גלנט: "לא מקובל עליי שייקח 15 שנה להקים שכונה בישראל"

"במדינת ישראל אם רוצים לבנות שכונה חדשה שצמודה לעיר קיימת, והממשלה מחליטה על כך, לוקח לא פחות מ-15 שנים מרגע ההחלטה ועד הרגע בו אפשר לאכלס את הדירות. 50% מהזמן הזה הוא בגלל ועדות. לא ייתכן שהרגולציה תימשך כל-כך הרבה זמן, וזה אחת הנושאים בהם אטפל", כך אמר שר הבינוי יואב גלנט בוועידת כלכליסט שנערכה היום (ג') בתל-אביב.

 

השר יואב גלנט בסיור בחריש. צילום: חריש

 

השר גלנט התייחס גם לתוכנית מחיר למשתכן, והעריך כי עליות המחירים שחווה שוק הדיור בשנים האחרונות עשויות להתמתן ולהיבלם. "אם תוכנית מחיר למשתכן תניב דירות זולות לזוגות הצעירים, וזו התוכנית, זה יכול להוביל בשלב מאוחר יותר גם להשפעה רחבה יותר על השוק. אני מעריך שהגרף שמעיד על עליות מחירים מאז 2007, ועליית המחיר של 20% בשנתיים האחרונות, עתיד להשתנות ומגמת העלייה תתמתן ואף תיבלם". נציין כי השר לא התחייב ולא התבטא נחרצות כמו קודמיו בתפקיד על ירידה צפויה במחירי הדירות.

עוד אמר השר גלנט כי "גם שר האוצר וגם אני לא מסכימים להשלים עם מצב בו לוקח 15 שנה לקדם לבנות ולאכלס שכונה חדשה בישראל. זה מצב בלתי אפשרי. בגלל זה שר האוצר לקח לעצמו כלים כדי להצליח להגדיל את חומר הגלם, הדירות. את מינהל התכנון, את רשות מקרקעי ישראל, ואת התקציבים. לא מקובל עליי שייקח שמונה שנים לעבוד בוועדות השונות כדי להוציא תוכנית, לא מקובל עליי שייקח 15 שנה להקים שכונה ולשכן אנשים במדינת ישראל, ולא מקובל עליי שצריך לעבור 340 שלבים שונים בהליכי תכנון ובנייה, והכול בגלל רגולציה. זו מציאות בלתי אפשרית, ואני מנסה לשנות אותה. בסינגפור ראיתי איך חברה סינגפורית בונה בניין בן 30 קומות ב-15 יום. שם עוברות 3 שנים בין ההחלטה על הקמת שכונה ליום בו הוא מתאכלס. לא 15 שנים כמו בישראל. אפשר לעשות את זה גם כאן".

"חייבים להביא 20 או 30 אלף עובדים זרים"

דובר נוסף בועידה היה יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי. יצחקי התייחס לתוכנית מחיר למשתכן וגם לשאלה האם מחירי הדירות צפויים לרדת. לדברי יצחקי, אחת הבעיות הבוערות היום בענף הנדל"ן למגורים היא סוגיית העובדים הזרים ובכוונת משרד האוצר ומטה הדיור לטפל בנושא זה על אף ההתנגדויות הרבות.

"לא תהיה לנו ברירה, למרות ההתנגדות, ואנחנו נהיה חייבים להביא 20 או 30 אלף עובדים מיומנים לענף הבנייה. המלאי התכנוני שלנו קיים, יש מספיק תוכניות על השולחן. יש מאות אלפי יחידות דיור מתוכננות שבגלל כשלים לא נבנות. אנחנו מתכננים להגדיל בצורה מאסיבית את כמות הדירות. ועל זה אנחנו עובדים. אנחנו דורשים לבטל את הצורך בהסכם בילטרלי עם סין, אנחנו לא רואים אפשרות אחרת וחייבים להביא עובדים מסין. אין ברירה אחרת, למרות התנגדות של משרד המשפטים וגורמים אחרים".

לגבי תוכנית מחיר למשתכן אמר יצחקי כי מדובר בתוכנית שלא תפתור את משבר הדיור אבל תוכל לסייע למחוסרי הדירה שנמצאים היום בבעיה. "דיבר שר הבינוי על מחיר למשתכן. זו לא תוכנית לפתרון משבר הדיור. זו תוכנית שבאה לפתור מצוקה מסויימת שקיימת היום במדינת ישראל. יש ביקושים אדירים לדירות בגלל מחיר הכסף, גידול טבעי ומחסור באלטרנטיבות להשקעה. אין מספיק גורמי ייצור של דירות, והתהליך הקיים מלא בתקלות. בעיקר בתחום העובדים. ולכן לא ניתן להגדיל את הקצב. מלבד מחיר למשתכן אנחנו מקדמים עוד צעדים שישפיעו על השוק. אנחנו נוציא מספר חוקים כדי להגדיל באופן משמעותי את השוק המוסדי לדירות להשכרה, תוכניות על קרקעות פרטיות יקבלו קידום רציני באמצעות רשויות מקומיות וסמכויות שיקבלו, ונעשה גם צעד נוסף, קרקעות שניתנו לחברות בעבר ואותם חברות לא בנו עליהן, אנחנו ניקח אותן חזרה".

כאמור, יצחקי התייחס גם הוא לסוגיית מחירי הדירות והשאלה האם הם צפויים לרדת ואמר: "עד סוף השנה נעשה מספר מהלכים. בנושאים של עובדים, תיעוש, תכנון שישפיעו על השוק בצורה כזו שעד סוף השנה מחירי הדירות ייבלמו ואפילו אולי ירדו. אם נצליח להכריז על זה שעד סוף השנה יגיעו עשרות אלפי סינים לענף הבנייה, רק על זה ירדו מחירי הדירות בכ-10%.

 

 


  • הידיעה פורסמה באדיבות אתר גלובס. לכתבה המלאה לחץ כאן.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר