דוגמה להתייעלות ביתית

המעשה האנרגטי ה"ירוק" ביותר (והכלכלי ביותר) שאנו יכולים לעשות בביתנו אינו דווקא ייצור חשמל מתאים פוטו-וולטאים. חיסכון ביתי בחשמל של 10-30%, תוך חיסכון כספי לנו וחיסכון בזיהום אוויר מתחנת הכח, הוא מטרה שכל אחד יכול להשיג ללא מאמצים רבים.

לפניכם דירה לדוגמא. לדירתנו הנוכחית, דירה בת 50 שנה במרכז ת"א, עברנו בשנת 2002. השינויים הקטנים שעשינו לאורך השנים התבטאו בסופו של דבר בחסכון שוטף של אלפי שקלים. הנה המחשה גרפית של חשבונות החשמל הדו-חודשיים בתשע השנים האחרונות:
 
 

כיוון שמחיר החשמל משתנה מדי פעם, מוצגים הנתונים ההשוואתיים בקילוואט שעה (קוט"ש). להערכת סכום חשבון החשמל בשקלים, יש לחלק בערך בשתיים. צריכת השיא השנתית נרשמה לחימום הבית בחודשי החורף (שני הקווים הקיצוניים בכל שנה), אחריה מיזוג הבית בקיץ (שני הקווים האמצעיים). צריכת השפל היתה בעונות המעבר בהן אין צורך במיזוג או בחימום.

צריכות השיא נרשמו בשנים 2003-2005, לאחריהן התחלנו התאומים ואנחנו לישון קצת יותר ולשים לב לזוטות כגון חשבון החשמל.
בריכוז שנתי, שוב בקוט"ש (לשקלים יש לחלק בערך בשתיים):
 
 

החיסכון בצריכת החשמל בין 2004 ו- 2010 מגיע לכ- 46% (כ-4,400 ש"ח לשנה)! חלק מהחיסכון הושג באמצעים התנהגותיים, כגון החלטות מתי פותחים וסוגרים חלונות ותריסים או מדליקים את הבוילר, וחלקו מיוחס לשיפורים בדירה כגון טיפול בטיח החיצוני ובאטימות החלונות לרוח.

תיאור הדירה
הדירה שוכנת בבניין בין חמישים שנה. מדרום מגדל המצל על הבית בחורף ומפחית את האפשרות לחימום סולרי פסיבי. הדירה גדולה וגבוהה, כך שהנפח למיזוג או לחימום די גדול. מצד שני, נהנית הדירה מ- 4 כיווני אוויר ונטולת שכנים מ- 3 צדדים, כך שהיא מאווררת היטב בקיץ.

חיסכון ע"י התנהגות או בהשקעה כספית זניחה
סגירת הבית בחורף למעט פתיחת חלונות לאוורור בשעות החמות. החלונות הפונים דרומה סגורים ותריסיהם נפתחים ביום להכנסת חום השמש (חימום סולרי פסיבי).

לדוד השמש גיבוי חשמלי עם טיימר, ובמקום להדליק את הטיימר שעות ארוכות לחינם (2 קוו"ט, כשקל לשעה), התקנו גוף חימום עם מאיץ ואנו מדליקים אותו למשכי זמן קצרים לפי הצורך. טרם טיפלנו טיפול מונע בגורמים להצטברות האבנית, אך אנו מנקים את גוף החימום ושוטפים את הקולטים מדי שנתיים-שלוש. עלות עבודת הטכנאי והחלפת גוף החימום כ- 250 ₪, הפרש המחיר בין גוף חימום עם או בלי מאיץ - זניח.

בקיץ החלונות פתוחים כל הלילה להכנסת אוויר קריר יחסית. בבוקר סוגרים את התריסים בכיוון השמש (מזרח), אחרי הצהריים סוגרים את התריסים למערב. מזגני האוויר מופעלים בעיקר בשעות הערב עם עליית הלחות וכניסת החום שנאגר בקירות החוץ לאורך היום. מכונת הכביסה מופעלת בדרך כלל מלאה, ובטמפרטורה של 30 מעלות. כביסה תולים בחוץ, ובחורף מעדיפים תליה על מתקן מתקפל מול אחד המזגנים המשמשים לחימום, על פני שימוש במייבש הכביסה.

חימום החדרים נעשה ע"י מזגן בעדיפות על רדיאטור חשמלי, מזגן יעיל מרדיאטור בערך פי 3. בשעות הלילה מחממים בכל זאת עם רדיאטורים למניעת תחושת יובש.

ותחום קצת אחר - חיסכון במים. נחסכה כ- 30% מכמות המים השוטפת ע"י התקנת חסכמים על רוב הברזים והמקלחות והעברת שלושת הילדים מאמבטיות למקלחות. החל מ-2008 הוחלפו חלק מנורות החשמל בבית מנורות ליבון של W75 לפלורסנטים קומפקטיים W13 בגוון אור Warm White, תוך חיסכון כ- 80% לנורה (עלות נורה: 20 ₪). לטעמי ראוי לערב נורות ליבון ונפ"ק כדי להבטיח את כל ספקטרום הצבעים במחיר ויתור על חלק מהחיסכון, 2 נורות נפ"ק על נורות ליבון אחת יחסכו כ- 50% מצריכת החשמל לתאורה.

מכשירים חשמליים במצב סטנד-ביי צורכים מעט חשמל, אך למשך זמן רב. לא יעלה על הדעת לנתק את המקרר, אך לשיקולכם מטעמי נוחות האם לנתק פיזית את הטלוויזיות (או לפחות לכבות עם הכפתור במכשיר במקום באמצעות השלט), המחשבים, המדפסת, הממירים, המטענים, או להשאיר חלקם מחוברים. אצלנו לדוגמא ממירי הכבלים והראוטר פועלים תמיד, עקב זמן ההמתנה הדרוש להפעלתם, והמכשירים האחרים מכובים אך לא מנותקים מהחשמל. אנו משלמים על כך בצריכה קבועה של כ- 200 וואט במקום כ- 50 וואט, שמשמעותה כ- 500 ₪ בשנה.
 
חיסכון הדורש השקעה כספית
טיח החוץ חודש בחורף 2005-6 במסגרת שיפוץ כללי של הבניין, ונצבע בצבע בהיר המחזיר את קרינת השמש. הטיח הישן ספג מים בחורף, דבר שגרע מיכולת הבידוד של הקירות. חידוש הטיח דרוש מדי כמה עשרות שנים, עלותו כמה עשרות אלפי ₪ לדירה.

בשנת 2009 שבקו מכונת הכביסה והמקרר והוחלפו במכונה בדירוג אנרגטי A, ובמקרר בדירוג B. זה נשמע כמו עיסוק בזוטות אך צריכת החשמל השנתית של המקרר מוערכת בכ- 700 קוט"ש לשנה (כ-350 ₪), כ- 6% מכלל צריכת החשמל הביתית.

חלונות הדירה שודרגו בהשקעה של כ- 600 ₪ לדירה כולה ובהשקעה רבה של עבודה עצמית. פונקציונלית אולי היה ראוי להחליפם בחלונות עם זיגוג כפול אולם יש לנו סנטימנטים לחלונות העץ הישנים ושימרנו אותם ככל האפשר, ראו נספח. הותקנו הצללות חיצוניות במרפסות חדרי הילדים, כ- 200 ₪ לדירה כולה, ראו נספח. חובר וואטומטר של הקואופ`, המשמש אותנו ללימוד דפוסי צריכת החשמל בבית ולמדידת צריכת החשמל של המכשירים הביתיים.

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר