במבט חטוף לתוך תוכנת STRAP

תכנת STRAP היא אחת מהתוכנות הנפוצות המשמשות את מהנדסי המבנים  ומשרדי התכנון לניתוח ואנליזת מבנים. התכנה ידידותית למשתמש, בכך שהיא מספקת ממשק גרפי תלת מימדי ולכן מאפשרת למתכנן להיחשף למגוון רחב של אפשרויות תכנון לרבות תכנון ואנליזת מבנים, גשרים, קליפות, מגדלים ועוד...

הגרסה הראשונה של תכנת ה STRAP נכנסה לשוק בשנת 1984 ובכך היתה הראשונה להציע ממשק אינטראקטיבי וידידותי למשתמש וזאת בניגוד לתוכנות שהיו מקובלות עד לשנה זו. בשנת 1989 שוחררה גרסה מספר 6 של תכנת STRAP ולראשונה הופיע ממשק גרפי ויזואלי עוד הרבה לפני שתוכנות הציעו ממשק המבוסס על מערכת ההפעלה "חלונות".

המאמר הבא מדגים תכנון מודל מישורי (להבדיל ממודל מרחבי) שמתאר סכימה סטטית של רצפת מבנה פרטי.
המודל פשוט: רוב הקורות התחתונות הינם בחתך 20/50, קירות ממ"ד ורצפות בעוביים שונים בהתאם לדרישות אדריכלות (שטחים מחוץ לשטחים פרטיים).

על המודל להיות פתור מבחינת תקן ישראלי (ת"י) 466, הן במצב הרס (זיון ברזלנות מתאים ברצפה ובקורות) והן במצב שירות (שקיעות מותרות).
יש להפעיל עומסים קבועים ועומסים שימושיים בהתאם לת"י 412 על המודל הנ"ל.


 

 

המשולשים הקטנים שאתם רואים בתמונה הינם סמכים. הסמכים הם לא העמודים הצומחים מהרצפה אלא הכלונסאות.
מתחת לכל עמוד בטון ממוקם כלונס (לכל כלונס מוצמד מספר משלו) וגם איפה שאין עמוד ממקמים כלונס כדי למנוע שקיעת קורה או שקיעת רצפה במקרה של שקיעה חריגה מהמותר שבת"י 466 ואין פתרון אחר.הקווים בתמונה הינם קורות או קירות ממ"ד והפעם התצוגה סטטית ולא גרפית כמו בתמונה הקודמת.

 

 

לאחר הפעלת עומסים קבועים ושימושיים, מכניסים בSTRAP קומבינציות הנדרשות לפי ת"י 466 (קומבינציה מס´ 1) מתארת מצב שירות וקומבינציה מס´ 2 מתארת מצב הרס (תכן).  באופן זה, תוכנת STRAP תדע לחשב מצבי שירות והרס ולהגיע לחישובים סטטים וכל זה בהתאם לת"י וכמובן אפשר גם לפי כל תקן זר.
 

 

לאחר הפעלת העומסים הנ"ל והגדרת הקומבינציות, תכנת STRAP מריצה את המודל. לאחר ההרצה, ולפי בחירת המשתמש בתוכנה, התוכנה מציגה תוצאות של שקיעות במקומות שונים ברצפה. התוצאות הן ביחידות מידה של מטר (m) ובמצב שירות. על המהנדס יש לבדוק אם השקיעה המקסימלית הינה מותרת לפי ת"י 466. התמונה רואים שקיעות המחושבות לטווח ארוך (בגירסה חדשה של STRAP).
 

 

strap כעת מראה תוצאות של שטחי זיון תחתון (שטחי מוטות פלדה או רשתות פלדה) ובכוון X ובמצב הרס (תכן). בחרתי ברשתות פלדה עבור זיון תחתון בשל פשטות הביצוע וחיסכון בלו"ז וכמובן רשת הפלדה בקוטר שנבחר עונה על דרישות ת"י 466. למעשה הרצפה מתוחה בשני כיוונים ולכן בהודעה הבאה אציג תמונה של תוצאות של שטחי זיון תחתון בכיוון Y.
 

 

תוצאות של שטחי זיון תחתון בכיוון X.
 

 

התמונה מציגה גם תוצאות של גדלי מומנטים חיוביים ושליליים. את התוצאות לוקחים ומחשבים as בצורה ידנית וזו פעולה טובה ובדוקה היטב.ניתן לקחת תוצאות as בצורה אוטומטית אך על מהנדס מתחיל להימנע מזה בתחילת דרכו המקצועית וזה על מנת לספוג "תחושת מגע".

זהו, סיימתם כעת להעיף מבט מאוד חטוף בSTRAP. תכנת STRAP יודעת לחשב מודלים מורכבים ומתקדמים כמו מבני פלדה או בנייני מגורים ומשרדים וגם יודעת לחשב כוחות מרעידות אדמה לפי ת"י 413 ועוד דברים. אני בהתחלה לא כיבדתי את התוכנה מספיק (הינה מתוצרת ישראל) עד שהתנסיתי בתוכנות מתוצרת חו"ל ואני כיום ממש מגלה "יראת כבוד" כלפי תכנת STRAP.


 
על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר