בנייה איכותית משרתת את הדייר והקבלן

אחת הבעיות המרכזיות של ענף הנדל"ן בארץ היא העובדה שלא בונים מספיק דירות ושמחירי הדירות גבוהים. אך לא נדרשים לשאלה איך בונים ומהי בנייה איכותית ברת קיימא שתשרת את הדייר שנים ארוכות. בנייה שכזו היא לא בהכרח יקרה יותר, כאשר היא נעשית על פי תקנים ובנוסף מונעת חזרה לביצוע תיקונים של הליקויים לאחר האכלוס.

לדברי בני דימרי, בקר איכות ולוחות זמנים בחברת י.ח. דימרי, בנייה איכותית היא בנייה שעומדת בתקנים ובדרישות לקוח תוך כדי שימוש בחומרים תקניים ומספק מוכר. "חשוב לנו להקפיד על איכות בנייה משום שמדובר בשמירה על מוניטין החברה שנצבר לאורך שנים. עבור חברה שעובדת לטווח רחוק - איכות הבנייה היא כרטיס הביקור לאורך השנים".

י.ח. דימרי היא חברה גדולה שבונה מדן ועד אילת, נסחרת בבורסה ומפרסמת דוחות כספיים. לחברה יש מוניטין שנבנה עד היום ויש לה לקוחות חוזרים רבים. "גם כאלה שקונים דירות חדשות וגם משפרי דיור, שעוברים מ-3 חדרים ל-4 5 והלאה. חוו את חווית הקנייה בפעם הראשונה וזה ממשיך לפעם השנייה", אומר דימרי. "לחברה יש מערכת שלמה האמונה על הביקורת והאיכות מבחינת הביצוע. יש בה מהנדסים והנדסאים שאמונים יום יום על פיקוח הבנייה באתרים השונים ואחריותם לדווח לממונים על הבעיות. יש מנהלי פרויקטים, מנהלי עבודה איכותיים שנבחרים בקפידה ויודעים מהי מערכת ויודעים לנהל אותה והם מלווים את הפרויקטים".

הוא הוסיף: "אנו מקפידים על איכות בנייה בכל הפרויקטים שאנו עושים, כולל מחיר למשתכן או מחיר מטרה. יש סטנדרט אחיד לכל הפרויקטים. בפרויקט בדימונה ניישם עם אותם חומרים, כמו גם בפרויקט יוקרתי בתל אביב. זה אחיד וברמה הכי גבוהה".

פיקוח צמוד על עובדים

למרות מה שרבים חושבים, לבנות בצורה איכותית ונכונה לא מייקר את העלות הכוללת. "לבנות נכון זה זול יותר מאשר לבנות בצורה רשלנית ואחר כך לתקן. אנחנו מקפידים לעבוד נכון ולכן עובדים עם ספקים איכותיים כגון חברת תרמוקיר ונהנים בשימוש בחומרים הטובים שלהם", אומר יענקל'ה הר נוי, מנהל הפרויקטים של חברת קירת. "זהו כלל שתמיד עובד ובענף הבנייה לא משכילים להבין את זה".

הוא מוסיף: "לשם כך חשוב שיהיה פיקוח צמוד על העובדים. אנחנו מצמידים מנהלי עבודה ומפקחים לאתרים וקבלני משנה לא יכולים לעבור שלב עד שהם מראים לנו שהשלב שסיימו עשוי כמו שצריך. הפיקוח שלנו צמוד לכל שלבי ביצוע העבודות: ריצוף, טיח ועוד". 

הר נוי מספר על חשיבות מוניטין בחברה משפחתית: "החברה קיימת כבר 40 שנה ולקוחות פונים אלינו מתוך ידיעה כי אנו בונים בצורה איכותית תוך כדי שימוש בחומרים תקניים מהשורה הראשונה. החברה נהנית מדורות של לקוחות וזהו בעצם המנוף השיווקי העיקרי שלנו. החברה אמינה גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת איכות העבודה ושיטת הביצוע שלה. אנו שמים דגש על כל שלבי הפרויקט החל מאיטום וריצוף עד גמר העבודה, מה שמבטיח איכות לחיים טובים ונוחים יותר לדייר".

בכל הנוגע לתקנים, אומר הר נוי כי חשוב להקפיד עליהם ושיישמו אותו כמו שצריך. "לעיתים לא מקפידים והפיקוח של הקבלן עצמו חשוב לפחות כמו התקן".  

דגשים חשובים בזמן תהליך הבנייה

כאשר ניגשים למלאכת הבנייה, יש כמה סוגי עבודות והכל מתחיל בשלד אשר צריך להיות מדויק וישר וכדאי שיתאים גם למערכות האחרות שצריכות להשתלב. "אם מקפידים על עבודה נכונה בתחום האינסטלציה, חשמל ואיטום שמשתלבים אחד בשני – אין ליקויים ואחד הדברים החשובים הוא להשתמש בחומרים מתאימים, ייעודיים ואיכותיים". כך אומר בועז דגוני, מפקח ומנהל בחברת דגוני ניהול פרויקטים. "למשל בנושא של בידוד תרמי – יש כל מיני סוגים של בלוקים, אבל 40% מהבית זה בכלל בטון והוא מבודד גרוע אז צריך לדעת לבודד הכל, לא רק את מה שקל לבודד".

דגוני מדגיש כי "הדברים החשובים נמצאים דווקא בפרטים הקטנים, בבדיקה שמערכת האינסטלציה תהיה מאוזנת, לבדוק שלא תהיה חדירה של מים מבחוץ, לאטום אזורים חשופים, בעיקר אם עושים כל מיני ציפויים על הקיר – צריך לדעת לבדוק שמתחתיו יהיו איטומים נכונים".

דגוני מספר על אחת הרעות החולות בענף: "בבנייה פרטית רוב האדריכלים מוצאים כל מיני פתרונות לא שלמים וחלקיים, וזאת כאשר הפתרונות השלמים נמצאים אצל הספקים המובילים שנותנים מעטפת לייעוץ והדרכה כחלק מהמוצר עצמו. חברה שמוכרת ולא מגבה את מוצר שלה בשירות בשטח ובייעוץ - סופה להיכשל. בבידוד תרמי למשל או בנושא של מריחת דבקים על ריצוף גרניט פורצלן, זה מחויב בתקן, אך לא כל הקבלנים מיישמים ולא כל מי שמתעסק בזה מודע לעניין. מדובר בעבודה נוספת ואם אין השגחה ופיקוח – לא תימרח שכבת דבק ויהיו תקלות בעתיד".

הוא מבהיר כי ברגע שיש כשל – הלקוח עלול לשלם מחיר יקר עשרות מונים מהמחיר שאולי הוא חסך בחומרים זולים או בייעוץ לא מקצועי, אם בכלל. "בית לא מתמוטט בגלל שחסר לו משהו – אך יכולות לצוץ כל מיני בעיות שלפעמים קל לראות אותך אך קשה מאוד לפתור אותן, למשל בנושא של איטום. אם מקפידים על הפרטים הקטנים – הסיכוי לכשלים וליקויים פוחת. לפעמים לעשות מערכות כפולות מראש – אמנם זה עולה לך יותר – אך זה חוסך לך כאבי ראש בעתיד. למשל באיטום מרתפים – זו יכולה להיות בעיה קשה מאוד – אם אתה נמצא באזור בעייתי עם קרקע בעייתית ומי תהום – זה חשוב מאוד מבחינה תכנונית וביצועית. כל מחיר שתשלם בהתחלה הוא כעין וכאפס לכשתצטרך לתקן את הליקוי, כאשר לא תמיד הדבר הוא בר ביצוע".

מהן ההשלכות במקרים של בנייה לא נכונה? 

באופן כללי, ניתן לחלק את ליקויי הבניה ל-3 קבוצות עיקריות, אומרת עו"ד דקלה ברנס, העוסקת בליקויי בניה בייעוץ וליווי משפטי בפרויקטים. "הקבוצה הראשונה היא ליקויי בניה הקשורים לתכנון ונובעים מתכנון לקוי. השנייה - ליקויי בניה בביצוע הנובעים מביצוע לקוי. השלישית והאחרונה היא ליקויים בחומרים ומוצרים הנובעים כתוצאה משימוש בחומרים ומוצרים באיכות ירודה ו/או בלתי מתאימה".

לדברי עו"ד ברנס, ביצוע לקוי של העבודה מלכתחילה, יקשה מאוד לאתר את מקור הליקוי בעתיד, למשל כאשר מדובר בנזקי רטיבות. "במקרה זה, התיקון יימשך זמן רב, הנזק שייגרם עקב הליקוי יהיה גדול ומצטבר, והקבלן יהיה חשוף לתביעות כספיות מצד הדייר, בגין נזקים שייגרמו לרכוש, נזקי עגמת נפש, חוסר יכולת לעשות שימוש בדירה, פגיעה ואבדן ההנאה מהנכס", היא אומרת.

היא מדגישה כי בנייה לקויה מלכתחילה, למשל, על ידי שימוש בחומרים לא ראויים, או לא מתאימים או שאינם עומדים בדרישות התקנים, תביא לריבוי ליקויים, לבלאי מוקדם, ותגרור את הקבלן להליכים משפטיים ולהוצאות כבדות ומשמעותיות. "לכן, כאשר מדובר בליקויים הרלוונטיים לכלל הפרויקט, הסיכוי שהקבלן התרשל גבוה יותר, ופסיקת הפיצויים תהיה בהתאם".

יואל מושעי, מנהל אגף לקוחות וסחר בחברת תרמוקיר מסביר את הדברים מנקודת מבט של ספק המוצרים והמערכות בפרויקט: "אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שליקויי בנייה אינם גזירה משמיים ואנחנו מעוניינים לסייע ללקוחות שלנו להתמודד עם האתגר המשמעותי של צמצום ליקויי הבנייה. זאת על אף שהרוב המכריע של הליקויים אינו קשור לטיב המוצרים".

"כפועל יוצא מכך אופן העבודה שלנו באתר מתבסס על התפיסה המערכתית שתרמוקיר מובילה בשנים האחרונות שיטת החשיבה המערכתית לפיה החברה מספקת את מכלול החומרים הנדרשים לפרויקט, לאחר שהתבצע תהליך אפיון מדויק. כך שהקבלן המבצע מקבל את כל החומרים מספק אחד, תוך קבלת יעוץ לגבי אופן היישום הנכון, כל זאת במטרה לאפשר את השלמת הפרויקט בהצלחה בהיבטי לוחות זמנים, תקציב ואיכות.

הכתבה בשיתוף חברת תרמוקיר

לכתבה המלאה לחץ כאן

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר