בשנה הבאה רוב התחלות הבניה יהיו באזורים של מחיר למשתכן

לדברי חיים קראדי, סמנכ״ל בחברת הבנייה פרשקובסקי, ״קצב התחלות בניה של 52 אלף יח״ד דיור בשנה לא מתחיל לפתור את הפער האדיר בביקוש הטבעי לדירות בישראל, לכל האוכלוסייה, פער שרק הולך וגדל. מתוך הנתונים הללו חלק ניכר מיועד למחיר למשתכן שהוא פלח אוכלוסיה צר, כך שאנחנו רואים שהיכולת של הממשלה באמצעים הנוכחיים לספק את כל הביקושים היא לא ריאלית. נקודת האור היחידה היא בתחום ההתחדשות העירונית שנראה שתופס תאוצה רבה יותר. עם זאת, רק טיפול שורש בהגדלת היצע הדירות לכל פלחי השוק באזורי הביקוש ולא רק בפריפריה, יכול להביא לשינוי אמיתי בשוק״.

עפרה חדד, סמנכ"לית חברת יורו ישראל: "הנתונים הללו הם ההוכחה לכך שקבלנים שיש להם קרקעות מחכים להיתרי בניה וברגע שיש הם בונים ולא שומרים את הקרקע כדי לעשות אקזיט ולחכות שמחירי הדירות יעלו, כמו שגורמי ממשלה טוענים. זו גם ההוכחה לכך שמה שמעכב את בניית הדירות זו הבירוקרטיה של קבלת היתרי הבניה. בגלל מדיניות הממשלה שמשתנה מדי חודש ואף אחד לא יודע מה יהיו החוקים החדשים ומה תהיינה תשומות הבניה, האינטרס של הקבלנים הוא לקבל היתר בניה, לרוץ עם המכירות ולסיים את הפרויקט. אחת התוצאות של המדיניות היא בריחת תושבי חוץ שממעטים לקנות דירות בארץ. קבלנים לא רוצים לקחת סיכונים ופועלים במהירות. התחלות בניה אלו הן פועל יוצא של שיווקים בשנים 2014-2015, שקיבלו היתר בניה. אני צופה שבשנה הבאה נראה התחלות בניה כמעט רק באזורים שיצאו בהם מכרזים של מחיר למשתכן. הקרקעות האחרות אוזלות, וזה אומר שבעוד כשנה-שנתיים למשפרי דיור יהיה היצע נמוך ביותר של דירות בפרויקטים חדשים, אלא אם כן תשונה מדיניות שיווקי הקרקעות"

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק "מדובר בנתונים קשים שמעידים על קיפאון בהתחלות בנייה. קיפאון שרק הולך ומחמיר בחודשים האחרונים. בהתחשב בעובדה שרבע מהתחלות הבנייה הם של צמודי קרקע בנוסף למחיר למשתכן אנחנו עדים על ירידה ראלית בבניית דירות חדשות לשוק הרחב. לא צריך את הלמ"ס כדאי לדעת את זה. אנחנו עובדים עם עשרות יזמים והיצע הדירות של חלקם נמוך ולרובם אין מלאי קרקעות זמין לבנייה. הממשלה הורסת במו ידיה את שוק הדיור. היא חייבת להתעשת, להתחיל לדאוג לכל רוכשי הדירות ולהגדיל באופן מיידי את ההיצע על ידי הוצאת מכרזים גם לשוק החופשי".

שלמה גרינברג, מבעלי חברת גרינברג-שנאור אמר לגבי הנתונים בדבר עלייה בהתחלות בנייה של פרויקטי התחדשות עירונית כי "במצב הנוכחי כשרשות מקרקעי ישראל משווקת קרקעות רק דרך מחיר למשתכן ולעיתים גם באזורים שאף אחד לא רוצה לגור בהם, אין ברירה אלא לקדם פרויקטים מסוג התחדשות עירונית שמגדיל את היצע הדירות במאות אלפי יחידות דיור חדשות במרכזי הערים. מניסיוננו הרוכשים מעדיפים באופן מובהק לגור באזורים אלו הכוללים את כל השירותים המוניציפליים ולא באזור חדש מתפתח בו השירותים לרוב נמצאים במרחק רב. למעשה נתוני התחלות הבנייה מעידים כי פרויקטי התחדשות עירונית הם הפתרון למצוקת הדיור ולהחייאת המרקם הבנוי"

עם זאת, העתיד אינו מזהיר. גרינברג ציין כי הוא חושש שהתקנות החדשות יביאו לירידה בהתחלות הבנייה בפרויקטים מסוג זה. "מאחר שהתקנות יאפשרו לרשויות להטיל היטל השבחה, הרווחיות הכלכלית מהפרויקטים עשויה להיפגע ולכן הדבר ירתיע הרבה מאוד יזמים מלגשת לפרויקטי התחדשות עירונית".

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר