת החימום התת רצפתי היא למעשה בור בלי תחתית של חום - "אוהבת" חום (אמרנו - יש לה קיבול חום גבוה והיא לכן יכולה לספוג המון) זה בדיוק החום ש"יעלם" מהחדר הלא מבודד. 

יתרונות - שיטת חימום זו היא החום הנעים מרצפת החדר - אפשר ללכת יחפים על הרצפות בחורף הקר, מצוין לילדים קטנים שאוהבים רצפה ולחדרי אמבט בהם לא ניתן לשים שטיח.

חסרונות - כמצוין כאן - עלות, הן בהתקנה והן בתפעול השוטף. מחייבת מקום ניסתר למרכזיית צנרת החימום.

תת נושא - עץ

איך אפשר בלעדיו (הכותב לא מסתיר את חיבתו לצורת חימום זו) עץ הוא דלק, מעבר להיותו דלק הוא הסוג היחיד של דלק שהינו גם משאב טבע מתחדש (עץ גדל מחדש - באר נפט לא) שוב לנקודה הירוקה, זה אומנם נראה איום ונורא לכרות עצים, אבל עלינו לזכור כי מרבית הדלק להסקה הוא מגזם חקלאי ומדילול יערות קק"ל (מבלי להתעלם מהחלק הלא חוקי) ובשימוש הנכון יידרש לנו רק מעט ממנו. קידוח נפט או כריית פחם אגב (לחשמל) מהווה פגיעה סביבתית גם כן כאלטרנטיבה המתבקשת.

אבל תכלס - כולנו יודעים איך מדליקים עץ. עץ הוא חומר אורגאני מוצק עם הרבה נוזלים ואוויר, הבערת עץ לח תגרור בעירה שההגדרה "לא מושלמת" היא ביטוי עדין עבורה, מעט חום והרבה הרבה אדי מים, פיח, פיח ועוד קצת פיח, זפת, אפר, פחמן דו חמצני, חד חמצני, ושלל רעלים גרועים יותר או פחות יפלטו לאוויר. עץ יבש לחלוטין, הוא הדלק עליו מדובר במקרה של הסקת עץ. מה קורה בתוך התנור? דלק (אורגאני ליתר דיוק) מוצק לא בוער! גם לא נוזל - רק גז, הבעירה השלמה ביותר בתוך תנור עץ מושגת כאשר אוויר חם מאוד פוגש בבול עץ בוער, חום הבעירה מאדה את העץ שעוד לא בער והאדים בוערים בלהבה צהבהבה, בשונה מתנורי דלקים אחרים כאן אי אפשר לשלוט בקצב זרימת הדלק, השליטה חייבת להיות לכן בקצב הזרמת החמצן, כאשר התנור לוהט וריאקצית הבעירה מתרחשת במהירות גבוהה (נשרף טוב!) ניתן לווסת את כמות החמצן ולשלוט כך בקצב שריפת העץ ובמידת החום שהתנור פולט.

תנור עץ מודרני

אופן חימום - הקרנה, הסעה פאסיבית מדפנות התנור הלוהטות.

יתרונות - חימום נעים, דקורטיבי ורומנטי, לא דורש תשתית מלבד ארובה רחבה, ניתן למצוא תנורים בעלי רגל מסתובבת אותם ניתן להפנות לכיוונים שונים, יתרון נוסף - מכיוון שרובנו ישנים בלילה לא נתדלק את התנור בלילה ולכן נחסוך באנרגיה (שאחרת נתפתה להשאיר את תנור הנפט דולק על להבה קטנה), למי שיש באפשרותו - ניתן "לקושש" דלק, אין צורך בקניית דלק יקרה כך שתיאורטית מחיר התנור הוא מחיר הקנייה וההתקנה.

חסרונות - במילה אחת: "התעסקות": ניקוי, סחיבת עצים, ניקוי ארובה, ניקוי הגג, מחייב פינה בנויה היטב ליבוש העצים, מעט עשן בתוך הבית במיוחד בשלב ההדלקה, בטיחות ילדים בעייתית. הערות חשובות לגבי עץ: אחסון העץ הוא קריטי, הבערת עץ לח תהווה מטרד סביבתי איום ונורא - ליקרים לכם מכל! אתם, בני משפחתכם ושכניכם היקרים ינשמו בלית ברירה את הזיהום הנפלט מהאח המעשן, האפר והפיח יכתימו את קירות הבית שלכם ושל שכניכם, הסירחון הנפלט יכביד על האוויר הצח והנקי כל כך בימי החורף, הארובה שלכם תתמלא בפיח וזפת שבבוא העת יסתמו אותה, יכניסו גזים רעילים לתוך ביתכם וידרשו ניקוי יקר ומלכלך.

ואחרי שהדגשתי על חשיבות העץ היבש: אחסון - איך מאחסנים?

אחסון העץ - את העץ יש לאחסן במתקן מקורה מגשם, על גבי פלטפורמה מאווררת - כך בולי העץ התחתונים לא יגעו באדמה הלחה, בולי העץ צריכים להיות מונחים זה על גבי זה כך ששטח המגע בניהם הוא הקטן ביותר, בולי עץ חתוכים למשולשים עדיפים - כך ניתן להניחם כאשר בניהם חללים גדולים המאפשרים זרימת  אוויר טובה. אל תשמשו בבולי עץ שנגדעו השנה יבשו את העץ כל הקיץ,

הערות לגבי תפעול תנורי עץ:

תפעול התנור - בשונה מהתנורים האחרים, כאן התפעול קריטי: עודף עץ בתא התנור אולי יצור להבה גדולה בסופו של דבר וחום רב  אבל במחיר של פיח, זיהום, גזים רעילים ועוד, יש לתדלק את התנור בדיוק במידה, אין למלא יותר משתי קומות של עצים, מונחים זה מעל זה כך שאוויר יכול לזרום בחופשיות סביב העץ. לתנור עץ טוב ויקר, יש שליטה גבוהה על זרימת האוויר, בד"כ על כניסת אוויר מתחתית התנור וכניסת אוויר מראש התנור - הכניסה התחתית מיועדת לשלבי ההדלקה של התנור, העילית מיועדת לשלב הבעירה הרצופה, ניתן גם לשלוט במפתח הארובה בחלק מהתנורים ו"לחנוק" את התנור על מנת לשלוט בגובה הלהבה - יש להשתמש באופציה זו בזהירות רבה - גזים רעילים עלולים להיכנס לחלל הבית.

ארובה - הארובה הגבוהה מנצלת את הפרש לחצים גדול בין הלחץ הגבוה יחסית בתא הבעירה ללחץ הנמוך מעל הגג בקצה הארובה, תופעה זו קרויה "יניקה" הארובה "יונקת" את העשן והאוויר החם מתא התנור, המטרה שלנו כמי שרוצים לחמם את בתיהם, שהיניקה תפעל בדיוק במידה הנכונה - יותר מידי וכל החום שיצרנו יברח, מעט מידי - ועשן יציף את הבית.

לארובה יש תופעות לוואי נוספות, בעיקר לארובות ברזל גבוהות עם קצה ארוך מחוץ לבית - הקצה הארוך מתקרר מהר מאוד וזו בעייה. זוכרים שאמרנו שתוצרי הפליטה של השריפה הם פחמן דו חמצני חום ומים? - המים הם הבעיה! המים יתעבו בקצה הארובה הקר (כמו האדים מהמקלחת על החלון) ולאט לאט יטפטפו במורד הארובה, עם הזמן תיווצר קורוזיה או חלודה בשמה המוכר בארובת המתכת, וחורים בסופו של דבר. יש מספר פתרונות לבעיה, בניהם בידוד קצה הארובה החיצוני (כך שיישאר חם) ארובות עם ציפוי נגד חלודה ועוד. כמובן שארובה מאבן כמו בכפרי אירופה גם כן תפתור את הבעיה אך תיצור אחרת - רטיבות בארובה... למען האמת, למיטב ידיעתי, אין פתרון מושלם לבעיה זו, תחזוקת הארובה והחלפתה אחת לכמה שנים היא בוודאות פתרון.
 

בפעם הבאה, נעסוק במכשירים החשמליים לסוגיהם השונים.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
אורלי
איך ניתן להסב הסקה מרכזית רדיאטורים מסולר לגז?
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר